Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Mijn dochter

<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 12 Aug 2020 18:26

Mijn dochter

Even een spui-topic...
Ik loop vast mbt mijn dochter, mijn trukendoos is leeg. Ik heb haar kinderarts al gemaild, want ik vermoed dat er onderliggende dingen aan de hand zijn.

Het in slapen is al vanaf dat ze 1.5 jaar is een probleem, nu met melatonine lukt dit gelukkig meestal binnen een half uur, maar vroeger duurde het gerust 3 uur voor ze sliep. En niet dat ze dan rustig ging spelen of lezen, nee ze raakte compleet gefrustreerd en boos dat ze niet kon slapen.
Ook durft ze niet alleen in slaap te vallen, ik moet bij haar blijven zitten tot ze slaapt. Ik heb dit nu kunnen terugbrengen naar dat ik 15 min bij haar zit. De ene avond slaapt ze dan, de andere avond niet maar mag ik weglopen en de volgende avond gaat ze helemaal uit haar dakpan omdat ik wegloop en ben ik vervolgens een uur of langer bezig haar in slaap te krijgen.
En dan kun je denken: pick your battles en blijf bij haar zitten, maar na 7 jaar ben ik er soms ook wel eens een beetje klaar mee en vind ik ergens dat ze gewoon zelf moet gaan slapen, we zijn tenslotte vlakbij (ze is nu 8.5)
Daarnaast is ze is 1 a 2x per week wakker 's nachts. Ze kan dan niet meer slapen, is echt wakker wakker en houdt dit gerust ook een paar uur vol. Inc frustratie omdat ze niet kan slapen. Ze wordt dan boos, boos op mij. Het is mijn schuld dat ze niet kan slapen, alle tips die ik geef werken toch niet en uiteindelijk ben ik stom en gemeen. Ze maakt lawaai, schreeuwt, slaat met deuren etc. En dit makkelijk van 12/1u tot een uur of 4.

Daarbij heeft ze thuis nog steeds flinke frustratie/driftbuien. Ze kunnen komen uit het niets. Ze wordt dan boos, schreeuwt, stampt, slaat met deuren, gooit met spullen enz. Deze heeft ze al vanaf peuter zijnde. De hoeveelheid buien worden op zich wel minder, maar de heftigheid wordt alleen maar erger.
Het enige wat ze dan eigenlijk niet doet is schelden, verder dan: JIJ BENT STOM, komt ze niet.
Ondertussen ben ik er achter dat rechtvaardigheid en plotselinge veranderingen triggers zijn. Ze trekt zich alles ontzettend persoonlijk aan, voelt zich snel aangevallen en kan slecht tegen iets wat plotseling verandert (Klein voorbeeld: als ik zeg: we gaan boodschappen doen en moeten naar 2 winkels en bedenk onderweg dat we ook nog even langs een 3e winkel moeten wordt ze boos en raakt ze gefrustreerd, want ik zei toch maar 2 winkels.) We proberen nu al te helpen zo voorspelbaar mogelijk te zijn, wat er gaat gebeuren op een dag, maar soms loopt het toch anders of denken we er niet aan.
Ik heb alle aanpakken al geprobeerd, maar niks werkt op zo'n moment.

Totdat ze als een blad aan boom omdraait en de bui voorbij is.
Ze zegt dan sorry en geeft aan dat ze ook niet snapt waarom ze zo reageert, maar dat ze er niks aan kan doen.
Zegt dan dat ze niet zou weten wat ze zou moeten zonder mij, zegt dat ik de liefste mama ben en dat ze van me houdt.

Ook heb ik het idee dat er op school niet uitkomt wat er in zit. Ze geeft aan dat ze moeite heeft met kinderen die niet luisteren naar de juf, dat vindt ze heel erg. Ze is daar soms zo mee bezig dat ze haar eigen werk niet altijd af krijgt.
Ze is (behalve thuis) er gefocust op regels en het feit dat iedereen zich daaraan moet houden.
Op school houdt ze zich zo in, dat ook die prikkels er thuis uitkomen.

Ik weet, er is veel gebeurd de afgelopen 1.5 jaar. Gescheiden ouders, beide nieuwe partner enz. En tuurlijk heeft ook dat zijn weerslag op haar. Dat weet ik, maar toch, toch heb ik het gevoel dat dit dieper gaat.
Als ik dingen lees over autisme en/of AD(H)D gaan eigenlijk alle alarmbellen af..
Herkent iemand dit? Of heeft iemand wellicht tips oid?
Want ik merk dat ik op eieren loop, uit 'angst' dat het weer mis gaat.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 12 Aug 2020 18:33

Re: Mijn dochter

Vind je het eng dat je alarmbellen afgaan? Ik zou die bellen gaan bespreken. Moet je alleen even gaan kiezen hoe: via school of via het okc. Als je die alarmbellen hebt lijkt het me heel fijn als een professioneel iemand ze kan bevestigen of kan uitsluiten. Sommige scholen hebben een onwijs fijn zorgsysteem met mogelijkheid tot testen. En anders kan het sowieso via het okc. Ben je bij die laatste al eens geweest?
Of heb je bij je huisarts dit al wel eens aangekaart? Die kan je ook doorverwijzen.

Wat lijkt het me moeilijk om je kind zo te zien lijden (gelukkig is het dan op en af, met buien). En te merken dat je twijfelt of er niet meer aan de hand is. Ik vind je heel dapper dat je dat benoemt.
#teammaple🍁
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 12 Aug 2020 18:39

Re: Mijn dochter

Urban Naked schreef:Vind je het eng dat je alarmbellen afgaan? Ik zou die bellen gaan bespreken. Moet je alleen even gaan kiezen hoe: via school of via het okc. Als je die alarmbellen hebt lijkt het me heel fijn als een professioneel iemand ze kan bevestigen of kan uitsluiten. Sommige scholen hebben een onwijs fijn zorgsysteem met mogelijkheid tot testen. En anders kan het sowieso via het okc. Ben je bij die laatste al eens geweest?
Of heb je bij je huisarts dit al wel eens aangekaart? Die kan je ook doorverwijzen.

Wat lijkt het me moeilijk om je kind zo te zien lijden (gelukkig is het dan op en af, met buien). En te merken dat je twijfelt of er niet meer aan de hand is. Ik vind je heel dapper dat je dat benoemt.



Zie het eerste stukje ;) Onze kinderarts is al gemaild. Dat is voor nu denk de kortste lijn naar onderzoek.
Ik vind het eigenlijk helemaal niet eng, zit af en toe tegen wanhoop aan en hoop vooral voor haar dat er hulp of iets komt.
Want naast dat het voor mij vervelend is, is het dat voor mijn dochter zoals je zegt natuurlijk helemaal niet fijn.

Er speelt natuurlijk ook nog in mijn hoofd dat ze met 29w5d geboren is. De kans op aandoeningen etc is bij een prematuur helaas groter dan bij een op tijd geboren kindje.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5497

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 12 Aug 2020 18:44

Re: Mijn dochter

Heftig Lejow. Ik herken het niet, snap wel dat het erg vervelend is voor jou en voor haar. Laat ze dit gedrag ook bij haar papa zien? Zit hij er ook bij tot ze slaapt? Wakker worden, driftbuien etc.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8166

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 12 Aug 2020 18:45

Re: Mijn dochter

Ik moet bij verhalen over B vaak aan HSP denken.
30-04-2017
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 12 Aug 2020 19:02

Re: Mijn dochter

Lot schreef:Heftig Lejow. Ik herken het niet, snap wel dat het erg vervelend is voor jou en voor haar. Laat ze dit gedrag ook bij haar papa zien? Zit hij er ook bij tot ze slaapt? Wakker worden, driftbuien etc.



Hij zit 9 min bij haar en gaat dan weg. Hij zegt dat hij gewoon weg mag lopen van haar, zij zelf zegt tegen mij dat ze het helemaal niet fijn vindt dat papa wegloopt, maar dat ze er niet echt iets van durft te zeggen en dan verdrietig is.
Bij mijn ex is ze 'gelukkig' ook wel eens boos, ze is er vorige week de hele week geweest, en heeft ook daar een paar buien gehad. Dit heeft ze zelf verteld.
Als ze daar 's nachts wakker wordt gaat ze niet naar papa toe, want ze is bang dat zijn nieuwe vriendin wakker en/of boos wordt. Ze is dus kennelijk nog niet op haar gemak genoeg bij de nieuwe vriendin van mijn ex.
Bij mijn nieuwe vriend en mij daarentegen wel :laughcry:
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 12 Aug 2020 19:04

Re: Mijn dochter

Kees schreef:Ik moet bij verhalen over B vaak aan HSP denken.



Even gezocht, dingen met V herken ik.

Nemen gedetailleerder, subtieler en intenser waar. V
Zijn erg gevoelig voor prikkels van buitenaf; vaak voelen HSP’s zich hierdoor niet op hun gemak.
Hebben meer moeite en meer tijd nodig om indrukken te verwerken V
Hebben een diep en rijk innerlijk leven; dromen, fantaseren en overwegen veel V
Voelen stemmingen en sferen goed aan V
Worden meer dan gemiddeld geroerd door natuur, kunst en muziek V
Eigen emoties en emoties van anderen worden intenser ervaren V
Hebben moeite met planning en het verkrijgen van structuur V
Kunnen verlegen overkomen maar zijn dat veelal niet
Zijn vaak plichtsgetrouw en perfectionistisch V
Functioneren minder goed als ze geobserveerd of geëvalueerd worden
Zijn vaak zorgzaam en anticiperend op behoeften van anderen; moeite om grenzen aan te geven V
Hebben relatief meer en sneller last van stress, spanning en fysieke klachten zoals hoofdpijn, allergieën, maag/darmklachten, chronische vermoeidheid etc. V
Lopen groter risico op stemmingswisselingen, depressiviteit, angsten en verslavingen.


Ze is ook erg bang dat andere mensen boos worden, wil het iedereen naar de zin maken, is mega perfectionistisch maar tegelijk ook bang om fouten te maken, want dat is echt een no-go.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 12 Aug 2020 19:06

Re: Mijn dochter

Ze kan ook geen 2 tellen haar mond dichthouden. Ze zit nu even naast me op de bank op haar I-Pad te spelen en ze blijft maar praten. Over wat ze ziet, wat ze doet, ze stelt vragen..
Krijg er tuut-oren van... :laughcry:
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 12 Aug 2020 19:53

Re: Mijn dochter

En ze neemt alles letterlijk.
Ik: Je zit op het kabeltje van de I-Pad
Dochter: NIET! Ik zit er niet OP! Ik zit er tegen aan!!!!

Ook heeft ze op alles een weerwoord, ze wil altijd het laatste woord hebben. Terwijl als je daadwerkelijk met haar in gesprek wil over iets wat er gebeurd is, dan houdt ze haar lippen stijf op elkaar en komt er niets uit.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8166

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 12 Aug 2020 19:59

Re: Mijn dochter

Ik vind het best veel Vtjes Lejow.
Kun je niet eens op zoek naar een kindercoach die oa dit kan testen? Iets hoeft natuurlijk niet persee een naam te hebben maar het helpt vaak wel met het zoeken naar de juiste hulp/methode.
30-04-2017
<<

Pluis

Kletskop

Berichten: 522

Geregistreerd: 20 Mrt 2016 14:19

Bericht 12 Aug 2020 20:36

Re: Mijn dochter

.
Laatst gewijzigd door Pluis op 13 Aug 2020 17:20, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 12 Aug 2020 20:45

Re: Mijn dochter

Ik zou adviseren om haar te laten onderzoeken.
Wij hebben vorig jaar een diagnose gehad voor onze zoon (was voor ons wel al een paar jaar duidelijk) en op dat moment ging het best goed. Een paar maanden later ging het een stuk minder en heb ik hulp gevraagd bij de opvoedpoli. Dat is echt een verademing, ze denken goed mee en zoon krijgt nu een speciaal soort therapie. Ook tips, die je eigenlijk wel weet, maar waarvan het toch fijn is dat iemand even meekijkt en sommige kleine dingen maken al een wereld van verschil.
2010 2012
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 12 Aug 2020 20:58

Re: Mijn dochter

En toevallig is het vanavond weer zo'n avond.
Ik heb de gebruikelijke minuutjes bij haar gezeten, maar het is niet voldoende.

Ze gaat boos doen, irriteren, zuigen, blijft niet liggen, komt uit bed, gooit met deuren, schreeuwt tegen me, gooit dingen naar mijn hoofd en maakt zichzelf compleet opgefokt.
Mij ondertussen ook, ze zuigt me compleet leeg.

Ik ben weggelopen naar beneden, en ze is me achterna gekomen, ze zit nu in het hoekje van de bank.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5497

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 12 Aug 2020 21:32

Re: Mijn dochter

Niet leuk Lejow.

Wat ik lees is ook wel een beetje aantrekken en afstoten. Ze kan niet zonder je maar gebruikt je ook om zich op/tegen af te reageren. Nu doen alle kinderen dat natuurlijk wel maar hier klinkt het wel iets heftiger. Dat laatste woord willen hebben en alles letterlijk nemen klinkt ook wel een beetje als geïrriteerd zijn of confrontatie opzoeken. Heb je wel het idee dat ze lekker ik haar vel zit/kan ontspannen? En zo ja op welke momenten is dat wel?

Ik heb ook de antwoorden niet dus als je niet wil antwoorden ook prima. Sterkte ermee, hoop dat ze snel gaat slapen!
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 12 Aug 2020 21:42

Re: Mijn dochter

Ik herken bijna alles wat je beschrijft van mijn oudste zoon. Wij zijn destijds naar de huisarts gegaan om een doorverwijzing te vragen. Maar dat zal de kinderarts inderdaad ook prima kunnen. De diagnose heeft ons geholpen om bepaalde dingen te duiden en te accepteren en met name om de juiste voorzieningen voor hem te krijgen. Verder pasten we ons hele leven voor de diagnose ook al aan hem aan, dat is niet zozeer veranderd.

Goed dat je aan de bel trekt, hopelijk levert het jullie wat duidelijkheid en steun op. Dikke knuffel voor jou, ik kan me voorstellen hoe zwaar het is voor zowel jou als je dochter.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 12 Aug 2020 21:48

Re: Mijn dochter

Mag ik vragen wat de diagnose was LG?

Lot, precies dat wat je zegt. Dat aantrekken en afstoten.
Ze is heel graag in mijn nabijheid, vooral 's avonds en 's nachts.
Heeft rond de scheiding ook veel bij mij in bed geslapen.
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8845

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:17

Bericht 12 Aug 2020 22:07

Re: Mijn dochter

Wat heftig Lejow. Zowel voor haar zelf als voor jou.
Goed dat je de kinderarts hebt gemaild. Hopelijk kan dat iets in gang zetten en kunnen jullie wat handvaten krijgen hoe zij zelf en jullie met haar gedrag om kunnen gaan.

Ik heb laatst een boek over hsp gelezen en moest daar wel aan denken na het lezen van jouw verhaal.

Knuffel voor jullie allebei ?
2012
2016
2020
oktober 2024

Instagram
<<

Anoniem309

Bericht 12 Aug 2020 22:23

Re: Mijn dochter

Wat lijkt me dit ontzettend moeilijk voor jullie allebei. Klinkt echt als een rotsituatie waar jullie beiden niet goed raad mee weten om het op te kunnen lossen, Ik heb geen tips maar ik vind het wel heel knap hoe je met haar om gaat en goed dat je wilt uitzoeken of er een onderliggend probleem is aan dit gedrag. Sterkte en ik hoop echt dat er beterschap in het vooruitschiet ligt.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25121

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 12 Aug 2020 22:45

Re: Mijn dochter

Dit lijkt me loodzwaar, Lejow! Goed dat je aan de bel hebt getrokken! Hopelijk kun je binnenkort de juiste hulp / een diagnose krijgen. Bij het lezen denk ik ook wel aan autisme. Sommige dingen herken ik van m'n stiefdochter, al heeft die geen diagnose, maar ze heeft er zeker trekjes van. Hoop voor B ook dat het wat rustiger wordt in haar hoofd met de juiste hulp!
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem308

Bericht 12 Aug 2020 23:31

Re: Mijn dochter

jeetje wat is er ook een hoop over haar heengekomen. Begrijp ik nou goed dat ze in 1,5 jaar tijd van samenwonen met haar ouders naar nieuwe partner bij beide ouders die ook al samenwonen is gegaan? Is haar totale stabiele basis ook niet ontwricht daardoor?
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 12 Aug 2020 23:33

Re: Mijn dochter

Lejow schreef:Mag ik vragen wat de diagnose was LG?
Autisme.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 13 Aug 2020 07:40

Re: Mijn dochter

Ik herken ook een hoop, Lejow. Wij gaan volgende week het autisme traject in. Niet eens om het labeltje, maar ook om hulp te hebben bij het begrijpen, dingen veranderen, andere aanpak of kijk op dingen.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Vlaai

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1374

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 13 Aug 2020 08:11

Re: Mijn dochter

.
Laatst gewijzigd door Vlaai op 13 Aug 2020 20:53, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 13 Aug 2020 10:24

Re: Mijn dochter

AMM schreef:jeetje wat is er ook een hoop over haar heengekomen. Begrijp ik nou goed dat ze in 1,5 jaar tijd van samenwonen met haar ouders naar nieuwe partner bij beide ouders die ook al samenwonen is gegaan? Is haar totale stabiele basis ook niet ontwricht daardoor?


Dat klopt en dat benoem ik toch ook?
Maar het probleem was er daarvoor al.

Bedankt voor alle reacties. Het duurde gister tot 22.15 (vanaf 19.45). Dan ineens knakt ze, en kun je weer tot haar doordringen en gaat ze slapen.
Al ging ze vannacht nog even verder. Ze kon niet slapen en verwacht van mij dat ik dat oplos voor haar, maar alle ideeën die ik aanvraag zijn niet goed of 'helpen toch niet'. Alles wordt van tafel geveegd zonder het te proberen en ze blijft ondertussen verwachten dat ik het oplos.

Ik ben vandaag echt compleet leeggezogen en moe. Heb heel boos gedaan tegen haar gister, heb daar sorry voor gezegd tegen haar. Ik wil niet zo boos doen. Maar het is zó respectloos en gemeen hoe ze tegen me doet, dat ik af en toe ook gewoon knap.
Heb haar gevraagd of ze kan uitleggen waarom ze zo boos doet, maar ze weet het zelf ook niet.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 13 Aug 2020 11:07

Re: Mijn dochter

Ach wat een ellende toch Lejow. Volgens mij heb je het altijd al wel wat intenser gehad met haar, en de situatie rondom jullie scheiding zal zeker niet bij hebben gedragen maar ik denk bij haar niet echt dat daar de hele oorzaak zit. Daarvoor was het idd ook al zo. Ik weet niet of het erger is geworden?
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: High Heels