Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Naamskeuze bij trouwen, tips?

<<

Anoniem332

Bericht 28 Aug 2020 12:12

Re: Naamskeuze bij trouwen, tips?

Mochten we ooit trouwen dan hou ik mijn naam. Ik zie er echt de meerwaarde niet van in om
Zijn naam te gebruiken.
Ik heb nog nooit gedacht, wat onhandig dat ik niet zo heet.

Wat betreft geboorte kaartjes versturen, hebben we de voornamen opgeschreven. Ik hou het allemaal niet bij hoe getrouwde vriend(innen) genoemd willen worden.

Post wat we krijgen is voor familie x, beide namen, alle voornamen. Alle varianten zie ik voorbij komen.
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 12:19

Bericht 28 Aug 2020 12:16

Re: Naamskeuze bij trouwen, tips?

Ik heb gewoon mijn eigen familienaam behouden.
2012 & 2016
<<

Anoniem304

Bericht 28 Aug 2020 12:31

Re: Naamskeuze bij trouwen, tips?

Derpy schreef:Ik heb mijn meisjesnaam gehouden en heb er nooit problemen mee. Ik vond het te ouderwets om zijn naam aan te nemen, we zijn gelijkwaardig in de relatie en dat voelt niet zo als ik zijn naam zou hebben en hij niet mijn naam. Ik ben ook de enige met een trouwring, hij heeft er geen.
Mijn ouders hebben allebei elkaars naam aangenomen toen ze 45 jaar geleden trouwden, die hebben dus achternaam vader-achternaam moeder.

Ik kan me hier zo niks bij voorstellen dat dat zo zou voelen, maar ik ben wss ook hopeloos ouderwets.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6231

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 28 Aug 2020 12:48

Re: Naamskeuze bij trouwen, tips?

Mochten wij ooit trouwen, houd ik mijn eigen naam; puur ondat ik zijn achternaam niet bij mij voornaam vindt passen. Het maakt me niks uit dat ik als enige vd 3 een andere achternaam heb. Post is toch vaakgenoeg aan fam X, dhr en mevr X etc.
1 maal gehad met post dat het vriend mijnnaam, mijn naam met vriends achternaam was. Dat was dan wel weer grappig.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6200

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 28 Aug 2020 12:48

Re: Naamskeuze bij trouwen, tips?

Savi schreef:
Derpy schreef:Ik heb mijn meisjesnaam gehouden en heb er nooit problemen mee. Ik vond het te ouderwets om zijn naam aan te nemen, we zijn gelijkwaardig in de relatie en dat voelt niet zo als ik zijn naam zou hebben en hij niet mijn naam. Ik ben ook de enige met een trouwring, hij heeft er geen.
Mijn ouders hebben allebei elkaars naam aangenomen toen ze 45 jaar geleden trouwden, die hebben dus achternaam vader-achternaam moeder.

Ik kan me hier zo niks bij voorstellen dat dat zo zou voelen, maar ik ben wss ook hopeloos ouderwets.

Ik kan me er juist niks bij voorstellen dat je bedenkt dat je iemand anders' naam wil. Of nou ja, dat dat door zoveel nog als normaal wordt gezien, en men dus niet bedenkt dat dat misschien wel wat een gekke traditie is.
<<

Anoniem304

Bericht 28 Aug 2020 12:59

Re: Naamskeuze bij trouwen, tips?

Joey schreef:
Savi schreef:Ik kan me hier zo niks bij voorstellen dat dat zo zou voelen, maar ik ben wss ook hopeloos ouderwets.

Ik kan me er juist niks bij voorstellen dat je bedenkt dat je iemand anders' naam wil. Of nou ja, dat dat door zoveel nog als normaal wordt gezien, en men dus niet bedenkt dat dat misschien wel wat een gekke traditie is.

Dat sommige het een gekke traditie vinden.

Ik vind het juist helemaal niet gek, eerder heel mooi en ook wel romantisch.
Maar ik zie echt niet waarom het ongelijkwaardig zou zijn.
<<

Anoniem315

Bericht 28 Aug 2020 13:06

Re: Naamskeuze bij trouwen, tips?

Derpy, waarom heeft hij geen trouwring dan? Dat is toch ook ongelijkwaardig?
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6200

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 28 Aug 2020 13:10

Re: Naamskeuze bij trouwen, tips?

Savi schreef:
Joey schreef:Ik kan me er juist niks bij voorstellen dat je bedenkt dat je iemand anders' naam wil. Of nou ja, dat dat door zoveel nog als normaal wordt gezien, en men dus niet bedenkt dat dat misschien wel wat een gekke traditie is.

Dat sommige het een gekke traditie vinden.

Ik vind het juist helemaal niet gek, eerder heel mooi en ook wel romantisch.
Maar ik zie echt niet waarom het ongelijkwaardig zou zijn.

Ik kan me er dus niks bij voorstellen dat mensen die het niet gek vinden, niet bedenken dat het wel gek is ;-).
<<

Tsjip

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1323

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 28 Aug 2020 13:16

Re: Naamskeuze bij trouwen, tips?

Ik heb de achternaam van mijn man aangenomen. Dit was, om meerdere redenen, vanzelfsprekend toen we gingen trouwen.
Zijn naam voornaam past niet mooi bij mijn achternaam, mijn voornaam wel bij die van hem en ik wilde graag van mijn achternaam af. Ik was vooral heel erg klaar met flauwe opmerkingen over mijn eigen achternaam. Nu hebben we als gezin 1 achternaam en dat wilde ik ook graag. Prima voor ons dus. Mijn achternaam gebruik ik zo min mogelijk.
Ik voel me echt niet meer of minder dan mijn man nu ik zijn achternaam heb.

Maar iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt zonder dat je je hierover hoeft te verantwoorden.
04-12-2013
03-05-2016



Instagram: Huis4_
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 28 Aug 2020 13:18

Re: Naamskeuze bij trouwen, tips?

Ik heb alleen mijn eigen naam gekozen, mijn man ook alleen zijn achternaam.

Maar in onze paspoorten hebben we beide wel, echtgenoot van staan en dan heb ik zijn naam er dus bij staan en hij mijn naam.
Ik vind het wel prettig dat ik wel ergens de achternaam van mijn man en de kinderen heb staan. En mijn man zodat hij ook kan laten zien dat wij bij elkaar horen, wellicht ooit praktisch als je in het buitenland in het ziekenhuis ligt bijvoorbeeld.
Maar goed, wij hebben dus beide aangegeven dat we alleen met onze oorspronkelijke achternaam aangeschreven willen worden.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem304

Bericht 28 Aug 2020 13:18

Re: Naamskeuze bij trouwen, tips?

Joey schreef:
Savi schreef:Dat sommige het een gekke traditie vinden.

Ik vind het juist helemaal niet gek, eerder heel mooi en ook wel romantisch.
Maar ik zie echt niet waarom het ongelijkwaardig zou zijn.

Ik kan me er dus niks bij voorstellen dat mensen die het niet gek vinden, niet bedenken dat het wel gek is ;-).

Maar hoezo dan?
Andersom is het toch ook niet gek?
Ik snap het niet. Als het super gek zou zijn, zou niemand het doen lijkt me.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6200

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 28 Aug 2020 13:35

Re: Naamskeuze bij trouwen, tips?

Ja ik vind het dus ook heel bijzonder dat veel mensen het nog steeds als normaal zien. Ik begrijp dat veel mensen er geen ongelijkwaardigheid in zien en hun relatie dat ook niet direct is. Maar dat is op individueel niveau. Op maatschappelijk niveau vind ik dit net als wat Caulfield zegt onderdeel van het patriarchaal systeem. De norm om de naam van je man aan te nemen geldt voor velen helaas nog steeds. Oa hiermee wordt het patriciaat door zowel mannen als vrouwen in stand gehouden en is een gelijke behandeling en waardering van mannen en vrouwen maatschappelijk gezien nog ver weg.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 28 Aug 2020 13:58

Re: Naamskeuze bij trouwen, tips?

Ik heb het allebei :)
In Nederland heet ik gewoon meisjesnaam en hier in Oz heb ik mans achternaam (2 paspoorten dus). Ik heb al een afwijkende voornaam en Nederlandse achternaam begint met sch en 12 letters. Ik was er zo zat van altijd mijn voornaam en achternaam volledig te moeten spellen. Mans naam is dan wel Arabisch maar ze spreken het tenminste goed uit en schrijven 9/10 keer goed. Ook vind ik leuk dat we allemaal zelfde achternaam hebben.

Was ik in Nederland getrouwd met andere man had ik gekeken of ik de achternaam leuk vond haha. Ik zou nooit dubbele naam doen ivm aantal letters.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 28 Aug 2020 15:24

Re: Naamskeuze bij trouwen, tips?

Ik heb de achternaam van mijn man aangenomen en ik gebruik mijn meisjesnaam, in combinatie met de achternaam van mijn man, volgens mij alleen nog in de handtekening van mails (zowel werk als privé). Misschien hopeloos ouderwets in de ogen van anderen maar ik vind het een mooie traditie. Heeft in mijn ogen niets met (on)gelijkwaardigheid in een relatie te maken.

Ik vind het ook wat gek voelen om hier zo specifiek ‘achternaam van mijn man’ te typen. Het is gewoon onze achternaam: de achternaam van ons gezin.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 28 Aug 2020 15:40

Re: Naamskeuze bij trouwen, tips?

Wat Joey zegt. Verder stoor ik mij dus met name aan de vanzelfsprekendheid. Dat de vrouw en kinderen naam man aanneemt en vaak niet eens over de andere optie nagedacht wordt. Daar gaat het dan toch al mis qua gelijkheid?
Ik ken bijvoorbeeld geen 1 man die (mede) de achternaam van zijn vrouw draagt (en dan bedoel ook in de praktijk), terwijl ik het andersom veel zie. Overigens denk ik wel dat het steeds minder vanzelfsprekend wordt dat de vrouw de naam van man aanneemt, dat zie je ook wel in dit topic. Een goede ontwikkeling m.i. die zich ook zich ook in de naamkeuze voor de kinderen zou moeten manifesteren. Want daar blijft het achter.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 28 Aug 2020 15:40

Re: Naamskeuze bij trouwen, tips?

Wat Joey zegt. Verder stoor ik mij dus met name aan de vanzelfsprekendheid. Dat de vrouw en kinderen naam man aanneemt en vaak niet eens over de andere optie nagedacht wordt. Daar gaat het dan toch al mis qua gelijkheid?
Ik ken bijvoorbeeld geen 1 man die (mede) de achternaam van zijn vrouw draagt (en dan bedoel ook in de praktijk), terwijl ik het andersom veel zie. Overigens denk ik wel dat het steeds minder vanzelfsprekend wordt dat de vrouw de naam van man aanneemt, dat zie je ook wel in dit topic. Een goede ontwikkeling m.i. die zich ook zich ook in de naamkeuze voor de kinderen zou moeten manifesteren. Want daar blijft het achter.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 28 Aug 2020 15:47

Re: Naamskeuze bij trouwen, tips?

Mijn man en ik hebben elkaars achternaam aangenomen. We heten dus allebei voornaam eigen naam-getrouwde naam. In de praktijk gebruiken we allebei alleen onze eigen naam, behalve bij kwesties omtrent de kinderen. Die hebben mijn achternaam, dus op school en het kdv staat mijn man bekend als voornaam getrouwde naam.

Post aan de familie gericht wordt ook vaak op mijn naam gezet, en op de geboortekaartjes van de kinderen stond familie mijn naam-zijn naam.

Ik merk wel dat mensen vaak denken dat mijn eigen naam de naam van mijn man is, zeker omdat de kinderen ook zo heten. Maar dat is niet zo’n drama en ook zo weer hersteld natuurlijk.

♥♥
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3186

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:39

Bericht 28 Aug 2020 17:18

Re: Naamskeuze bij trouwen, tips?

Ben eerder van mening dat de denkwijze achter blijft. Dat je nog denkt dat als je de naam van je man aan neemt dat je dan ondergeschikt bent aan. Ik denk echt niet als ik post of mail krijg van iemand met naam man-eigen naam dat die ondergeschikt is oid. Iedereen moet lekker doen wat hij/zij wil zonder dat ik daarvan wat vind.
D. 💙14-01-2019💙
<<

Anoniem317

Bericht 28 Aug 2020 22:22

Re: Naamskeuze bij trouwen, tips?

Doe waar je je goed bij voelt.

Ik heb de achternaam van mijn man en dan mijn achternaam. Moet er wel aanwennen, want gebruik soms alleen mijn achternaam. Dat is dan meer automatisme. Onze dochter heeft de achternaam van mijn man.
<<

Anoniem313

Bericht 28 Aug 2020 22:30

Re: Naamskeuze bij trouwen, tips?

JustMeDaan schreef:Ben eerder van mening dat de denkwijze achter blijft. Dat je nog denkt dat als je de naam van je man aan neemt dat je dan ondergeschikt bent aan. Ik denk echt niet als ik post of mail krijg van iemand met naam man-eigen naam dat die ondergeschikt is oid. Iedereen moet lekker doen wat hij/zij wil zonder dat ik daarvan wat vind.


Ik weet niet of je nu reageert op mijn vraag. Maar ik denk zeker niet dat een vrouw die de naam van haar man aan neemt, ondergeschikt is aan haar man. Ik denk namelijk helemaal niet dat vrouwen ondergeschikt zijn aan mannen. Juist daarom verzet ik me tegen culturele structuren die op dat foutieve idee gebaseerd zijn. Anderen verzetten zich daar niet tegen, en ik ben geïnteresseerd in de beweegredenen daarvoor. Dat was mijn vraag.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2089

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 28 Aug 2020 23:19

Re: Naamskeuze bij trouwen, tips?

Ik ben opgegroeid met een moeder die altijd, na het trouwen met mijn vader, haar eigen naam heeft gehouden. Ik heb denk ik mede daardoor altijd al het beeld dat ik mijn eigen naam houd als ik ooit trouw (moet ik eerst een man vinden...). Mijn eigen naam is trouwens wel heel onpraktisch. Dus als ik nu bijv ergens reserveer om met mijn ouders te gaan eten doe ik dat ook weleens onder mijn moeders achternaam.
De grapjes e.d. over mijn achteraan zouden de enige/belangrijkste reden zijn waarom ik zou overwegen mijn eventuele toekomstige kinderen een andere achternaam te geven. Maar aangezien er geen man in het spel is is dat voorlopig alleen hypothetisch.

Ik merk trouwens wel dat ik mij echt moeilijk voor kan stellen dat bepaalde vriendinnen van mij hun eigen naam nooit meer gebruiken. Ik leef al 34 jaar met die naam en kan mij gewoon niet indenken dat een andere naam net zo ‘normaal’ zou kunnen gaan voelen.
<<

Flippin' Bitch

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 238

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:56

Bericht 29 Aug 2020 07:53

Re: Naamskeuze bij trouwen, tips?

Geel schreef:Wat leuk dat je gaat trouwen, FB! (Was jij jaren geleden dat meisje met blonde slag en een oranje muur in de kamer? Dat staat me zo bij, maar ik weet het niet zeker meer.)


Ja, dat ben ik Geel :) Leuk dat je mij nog herkent.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 29 Aug 2020 08:03

Re: Naamskeuze bij trouwen, tips?

Ik vind echt helemaal niks van welke keuze dan ook. Ik heb zelf gekozen voor zijn-mijn achternaam, omdat ik dat leuk vond en ik dacht er helemaal niet vooruit. Ik gebruik op m’n werk alleen zijn achternaam en voor andere dingen vaak mijn achternaam (reserveringen, bestellingen), want mijn achternaam hoef ik nooit te spellen.

We hebben het er weleens over dat we allebei alleen mijn achternaam hadden moeten nemen (om veel redenen). Wellicht zoeken we nog eens uit of dat een optie is voor het hele gezin.
L2014 & H2017
<<

Stuiterbal

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 306

Geregistreerd: 29 Dec 2018 19:08

Bericht 29 Aug 2020 08:29

Re: Naamskeuze bij trouwen, tips?

Savi schreef:
Derpy schreef:Ik heb mijn meisjesnaam gehouden en heb er nooit problemen mee. Ik vond het te ouderwets om zijn naam aan te nemen, we zijn gelijkwaardig in de relatie en dat voelt niet zo als ik zijn naam zou hebben en hij niet mijn naam. Ik ben ook de enige met een trouwring, hij heeft er geen.
Mijn ouders hebben allebei elkaars naam aangenomen toen ze 45 jaar geleden trouwden, die hebben dus achternaam vader-achternaam moeder.

Ik kan me hier zo niks bij voorstellen dat dat zo zou voelen, maar ik ben wss ook hopeloos ouderwets.


Dit dus. Als wij gaan trouwen neem ik vanzelfsprekend zijn naam. Het voelt ook totaal niet als ongelijkheid. Ik vind het zelfs een eer om zijn naam te mogen dragen. Ik ben dan ook niet anders gewend.
For evigt, måske for evigt
Skal vi sammen, samme vej
Og når I morgen får øjne, og natten hviler sig
Skal vi for evigt måske samme vej
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 29 Aug 2020 11:38

Re: Naamskeuze bij trouwen, tips?

Savi schreef:
Joey schreef:Ik kan me er juist niks bij voorstellen dat je bedenkt dat je iemand anders' naam wil. Of nou ja, dat dat door zoveel nog als normaal wordt gezien, en men dus niet bedenkt dat dat misschien wel wat een gekke traditie is.

Dat sommige het een gekke traditie vinden.

Ik vind het juist helemaal niet gek, eerder heel mooi en ook wel romantisch.
Maar ik zie echt niet waarom het ongelijkwaardig zou zijn.


Dit inderdaad.
Bij mijn exman vond ik het mooi om als gezin hetzelfde te heten, een teken dat je bij elkaar hoort.

Als ik ooit met mn huidige partner zal trouwen, gaat die vlieger niet helemaal op, want mijn dochter draagt tenslotte nog steeds de naam van haar vader. Maar ook dan zal ik zijn naam - mijn naam doen.
VorigeVolgende

Terug naar Liefde, seks & relaties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers