Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Welke piet kies jij

Zwarte Piet
17
13%
Roetveeg Piet
109
87%
 
Aantal stemmen : 126
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8166

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 14 Nov 2020 13:42

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Suus schreef:Ik woon in een gemeente waar helaas nog geen afscheid is genomen van zwarte piet. De gemeente zegt zelf nu geen standpunt in te nemen, omdat ze dit jaar geen intocht organiseren.


Hier nemen ze geen standpunt in omdat het wordt georganiseerd door een vereniging welke 'middenin de samenleving' staat een daardoor zelf een goede afweging kan maken hoe de pieten eruit zien.
30-04-2017
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11585

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 14 Nov 2020 13:43

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Hmm eigenlijk is het onlogisch dat roetveegpieten al met vegen aankomen, alleen voor de kolenpiet snap ik het maar eigenlijk zou het logischer zijn als ze compleet schoon aankomen en gedurende de periode wat vegen krijgen. Ze zijn tenslotte nog geen schoorsteen door gegaan en ik hoop dat ze wel vaker dan 1x per jaar wassen.
2015 💙
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 14 Nov 2020 14:14

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Onze eigen gemeente laat het beleid bij de committees, ik weet dat die in onze gemeente pro-zwarte piet is. Ik heb daarover vorig jaar al een mail naar de school gestuurd en kreeg toen terug dat Sinterklaas zelf (degene die hem speelt) zeer pro is.
Ons bedrijf sponsort de intocht altijd en ik heb dit jaar hierover vragen gesteld. Ik heb terug gekregen dat de pieten ‘nog flink met kolen hebben moeten scheppen’ dit jaar. Daaruit maak ik op dat ze nog steeds de zwarte variant gebruiken. Helaas gaat de intocht dit jaar niet door. De sponsoring dus ook niet.
Nu wil ik (op subtiele wijze) aangeven dat wij volgend jaar geen intocht met zwarte pieten willen sponseren. Ik merk alleen dat ik de woorden nog niet helemaal kan vinden.

In mijn oude gemeente hebben ze afscheid genomen, fijn!

@Minx, er is geen kind die er zo ver over na gaat denken hoor.
<<

Loïs

Kletskop

Berichten: 723

Geregistreerd: 14 Aug 2019 21:51

Bericht 14 Nov 2020 14:21

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Het is ook logischer als het paard van Sinterklaas gewoon over straat loopt ipv op het dak. En dat kadootjes buiten voor de deur worden gezet ipv een schoorsteen die 95% van de mensen niet heeft.

Ik ben groot voorstander van de roetveeg Piet hoor, maar verhalen zo verdraaien dat ze moeten kloppen vind ik ver gaan. Meeste pieten zijn ook gewoon acteurs dus ze moeten voor de kids niet te herkenbaar zijn.
<<

Anoniem301

Bericht 14 Nov 2020 15:20

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Minx schreef:Hmm eigenlijk is het onlogisch dat roetveegpieten al met vegen aankomen, alleen voor de kolenpiet snap ik het maar eigenlijk zou het logischer zijn als ze compleet schoon aankomen en gedurende de periode wat vegen krijgen. Ze zijn tenslotte nog geen schoorsteen door gegaan en ik hoop dat ze wel vaker dan 1x per jaar wassen.

Oja, om het nog ingewikkelder te maken, goed idee ?
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 18 Nov 2020 14:07

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Ik heb net de directeur van de basisschool van de 0udste gevraagd hoe de piet er dit jaar uit zal zien. Hij zei dat hijzelf absoluut voor zwarte Piet is maar dat het vanuit de regering verboden is om nog zwarte Piet te doen en er dus 1 met roetvegen mee komt.

Ik vind het natuurlijk heel goed nieuws, maar het klopt niet wat hij zegt toch? Als het vanaf nu verboden zou zijn om als zwarte Piet verkleed te gaan zou dat toch enorm in het nieuws geweest zijn. Of heb ik nou niet opgelet?
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11585

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 18 Nov 2020 14:17

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

@olive wellicht geen zin in discussie.
2015 💙
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8166

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 18 Nov 2020 15:51

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Ik ben blij dat ik inmiddels zo ver ben dat ik daadwerkelijk het gesprek durf aan te gaan en dat dus ook doe. Het is natuurlijk ook wel een beetje spannend maar als je het niet bespreekbaar maakt zal er ook geen verandering komen.

Heel erg bedankt allemaal, en met name Carrie, dat jullie mij naar dit punt hebben gebracht.
30-04-2017
<<

Anoniem301

Bericht 18 Nov 2020 17:31

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Kees schreef:Ik ben blij dat ik inmiddels zo ver ben dat ik daadwerkelijk het gesprek durf aan te gaan en dat dus ook doe. Het is natuurlijk ook wel een beetje spannend maar als je het niet bespreekbaar maakt zal er ook geen verandering komen.

Heel erg bedankt allemaal, en met name Carrie, dat jullie mij naar dit punt hebben gebracht.

Ah wat goed! Ja bedankt allemaal, want dit hebben we samen op het forum gedaan!

Ik vind het soms (haha vaak) ook nog spannend hoor Kees! Ligt er ook helemaal aan wie het is. Dus ik snap je helemaal.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 18 Nov 2020 18:31

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Minx schreef:@olive wellicht geen zin in discussie.


Maar daar gaat het niet om. Mijn vraag is meer of het klopt wat hij zegt. Hij zegt dus dat er geen enkele zwarte Piet meer mag zijn, alleen maar roetveegpieten. En dat klopt toch niet? Het zou wel fantastisch zijn natuurlijk, maar zo ver zijn 'we' toch nog niet?

In mijn stukje staat het niet zo duidelijk maar er komt maar 1 Piet mee met sinterklaas, en die is dus met vegen.
<<

Anoniem301

Bericht 18 Nov 2020 18:34

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Nee Olive dat klopt inderdaad niet.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 18 Nov 2020 18:39

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Nou mooi handig als mensen dit denken haha en het dan ook zo uitvoeren. Ik schrok me ook rot van al die afgrijselijke racistische reacties van mensen onder die reclame van bol.com met een donker jongetje met Sinterklaascape. Het valt me sowieso op dat het vaak ouderen zijn die zo reageren echt 50+. Terwijl die al lang geen kleine kids meer hebben. Ja wellicht kleinkinderen maar kom op zeg mensen.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 18 Nov 2020 19:12

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Fantine schreef:Nou mooi handig als mensen dit denken haha en het dan ook zo uitvoeren. Ik schrok me ook rot van al die afgrijselijke racistische reacties van mensen onder die reclame van bol.com met een donker jongetje met Sinterklaascape. Het valt me sowieso op dat het vaak ouderen zijn die zo reageren echt 50+. Terwijl die al lang geen kleine kids meer hebben. Ja wellicht kleinkinderen maar kom op zeg mensen.


Echt vreselijk die reacties! Zo walgelijk van die mensen. Gelukkig kwam er veel tegengeluid.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11585

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 18 Nov 2020 20:16

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Olíve schreef:
Minx schreef:@olive wellicht geen zin in discussie.


Maar daar gaat het niet om. Mijn vraag is meer of het klopt wat hij zegt. Hij zegt dus dat er geen enkele zwarte Piet meer mag zijn, alleen maar roetveegpieten. En dat klopt toch niet? Het zou wel fantastisch zijn natuurlijk, maar zo ver zijn 'we' toch nog niet?

In mijn stukje staat het niet zo duidelijk maar er komt maar 1 Piet mee met sinterklaas, en die is dus met vegen.


Ik zat meer te denken dat deze man vooral bang is voor de propieten en daarom zegt dat het niet meer mag. Dus zich echt verschuilt achter de regels die er (nog) niet zijn om de hele pietendiscussie maar uit de weg te gaan.
2015 💙
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 18 Nov 2020 21:27

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Minx schreef:
Olíve schreef:
Maar daar gaat het niet om. Mijn vraag is meer of het klopt wat hij zegt. Hij zegt dus dat er geen enkele zwarte Piet meer mag zijn, alleen maar roetveegpieten. En dat klopt toch niet? Het zou wel fantastisch zijn natuurlijk, maar zo ver zijn 'we' toch nog niet?

In mijn stukje staat het niet zo duidelijk maar er komt maar 1 Piet mee met sinterklaas, en die is dus met vegen.


Ik zat meer te denken dat deze man vooral bang is voor de propieten en daarom zegt dat het niet meer mag. Dus zich echt verschuilt achter de regels die er (nog) niet zijn om de hele pietendiscussie maar uit de weg te gaan.


Aah dan snap ik het. Ja zou heel goed kunnen.
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 24 Nov 2020 19:02

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Ik zit sinds dit jaar in de sinterklaascommisie van ons dorp. Van te voren duidelijk besproken wat het standpunt is wbt pieten, en zowel de gemeente als het dorp zouden overgaan naar roetveegpiet. Nou gooide corona een hoop roet in het eten wbt alle plannen en hebben we uiteindelijk besloten een filmpje op te nemen voor alle kinderen in het dorp. Dit was echt een hoop geregel en vooral één vrouw heeft echt hard gewerkt om het voor elkaar te krijgen. Nou stuurt ze vd week een foto door van degenen die verkleed gaan als Sint en zijn pieten en blijken er toch ouderwetse zwarte pieten bij te zitten. Ik heb hier al vragen over gesteld, maar omdat deze pieten bekend zijn in het dorp en dus herkenbaar voor kinderen kiezen ze hiervoor. Ik kan me hier absoluut niet in vinden en zou dan nog liever niets doen namens de commissie dan zo'n filmpje. Het liefst stap ik er nu ook uit, omdat ik er niet achter kan staan dat zoiets ook namens mij straks gedeeld gaat worden. Maar ik voel me ook lullig naar degene die hier zoveel energie in gestopt hebben.
Wat zouden jullie doen?
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 24 Nov 2020 20:32

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Mooie woordspeling van wat Corona doet in je post ?

Maar jeetje moeilijk! Ik zou net als jij niet meer willen meedoen maar eigenlijk ook niet weten hoe dat op te lossen... kun je misschien met die persoon die zoveel moeite heeft gedaan overleggen over je dilemma?
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 25 Nov 2020 08:57

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Bedankt voor je reactie Zora! Ik zal haar straks inderdaad even bellen...
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 25 Nov 2020 09:34

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Succes ??
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11843

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 25 Nov 2020 10:11

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Ik merk dat ik de hele discussie beu ben en maar mee ga met de NPO en hun verhaal. Nu heb ik zelf nog geen kinderen, maar nog wel neefjes en een nichtje die heilig geloven. En om het voor hun zo duidelijk mogelijk te maken ga ik met dit verhaal mee.
Nu vieren we online Sinterklaas met verstuurde pakjes. Deze ga ik morgen even langs brengen, maar ik ben wel op zoek gegaan naar 'postzegels' en daarbij bewust gekozen voor postzegels waarop geen zwarte pieten zijn die echt zwart zijn. Nu gekozen voor postzegels met een silhouette van een Piet en of dat nu een zwarte is of een roetveeg is er niet aan af te zien.
Ik ga de hele discussie proberen los te laten en mee te gaan met het verhaal van de NPO en de veranderingen zie zij beetje bij beetje gaan invoeren. Deze kinderen groeien nu op met Piet en niet met zwarte piet en dan gaan we het maar zo doen. Zonder iedere keer de discussie weer te moeten voeren of waarin mensen zich moeten gaan verdedigen. Er is een punt gemaakt en langzaam begint het te veranderen en laten we daar dan blij mee zijn.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 25 Nov 2020 16:22

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Interessante kaart van VICE. Mijn gemeente staat op onbekend. Ik heb ze afgelopen juli aangeschreven en toen was het antwoord dat ze nog afwachtend waren basically. Afgelopen weekend heb ik de website bekeken. Er was geen traditionele intocht en in de filmpjes die ze hebben geplaatst ipv de intocht, is nog geen Piet te bekennen (het is een reeks). Aangezien ze op de website nog heel prominent zwarte pieten hebben staan, heb ik afgelopen weekend weer gemaild om te vragen naar de keuze die ze hebben gemaakt. Ook heb ik benoemd dat ik teleurgesteld ben dat het beeldmateriaal nog niet vervangen is (wel ruimte voor filmpje maar niet voor foto’s?) en dat ze met hulp van hun (13+) sponsors dit volgens mij hele eenvoudig kunnen realiseren.
L2014 & H2017
<<

Anoniem316

Bericht 25 Nov 2020 19:32

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Suus schreef:Ik woon in een gemeente waar helaas nog geen afscheid is genomen van zwarte piet. De gemeente zegt zelf nu geen standpunt in te nemen, omdat ze dit jaar geen intocht organiseren.


Had je toevallig de intocht bekeken online? Van wat ik me kan herinneren was het half om half. De hoofdpiet was in elk geval een roetveegpiet. De danseressen niet. En wat ik vervelend vond, is dat de zender die het uitzond (zo'n slechte regionale zender uit jullie dorp volgens mij) de oude liedjes gebruikte. Dus L zingt nu een liedje met zwarte piet. Irritant.
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2868

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:15

Bericht 25 Nov 2020 20:22

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Ik was blij verrast dat de aankondiging voor een Sinterklaasshow die zaterdag via internet wordt uitgezonden door de winkeliersvereniging van ons dorp werd gedaan door een piet met roetvegen. Totaal niet verwacht hier in de regio, maar ik ben er blij mee!
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11210

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 25 Nov 2020 20:50

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

De plaatselijke intocht hebben we niet gekeken nu. Maar vorig jaar was elke Piet zwart, dus er is in elk geval een kleine verandering te zien blijkbaar. Hopelijk volgend jaar alle pieten!
Wij zingen nu steeds de liedjes uit een boek dat je vorig jaar bij Kruidvat kreeg, heel fijn met nieuwe teksten. Moet ook wel, want mijn kinderen willen alleen exact zingen wat er staat ?
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9475

Geregistreerd: 19 Jul 2014 17:27

Bericht 26 Nov 2020 18:56

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Grrrr. L. heeft een liedje op de opvang geleerd met zwarte piet erin. Ik vind het zo jammer dat ze dit die jonge kinderen leren, dus ga er maar eens een mailtje aan wagen. Nu even de juiste woorden op papier krijgen
08♡02♡2018
07♡04♡2020
VorigeVolgende

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers