Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Naamskeuze bij trouwen, tips?

<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2075

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:04

Bericht 30 Aug 2020 10:50

Re: Naamskeuze bij trouwen, tips?

Elliot schreef:
Madame Butterfly schreef:Nee hoor, dat zeg ik niet. Ik stel de vanzelfsprekendheid in vraag van het aannemen van de achternaam van de man. Dat is heel iets anders. Wat koppels uiteindelijk kiezen, zal mij een worst wezen, wat ik interessant vind, is hoe ze tot die keuze komen.

Eens! Toen ik vertelde dat onze kinderen mijn achternaam hebben, heb ik heel regelmatig reacties gehad van vrouwen die aangaven dat ze dat ook wel hadden gewild, maar “daar hoefden ze bij hun man niet mee aan te komen”. Daar blijkt toch wel uit dat de achternaam van de man de standaard is, en de achternaam van de vrouw een “bespreekpunt”. En dat het kennelijk voor veel vrouwen ook einde discussie is als hun man aangeeft er niet voor open te staan. Dat vind ik echt een helder voorbeeld van ongelijkheid.


Waar ik wel benieuwd naar ben Elliot, is of jij naar aanleiding hiervan ook vragen/twijfels bij mensen merkt over jullie relatie. Ik dénk namelijk dat andere mensen mogelijk denken dat je de naam van de moeder geeft als er een kans is dat je als stel uit elkaar gaat (omdat kinderen van single moeders over het algemeen ook de achternaam van moeder krijgen). Maar dat is een aanname van mij, dus ik ben oprecht benieuwd of jij weleens reacties in die richting hebt gekregen.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 30 Aug 2020 13:11

Re: Naamskeuze bij trouwen, tips?

Mm nee die reactie heb ik nooit gedacht. Wel mensen die denken dat mijn man een softie is die over zich heen laat lopen (en ik ben dan dus een heks die altijd haar zin doordramt, ofzo). Volgens mij heb ik zelfs hier op het forum een keer zo’n soort reactie gekregen.

♥♥
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1462

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:58

Bericht 30 Aug 2020 20:34

Re: Naamskeuze bij trouwen, tips?

Ik ben niet getrouwd, maar als ik zou trouwen houd ik mijn eigen naam. Ik zie er het nut niet van in, lees hier al hoe onhandig en onduidelijk het is, hier wordt weer de ene naam gebruikt, en daar de andere, en voor al het officiële moet je toch altijd je geboortenaam gebruiken. Zou het buiten het onhandige ook niet prettig vinden om zijn naam te gebruiken. Ik heb gevoelsmatig meer verbinding met mijn familie en daardoor met mijn naam dan de zijne. Ik ben geen dochter van zijn ouders (prima mensen hoor), maar van mijn eigen toffe ouders. Dat gevoel krijg ik er altijd van.

Mijn moeder heeft wel de naam overgenomen van mijn vader en dat vond ik altijd heel normaal. Dat was bij alle familie en vriendinnen zo. Ik had één meisje in de klas en die moeder had haar eigen naam gehouden. Vond dat altijd zó gek. Alsof die ouders niet echt een stel waren en elkaar niet leuk genoeg vonden.

Mooi dat dat vanzelfsprekende langzaam aan het veranderen is. Ook qua naamgeving van kinderen trouwens. Verschillende stellen in de omgeving hadden de afspraak, als het een jongen is dan wordt het achternaam x en is het een meisjes dan naam y. Ben je van alle discussie af ?
Smile, it's free!
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 30 Aug 2020 20:39

Re: Naamskeuze bij trouwen, tips?

Lavendel schreef:Verschillende stellen in de omgeving hadden de afspraak, als het een jongen is dan wordt het achternaam x en is het een meisjes dan naam y. Ben je van alle discussie af ?


Dat is wel een mooie afspraak maar degene die ‘wint’ heeft dan wel de jackpot, want alle kinderen die je daarna samen nog krijgt moeten dan ook die naam krijgen ?
#teammaple🍁
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 31 Aug 2020 08:38

Re: Naamskeuze bij trouwen, tips?

Even een klein praktisch voordeel: ik moest net een pakketje voor m'n man ophalen en daarvoor moest ik ID laten zien. Kreeg het pakketje alleen mee omdat er e/v achternaam man op m'n ID kaart stond. Als 't alleen m'n eigen naam was geweest, had 't niet gemogen.
Niet dat dat nou een doorslaggevende reden moet zijn maar ik moest wel direct even aan dit topic denken.
Let's discover the world together.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 31 Aug 2020 08:42

Re: Naamskeuze bij trouwen, tips?

Ligt er voor mij dan wel aan wat er in dat pakketje zit.
#teammaple🍁
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 31 Aug 2020 08:46

Re: Naamskeuze bij trouwen, tips?

Oh dat is wel waar Marin, dat heb ik ook. Briefje in de bus van ophalen postkantoor is vaak alleen achternaam, dus ik haal pakketjes voor ons allemaal en man ook. Maar tijd geleden had mijn vader op mijn geboortenaam iets gestuurd, mocht mijn man het dus niet meenemen en moest ik nog eens apart.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 31 Aug 2020 08:50

Re: Naamskeuze bij trouwen, tips?

Urban Naked schreef:Ligt er voor mij dan wel aan wat er in dat pakketje zit.


Hoezo? Wat heeft de inhoud ermee te maken? Die snap ik niet helemaal.
Let's discover the world together.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 31 Aug 2020 08:51

Re: Naamskeuze bij trouwen, tips?

Marin schreef:
Urban Naked schreef:Ligt er voor mij dan wel aan wat er in dat pakketje zit.


Hoezo? Wat heeft de inhoud ermee te maken? Die snap ik niet helemaal.
Het was een grapje :(
#teammaple🍁
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 31 Aug 2020 08:52

Re: Naamskeuze bij trouwen, tips?

Oh dat haalde ik er niet uit, sorry. ?
Let's discover the world together.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 31 Aug 2020 10:25

Re: Naamskeuze bij trouwen, tips?

Marin schreef:Even een klein praktisch voordeel: ik moest net een pakketje voor m'n man ophalen en daarvoor moest ik ID laten zien. Kreeg het pakketje alleen mee omdat er e/v achternaam man op m'n ID kaart stond. Als 't alleen m'n eigen naam was geweest, had 't niet gemogen.
Niet dat dat nou een doorslaggevende reden moet zijn maar ik moest wel direct even aan dit topic denken.


Maar daarvoor hoef je de ander zijn/haar naam niet aan te nemen. Mijn man heeft mijn naam niet maar wel e/v in zijn paspoort.

Ik heb mijn naam-zijn naam maar ik zou hier nu niet meer voor kiezen. Het wordt best vaak verkeerd geïnterpreteerd (wat oudere mensen weten vaak niet dat deze optie ook mogelijk is) en bij medische instanties kunnen ze dit niet goed in het systeem zetten. Superirritant vind ik het. In de praktijk gebruik ik dus gewoon alleen mijn eigen naam, en staat de dubbele naam alleen op officiële post en zo.
Ik heb weleens overwogen het aan te passen naar alleen mijn naam, maar dat vond ik toch teveel gedoe en niet zo leuk. Mijn man ook niet, die zei dan denkt natuurlijk iedereen dat ik dood ben of we gescheiden zijn of zo ?. (Het maakte mijn man overigens niks uit welke naam ik koos en welke naam ik gebruik maar dit punt snapte ik wel)
Ik heb nooit overwogen mijn man zijn naam aan te nemen. Ik heet niet zo en zie niet in waarom ik dat zou willen. Waarom dan wel de dubbele naam? Ik moest dit invullen bij ondertrouw en had het me niet zo gerealiseerd, dus heb een beetje overvallen door de vraag deze keuze gemaakt. Ik zou het dus nu niet weer kiezen denk ik.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 31 Aug 2020 10:26

Re: Naamskeuze bij trouwen, tips?

Je kan ook e/v in je paspoort laten zetten en aangeven dat je daar verder niet mee aangeschreven/aangesproken wil worden. Dat hebben mijn man en ik dus beide. Ik bestel dus pakketjes op mijn geboortenaam maar mijn man heeft e/v mijn geboortenaam in zijn paspoort staan en kan dus mijn pakketjes ophalen en ik die van hem ook. Daarvoor hoef je niet de naam echt aan te nemen.

Edit: Mizz_S was me net voor.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 31 Aug 2020 10:45

Re: Naamskeuze bij trouwen, tips?

Ah dat wist ik niet!
Let's discover the world together.
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1462

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:58

Bericht 31 Aug 2020 11:07

Re: Naamskeuze bij trouwen, tips?

Urban Naked schreef:
Lavendel schreef:Verschillende stellen in de omgeving hadden de afspraak, als het een jongen is dan wordt het achternaam x en is het een meisjes dan naam y. Ben je van alle discussie af ?


Dat is wel een mooie afspraak maar degene die ‘wint’ heeft dan wel de jackpot, want alle kinderen die je daarna samen nog krijgt moeten dan ook die naam krijgen ?


Haha ja dat dan weer wel. Maar dan voelt het in ieder geval eerlijk, allebei 50pct kans op die jackpot :) Had dat voor mezelf mooi verpest trouwens. Mijn nichtje was net bevallen met de deal dat een dochter haar naam kreeg en een zoon zijn naam. Ik riep toen (net zwanger) tegen vriend ‘Ooh goed plan dat doen wij ook!’ Vriend keek wat bedenkelijk maar weet bij dit soort enthousiaste opmerkingen gewoon te knikken en tuurlijk te zeggen. De weken erna niet meer serieus over gehad. Na de geslachtsecho was het alleen gelijk ‘Nou dat is mooi, het is een jongen dus dat werd dus mijn achternaam hè?’. Ja nee, nu onthoud je het ineens wel.
Smile, it's free!
<<

Flippin' Bitch

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 238

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:56

Bericht 10 Sep 2020 11:29

Re: Naamskeuze bij trouwen, tips?

@ Mizz_S
Goed om te weten dat deze volgorde soms toch voor wat problemen zorgt. Ik werd ook door de vraag overvallen bij het in ondertrouw gaan en heb toen voor mijn naam-zijn naam gekozen. Ik heb er nu toch voor gekozen om mijn eigen naam te houden na de bruiloft, dit was gelukkig met 1 mailtje naar de gemeente weer terug te draaien. Ik vind mijn eigen naam toch het beste bij mij passen. Het lijkt me ook zooo leuk om als ik ouder ben de telefoon op te nemen met ‘met mevrouw *achternaam*’, precies zoals mijn oma.

Het ‘echtgenoot van’ is idd nog wel een optie op het paspoort. Misschien dat ik dit doe als mijn paspoort verloopt. Is het in het buitenland ook duidelijk waar e.v. voor staat of juist verwarrend bij bijvoorbeeld de douane?
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 10 Sep 2020 11:43

Re: Naamskeuze bij trouwen, tips?

Over dat E/V, ik heb er nog nooit problemen mee gehad, maar mijn man al wel een keer bij de douane (Engeland meen ik) omdat ze niet begrepen/niet wilden begrijpen wat het was en waar het voor stond. Heel gezeik was dat, maar kwam gewoon goed uiteindelijk hoor.
Vorige

Terug naar Liefde, seks & relaties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers