Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Griepprik

<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 12 Aug 2020 22:04

Griepprik

Ik krijg via mijn werk de mogelijkheid om de griepprik dit jaar te krijgen. ik heb me hier nog nooit in verdiept. Wat zijn de overwegingen om deze wel of niet te nemen?

Ik ben nooit echt ziek, kan me ook denk ik niet herinneren ooit echt de griep te hebben gehad. Wel eens flink verkouden en wat koorts, maar die koorts eigenlijk niet meer dan 1 a 2 dagen. Dus of het nou echt griep is (wat ik lees moet het veel heftiger zijn namelijk).

Er is geloof ik ook nog niet echt is wetenschappelijk bekend over relatie tussen griepprik en wellicht minder vatbaar voor corona doordoor? Dat zou mijn enige overweging zijn denk ik, omdat ik wel dagelijks met corona in aanraking kan komen (beschermd uiteraard).
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 12 Aug 2020 22:17

Re: Griepprik

Ik mag ‘m via mijn werk ook halen en heb dat tot nu toe ook nooit gedaan. Ik ben nooit ziek, heb iig sinds mijn jeugd geen echte griep meer gehad en heb geen patiëntencontact. Ik overweeg ‘m nu dit jaar echter wel te halen, ook weer in het kader van ‘alle beetjes helpen’.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:55

Bericht 12 Aug 2020 22:26

Re: Griepprik

Ik vraag mij ook altijd af hoeveel nut zo'n griepprik heeft. Er zijn 500 soorten influenza en die griepprik beschermt misschien tegen een paar. Dus als je een ander virus krijgt wordt je alsnog gewoon ziek.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 12 Aug 2020 22:27

Re: Griepprik

Ja het is altijd wel een gok welke mix ze doen. Wel gebaseerd op allerlei onderzoek natuurlijk maar toch.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 13 Aug 2020 00:05

Re: Griepprik

Ik doe ze elk jaar en raad het je aan ook te doen!
Elk jaar belanden meer mensen op de eerste hulp met Influenza, de soort waar je tegen ingeënt wordt. Door de griepprik sterven er minder mensen aan griep (en Google voor de lol eens hoeveel mensen er vorig jaar en jaar ervoor in Nederland zijn gestorven, je zal ervan schrikken!). Vanzelfsprekend zijn dat de mensen die ook zouden sterven aan COVID door onderliggende ziektes en wil dat niet zeggen dat jij eraan sterft, maar het is net als bij COVID niet alleen voor jezelf, maar ook je omgeving.

Daarnaast wordt de vaccinatie elk jaar aangepast met hulp van gegevens van de griep van jaar ervoor.

Ik vind het een heel belangrijke vaccinatie.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 13 Aug 2020 06:35

Re: Griepprik

Nouja het is dus altijd een prik met een mix van virussen waarvan ze verwáchten dat die het meeste zullen opleven maar het is nooit een garantie.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem295

Bericht 13 Aug 2020 07:10

Re: Griepprik

Ik heb hem jarenlang gehaald en of het toeval is of niet, in de jaren dat ik hem haalde had ik ieder jaar tot diep in het voorjaar vaak last van luchtweginfecties, die ook ontzettend lang aanhielden. Toen ben ik hem een jaar vergeten, dat jaar ging voorbij zonder infecties en nu heb ik hem al een jaar of 8-10 niet meer gehaald en al 8-10 jaar nauwelijks luchtweginfecties gehad. Geen idee of het samen kán hangen maar het toeval voelt voor mij te groot. Ik wil voorlopig echt geen griepprik meer. Ik ben officieel wel een risicogroep, maar toen ik 4 jaar geleden de griep kreeg, verliep hij bij mij gelukkig niet heftiger dan bij mijn collega, die buiten alle risicogroepen valt en op het exact zelfde moment op bed lag met dezelfde griep.
<<

Anoniem295

Bericht 13 Aug 2020 07:21

Re: Griepprik

Marsy31 schreef:maar het is net als bij COVID niet alleen voor jezelf, maar ook je omgeving.

Maar het is bij de griepvaccinatie toch niet zo dat je resistent bent geworden voor de griep? Van wat ik altijd begrepen heb is dat je nog altijd griep kunt krijgen, maar dat het verloop ervan een stuk milder zal zijn. Dus je omgeving besmetten kan alsnog gebeuren. Misschien nog wel groter risico ook want zonder griepprik had je dan wellicht gewoon ziek op bed gelegen en met griepprik werk je mogelijk gewoon door. Niet dat dat maar een reden moet zijn om het níét te doen. Ik heb alleen wel het idee besmetting zeker wel kan met griepprik. Kan het mis hebben. Zora? Whatever?

Sowieso zijn er natuurlijk ontzettend veel griepvirussen, influenza is de overkoepelende naam van al die virussen. Even inhakend op “ Elk jaar belanden meer mensen op de eerste hulp met Influenza, de soort waar je tegen ingeënt wordt” ?
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 13 Aug 2020 07:27

Re: Griepprik

Klopt hoor. Je bent niet resistent en als de mix helemaal verkeerd voorspeld is heb je er nog minder aan. Maar goed, ook de virussen die wel in de prik worden opgenomen zullen wel opleven en daar helpt het dan natuurlijk wel bij, ook in het beperken van verspreiden, en in het voorkomen dus van vooral zwakkeren zieker maken dan nodig. Dus dat lijkt mij iig dit jaar dus wel voor het eerst wat waard :)
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1964

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 08 Sep 2020 15:51

Re: Griepprik

Marsy31 schreef:Ik doe ze elk jaar en raad het je aan ook te doen!
Elk jaar belanden meer mensen op de eerste hulp met Influenza, de soort waar je tegen ingeënt wordt. Door de griepprik sterven er minder mensen aan griep (en Google voor de lol eens hoeveel mensen er vorig jaar en jaar ervoor in Nederland zijn gestorven, je zal ervan schrikken!). Vanzelfsprekend zijn dat de mensen die ook zouden sterven aan COVID door onderliggende ziektes en wil dat niet zeggen dat jij eraan sterft, maar het is net als bij COVID niet alleen voor jezelf, maar ook je omgeving.

Daarnaast wordt de vaccinatie elk jaar aangepast met hulp van gegevens van de griep van jaar ervoor.

Ik vind het een heel belangrijke vaccinatie.


Precies, je beschermt er ook anderen mee doordat de kans kleiner is dat jij het krijgt en dus anderen besmet, daarom wordt personeel in de zorg vaak aangeraden een griepprik te nemen.

Ik krijg 'm elk jaar omdat ik astma heb en tot een risicogroep behoor en ik heb denk ik al tien jaar geen griep meer gehad. Wel meerdere keren verkouden per jaar, maar dan ben ik met een week in bed wel weer opgeknapt.
<<

Anoniem295

Bericht 08 Sep 2020 19:43

Re: Griepprik

Lig je met elke verkoudheid een week in bed Derpy? Dat vind ik wel heftig. De laatste keer toen ik een week ziek in bed lag, was juist met griep :)

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers