Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Voor het eerst naar de middelbare school

<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 02 Sep 2020 15:11

Voor het eerst naar de middelbare school

Volgens mij zijn er een aantal forum kids deze weken begonnen op de middelbare, en ik ben erg benieuwd naar hun ervaringen!

Onze dochter heeft vandaag haar eerste dag, super spannend en leuk tegelijk. Ze moet een behoorlijk eind fietsen en een stuk door Utrecht, dus dat vinden wij als ouders misschien nog wel het meest spannend. Gelukkig stond ze erop dat mijn man vanochtend met haar mee zou fietsen en ik haar met de fiets op kwam halen ?

Nu sta ik verdekt opgesteld om de hoek te wachten. Krijg ik net een appje 'dat ik maar even naar de stad moet, want ze is nog niet klaar' ?

Dat zal vast een goed teken zijn.

Hoe ging het bij jullie brugsmurfen?
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 02 Sep 2020 15:56

Re: Voor het eerst naar de middelbare school

Jeetje, wat worden de forumkids toch allemaal groot! :love:
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 02 Sep 2020 20:51

Re: Voor het eerst naar de middelbare school

Spannend hè MK. Hier ging mijn dochter vorige week voor het eerst. Gelukkig vindt ze haar klas leuk en de meeste lessen tot nu toe ook nog. Ze heeft een paar 'superstomme docenten' en ook een paar 'hele leuke' en haar mentor is 'geweldig', haha.
Ik merk wel dat nu in week 2 de vermoeidheid behoorlijk toeslaat. Ze moet opeens elke dag een stuk fietsen (valt mee, school is 5 km fietsen), dat is ze niet gewend. En dan al die wisselingen van lokalen, leraren en lessen dat is wel echt wennen. En dan ook nog steeds meer huiswerk. Echt wennen hoor.
Wij merken 's nachts ook dat ze veel te verwerken heeft, want ze is elke nacht aan het slaapwandelen, dat deed ze voor ze naar de middelbare school ging ongeveer 4 keer per jaar.
Over 2 weken gaat ze op schoolkamp (3 dagen/2 nachten), daar ziet ze tegenop, ik hoop dat ze het er leuk gaat hebben.
Hoe heeft jouw dochter het gehad vandaag?
<<

Anoniem295

Bericht 03 Sep 2020 11:26

Re: Voor het eerst naar de middelbare school

Lejow schreef:Jeetje, wat worden de forumkids toch allemaal groot! :love:

Nou inderdaad! Die eerste dag middelbare school is een mijlpaal die ik van mezelf als brugsmurf nog zo goed weet. Ik zag er als een berg tegenop, een tante van mijn moeder zei nog: 'dit gaat vast de leukste schooltijd van je leven worden', en toen dacht ik nog, ja daag, echt niet. Maar het was absoluut waar inderdaad. Leuk dat er nu een heel topic over is over de forumkids, brengt een beetje een nostalgisch gevoel terug, haha.
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 03 Sep 2020 20:08

Re: Voor het eerst naar de middelbare school

Eindelijk even tijd om te typen.

Leuk dat je dat zegt Maple, ik kan me de eerste dag ook nog echt herinneren. Zo spannend vond ik het ook!

Liadan, wat fijn dat ze het naar haar zin lijkt te hebben! Wel heftig zeg, van dat slaapwandelen. Ik kan me goed voorstellen dat ze die eerste weken enorm moe worden en veel te verwerken hebben. Vindt ze het eigenlijk nog jammer dat ze voor de andere school was uitgeloot?

Hier kwam ze de eerste dag helemaal over the moon uit school, ze had het zo ontzettend leuk gehad! Dol op haar mentor, en de klas vindt ze super gezellig. Ze had meteen een vriendinnengroep van een stuk of acht meiden en twee daarvan echt een hele fijn klik mee. Vandaag was daar nog een derde meisje bijgekomen. Het klinkt allemaal zo fijn, alles wat ze erover vertelt (heel veel nog, gelukkig).
Ik heb haar net weggebracht voor het grote brugklas Gala ?, ben benieuwd!
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 03 Sep 2020 21:47

Re: Voor het eerst naar de middelbare school

Dat klinkt echt heel fijn MK, zoveel leuke contacten meteen, waarvan een paar met een hele goede klik. En wat leuk dat ze meteen een brugklasgala heeft!

Mijn dochter vindt het nog steeds jammer dat ze is uitgeloot op de andere school. Dat heeft deels te maken met vriendinnen die wel naar de andere school zijn gegaan en met dat ze nu 5 km moet fietsen en anders 2/3 minuten zou moeten fietsen.
Mijn dochter heeft ook leuke meiden in haar klas en met 1 heeft ze tot nu toe een hele fijne klik, daar doet ze bijna alles mee.
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2351

Geregistreerd: 16 Apr 2021 14:46

Bericht 01 Jul 2021 10:52

Re: Voor het eerst naar de middelbare school

Even een up. Mijn dochter gaat na de zomervakantie naar de middelbare school. Omdat we ook nog eens verhuizen ziet ze er als een berg tegenop. Alles is nieuw: de omgeving, de kinderen, de school. We willen graag dat ze zich thuis gaat voelen en ook niet direct als 'buitenstaander' gezien wordt. Gisteren was de introductiedag, die viel haar erg tegen om dezelfde redenen. Ook was ze erg moe omdat ze net terug was van 3 dagen schoolkamp, dat hielp ook niet erg mee.

Voor de ouders wiens kind afgelopen schooljaar naar de brugklas ging: hoe ging dat? Zagen zij er ook tegenop? Maken ze vanzelf vrienden?

En hoe zit dat met schoolspullen? Koop je gewoon een beetje neutraal spul qua agenda/schriften/kaftpapier? Ik weet zelf nog hoe makkelijk je 'er niet bij hoort', dat wil ik bij mijn dochter graag voorkomen (al is dat natuurlijk wel lastig, want ze moet het ook zelf doen uiteraard).

Nog meer kinderen die na de zomer naar de middelbare school gaan? Hoe vinden zij het?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 01 Jul 2021 13:01

Re: Voor het eerst naar de middelbare school

Ik heb er geen ervaring mee, maar zou je echt eerder een buitenstaander zijn als je ook verhuisd bent? In feite zijn de meeste kinderen toch nieuw? Ja, natuurlijk zijn er ook kinderen die samen met oud-klasgenootjes naar dezelfde school gaan, maar dat geldt lang niet voor allemaal. Overigens gingen wij met zijn twaalven vanuit groep 8 naar dezelfde brugklas en ik heb dat helemaal niet als heel prettig ervaren (en de school vond dat zelf ook geen succes, dus dat hebben ze daarna niet meer zo gedaan, altijd kinderen van dezelfde basisschool over meer brugklassen verdeeld), ik denk dat het ook een voordeel kan zijn om echt in een nieuwe klas te komen en met een schone lei te beginnen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43705

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 01 Jul 2021 13:05

Re: Voor het eerst naar de middelbare school

Ik kan me voorstellen dat dit voor haar een intense tijd is om te verhuizen maar ook wel een fijn moment voor een nieuwe start. Die nieuwe start kwam er inderdaad sowieso toch al.
Ik zou ooit in de tweede klas verhuizen naar de andere kant van het land (niet gebeurd) en dat was ook best spannend om zo naar een andere school te kijken.

Ik zou qua school spullen vragen op de school wat ze precies nodig heeft en dan leuk samen uitzoeken en kopen. Hoeft toch niet neutraal te zijn? Leuk juist als ze zelf haar eigen keuzes kan maken daarin.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem334

Bericht 01 Jul 2021 13:22

Re: Voor het eerst naar de middelbare school

@Giselle, wat spannend voor je dochter! Wat betreft de spulletjes, inderdaad wat Marin zegt; ga samen met haar op zoek naar spulletjes die zijn leuk en mooi en handig vindt. Maak er een leuk uitje van, zodat ze er zin in krijgt.

Wat betreft starten op een onbekende middelbare school, ik denk eerlijk gezegd dat het wel op zijn pootjes terecht komt. Zelf ben ik in de brugklas als enige van mijn basisschoolklas in een brugklas gestart. Daardoor had ik ook niemand om op terug te vallen en ik kan me écht niet meer herinneren dat ik daar last van heb gehad. Ik had er juist zin in, een schone lei, nieuwe vriendinnen maken. De eerste dagen zijn spannend, maar juist nieuwe vriendinnen maken gebeurt snel in zo'n omgeving waar iedereen het spannend vindt. Ik denk dat het veel lastiger zou zijn als je later in haar middelbare school carrière zou verhuizen.

Probeer haar positief te benaderen hierover en moed te geven, niet al te veel meegaan in de angsten die zij nu heeft. Die angsten zijn normaal, het is spannend en alles is nieuw, maar probeer haar te leren omdenken naar nieuwe kansen.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9419

Geregistreerd: 25 Nov 2015 16:30

Bericht 01 Jul 2021 15:38

Re: Voor het eerst naar de middelbare school

Ik reageer even als docent, heel veel kinderen vinden het ook fijn om naar de brugklas te gaan en willen graag nieuwe vriendinnen maken.

Heeft ze tijdens de kennismakingsmiddag nummers oid uitgewisseld? Misschien leuk om dan al vast in de vakantie eens af te spreken?
⁠♡♡♡
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2351

Geregistreerd: 16 Apr 2021 14:46

Bericht 01 Jul 2021 17:07

Re: Voor het eerst naar de middelbare school

Hee wat lief jullie reacties! Ik wilde inderdaad al met haar op pad voor schoolspullen, maakte er net nog een geintje van door te vragen wat voor agenda ze wil: van Hello Kitty of Barbie? Of paarden misschien? Ze lag helemaal dubbel en zei dat we samen wel een toffe agenda gaan uitzoeken, daarin mag ze natuurlijk zelf een keuze maken. Bij de lokale boekhandel hier hebben ze altijd leuke, dus daar gaan we naartoe. Ik denk dat we ook naar Hema gaan om andere spullen te kopen, zoals schriften en kaftpapier.

Susan, ik weet niet of dat daadwerkelijk automatisch betekent dat ze een buitenstaander is, hoor. Ik weet alleen dat mijn dochter echt ontzettend verlegen is, eerst de kat uit de boom moet kijken en dat ze echt wel even moet wennen.

Nixi, misschien projecteer ik het teveel op mezelf en mijn tijd op de middelbare school, dat was echt hel namelijk. Dus de angst zit misschien wel vooral bij mij, al beweert dochter dat niemand haar aardig vindt omdat niemand met haar praatte gisteren. Ik heb haar uitgelegd dat dat waarschijnlijk komt omdat iedereen iemand bij zich had die hij/zij al kende en dat dat vertrouwd is voor hen, en dat zij het misschien wel net zo eng vinden om een nieuw iemand aan te spreken als zij dat vindt. Ik doe mijn best om te denken, maar op dit moment neemt dochter niet erg veel van ons aan.

Uffe, ze wilde wel graag nummers uitwisselen, maar omdat ze niemand heeft aangesproken is dat er niet van gekomen. Erg jammer, maar ik hoop dat het tijdens de introductieweek helemaal goed komt.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 01 Jul 2021 17:25

Re: Voor het eerst naar de middelbare school

Spannend hè Giselle. Jammer dat ze gisteren niemand gesproken heeft en er dus niet zo’n goed gevoel aan heeft overgehouden.
Mijn dochter is afgelopen jaar gestart in de brugklas, ze ging met 1 ander meisje uit haar oude klas erheen, maar daar had en heeft ze geen klik mee. Het voelde voor haar dus wel alsof ze er alleen naartoe ging. Bij de kennismaking had ze meteen een klik met een meisje en daar heeft ze nu nog steeds de beste klik mee.
Verder hielp de introductie tijdens de eerste schoolweek ook mee, want daar leerde de klas elkaar echt kennen. En vervolgens ging dat nog beter tijdens het brugklaskamp.
Ik zou haar schoolspullen uit laten kiezen die ze zelf leuk vindt. De meeste kinderen uit de klas van mijn dochter hadden spullen van de Hema (mijn dochter heeft daar ook veel uitgezocht).
Ik vond het van tevoren ook heel spannend of ze wel aansluiting zou hebben en of ze niet buiten de groep zou vallen.
Mijn dochter is denk ik het tegenovergestelde van jouw dochter, spreekt meteen iemand aan, is niet verlegen, maar vond het ook wel erg spannend in het begin.
Hopelijk heeft jou dochter snel wat aansluiting in jullie nieuwe buurt en vindt ze iemand met wie ze naar school kan fietsen.
Laatst gewijzigd door Liadan op 01 Jul 2021 20:59, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem319

Bericht 01 Jul 2021 17:26

Re: Voor het eerst naar de middelbare school

Weet ze toevallig of ze het enige meisje is wat helemaal nieuw en zonder huidige klasgenootjes binnen komt? Ik was (ben) ook altijd heel terughoudend met contact leggen, maar vond het altijd wel fijn als ik niet de enige 'alleenstaande' in een nieuwe situatie was. Dan stapte ik al wel makkelijker op iemand af.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 01 Jul 2021 17:59

Re: Voor het eerst naar de middelbare school

Ik zou zeggen neem contact op met de school, heb je een emailadres van de mentor. Dan kun je aangeven dat ze het wat spannend vindt en dat de hele omgeving ook nog nieuw is.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Anoniem319

Bericht 01 Jul 2021 18:02

Re: Voor het eerst naar de middelbare school

Ik kan niet voor Giselle en haar dochter spreken, maar ik denk dat ik dát dan weer vervelend gevonden zou hebben, als mijn moeder dat zou willen doen.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 01 Jul 2021 18:03

Re: Voor het eerst naar de middelbare school

Dat gebeurt wel veel hoor, tenminste bij ons wel.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2351

Geregistreerd: 16 Apr 2021 14:46

Bericht 01 Jul 2021 19:43

Re: Voor het eerst naar de middelbare school

Gisteren durfde ze niet bij haar klas te gaan staan, de mentor kwam toen al wel naar haar toe, vroeg of ze het spannend vond. Ze knikte, waarop hij zei dat hij het ook heel spannend vindt. Dat brak het ijs gelukkig wel, dus dat scheelt al. Misschien dat we in de vakantie inderdaad even contact met hem opnemen, ligt eraan wat onze dochter wil.
<<

Wasmand

Kletskop

Berichten: 528

Geregistreerd: 09 Okt 2013 21:19

Bericht 01 Jul 2021 20:12

Re: Voor het eerst naar de middelbare school

Is het misschien handig om een sociale vaardigheids training te volgen?
Daar leert ze hoe ze op iemand af kan stappen en meer zelfvertrouwen te krijgen.
Ik weet dat Kragt training, brugklas trainingen geeft.

Ik denk inderdaad dat de Hema een winkel is waar je leuke spullen kan kopen wat niet snel 'fout' is.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15963

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 01 Jul 2021 20:35

Re: Voor het eerst naar de middelbare school

Het is ook zo’n grote, spannende stap naar de middelbare school, ik kan me voorstellen dat je dochter er erg tegenop ziet. En dan ook nog in een nieuwe omgeving. Heb je geen namenlijst van haar klas gekregen? Die hebben wij afgelopen week wel gekregen en daarop zie je precies wie van welke school komt. Mijn stiefzoon komt samen met één huidig klasgenootje in de klas maar er zijn verscheidene kinderen die alleen vanaf een bepaalde basisschool komen.
Wat betreft de schoolspullen, misschien kan ze in de zomervakantie een vriendinnetje meenemen als jullie gaan shoppen? Dan kunnen ze samen dingen uitzoeken en elkaar een beetje adviseren.

Mijn stiefzoon ziet er trouwens niet tegenop. Maar dat heeft volgens mij vooral met zijn adhd te maken. Hij leeft bij de dag en kijkt niet verder dan dat. Hij is dus eigenlijk totaal niet bezig met zijn nieuwe school maar ik vermoed dat het een behoorlijke cultuurshock gaat worden. Want hoe stoer hij ook is, tijdens de eerste kennismakingsochtend wilde hij zijn knuffel meenemen :love: :smile: .
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 01 Jul 2021 21:01

Re: Voor het eerst naar de middelbare school

Giselle, mijn zoon is denk ik een beetje zoals jouw dochter. Eerst een jaar de kat uit de boom kijken voordat hij een beetje loskomt.. Hij heeft dinsdag een uurtje kennismaking gehad en vond het gelukkig wel leuk, ondanks dat hij nog vrij weinig écht contact heeft gemaakt. Hij was vooral blij dat alle kinderen nogal stilletjes waren van de zenuwen haha.

Bij hem speelt ook nog eens mee dat hij pas 10 is. Aan de andere kant gaat hij tweetalig Gym doen, en daar zitten natuurlijk wel meer van dit soort rustige, serieuze en wat stillere kinderen.

Het is in ieder geval een heel ander verhaal dan bij onze dochter vorig jaar. Zij is echt een gangmaker, had direct een vriendinnengroep van 5 leuke meiden en werd gekozen als klassenvertegenwoordiger. Al vond ook zij het spannend in het begin hoor!

Qua spulletjes zou ik lekker gaan shoppen bij de Hema inderdaad, daar hebben ze super veel leuks!
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 01 Jul 2021 21:02

Re: Voor het eerst naar de middelbare school

Wat schattig van die knuffel Lady!! 😍😍
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2351

Geregistreerd: 16 Apr 2021 14:46

Bericht 01 Jul 2021 21:58

Re: Voor het eerst naar de middelbare school

Ah Lady, wat schattig haha. Lijkt me aan de ene kant wel makkelijk als je bij de dag leeft, aan de andere kant kan het inderdaad wel een cultuurshock worden haha! Het is natuurlijk ook lastig in te schatten hoe het gaat zijn op zo'n school. Hoe zijn de kinderen? Hoe zijn de docenten? Je weet het gewoon niet van tevoren. Wij hebben nog geen namenlijst gekregen van school, wellicht komt die nog. Kunnen we even speuren op de socials :angel:
<<

Anoniem331

Bericht 01 Jul 2021 22:02

Re: Voor het eerst naar de middelbare school

Mijn dochter is er voornamelijk heel erg aan toe, en ziet er ontzettend naar uit. Word ook gewoon groot ineens de laatste weken. Heel bizar eigenlijk.

Ze komt alleen in een nieuwe klas, de andere vriendinnen stromen in andere klassen in, maar ze heeft veel zin in nieuwe vriendinnen maken.

Wel veel veranderingen Giselle, snap dat ze het heel spannend vind, maar heb je zelf niet het gevoel dat het wel los gaat lopen?
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2351

Geregistreerd: 16 Apr 2021 14:46

Bericht 01 Jul 2021 22:11

Re: Voor het eerst naar de middelbare school

Popcorn, ik heb het idee dat het wel goed gaat komen, maar ik zie ook hoe erg ze op mij lijkt en daarom ben ik zo bang dat ze straks echt een buitenbeentje is met alle gevolgen van dien. Dat is waarschijnlijk (hopelijk) vooral mijn angst door mijn tijd op de middelbare school, ik doe nu vooral mijn best om naar haar toe alles positief te belichten.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers