Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kinderspycholoog

<<

Anoniem16

Bericht 05 Nov 2013 22:03

Re: Kinderspycholoog

Ik heb het al vaker genoemd maar kijk maar eens terug 'stickerkinderen' van radar, ik meen ergens in juni ofzo is het geweest. Daarin gaat het idd over het te snel stempelen van kinderen.
<<

Anoniem112

Bericht 05 Nov 2013 22:27

Re: Kinderspycholoog

Een label plakken op mijn kind is wel het laatste wat ik wil doen en wat mijn uitgangspunt zou zijn....

Ik heb verder weinig tijd gehad om te reageren in dit topic, ik ga mijn verhaal hier ook niet neer zetten, maar zal als ik tijd heb graag met een aantal wat privé berichtjes sturen.
<<

Anoniem66

Bericht 05 Nov 2013 23:32

Re: Kinderspycholoog

-ED- schreef:Ik geloof niet zo in makkelijke kinderen en moeilijke kinderen, wat ik in mijn omgeving zie is het maar net hoe je omgaat met je kind. Het stuk dat Artemis eerder schreef illustreert dat mooi.


Aan deze uitspraak kun je wel zien dat jij geen kinderen hebt.
<<

Anoniem66

Bericht 05 Nov 2013 23:34

Re: Kinderspycholoog

Darcy schreef:Overigens zijn het lang niet altijd de ouders die een kind willen "labelen" (als dat al zo zou zijn). Een collega van mij heeft een zoon die "lastig" is in de klas. Lastig als in: hij is dromerig, zegt wat hij denkt, ziet het nut niet in van sommen maken, hij is een beelddenker. Hij is 7. De juffrouw vindt hem brutaal (hij zei ooit dat haar adem stonk en dat hij zo niet kon werken :lol:, hij stoort de klas, kortom hij is lastig, want haar manier werkt bij hem niet. Ze wil dat zijn ouders hem laten testen. Ouders zijn het er niet mee eens. Hier is het de juf die al met wat etiketjes heeft lopen wapperen, en niet de ouders.


Kom ik inderdaad ook heel veel tegen. Helaas.
<<

Anoniem286

Bericht 05 Nov 2013 23:38

Re: Kinderspycholoog

Geen ervaring maar ik vind het knap dat je het zo aanpakt. Een hoop mensen 'durven' volgens mij niet om hulp/adviezen te vragen. Veel succes, hopelijk hebben jullie er wat aan!
<<

Anoniem66

Bericht 05 Nov 2013 23:40

Re: Kinderspycholoog

Ik sluit me helemaal aan bij Pleun. Goede reacties geeft zij.

Annemijn, ik vind het juist heel goed dat je hulp zoekt! Weet je, als je het idee hebt dat je er zelf niet uit komt is het veel beter om gewoon even wat hulp in te schakelen en iemand mee te laten kijken dan zelf blijven aanmodderen. Een buitenstaander kan nou net met een idee komen waar je zelf nog niet aan gedacht hebt en de boel kan veranderen. Nee hoor, heel goed dat je het doet zelfs!

En eerlijk? Ik ben blij dat er tegenwoordig zoveel mensen om hulp vragen. Wellicht gebeurde het eerder minder, maar dat betekent niet dat het toen beter ging ofzo. Nee, daar was gewoon wrijving in het gezin, hadden de ouders en het kind het zwaar. De problemen waren er net zo hoor, alleen er werd gewoon geen donder aan gedaan.
Net zoals zoveel kinderen nu extra begeleiding krijgen. We kunnen gaan roepen: ja kinderen krijgen veel te snel hulp blabla!, maar je kunt ook bedenken dat het wellicht juist goed is dat die kinderen met extra hulp nu opvallen en ook die extra hulp krijgen waar ze recht op hebben. Anders was het aanmodderen en het kind kwam zelf niet verder en werd er ook niet gelukkiger van.

Tja, ik weet het wel hoor als ik zou moeten kiezen. Dan kies ik toch echt voor hulp.
<<

Anoniem66

Bericht 05 Nov 2013 23:42

Re: Kinderspycholoog

Sowieso he, snap ik nooit zo goed wat er nou zo erg is aan hulp zoeken. Er zijn zoveel mensen die een drempel voelen bij het zoeken naar hulp (bijv psycholoog) of mensen die daar ongenuanceerde uitspraken over doen.. Wat is er in hemelsnaam nou mis met iemand die gewoon even met je mee kijkt? Of het nou naar je kind is, je manier van opvoeden of naar jezelf en je eigen manier van in de wereld staan.. het is toch juist alleen maar positief om daar een andere blik op te werpen? Ik snap werkelijk niet wat het probleem is hoor. Ik moedig het juist alleen maar aan. Het kan namelijk zoveel verlichting brengen!
<<

Anoniem286

Bericht 05 Nov 2013 23:46

Re: Kinderspycholoog

Ik denk dat het voor een hoop mensen lastig is om zich open te stellen/kwetsbaar op te stellen. Ik heb het zelf ooit ook zo ervaren. Ik snap dat zoiets een drempel kan zijn/eng om zo'n stap te nemen en advies van een ander te vragen. Straks is het advies niet wat je dacht, of juist wel wat je dacht en vind je dat moeilijk. Daarnaast heerst er voor mijn gevoel echt een taboe sfeer over dergelijke zaken, je wordt (heus niet door iedereen) toch als 'zwakker' gezien denk ik. Terwijl dat juist sterker zou moeten zijn aangezien je het aandurft zo met je zelf aan de slag te gaan.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 06 Nov 2013 00:35

Re: Kinderspycholoog

Ik denk dat het inderdaad te maken heeft met het taboe dat eromheen heerst. Jammer dat sommige mensen niet zo ruimdenkend zijn. Best apart vind ik, gezien de tijd waarin we leven. Ik voel me in ieder geval niet zwakker dan elke andere moeder, ik voel me misschien zelfs wel sterker. Niet vanwege het feit dat ik hulp gezocht heb toen ik vond dat dat nodig was (want geloof me, een drempel was er zeker wel), maar omdat ik me in bepaalde dingen steeds meer verdiept hebt. En ik ben daar heel blij om. Het heeft mij verrijkt, het heeft mij bewuster gemaakt als moeder, het heeft mij doen inzien dat ouderschap en opvoeden in het algemeen (bij élk kind, ongeacht 'makkelijk' of 'moeilijk') niet vanzelfsprekend is.

De gesprekken die ik (ja, ik.. dochter komt nauwelijks bij de kinderpsycholoog) heb met de kinderpsycholoog zijn meer het bespreken van situaties en het meedenken met elkáár. Zij vertelt mij niet hoe ik met mijn kind om moet gaan, zij vertelt mij niet hoe ik in bepaalde situaties moet handelen, ze geeft me geen schema's en regels mee en leest niks voor uit boeken over hoe ik alles moet doen. Wij praten samen over dingen waar mijn dochter erg mee in de knoop zit. Samen zoeken we naar mogelijkheden waarin ík mijn dochter kan begeleiden in haar eígen ontwikkeling. Begeleiden dus, niet aansturen. Zoals ik al eerder aangaf, de één doet het hier op het forum, de ander bespreekt het met een vriendin/moeder en weer een ander, die wellicht met wat ingewikkeldere situaties thuis te maken heeft, bespreekt het met een professional.

Ik vraag me dus net als Luce af wat er mis is om in bepaalde situaties iemand te zoeken die meekijkt en meedenkt? Anderen bespreken dingen met hun moeder of met een vriendin. Heb ik ook gedaan. Zij wisten het ook niet meer. Dan is het toch niet gek dat je verder gaat kijken?
<<

Anoniem16

Bericht 06 Nov 2013 10:46

Re: Kinderspycholoog

Overigens zijn er voor mensen die hun kind qua gedrag niet meer aankunnen ook opvoedingsondersteuners. Daar hebben ook veel ouders baat bij, want soms geldt natuurlijk wel als je het al niet weet aan te pakken bij een 5 jarige hoe wil je dat doen wanneer ze 15 zijn.
Maar dat is natuurlijk ouder en kindafhankelijk wanneer dat van toepassing is. Maar ik zie ook regelmatig ouders die het gewoon erg lastig vinden om bijv. consequent te blijven naar hun kind toe, alles weglachen etc. En daar is dan zo'n opvoedingsondersteuner geschikt voor omdat die ook oa thuis komt kijken etc.
<<

Anoniem29

Bericht 06 Nov 2013 10:55

Re: Kinderspycholoog

Luce schreef:Sowieso he, snap ik nooit zo goed wat er nou zo erg is aan hulp zoeken. Er zijn zoveel mensen die een drempel voelen bij het zoeken naar hulp (bijv psycholoog) of mensen die daar ongenuanceerde uitspraken over doen.. Wat is er in hemelsnaam nou mis met iemand die gewoon even met je mee kijkt? Of het nou naar je kind is, je manier van opvoeden of naar jezelf en je eigen manier van in de wereld staan.. het is toch juist alleen maar positief om daar een andere blik op te werpen? Ik snap werkelijk niet wat het probleem is hoor. Ik moedig het juist alleen maar aan. Het kan namelijk zoveel verlichting brengen!


Helemaal mee eens. Ik snap gewoon niet wat hier verkeerd aan zou moeten zijn.

Ik was bang in het donker, ging naar angstherapie. Wat had ik dan moeten doen? Mijn hele leven in het licht plannen omdat ik niet meer in het donker naar buiten durf? Pak de bron gewoon aan en kijk hoe ver je komt? Mooi meegenomen als het helemaal oplost, ook prima als het je maar 20% verder helpt.
<<

Anoniem112

Bericht 06 Nov 2013 12:37

Re: Kinderspycholoog

Printje schreef: : Overigens zijn er voor mensen die hun kind qua gedrag niet meer aankunnen ook opvoedingsondersteuners. Daar hebben ook veel ouders baat bij, want soms geldt natuurlijk wel als je het al niet weet aan te pakken bij een 5 jarige hoe wil je dat doen wanneer ze 15 zijn.
Maar dat is natuurlijk ouder en kindafhankelijk wanneer dat van toepassing is. Maar ik zie ook regelmatig ouders die het gewoon erg lastig vinden om bijv. consequent te blijven naar hun kind toe, alles weglachen etc. En daar is dan zo'n opvoedingsondersteuner geschikt voor omdat die ook oa thuis komt kijken etc.


Dit slaat natuurlijk nergens op Printje....
<<

Anoniem7

Bericht 06 Nov 2013 12:58

Re: Kinderspycholoog

Annemijn schreef:
Printje schreef: : Overigens zijn er voor mensen die hun kind qua gedrag niet meer aankunnen ook opvoedingsondersteuners. Daar hebben ook veel ouders baat bij, want soms geldt natuurlijk wel als je het al niet weet aan te pakken bij een 5 jarige hoe wil je dat doen wanneer ze 15 zijn.
Maar dat is natuurlijk ouder en kindafhankelijk wanneer dat van toepassing is. Maar ik zie ook regelmatig ouders die het gewoon erg lastig vinden om bijv. consequent te blijven naar hun kind toe, alles weglachen etc. En daar is dan zo'n opvoedingsondersteuner geschikt voor omdat die ook oa thuis komt kijken etc.


Dit slaat natuurlijk nergens op Printje....

Opzich, als er geen andere oorzaak achter zit, slaat dit natuurlijk wel degelijk ergens op.
<<

Anoniem112

Bericht 06 Nov 2013 13:03

Re: Kinderspycholoog

Ik zie dat het quote niet goed gegaan is.. Wilde 1 zin eruit pakken.. Namelijk de zin: soms geldt het wel als je niet weet hoe je een vijf jarige aan moet pakken hoe moet je het dan doen als ze 15 zijn....
<<

Anoniem7

Bericht 06 Nov 2013 13:36

Re: Kinderspycholoog

Maar is dat ergens ook niet zo en is het dan ook niet juist fijn dat er mogelijkheden zijn om dar ondersteuning in te vragen? Ze zeggen ook niet voor niets: kleine kinderen, kleine zorgen, grote kinderen, grote zorgen?
<<

Anoniem272

Bericht 06 Nov 2013 13:59

Re: Kinderspycholoog

Ik was vréselijk als peuter/kleuter (de hele tijd praten praten praten, héél veel aandacht vragen, strontjaloers toen mijn zusje geboren werd). Als puber was ik juist heel braaf en rustig en zat ik in mijn eigen wereldje.

Niet elke lastige peuter hoeft ook een lastige puber te worden.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 06 Nov 2013 14:10

Re: Kinderspycholoog

Ik was ook als kleuter veel moeilijker dan als puber.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Novalee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:28

Bericht 06 Nov 2013 15:29

Re: Kinderspycholoog

Met een puber van 15 kun je in elk geval op hetzelfde niveau communiceren, met een peuter gaat dat een stuk moeilijker aangezien die veel dingen nog niet begrijpt.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 06 Nov 2013 15:31

Re: Kinderspycholoog

Inderdaad. Maar ik vind het sowieso onzin dat een kind op oudere leeftijd moeilijker is dan als klein kind, alsof het een soort stijgende lijn is in intensiteit. Het ene kind zal als peuter moeilijker zijn en als puber redelijk rustig, het andere kind is voorbeeldig op jonge leeftijd en wordt vervolgens een lastige puber. Daar kun je echt geen uitspraken over doen. Daarom vind ik het wat flauw om te zeggen: 'Als je het nu al niet aankan, wacht dan maar tot....'
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 06 Nov 2013 20:45

Re: Kinderspycholoog

Los van alles wat er al gezegd is:

Annemijn: super goed van je dat je hulp zoekt! Laatst in een ander topic gaf je al aan dat jr zoontje soms heel erg moeilijk gedrag vertoont. Logisch dus dat je daar wat hulp bij zoekt. Staat volledig los van labelen of andere onzin die ED er over zegt
parissienne: laat je alsjeblieft niet verdrietig maken door de kwetsende woorden in dit topic richting jou. Je hebt al héél vaak laten blijken hoe ontzettend begaan je bent met je dochter en dat je juist alles wat je doet, doet in haar belang. Alleen maar respect daarvoor!
<<

Anoniem16

Bericht 06 Nov 2013 21:25

Re: Kinderspycholoog

Ik bedoel bijv kijk naar regels stellen, als een vijfjarige al finaal over een moeder heen loopt kun je vaak wel een inschatting maken van hoe het zal zijn met een vijftien jarige...

Ik bedoelde het naar niemand hier maar een opvoedingsondersteuner is gratis en kan goede tips geven. Ze zitten aan scholen gekoppeld en het is erg laagdrempelig voor ouders. Ik heb meerdere malen al ouders op deze mogelijkheid gewezen.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 07 Nov 2013 08:30

Re: Kinderspycholoog

Printje schreef:Ik bedoel bijv kijk naar regels stellen, als een vijfjarige al finaal over een moeder heen loopt kun je vaak wel een inschatting maken van hoe het zal zijn met een vijftien jarige...

Ik bedoelde het naar niemand hier maar een opvoedingsondersteuner is gratis en kan goede tips geven. Ze zitten aan scholen gekoppeld en het is erg laagdrempelig voor ouders. Ik heb meerdere malen al ouders op deze mogelijkheid gewezen.


Zij werken wel vanuit triple p... Dus dus methode moet je dan wel weer aanspreken.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 07 Nov 2013 12:22

Re: Kinderspycholoog

Ik weet niet of ik zo snel naar opvoedondersteuning zou kijken. Ik vraag me af of er echt naar de achterliggende reden van bepaald gedrag gekeken wordt. Ik krijg namelijk het idee dat er enkel gekeken wordt naar hoe ouders het ongewenste gedrag aan kunnen pakken, in plaats van te kijken naar waar het gedrag vandaan komt.
<<

Anoniem44

Bericht 07 Nov 2013 14:08

Re: Kinderspycholoog

Dat valt mij ook op in dit topic. Het gaat er alleen maar over hoe de problemen die bestaan kunnen worden opgelost, maar niemand vraagt zich af hoe het gedrag in de eerste plaats ontstaat en waaróm een kind zich op een bepaalde manier gedraagt. Vaak is het toch echt een wisselwerking tussen ouders en kind.
<<

Anoniem66

Bericht 07 Nov 2013 14:48

Re: Kinderspycholoog

-ED- schreef:Dat valt mij ook op in dit topic. Het gaat er alleen maar over hoe de problemen die bestaan kunnen worden opgelost, maar niemand vraagt zich af hoe het gedrag in de eerste plaats ontstaat en waaróm een kind zich op een bepaalde manier gedraagt. Vaak is het toch echt een wisselwerking tussen ouders en kind.


Ehm... en waaruit trek jij die conclusie...?
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers