Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Stukje gemeentegrond kopen

<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15968

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 23 Jul 2020 21:35

Stukje gemeentegrond kopen

Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben? Naast onze nieuwe huis zit een vrij brede groenstrook, waarvan wij graag een stuk zouden kopen, om onze tuin en oprit nog wat te vergroten. Volgens de site van onze gemeente is het in sommige gevallen mogelijk om een stukje ‘snippergroen’ te kopen, dit kost tussen de 50 en 60 euro per vierkante meter. Ik ga morgen een aanvraag voorbereiden maar ben benieuwd of hier mensen met ervaring zijn.

Wij hebben bouwnummer 1, een het rode omlijnde stuk grond is de gemeentegrond. Wij zouden dan ongeveer de helft daarvan willen kopen.

*foto weg*
Laatst gewijzigd door Lady op 25 Jul 2020 17:26, in totaal 1 keer gewijzigd.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 23 Jul 2020 22:15

Re: Stukje gemeentegrond kopen

Mijn moeder heeft jarenlang grond gepacht van het waterschap, voor een prijs waardoor kopen niet interessant was. Misschien is pachten of bruikleen ook een optie?

Waarschijnlijk is het 1 kadastraal perceel en is splitsen in 2 stukken niet mogelijk. Wat staat hierover in het bestemmingsplan? Functie groen?

Of een oprit etc mag ligt natuurlijk aan de gemeente. Het zou mooi zijn als je je perceel zo uit kunt breiden.
08/2018
05/2021
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17374

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 23 Jul 2020 22:34

Re: Stukje gemeentegrond kopen

Onze voortuin is gepacht, maar dat is denk ik niet wat dit is voor jullie? Of gaat het wel om pachten? Wij merken hier nooit iets van.

Mijn stiefvader heeft een stuk aan zijn tuin gepacht van de NS (geloof ik, of ProRail?), aan de spoorlijn. Hij heeft daar wel regelmatig gedoe van, voornamelijk omdat niet iedereen in de straat dat doet. Dus op sommige plekken zijn volkstuintjes, en op andere plekken weer niet, en dat geeft wel veel consternatie en onrust af en toe, over wie wat waar mag doen.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3186

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:39

Bericht 23 Jul 2020 22:39

Re: Stukje gemeentegrond kopen

Wij hebben een deel gemeente grond in gebruik. Wij hebben besloten het te huren. Anders was het €2800 om te kopen. En nu €54 per jaar om te huren.
D. 💙14-01-2019💙
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 23 Jul 2020 22:42

Re: Stukje gemeentegrond kopen

Geen ervaring als koper, maar wel aan de kant van de gemeente. Wat belangrijk is om te onderzoeken: liggen er kabels/leidingen in dit specifieke stuk grond? Als dat zo is wordt de grond hoogstwaarschijnlijk niet verkocht. Wat wij in de gemeente waar ik werk in zo’n situatie doen is een toestemmingsbriefje schrijven dat mensen dat stukje grond als tuin mogen inrichten, maar het is dan niet toegestaan om er een erafscheiding in de vorm van een schutting of enig ander bouwwerk op te plaatsen.
Als er geen kabels en leidingen liggen kun je in het bestemmingsplan kijken wat de bestemming is van het stukje grond en of dat aansluit bij wat jij ermee wil doen. Als de gemeente ervoor open staat is de kans dan vrij groot dat je het stuk grond kunt kopen.

Voor wat betreft de oprit is het belangrijk of er in jouw gemeente een vergunningplicht geldt voor het maken van een uitweg. Als dat zo is moet je dus eerst een vergunning aanvragen voor het verbreden van je oprit, en als de grond niet in jouw eigendom is, verwacht ik niet dat je het krijgt. Als je de grond kunt kopen kun je (afhankelijk van de feitelijke situatie: staan er bomen? Is er een parkeerplaats die verloren gaat door het verbreden van jullie oprit?) waarschijnlijk wel een vergunning krijgen.

Als je specifieke vragen hebt mag je ze stellen hoor :)

♥♥
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 23 Jul 2020 23:08

Re: Stukje gemeentegrond kopen

Wij hebben, een jaar nadat we ons nieuwbouwhuis gekocht hebben, een stukje grond van de gemeente gekocht van ongeveer 50 m2. We hebben een mail naar de gemeente gestuurd met de vraag of het mogelijk was om een stuk grond bij te kopen. De gemeente gaf aan welk stuk we konden kopen en een paar maanden later zaten we bij de notaris voor de koop.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15968

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 24 Jul 2020 06:14

Re: Stukje gemeentegrond kopen

Elliot schreef:Geen ervaring als koper, maar wel aan de kant van de gemeente. Wat belangrijk is om te onderzoeken: liggen er kabels/leidingen in dit specifieke stuk grond? Als dat zo is wordt de grond hoogstwaarschijnlijk niet verkocht. Wat wij in de gemeente waar ik werk in zo’n situatie doen is een toestemmingsbriefje schrijven dat mensen dat stukje grond als tuin mogen inrichten, maar het is dan niet toegestaan om er een erafscheiding in de vorm van een schutting of enig ander bouwwerk op te plaatsen.
Als er geen kabels en leidingen liggen kun je in het bestemmingsplan kijken wat de bestemming is van het stukje grond en of dat aansluit bij wat jij ermee wil doen. Als de gemeente ervoor open staat is de kans dan vrij groot dat je het stuk grond kunt kopen.

Voor wat betreft de oprit is het belangrijk of er in jouw gemeente een vergunningplicht geldt voor het maken van een uitweg. Als dat zo is moet je dus eerst een vergunning aanvragen voor het verbreden van je oprit, en als de grond niet in jouw eigendom is, verwacht ik niet dat je het krijgt. Als je de grond kunt kopen kun je (afhankelijk van de feitelijke situatie: staan er bomen? Is er een parkeerplaats die verloren gaat door het verbreden van jullie oprit?) waarschijnlijk wel een vergunning krijgen.

Als je specifieke vragen hebt mag je ze stellen hoor :)


Ik weet niet of er nu bekabeling in de grond ligt en zou ook niet weten hoe ik daar achter kan komen. Het gaat om een perceeltje van denk ik 150m2 totaal(?), zou daar een beschreven bestemmingsplan voor bestaan? Het gaat in ieder geval een groenstrook worden, geen parkeerplaatsen oid. De buren aan de andere kant van de weg hebben wel een vrij brede tuin naast huis, daar wordt de groenstrook maar heel smal. Het zou dus zo fijn zijn als wij dat ook voor elkaar kunnen krijgen. Hoe het met vergunningen zit tov het verbreden van je oprit, ik heb echt geen flauw idee!

MissEnergy schreef:Mijn moeder heeft jarenlang grond gepacht van het waterschap, voor een prijs waardoor kopen niet interessant was. Misschien is pachten of bruikleen ook een optie?

Waarschijnlijk is het 1 kadastraal perceel en is splitsen in 2 stukken niet mogelijk. Wat staat hierover in het bestemmingsplan? Functie groen?

Of een oprit etc mag ligt natuurlijk aan de gemeente. Het zou mooi zijn als je je perceel zo uit kunt breiden.

Functie is inderdaad groen. Dat zouden we grotendeels zo houden, maar dan wel aan onze eigen kant van de schutting. Ik moet blijkbaar dat bestemmingsplan zien te vinden.

Zora schreef:Onze voortuin is gepacht, maar dat is denk ik niet wat dit is voor jullie? Of gaat het wel om pachten? Wij merken hier nooit iets van.

Mijn stiefvader heeft een stuk aan zijn tuin gepacht van de NS (geloof ik, of ProRail?), aan de spoorlijn. Hij heeft daar wel regelmatig gedoe van, voornamelijk omdat niet iedereen in de straat dat doet. Dus op sommige plekken zijn volkstuintjes, en op andere plekken weer niet, en dat geeft wel veel consternatie en onrust af en toe, over wie wat waar mag doen.


Het zou echt gaan om kopen. Schijnbaar kun je in sommige situaties ook huren, maar volgens mij doet onze gemeente daar niet aan.

JustMeDaan schreef:Wij hebben een deel gemeente grond in gebruik. Wij hebben besloten het te huren. Anders was het €2800 om te kopen. En nu €54 per jaar om te huren.

Dat is een mooi prijsje!

We willen de grond dan wel echt bij onze tuin betrekken en dus ook de schutting verplaatsen naar een eventuele nieuwe erfafscheiding. Geen idee of dat dan zou mogen. Er is maar één manier om daar achter te komen en dat is een aanvraag indienen.

Bedankt voor jullie reacties, fijn ?. En positiever dan ik verwacht had.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 24 Jul 2020 06:56

Re: Stukje gemeentegrond kopen

Bestemmingsplan kun je vinden via ruimtelijkeplannen.nl
08/2018
05/2021
<<

Kaat

Kletskop

Berichten: 679

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:11

Bericht 24 Jul 2020 07:25

Re: Stukje gemeentegrond kopen

Wij hebben een aantal jaar terug ook een stuk gemeentegrond bijgekocht. Nadat we ons gemeld hadden, kregen we stukken toegestuurd. Oa kadastrale tekeningen en tekeningen waarop leidingen en kabels in de buurt op ingetekend waren.

Onder het stukje wat we gekocht hebben loopt net wel/net niet een stuk waterleiding. In de koopakte is dan ook opgenomen dat we geen bouwwerken (zoals tuinhuisje) mogen plaatsen en ook niet dieper dan een bepaald iets mogen graven. We hebben wel gewoon een schutting neergezet, want als ze ooit eens bij de leiding moeten, halen we die wel weg.

Hou er wel rekening mee dat je er niet bent met alleen de vergoeding van de grond zelf, want je moet ook nog langs de notaris.
03/2019
11/2020
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 24 Jul 2020 07:41

Re: Stukje gemeentegrond kopen

Toch zou ik niet te optimistisch zijn. Ik zie namelijk een pad met bruggetje. Het pad loopt scheef, maar als je op het bruggetje staat zou de zichtlijn over het groen wegvallen als daarvan een deel is bebouwd. Ik kan mij voorstellen dat de gemeente rekening heeft gehouden met deze zichtlijn. Ook gezien de straat tov het groen. Als het ware kun je vanaf het bruggetje over het groen (wordt toch meestal lage struiken) zo in de straat die tegenover het groen ligt kijken. Dit is een mooie lange zichtlijn en die kunnen best belangrijk in het straatbeeld.

Als je de rode lijn recht trekt vanaf het bruggetje zou je een heel smal strookje kunnen krijgen en de zichtlijn vanaf het bruggetje over het groen zou wel behouden kunnen blijven.

Mijn ouders hebben bijv een weitje. In het bestemmingsplan is vastgelegd dat dit nooit bebouwd mag worden omdat anders een belangrijke landelijk zichtlijn weg zou vallen.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15968

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 24 Jul 2020 09:22

Re: Stukje gemeentegrond kopen

Fred schreef:Toch zou ik niet te optimistisch zijn. Ik zie namelijk een pad met bruggetje. Het pad loopt scheef, maar als je op het bruggetje staat zou de zichtlijn over het groen wegvallen als daarvan een deel is bebouwd. Ik kan mij voorstellen dat de gemeente rekening heeft gehouden met deze zichtlijn. Ook gezien de straat tov het groen. Als het ware kun je vanaf het bruggetje over het groen (wordt toch meestal lage struiken) zo in de straat die tegenover het groen ligt kijken. Dit is een mooie lange zichtlijn en die kunnen best belangrijk in het straatbeeld.

Als je de rode lijn recht trekt vanaf het bruggetje zou je een heel smal strookje kunnen krijgen en de zichtlijn vanaf het bruggetje over het groen zou wel behouden kunnen blijven.

Mijn ouders hebben bijv een weitje. In het bestemmingsplan is vastgelegd dat dit nooit bebouwd mag worden omdat anders een belangrijke landelijk zichtlijn weg zou vallen.

Daar heb je een punt, zo had ik het nog niet bekeken. Het wordt een fiets/wandelbruggetje die daar komt.

Kaat schreef:Wij hebben een aantal jaar terug ook een stuk gemeentegrond bijgekocht. Nadat we ons gemeld hadden, kregen we stukken toegestuurd. Oa kadastrale tekeningen en tekeningen waarop leidingen en kabels in de buurt op ingetekend waren.

Onder het stukje wat we gekocht hebben loopt net wel/net niet een stuk waterleiding. In de koopakte is dan ook opgenomen dat we geen bouwwerken (zoals tuinhuisje) mogen plaatsen en ook niet dieper dan een bepaald iets mogen graven. We hebben wel gewoon een schutting neergezet, want als ze ooit eens bij de leiding moeten, halen we die wel weg.

Hou er wel rekening mee dat je er niet bent met alleen de vergoeding van de grond zelf, want je moet ook nog langs de notaris.


Mooi dat het op die manier kon. De notariskosten zullen inderdaad wel redelijk hoog zijn, maar dat is op zich geen probleem. Eerst maar hopen dat we het voor elkaar kunnen krijgen.

Top, dank je!
MissEnergy schreef:Bestemmingsplan kun je vinden via ruimtelijkeplannen.nl
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 24 Jul 2020 14:03

Re: Stukje gemeentegrond kopen

Lady, je kunt op ruimtelijkeplannen.nl alle bestemmingsplannen online inzien, en via de gemeente kun je opvragen waar kabels en leidingen lopen. Zij hebben daar tekeningen van.

♥♥
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15968

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 24 Jul 2020 14:04

Re: Stukje gemeentegrond kopen

Elliot schreef:Lady, je kunt op ruimtelijkeplannen.nl alle bestemmingsplannen online inzien, en via de gemeente kun je opvragen waar kabels en leidingen lopen. Zij hebben daar tekeningen van.


Ik heb op die site gekeken maar word er niet veel wijzer van. Ik heb de aanvraag ingediend en dan horen we wel of er mogelijkheden zijn of niet.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15968

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 24 Jul 2020 14:14

Re: Stukje gemeentegrond kopen

Eeenne, gefeliciteerd met je verjaardag! ??
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11404

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 24 Jul 2020 21:35

Re: Stukje gemeentegrond kopen

Als het lukt is het best goedkoop! Wij hebben overwogen om te bekijken of we een meter bij onze voortuin konden kopen x 15 meter ongeveer. Duur! 400 euro per m2!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 24 Jul 2020 22:24

Re: Stukje gemeentegrond kopen

Via je kaartje kon ik achterhalen wat jullie nieuwe adres wordt (website staat erop, dus misschien is weghalen handig icm privacy). Mijn zusje woont in de wijk aan de overkant van de toegangsweg van de stad. Ze bouwen daar hard, mooi plekje.

Als je via ruimtelijke plannen kijkt moet je "Bestemmingsplan #STAD, #Wijk, ..." hebben. In de toelichting staat wel het een en ander over de visie met betrekking tot het inrichten van de wijk. Ik lees dat ze het groen willen hebben qua uitstraling, tegelijkertijd zie ik dat er mogelijk ook wel ruimte kan zijn om stuk over te nemen. Ik weet niet of ze dat zo snel / tegelijk met het nieuwbouwen al willen doen. Je mag overigens op het stuk groen geen echte schutting zetten lees ik in de regels.


"Grotere en structurele groenelementen worden in de bestemmingsplanpraktijk onder de bestemming ‘Groen’ gebracht. In de groenbestemming zijn geen gebouwen toegestaan. Erf- en terreinafscheidingen zijn mogelijk tot een
maximale hoogte van 1 m. De bouwhoogte van overige bouwwerken, geen gebouwen zijnde, zal ten hoogste 5 m bedragen. Vanwege de flexibele invulling van het parkeren met het stedenbouwkundig plan zijn met een binnenplanse afwijkingsregeling ook parkeervoorzieningen in de groenbestemming als hoofdfunctie mogelijk. Groen (zoals bermen, plantvakken met struiken en bodembedekkers, bomen) maakt verder onderdeel uit van overige in dit bestemmingsplan opgenomen bestemmingen (zoals binnen de bestemming ‘Verkeer – Verblijfsgebied’). Deze bestemmingen zijn niet beperkend in die zin dat het bestaande groen dient te worden gehandhaafd. Dit is een zaak van inrichting en wordt overgelaten aan de grondeigenaar"
08/2018
05/2021
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15968

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 25 Jul 2020 07:24

Re: Stukje gemeentegrond kopen

ME, dank je wel! Ik geloof dat ik dit wel gevonden en gelezen had maar kon het uiteindelijk niet meer terugvinden. Een schutting van maximaal een meter hoog zou voor ons denk ik wel een dealbreker kunnen zijn, we willen wel wat privacy behouden natuurlijk.

Woon je zusje in de wijk W? Mooi ook! Bedankt voor al je moeite in dit topic!

Jip, wow wat ontzettend prijzig zeg. Kan me voorstellen dat je daar op afgehaakt bent.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 25 Jul 2020 12:13

Re: Stukje gemeentegrond kopen

Ze woont in wijk Z, in gedeelte waarbij de straatnaam eindigt met Fries zand.
08/2018
05/2021
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15968

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 25 Jul 2020 17:25

Re: Stukje gemeentegrond kopen

MissEnergy schreef:Ze woont in wijk Z, in gedeelte waarbij de straatnaam eindigt met Fries zand.

Ooh ja! Prachtig stukje daar, zoveel water ?. Heb er wat vrienden wonen dus kom daar regelmatig.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15968

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 28 Jul 2020 23:21

Re: Stukje gemeentegrond kopen

Ik werd vandaag al gebeld door iemand van de gemeente en die vertelde dat het helaas niet tot de mogelijkheden behoort. Jammer hoor! Maar goed, dan kunnen we dat idee wegstrepen en zijn we nog steeds heel blij met wat we wel krijgen.

Ik probeer het over tien jaar nog wel eens ?.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers