Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Oefenhapjes e.d.

<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 31 Aug 2020 12:15

Oefenhapjes e.d.

We hebben bewust gewacht tot de tweede 5 maanden oud was voordat we oefenhapjes wilden geven. Daar zijn we nu mee begonnen, maar ze trekt vooral een vies gezicht ?

Ik heb ook even teruggekeken wanneer we e.e.a. aan de oudste gaven. Maar om een algemeen beeld te krijgen en tips om e.e.a. aan te pakken de volgende vragen aan jullie:

Wanneer begonnen jullie met hapjes?

Waar begon je mee? Fruit of groenten?

Wat was je aanpak? Gepureerd en steeds grover of Rapley?

Wanneer begon je met brood? Gaf je daarbij eerst korst of stukjes brood?

Vanaf wanneer gebruikte je beleg?

Gaf je ook een papfles als ontbijt? Zo ja, vanaf welke leeftijd?

Wanneer gaf je de pap uit een bordje?
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 31 Aug 2020 12:22

Re: Oefenhapjes e.d.

Mijn dochter scheelt natuurlijk niet veel met jouw kindje maar goed. Ik ga dus antwoorden wat ik doe, en zal je eerlijk zeggen: daar zit niet een heel vooropgezet plan achter :-D

Ik ben begonnen bij 4 maanden. Ze keek echt al het eten uit onze monden dus ik merkte dat ze er klaar voor was. Ik ben begonnen met groentehapjes, want dat adviseren ze momenteel dus deed ik dat maar braaf. Ik ben begonnen met 3 dagen wortel, toen bloemkool, bietjes en erwtjes. Maakte allemaal geen verschil, ze wilde het allemaal :-D. Ik stoom de groentjes, neem twee of drie lepels water eruit en dat gaat bij mij door de Nutribullet om het fijn te malen.

Ik ben nu sinds drie dagen begonnen in de ochtend met een halve banaan erbij. Die prak ik en geef ik. Maar ze kijkt zo ongeveer alles uit mijn handen dus de interesse is er echt wel. Ik geef nog geen broodkorsten etc, ik denk dat ik dat pas doe als ik merk dat ze het slikken ook echt helemaal snapt.
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 31 Aug 2020 12:30

Re: Oefenhapjes e.d.

Ik weet nog van de oudste dat ze eerst wat moeite had met het eten van de lepel, maar daarna ging het er allemaal in. Zoals bij jouw dochter. We hoefden echt niet dagen achter elkaar hetzelfde te geven.

Ik ga de komende dagen wat hapjes maken met de Philips Avent, zodat we wat in de vriezer hebben liggen.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 31 Aug 2020 12:35

Re: Oefenhapjes e.d.

Poeh ik ben dit gewoon nu alweer vergeten. Volgens mij ben ik bij alle drie rond 4 maanden begonnen en bij alledrie met groente, ik geloof wortels. De eerste keren ging het matig, toen ben ik even gestopt en ineens hadden ze het door en aten ze gewoon een hele portie op. Ik pureerde alles met de staafmixer of ik gaf gewoon van die gladde olvarit potjes. Na verloop van tijd ben ik het wat grover gaan prakken en nu krijgen ze in principe gewoon stukjes (de oudste natuurlijk sowieso, haha, maar de jongste twee dus ook).

Brood heb ik vanaf een maand of 5-6 gegeven, en dan eerst gewoon een stukje om op te sabbelen/kauwen, pas later echt een boterham met beleg. Ik denk vanaf een maand of 7-8?

Een papfles hebben ze nooit gehad en pap van een bordje at mijn zoon heel graag als ontbijt, maar de dames vinden het niks dus zij krijgen 's morgens een volkoren cracotte met pindakaas of een boterham.

♥♥
<<

Radler

Yipyapper

Berichten: 1704

Geregistreerd: 31 Dec 2018 18:26

Bericht 31 Aug 2020 13:02

Re: Oefenhapjes e.d.

Hier is het 1 grote zoektocht qua eten, ze lust het meeste wel maar altijd na een paar hapjes is ze er klaar mee en wil ze niks meer

Wanneer begonnen jullie met hapjes?
Met 5,5/6 maanden

Waar begon je mee? Fruit of groenten?
Groente, reepjes komkommer ben ik mee begonnen

Wat was je aanpak? Gepureerd en steeds grover of Rapley?
Rapley
Maar na een tijdje overgestapt op de combi van rapley naar gepureerd omdat ze alles van zich afsmeet. Zelf gemaakt en gepureerd of potjes en steeds grover

Wanneer begon je met brood? Gaf je daarbij eerst korst of stukjes brood?
Oei goeie vraag, zo kort geleden en ik weet het niet precies. Bij 8 maanden volgens mij?
Begonnen met een korstje

Vanaf wanneer gebruikte je beleg?
Vrij snel daarna wat boter erop en beleg van de kleine keuken.

Gaf je ook een papfles als ontbijt? Zo ja, vanaf welke leeftijd?
Ze wil absoluut geen papfles, drinkt die niet

Wanneer gaf je de pap uit een bordje?
Weigert ze ook

Ze is nu een jaar en wordt vooral heel blij van de fles. Brood, crackers, beschuit gaat er heel moeizaam in. Warm eten ook niet super veel.
Juli 2019
<<

Anoniem308

Bericht 31 Aug 2020 13:17

Re: Oefenhapjes e.d.

Wij zijn bij zoon begonnen met 4 maanden. Ik volg de website hapjesplan van nutricia voor jou. Ik vind het leuk om precies te zien wat en hoe vaak hij iets heeft gehad.
Hij is nu 5 maanden en 1 week en heeft gehad: wortel, erwtjes, broccoli, courgette, pompoen, zoete aardappel, pastinaak en sperziebonen. Hij krijgt ongeveer 50-75 gram. Opgebouwd vanaf een ijsblokje maar hij gaf al snel aan meer te willen.

Met 4,5 maand ook fruit gegeven in de ochtend, al snel at hij een hele peer, banaan of appel. Ik wil ook gaan starten met mango en perzik oid.

Pap geven we in de avond, ik heb altijd ruzie met papflessen. Dus hij eet het gewoon met de lepel van een bordje. Ik maak een bordje van 3 flinke eetlepels met 100 Cc melk (kv) en de rest van die fles drinkt hij gewoon uit de fles. Hierdoor hebben we nu ook de fles van 23u laten vallen (afgebouwd elke paar dagen 30 eraf).

Met 6 maanden ga ik in de ochtend grovere granenpap geven (die voor 6 maanden) en aardappel / rijst / pasta toevoegen aan z’n groente. Dan hoop ik ook dat die pap er s avonds weer af kan.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 31 Aug 2020 13:20

Re: Oefenhapjes e.d.

Amandine schreef:
Wanneer begonnen jullie met hapjes? Met 6 maanden. Bewust zo 'laat' omdat hij prematuur was, dus gekeken naar de gecorrigeerde leeftijd.

Waar begon je mee? Fruit of groenten? Groente, de eerste keer courgette. Fruit denk ik een maand of 2 later?

Wat was je aanpak? Gepureerd en steeds grover of Rapley? Koken en pureren. En dan steeds tenminste 3 dagen achter elkaar hetzelfde.

Wanneer begon je met brood? Gaf je daarbij eerst korst of stukjes brood? Dat weet ik niet meer exact, ik denk met een maand of 8 een paar keer een korst. Tussendoor weer een keer een tijdje gestopt, want in tegenstelling tot groente en fruit moest ie er weinig van hebben en was het geen succes (nu eet ie 6 boterhammen op een dag haha).

Vanaf wanneer gebruikte je beleg? Heel lang deden wij alleen boter. Pas toen droog brood en brood met boter echt goed ging zijn we beleg gaan doen. We gaven dan pompoenspread van de kleine keuken, en later ook pindakaas daarvan. Wanneer precies weet ik echt niet keer, kan best zijn dat dat pas met 11 maanden wasof zo.

Gaf je ook een papfles als ontbijt? Zo ja, vanaf welke leeftijd? Nooit gedaan.

Wanneer gaf je de pap uit een bordje? Ook nooit gedaan.
<<

Summerlovin

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1404

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 31 Aug 2020 13:20

Re: Oefenhapjes e.d.

Onze dochter is nu 8 maanden.

Wanneer begonnen jullie met hapjes?
Met 4,5 maand

Waar begon je mee? Fruit of groenten?
Wij begonnen met groente. Daarna fruit.
Ze vond al snel alles prima eigenlijk! En dat is nog steeds zo.

Wat was je aanpak? Gepureerd en steeds grover of Rapley?
Wij hebben het gepureerd. We maken het nu steeds een beetje grover voor haar. Dit is nog wel een beetje wennen voor haar. Maar het gaat steeds beter.
Tussendoor krijgt ze soms wel eens komkommer. Dan geven we wel een groter stuk.

Wanneer begon je met brood? Gaf je daarbij eerst korst of stukjes brood?
Met 7 maanden. We geven de binnenkant en af en toe een korstje om op te kauwen.

Vanaf wanneer gebruikte je beleg?
Nog niet eigenlijk! Doe er nu een laagje boter op en af en toe wat roerei.

Gaf je ook een papfles als ontbijt? Zo ja, vanaf welke leeftijd?
Nee.
Wanneer gaf je de pap uit een bordje?
Dat doen we niet.
💗24-12-2019
💙07-03-2022 ⭐️06-06-2022
💙21-04-2023
<<

Anoniem304

Bericht 31 Aug 2020 13:20

Re: Oefenhapjes e.d.

[quote="Amandine"]
Wanneer begonnen jullie met hapjes? G. was bijna 5 maanden

Waar begon je mee? Fruit of groenten? Groenten, worteltjes.

Wat was je aanpak? Gepureerd en steeds grover of Rapley? Een gladgepureerd potje van Olvarit, steeds grover. En ook al vrij snel meer. Een paar hapjes was haar echt te weinig!

Wanneer begon je met brood? Gaf je daarbij eerst korst of stukjes brood? Dat weet ik niet precies meer, maar we begonnen met kleine plukjes brood, niet met korst. Ze was (is!) nog al een propper, dus een korstje konden we haar echt niet geven toen.

Vanaf wanneer gebruikte je beleg? Toen het van plukjes naar stukjes ging, ging er ook beleg op. Boter of fruithap erop (dat is net jam)

Gaf je ook een papfles als ontbijt? Zo ja, vanaf welke leeftijd? Nee, nooit gehad. Ze hoefde echt geen pap.

Wanneer gaf je de pap uit een bordje? Niet. Ze vindt pap niet lekker.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 31 Aug 2020 13:42

Re: Oefenhapjes e.d.

Ik heb ook even teruggekeken wanneer we e.e.a. aan de oudste gaven. Maar om een algemeen beeld te krijgen en tips om e.e.a. aan te pakken de volgende vragen aan jullie:

Wanneer begonnen jullie met hapjes?
5.5/6 mnd

Waar begon je mee? Fruit of groenten?
Groenten

Wat was je aanpak? Gepureerd en steeds grover of Rapley?
De eerste tijd alleen Rapley. Vanaf een maand of 10/11 ook wel prakjes waarbij we soms hielpen.

Wanneer begon je met brood? Gaf je daarbij eerst korst of stukjes brood?
Na een jaar, direct stukjes. Op de opvang kreeg ze dat al wel iets eerder. Geen idee meer wat ze daar deden.

Vanaf wanneer gebruikte je beleg?
Eerste tijd alleen boter. Nu vaak hummus, pindakaas of appelstroop. Ook wel kipfilet maar dan eet ze er dan af.

Gaf je ook een papfles als ontbijt? Zo ja, vanaf welke leeftijd?
Nee

Wanneer gaf je de pap uit een bordje?
Ze krijgt af en toe havermoutontbijt. Sinds ergens na een jaar.
[/quote]
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11401

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 31 Aug 2020 14:05

Re: Oefenhapjes e.d.

Wij zijn bij beide begonnen met 6 maanden. Daarvoor keken ze beide het eten uit onze monden, maar ivm de darmrijping hebben wij langer gewacht.

Beide kregen als eerste sperziebonen. In stukken. We hebben eten geïntroduceerd via de Kleintjes methode. In stukken en op een bepaalde leeftijd bepaalde producten toevoegen irt de darmrijping. Rapley is meteen met alles met de pot mee eten. Dat vonden wij wat heftig.

Brood rond de 7 maanden. Ik liet het liggen op het aanrecht waardoor het wat 'oud' werd en niet zo plakte in de mond. Korstjes waren wel favoriet.

S krijgt bij het ontbijt nog altijd boter op brood. Beleg weet ik niet uit mijn hoofd meer.

Ze heeft nog nooit pap gehad in een fles of uit een bordje.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1465

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:58

Bericht 31 Aug 2020 14:17

Re: Oefenhapjes e.d.

Wanneer begonnen jullie met hapjes?
Met een maand of 5.

Waar begon je mee? Fruit of groenten?
Groenten (wortel, zoete aardappel, courgette als eerste geloof ik). De eerste keren vond hij het niet echt wat.

Wat was je aanpak? Gepureerd en steeds grover of Rapley?
Geprakt. Hij kreeg pas met een jaar tanden dus grotere stukken kreeg hij niet echt weg. Hij propte zijn mond dan vol en moest dan kokhalzen. Heel fijn gepureerd heb ik ook nooit gedaan, steeds wat groffer geprakt of gesneden.

Wanneer begon je met brood? Gaf je daarbij eerst korst of stukjes brood?
Met een maand of 6. Vooral in kleine blokjes (met korst)

Vanaf wanneer gebruikte je beleg?
Eerste maanden alleen boter, later ook pindakaas en appelstroop voornamelijk.

Gaf je ook een papfles als ontbijt? Zo ja, vanaf welke leeftijd?
Nee heb nooit pap gegeven

Wanneer gaf je de pap uit een bordje?
Smile, it's free!
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11401

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 31 Aug 2020 14:22

Re: Oefenhapjes e.d.

Grappig Lavendel S kreeg ook pas heel laat tanden. Ze heeft er nu nog maar 7 (bij a 1,5 jaar) en zij kon en kan juist heel goed met stukken overweg. Proppen deed ze ook in het begin, met kokhalzen erbij...maar dat deed ze al snel niet meer.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1465

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:58

Bericht 31 Aug 2020 15:20

Re: Oefenhapjes e.d.

Haha ja nouja op een gegeven moment heb ik het ook opgegeven omdat hij met grotere stukken ook vooral aan het spelen was en ze op de grond smeet ipv op te eten, prakkies gingen er stukken beter in.
Smile, it's free!
<<

Anoniem291

Bericht 31 Aug 2020 15:25

Re: Oefenhapjes e.d.

L is morgen 6 maanden en krijgt sinds 3 weken hapjes, maar hij vindt het niks. Groente begonnen en hij eet nog niet eens een ijsblokje.
Ook maar wat fruit gaan geven en dat gaat beter want het ijsblokje gaat daar inmiddels van op. Probleem alleen dat hij daardoor extra last heeft van z’n reflux dus sinds hij fruit krijgt slaapt hij weer stuk slechter.
Broodkorstje geen idee wat hij daarmee moet, geef het nu even niet meer zodat hij beter hapjes gaat eten hopelijk.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43708

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 31 Aug 2020 16:37

Re: Oefenhapjes e.d.

Even kijken of ik dit nog weet van zoontje. Toevallig was ik er gisteren over aan het lezen en dacht ik nog dat ik bij zoontje niet kon wachten tot ie vier maanden was en hapjes kon geven en me zo kan voorstellen dat dat bij een tweede voorbij vliegt en je langer wacht. Maar we'll see!


Amandine schreef:Wanneer begonnen jullie met hapjes?
Vier maanden dus. Niet exact vier maanden want toen ging ik ook overdag van bv op fv over en wilde niet te veel wijzigen in één keer. Dus ergens halverwege de 4 maanden.

Waar begon je mee? Fruit of groenten?
Groenten. Schijnt slimmer te zijn omdat ze zoet toch wel lekker vinden. We kozen voor wortel. En m'n man wilde er natuurlijk iets semi culinairs van maken dus hij had regenboog wortels gemaakt (allerlei kleuren dus) maar gepureerd werd dat een smerige bruine prut.

Wat was je aanpak? Gepureerd en steeds grover of Rapley?
Gepureerd en steeds grover. Ook wel vrij snel stukken uit 't vuistje maar dat schijn je geen Rapley te noemen als je 't niet volledig uitvoert.
Denk dat ik de volgende keer dezelfde aanpak zou doen. Vond al die baby hapjes maken eigenlijk wel een leuk klusje!

Wanneer begon je met brood? Gaf je daarbij eerst korst of stukjes brood?
Vanaf 7 maanden. Eerst korst, daarna stukjes brood

Vanaf wanneer gebruikte je beleg?
Dat weet ik niet meer.

Gaf je ook een papfles als ontbijt? Zo ja, vanaf welke leeftijd?
Vanaf 5 of 6 maanden. Iig 6 maanden want toen kochten we in Spanje een fles die ideaal was als papfles. En later uit een bordje.

Wanneer gaf je de pap uit een bordje?
Tja. Later dus haha.

Let's discover the world together.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 31 Aug 2020 20:33

Re: Oefenhapjes e.d.

Jip schreef:Wij zijn bij beide begonnen met 6 maanden. Daarvoor keken ze beide het eten uit onze monden, maar ivm de darmrijping hebben wij langer gewacht.

Beide kregen als eerste sperziebonen. In stukken. We hebben eten geïntroduceerd via de Kleintjes methode. In stukken en op een bepaalde leeftijd bepaalde producten toevoegen irt de darmrijping. Rapley is meteen met alles met de pot mee eten. Dat vonden wij wat heftig.

Brood rond de 7 maanden. Ik liet het liggen op het aanrecht waardoor het wat 'oud' werd en niet zo plakte in de mond. Korstjes waren wel favoriet.

S krijgt bij het ontbijt nog altijd boter op brood. Beleg weet ik niet uit mijn hoofd meer.

Ze heeft nog nooit pap gehad in een fles of uit een bordje.


Dit zo ongeveer. Alleen begonnen we met broccoli bij R en wortel bij D.
Allebei ook kleintjes methode. D is nu vier jaar en z'n lievelingseten is olvarit spaghetti dus er is onderweg iets mis gegaan haha.
R. 2013
D. 2016
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4409

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 31 Aug 2020 20:50

Re: Oefenhapjes e.d.

Wij zijn bij beide met 4,5 maand begonnen met groenten, courgette. Verder afgewisseld met wortel, pastinaak, zoete aardappel, bloemkool, broccoli... of 4-maanden-potjes. Ze hadden het vrij snel door allebei, vonden eten machtig interessant. Toen er elke dag wat groenten in ging, zijn we ook fruit gaan geven. Beide kregen vanaf 6 maanden ongeveer ook brood, eerst korstjes, maar al snel ook stukjes. De jongste had al vrij snel aardig wat tanden (met 8 maanden al 7 geloof ik) dus die kreeg toen ook al af en toe stukjes groenten/fruit/brood.

De jongste krijgt in de ochtend nog steeds een papfles (hij is bijna 14 maanden) omdat hij nog steeds zo vroeg wakker is en wij geen zin hebben in geklooi met brood zo vroeg. Bovendien kunnen we hem soms ook nog even wegleggen na die fles. Bij de oudste hebben we die papfles in de ochtend ook lang volgehouden, maar die had (net als haar broertje) ook direct honger als ze wakker werd en stopte niet met schreeuwen tot die fles erin ging. Toen ze 's ochtends rustiger wakker werd, zijn we over gegaan op brood, ik denk dat ze toen 16 maanden was ofzo. In de avond geen papfles, de jongste weigert al maanden nog een fles voor het slapen. En de oudste gaven we alleen een fles als ze slecht gegeten had.
december 2016
juli 2019
<<

Joontjuh

Kwebbel

Berichten: 306

Geregistreerd: 03 Sep 2013 09:04

Bericht 01 Sep 2020 09:05

Re: Oefenhapjes e.d.

Wanneer begonnen jullie met hapjes?
Bij alle 3 met 4 maanden

Waar begon je mee? Fruit of groenten?
Bij alle 3 met groente, 2 dagen met een 4 maanden potje, 4 dagen achter elkaar dezelfde smaak. Na 14 dagen begonnen met fruit.

Wat was je aanpak? Gepureerd en steeds grover of Rapley?
Gepureerd, vanaf 6 maanden wat grover en met 8 maanden met stukjes.

Wanneer begon je met brood? Gaf je daarbij eerst korst of stukjes brood?
Vanaf wanneer gebruikte je beleg?
Met 6 maanden, allemaal met stukjes brood en alleen boter erop, na 14 dagen smeerkaas/smeerworst/jam/appelstroop.

Gaf je ook een papfles als ontbijt? Zo ja, vanaf welke leeftijd?
Nee, oudste heeft nooit pap gehad, middelste voor het slapen gaan ‘s avonds en de jongste hebben we geprobeerd voor de nacht, maar kwam bijna elke keer eruit, dus die krijgt geen pap meer.

Wanneer gaf je de pap uit een bordje?
Niet.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron