Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Welke piet kies jij

Zwarte Piet
17
13%
Roetveeg Piet
109
87%
 
Aantal stemmen : 126
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 21 Sep 2020 13:46

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Feit is wel dat je iedereen die pro zp is over een kam scheert Elliot. Mede ook omdat je zelf tegen zp bent en dan blijven acties van het andere kamp langer bij je hangen. Tevens er zullen genoeg mensen zijn die wel normaal de discussie willen aangaan zonder buitensporig daarin te zijn qua geweld en schelden etc..

Persoonlijk vind ik al die toestanden van beide partijen zo onnodig en ik blijf mij eigenlijk afvragen waarom de tegenstanders van zp er niet 30 of 40 jaar geleden mee waren gekomen? Waarom nu pas? Is de multiculturele samenleving nu pas zo groot dat de gemeenschap die zich aangesproken voelt zich nu pas hierover durft uit te spreken? Beetje mosterd na de maaltijd als je het mij vraagt.
<<

Anoniem301

Bericht 21 Sep 2020 13:52

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Fred schreef:Feit is wel dat je iedereen die pro zp is over een kam scheert Elliot. Mede ook omdat je zelf tegen zp bent en dan blijven acties van het andere kamp langer bij je hangen. Tevens er zullen genoeg mensen zijn die wel normaal de discussie willen aangaan zonder buitensporig daarin te zijn qua geweld en schelden etc..

Persoonlijk vind ik al die toestanden van beide partijen zo onnodig en ik blijf mij eigenlijk afvragen waarom de tegenstanders van zp er niet 30 of 40 jaar geleden mee waren gekomen? Waarom nu pas? Is de multiculturele samenleving nu pas zo groot dat de gemeenschap die zich aangesproken voelt zich nu pas hierover durft uit te spreken? Beetje mosterd na de maaltijd als je het mij vraagt.


Mosterd na de maaltijd?
En men sprak zich zo'n 33 jaar geleden al uit, zoals Gerda Havertong in Sesamstraat in 1987.
Alleen mensen luisterden niet, dus ja dan moet je blijven strijden.

En gelukkig heeft dat geholpen Fred! Alles valt nu zo langzamerhand en trouwens steeds sneller en sneller om qua zwarte piet :cheering:
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 21 Sep 2020 13:55

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Dat is niet mijn bedoeling, om iedereen over 1 kam te scheren. Ik gaf enkel aan, dat van de andere kant (de pro-kant) veel meer van dit soort idiote acties bekend zijn.

Jouw tweede alinea is echt onzin, de discussie is pas relatief kort op gang, omdat mensen die aangeven tegen zp te zijn pas sinds kort te ruimte krijgen om dit te uiten en hier een reactie op krijgen. Voorheen werden zij de mond gesnoerd en werd alles afgedaan als aanstellerij. Maar het geluid was er zeker al wel, al jaren. En zelfs al zou het zo zijn dat het “nu pas” naar voren komt dat mensen zij hierdoor gekwetst voelen, dan nog is het geen reden om er niets mee te doen. Kinderen die al vanaf groep 3 gepest worden en pas in groep 8 aankloppen bij een volwassene stuur je ook niet weg met de mededeling: had je maar eerder moeten zeggen.

♥♥
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 21 Sep 2020 14:10

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Privé kunnen mensen het altijd nog blijven vieren zoals ze het zelf willen, dus zwarte piet zou evengoed generatie op generatie overgedragen kunnen worden in de privésferen. Dan kun je nog wel zoveel willen veranderen, maar als mensen in de privésfeer een andere keuze maken dan heb je dat als anti zp evengoed te accepteren.

Ook al weet ik best wel dat de pro zw kant het toch uiteindelijk niet zal winnen in de media / landelijke intocht etc... Privé kunnen ze het altijd met zp vieren als ze dat willen. Dat kun je namelijk mensen niet verbieden.
<<

Anoniem304

Bericht 21 Sep 2020 14:13

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Fred schreef:Privé kunnen mensen het altijd nog blijven vieren zoals ze het zelf willen, dus zwarte piet zou evengoed generatie op generatie overgedragen kunnen worden in de privésferen. Dan kun je nog wel zoveel willen veranderen, maar als mensen in de privésfeer een andere keuze maken dan heb je dat als anti zp evengoed te accepteren.

Ook al weet ik best wel dat de pro zw kant het toch uiteindelijk niet zal winnen in de media / landelijke intocht etc... Privé kunnen ze het altijd met zp vieren als ze dat willen. Dat kun je namelijk mensen niet verbieden.

Fred je denkt toch niet serieus dat over 50 jaar gezinnen nog Sinterklaas vieren met zwarte piet he?
<<

Anoniem301

Bericht 21 Sep 2020 14:14

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Fred schreef:Privé kunnen mensen het altijd nog blijven vieren zoals ze het zelf willen, dus zwarte piet zou evengoed generatie op generatie overgedragen kunnen worden in de privésferen. Dan kun je nog wel zoveel willen veranderen, maar als mensen in de privésfeer een andere keuze maken dan heb je dat als anti zp evengoed te accepteren.

Ook al weet ik best wel dat de pro zw kant het toch uiteindelijk niet zal winnen in de media / landelijke intocht etc... Privé kunnen ze het altijd met zp vieren als ze dat willen. Dat kun je namelijk mensen niet verbieden.


Nee natuurlijk kun je privé dingen niet verbieden zoals met zoveel dingen. Er gebeuren heel veel dingen achter gesloten deuren waar de meeste mensen geen weet van hebben, dus er worden vast ook zwarte piet-feestjes gegeven ja.
<<

Anoniem301

Bericht 21 Sep 2020 14:19

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Savi schreef:
Fred schreef:Privé kunnen mensen het altijd nog blijven vieren zoals ze het zelf willen, dus zwarte piet zou evengoed generatie op generatie overgedragen kunnen worden in de privésferen. Dan kun je nog wel zoveel willen veranderen, maar als mensen in de privésfeer een andere keuze maken dan heb je dat als anti zp evengoed te accepteren.

Ook al weet ik best wel dat de pro zw kant het toch uiteindelijk niet zal winnen in de media / landelijke intocht etc... Privé kunnen ze het altijd met zp vieren als ze dat willen. Dat kun je namelijk mensen niet verbieden.

Fred je denkt toch niet serieus dat over 50 jaar gezinnen nog Sinterklaas vieren met zwarte piet he?

Gekkies heb je er altijd wel tussen zitten. Maar het zal vast niet op grote schaal gebeuren.
<<

Anoniem304

Bericht 21 Sep 2020 14:23

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Carrie schreef:
Savi schreef:Fred je denkt toch niet serieus dat over 50 jaar gezinnen nog Sinterklaas vieren met zwarte piet he?

Gekkies heb je er altijd wel tussen zitten. Maar het zal vast niet op grote schaal gebeuren.

Ik kan het me niet zo goed voorstellen. De kinderen die nu geboren worden groeien in ieder geval al op met roetveegpiet op TV. Voordat het besef er is zijn we 3-4 jaar verder, dan zijn er hopelijk/waarschijnlijk al heel veel plaatselijke intochten en scholen om. Je ziet dat nu toch best wel snel gaan. Dan is alles roetveegpiet.
Tegen die tijd kan je als zwarte piet al niet meer echt over straat gok ik. Dus waar zou je generatie op generatie (dus over 40-50 jaar) dan nog een zwarte piet vandaan toveren? Ik geloof het niet hoor.

10 jaar is misschien een beetje snel, al denk ik dat het tegen die tijd al bijna voorbij is. Laat staan generatie op generatie.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 21 Sep 2020 14:23

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

@ Savi, waarom niet? Er zijn nu toch ook nog mensen die bijv. achter het gedachtegoed van Hitler staan. Dat had 75 jaar geleden wellicht ook niemand verwacht. Die wellicht privé zijn verjaardag nog vieren of zo.
Weten wij veel en zo kan dat toch ook gewoon met zwarte piet gebeuren.
<<

Anoniem301

Bericht 21 Sep 2020 14:25

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Savi schreef:
Carrie schreef:Gekkies heb je er altijd wel tussen zitten. Maar het zal vast niet op grote schaal gebeuren.

Ik kan het me niet zo goed voorstellen. De kinderen die nu geboren worden groeien in ieder geval al op met roetveegpiet op TV. Voordat het besef er is zijn we 3-4 jaar verder, dan zijn er hopelijk/waarschijnlijk al heel veel plaatselijke intochten en scholen om. Je ziet dat nu toch best wel snel gaan. Dan is alles roetveegpiet.
Tegen die tijd kan je als zwarte piet al niet meer echt over straat gok ik. Dus waar zou je generatie op generatie (dus over 40-50 jaar) dan nog een zwarte piet vandaan toveren? Ik geloof het niet hoor.

10 jaar is misschien een beetje snel, al denk ik dat het tegen die tijd al bijna voorbij is. Laat staan generatie op generatie.


Ja, daar heb je wel een goed punt. Maar bedoel het meer zoals Fred hieronder schrijft, en dus dat gekkies altijd blijven bestaan en er wellicht op kicken ofzo. Maar dat is vast niet meer dan 1% van de bevolking.
<<

Anoniem304

Bericht 21 Sep 2020 14:25

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Fred schreef:@ Savi, waarom niet? Er zijn nu toch ook nog mensen die bijv. achter het gedachtegoed van Hitler staan. Dat had 75 jaar geleden wellicht ook niemand verwacht. Die wellicht privé zijn verjaardag nog vieren of zo.
Weten wij veel en zo kan dat toch ook gewoon met zwarte piet gebeuren.

Dat handjevol gekkies kan je niet serieus nemen hoor.

Ik denk niet dat je meer dan 50 gezinnen kan vinden over 50 jaar die het nog met zwarte piet vieren.
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 21 Sep 2020 14:26

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Ik hoop een beetje dat door corona de hele zp discussie doet verdwijnen. Er zal al geen landelijke grote intocht zijn, en als de besmetting doorgaan zoals nu dan zal er nergens een intocht gehouden worden. Kunnen we volgend jaar weer met schone lei verder gaan met roetveegpieten.

Sowieso het krampachtig vasthouden aan tradities is een kul argument, want tradities veranderen. De manier waarop wij als kind sinterklaas vierde was echt niet vergelijkbaar met hoe onze ouders of grootouders het vierde. En de punten die wel overeenkomen en dus daadwerkelijk de kern van de traditie zijn (gezelligheid, huiselijk, cadeautjes, iets lekkers eten/drinken, liedjes zingen) zullen wel blijven bestaan. Of je een roetveegpiet hebt, sinterklaas, kerstman, elfjes of een heel nieuw figuur. En er is niemand die voorstander is om dat 'af te pakken'.

En inderdaad 40 jaar geleden was met ook al tegen zwarte piet, maar dat werd minder gehoord. Plus er was geen social media, dus had je geen idee wie je voor- en tegenstanders waren. Ik begrijp ook niet de halsstarrigheid van 'ik ervaar het niet zo dus het is niet zo', zal deels hand in hand gaan met 'wat de boer niet kent dat vreet hij niet'.
<<

Anoniem313

Bericht 21 Sep 2020 14:39

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Fred schreef:@ Savi, waarom niet? Er zijn nu toch ook nog mensen die bijv. achter het gedachtegoed van Hitler staan. Dat had 75 jaar geleden wellicht ook niemand verwacht. Die wellicht privé zijn verjaardag nog vieren of zo.
Weten wij veel en zo kan dat toch ook gewoon met zwarte piet gebeuren.


Ja, dat is wel een goeie vergelijking.

Hoe sneu ook, het is wel een beetje grappig om je voor te stellen. Nergens meer zwarte pieten, de kinderen kennen dat concept niet, maar een stel ouders die thuis zwarte pieten knutselen omdat hun opa en oma dat vroeger deden, toen racisme nog kon.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 21 Sep 2020 14:50

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Caulfield schreef:
Fred schreef:@ Savi, waarom niet? Er zijn nu toch ook nog mensen die bijv. achter het gedachtegoed van Hitler staan. Dat had 75 jaar geleden wellicht ook niemand verwacht. Die wellicht privé zijn verjaardag nog vieren of zo.
Weten wij veel en zo kan dat toch ook gewoon met zwarte piet gebeuren.


Ja, dat is wel een goeie vergelijking.

Hoe sneu ook, het is wel een beetje grappig om je voor te stellen. Nergens meer zwarte pieten, de kinderen kennen dat concept niet, maar een stel ouders die thuis zwarte pieten knutselen omdat hun opa en oma dat vroeger deden, toen racisme nog kon.

Of een foute oom! Iedereen heeft er wel eentje.
#teammaple🍁
<<

Anoniem301

Bericht 21 Sep 2020 14:51

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Urban Naked schreef:
Caulfield schreef:
Ja, dat is wel een goeie vergelijking.

Hoe sneu ook, het is wel een beetje grappig om je voor te stellen. Nergens meer zwarte pieten, de kinderen kennen dat concept niet, maar een stel ouders die thuis zwarte pieten knutselen omdat hun opa en oma dat vroeger deden, toen racisme nog kon.

Of een foute oom! Iedereen heeft er wel eentje.

:love:
<<

Kira

Bericht 21 Sep 2020 16:47

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Jullie vinden het dus wel ok om met de term gekkies te smijten? Is dat niet een beetje meten met twee maten? Dat is toch niet de manier om te discussiëren lijkt me.
Misschien lukt dat beter als er wat meer (wederheids) respect is voor de beide kanten.
<<

Anoniem304

Bericht 21 Sep 2020 16:52

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Kira schreef:Jullie vinden het dus wel ok om met de term gekkies te smijten? Is dat niet een beetje meten met twee maten? Dat is toch niet de manier om te discussiëren lijkt me.
Misschien lukt dat beter als er wat meer (wederheids) respect is voor de beide kanten.

Sorry, mensen die 'achter het gedachtengoed' van Hitler staan kan ik niet anders noemen. En dan is gekkies nog zacht uitgedrukt.

Over 50 jaar ben je waarschijnlijk ook echt wel een gekkie hoor als je nog Sinterklaas viert met zwarte piet. Als bijna enige in Nederland.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 21 Sep 2020 17:04

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Je kunt het niet uitsluiten Savi. Dat over Hitler wil ik nog best toelichten, want er zijn docu's op tv (Hunting Hitler) waarbij ze in ieder geval hebben kunnen bewijzen dat Borman in Argentinië nog heel lang heeft geleefd en dat daar ook plannen zijn gemaakt voor een 4e Reich in afgesloten community 's waar Duitsers in leefden in Argentinië.

Nu is het met zwarte piet wel anders, maar stel pro zwarte piet aanhangers gaan een soort van community met elkaar aan (ze blijven nog wel gewoon wonen waar ze wonen) waarbij ze onderling afspreken om ergens in het geheim een speciale zwarte pieten intocht te gaan houden. Wat wil je daar tegen gaan doen? Als ze dat onderling afspreken met elkaar komt er niet snel iemand achter? En ja, het is wellicht ver gezocht maar he... je tegenwoordig internet waarmee je snel contact kunt leggen met mensen met hetzelfde gedachtegoed dus dit zou makkelijk kunnen als ze willen. Tevens ze zijn dan toch niemand tot last.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 21 Sep 2020 17:08

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Caro schreef:Ik wilde ook iets zinnigs zeggen mar zie dat Elli mij al voor is gegaan. Wel handig :-).

Ook Akwasi heeft recht op voortschrijdend inzicht. Net als alle andere mensen.


Maar dat voortschrijdend inzicht heeft hij toch juist niet bepaald laten zien? Is dat niet juist het punt.

Ik vind zeker niet dat Akwasi vervolgt moet worden, vind het eigenlijk ook allemaal niet zo spannend wat hij gezegd heeft. Snap ook heus wel waar het vandaan komt. Maar we moeten het ook weer niet gaan vergoeien. Hij is in deze kwestie wel een publiek figuur. Dan mag er toch verwacht worden dat je je woorden wat zorgvuldiger weegt. Kan je gaan discussiëren of hij nou wel of niet oproept tot geweld. Maar je moet natuurlijk helemaal geen aanleiding tot discussie over zoiets geven. Helemaal niet bij een onderwerp wat bij veel mensen, zowel voor als tegenstanders, zo gevoelig ligt. Want ben je dan niet net zo bezig als mensen die jij beschuldigd van rascisme, al dan niet bewust? Wat mij betreft heeft hij daarom wel afgedaan als ‘woordvoerder’ voor de tegenstanders van ZP.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 21 Sep 2020 17:25

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Fred schreef:Je kunt het niet uitsluiten Savi. Dat over Hitler wil ik nog best toelichten, want er zijn docu's op tv (Hunting Hitler) waarbij ze in ieder geval hebben kunnen bewijzen dat Borman in Argentinië nog heel lang heeft geleefd en dat daar ook plannen zijn gemaakt voor een 4e Reich in afgesloten community 's waar Duitsers in leefden in Argentinië.

Nu is het met zwarte piet wel anders, maar stel pro zwarte piet aanhangers gaan een soort van community met elkaar aan (ze blijven nog wel gewoon wonen waar ze wonen) waarbij ze onderling afspreken om ergens in het geheim een speciale zwarte pieten intocht te gaan houden. Wat wil je daar tegen gaan doen? Als ze dat onderling afspreken met elkaar komt er niet snel iemand achter? En ja, het is wellicht ver gezocht maar he... je tegenwoordig internet waarmee je snel contact kunt leggen met mensen met hetzelfde gedachtegoed dus dit zou makkelijk kunnen als ze willen. Tevens ze zijn dan toch niemand tot last.

Ja stel dat dat gebeurt. Wat dan? Wat mensen achter hun voordeur doen is toch hun eigen zaak? Ik denk niet dat iemand van dit forum van plan is om actief te gaan jagen op dat soort mensen.
De winst zit hem in deze hele situatie dat er niet meer openlijk racisme bedreven wordt met ZP.
#teammaple🍁
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 21 Sep 2020 17:29

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

UN, ze zouden dan toch onder een andere naam bijv. foto's van die intocht kunnen plaatsen om zo media-aandacht te kunnen krijgen. Zo van ondanks dat publiekelijk de roetveegpiet de voorkeur heeft blijven wij ergens wel (in het geheim) intochten houden met zwarte pieten. Als dit gebeurd dan is het als nog aardig publiekelijk.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 21 Sep 2020 17:40

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Fred schreef:UN, ze zouden dan toch onder een andere naam bijv. foto's van die intocht kunnen plaatsen om zo media-aandacht te kunnen krijgen. Zo van ondanks dat publiekelijk de roetveegpiet de voorkeur heeft blijven wij ergens wel (in het geheim) intochten houden met zwarte pieten. Als dit gebeurd dan is het als nog aardig publiekelijk.
Nou, laten we dan allemaal maar een oogje in het zeil houden.
#teammaple🍁
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 21 Sep 2020 17:41

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Fred schreef:UN, ze zouden dan toch onder een andere naam bijv. foto's van die intocht kunnen plaatsen om zo media-aandacht te kunnen krijgen. Zo van ondanks dat publiekelijk de roetveegpiet de voorkeur heeft blijven wij ergens wel (in het geheim) intochten houden met zwarte pieten. Als dit gebeurd dan is het als nog aardig publiekelijk.

Wat wil je nou eigenlijk horen, Fred? Ik begrijp je punt niet. Wat als dat gebeurt? Heimelijke ZP-organisaties? Tja, ik vind dat jammer, stom, onnodig en kwetsend. Maar ik kan er verder weinig mee en aan doen.

♥♥
<<

Anoniem304

Bericht 21 Sep 2020 18:43

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Ik zeg nergens dat ik daar wat tegen wil doen Fred. ?
Je maakt er een beetje een gekke discussie van zo.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 21 Sep 2020 18:55

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Vind jij dat een reden dan om aan ZW vast te houden? Omdat mensen ZP achter de voordeur ofzo toch wel gaan behouden.
VorigeVolgende

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers