Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Thuisonderwijs

<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4414

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 22 Jul 2020 15:27

Thuisonderwijs

Enkele weken geleden las ik in de Flair een paar korte interviews met gezinnen waar de kinderen thuisonderwijs krijgen. Die interviews waren gehouden naar aanleiding van de sluiting van de scholen en er werd nadrukkelijk benoemd dat er toen afstandsonderwijs gegeven werd, nog steeds onder verantwoording van de school en dat dat dus heel anders is als thuisonderwijs.

Ik heb er als onderwijs professional gemengde gevoelens over en ben er meer over gaan lezen, puur uit nieuwsgierigheid. Ik kan me ergens niet voorstellen dat je als ouder dezelfde kwaliteit van onderwijs kan bieden dan mensen die er jaren voor gestudeerd hebben. Maar zoals ik lees, zijn de kinderen die thuisonderwijs gehad hebben, minstens net zo succesvol in verdere school/studie etc als kinderen die gewoon naar school zijn gegaan.

Ik las dat er een wetsvoorstel ligt om thuisonderwijs meer te gaan controleren en er meer eisen aan te stellen: https://www.thuisonderwijs.nl/wetsvoors ... onderwijs/
Ergens vind ik dat een goed idee, maar het beperkt ook weer een hoop gezinnen. Aan de ene kant denk ik: stuur je kind gewoon naar school, dat is zoveel meer dan onderwijs alleen en ook al past een school niet helemaal bij je, dan ervaar je ook andere ideeën en visies. Maar ik kan me ook voorstellen dat er zoveel meer mogelijk is als je als ouder de tijd en ruimte he t om het zelf te doen.

Het leek me een interessant onderwerp voor een topic in elk geval, dus ik ben benieuwd naar jullie ideeën!
december 2016
juli 2019
<<

Anoniem304

Bericht 22 Jul 2020 17:09

Re: Thuisonderwijs

Ik kan me vooral niet voorstellen dat je graag 24/7 met je kinderen wilt zitten en dan dus zelf ook geen ander werk hebt, anders kan je die kinderen niet onderwijzen lijkt me. Horror.

Sprak de ontaarde moeder. ?
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 22 Jul 2020 17:28

Re: Thuisonderwijs

Haha Savi, precies dat ja.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11210

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 22 Jul 2020 17:45

Re: Thuisonderwijs

Ik vind het echt knap als je dat kunt. Ik vind het ook juist heerlijk dat de kinderen naar school gaan. Mijn middelste ging een tijdje naar een gastouder die haar kinderen thuisonderwijs gaf. Er kwamen daar meer kinderen die thuisonderwijs kregen. Hij was nog geen vier, maar heeft het daar geweldig gehad. Ze gingen heel veel de natuur in en leerden spelenderwijs van alles.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 22 Jul 2020 17:46

Re: Thuisonderwijs

Ik zie helemaal niet in waarom ik dat beter zou kunnen dan een juf of meester op school, daarbij vind ik juist het sociale aspect van school juist goed, dus nee.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 22 Jul 2020 17:49

Re: Thuisonderwijs

Ik dacht trouwens dat in Nederland thuisonderwijs ook niet mocht.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11210

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 22 Jul 2020 17:54

Re: Thuisonderwijs

Het mag als je een goede onderbouwing hebt en je kind nooit naar school is geweest.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6200

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 22 Jul 2020 18:40

Re: Thuisonderwijs

Savi schreef:Ik kan me vooral niet voorstellen dat je graag 24/7 met je kinderen wilt zitten en dan dus zelf ook geen ander werk hebt, anders kan je die kinderen niet onderwijzen lijkt me. Horror.

Sprak de ontaarde moeder. ?

Ja dit. En ik kan me zelf ook slecht voorstellen dat als geen enkele school echt bij je past, dit opweegt tegen het sociale leven wat ze daar opbouwen.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4414

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 22 Jul 2020 19:45

Re: Thuisonderwijs

Savi schreef:Ik kan me vooral niet voorstellen dat je graag 24/7 met je kinderen wilt zitten en dan dus zelf ook geen ander werk hebt, anders kan je die kinderen niet onderwijzen lijkt me. Horror.

Sprak de ontaarde moeder. ?


Haha, ik spreek met je mee hoor! Van de drie gezinnen die ze interviewden, waren er twee moeders die ook nog een (andere) baan erbij hadden. Hoe dan? Uiteraard waren hun kinderen hartstikke braaf enzo ? in één van de gezinnen was de oudste al 12 en die wilde niet naar de middelbare school, dus dat gingen de ouders ook wel zelf regelen.

Ik weet eigenlijk niet of ik diep respect moet hebben voor die ouders of ze voor gek moet verklaren ?
december 2016
juli 2019
<<

Fjell

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1579

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:27

Bericht 22 Jul 2020 19:56

Re: Thuisonderwijs

Ik snap wel dat het kind van 12 geen zin heeft om nu opeens wel naar school te gaan als hij dat nog nooit gedaan heeft.

Vind het wel heel ver gaan. Een kind brengt normaal gesproken toch een groot deel van z'n leven op school door en als ouders beslis je dan om dat deel van het leven 'weg te nemen' terwijl een kind daar niet zelf voor kiest en die tijd ook nooit meer kan inhalen. Misschien overdrijf ik nu een beetje maar ik vind het toch wel heftig.

Daarnaast zou ik er als ouder ook niet aan moeten denken om 24/7 de kinderen om mij heen te hebben.
-Jeg har det som plommen i egget-
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 22 Jul 2020 20:30

Re: Thuisonderwijs

Ik denk dat het voor sommige kinderen zeker wel een oplossing kan zijn. Als je kind echt diep ongelukkig is op school en de situatie verbetert om welke reden dan ook niet, dan kan ik me voorstellen dat je als ouder gaat kijken naar andere opties.

Op de vorige school was mijn dochter diep ongelukkig. Dat is killing voor je als ouder: ze elke dag naar een plek brengen waar je weet dat het ongelukkig is. Ik ben heel dankbaar dat we een plek hebben gevonden waar ze wél gelukkig is.

Maar stel dat die optie er niet is, door welke aard dan ook (een getraumatiseerd kind, een extreem prikkelgevoelig kind, whatever), en je merkt dat je kind thuis wél gelukkig is en opbloeit, dan kan ik me voorstellen dat er ouders zijn die daarvoor zouden willen kiezen.

Ik ben sowieso van mening dat het reguliere onderwijs voor sommige kinderen schadelijk is. Zeker met 'passend' onderwijs dat dat voor lang niet elk kind is. Sommige kinderen zijn écht opgebloeid in Coronatijd.

Daarbij wil ik wel de aantekening maken dat ik er nooit voor zou kiezen, thuisonderwijs. Maar wie ben ik om de keuze van een andere ouder bij voorbaat te verwerpen?
<<

Weilandjes

Noob

Berichten: 197

Geregistreerd: 18 Apr 2020 09:26

Bericht 22 Jul 2020 20:36

Re: Thuisonderwijs

Ik ben het eens met Savi.

Overigens zou ik het niet erg vinden om bijvoorbeeld 1 of 2 dagen per week thuis onderwijs te geven. Vooral voor onze zoon heeft dit enorm goed uitgepakt. Ik denk dat zijn juffen dat ook wel fijn zouden vinden ?.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11589

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 23 Jul 2020 08:17

Re: Thuisonderwijs

Voor sommige kinderen is het echt een oplossing. Ik heb afgelopen week de effecten weer gezien van niet passend onderwijs. Maar ook vooral de strijd die ouders moeten voeren.

Het Nederlandse onderwijs is goed voor de grote middenmoot. Val je daar niet in dan heb je gewoon pech. Passend onderwijs klinkt heel erg leuk maar in veel gevallen is het toch maar wat aankloten.

En daarin kan Nederland heel dwingend zijn met je in een hokje drukken. Geen goed onderwijs krijgen is niet handig, maar er zijn nog steeds hele succesvolle mensen die geen opleiding afgemaakt hebben.

Onderstaand artikel is een artikel dat wel aangeeft dat we er in Nederland echt nog niet zijn. En thuisonderwijs ook echt niet aan de kant moeten schuiven. https://www.trouw.nl/onderwijs/scholen- ... ~b779094b/
2015 💙
<<

Anoniem326

Bericht 23 Jul 2020 10:28

Re: Thuisonderwijs

Moederkoekje schreef:Ik denk dat het voor sommige kinderen zeker wel een oplossing kan zijn. Als je kind echt diep ongelukkig is op school en de situatie verbetert om welke reden dan ook niet, dan kan ik me voorstellen dat je als ouder gaat kijken naar andere opties.

Op de vorige school was mijn dochter diep ongelukkig. Dat is killing voor je als ouder: ze elke dag naar een plek brengen waar je weet dat het ongelukkig is. Ik ben heel dankbaar dat we een plek hebben gevonden waar ze wél gelukkig is.

Maar stel dat die optie er niet is, door welke aard dan ook (een getraumatiseerd kind, een extreem prikkelgevoelig kind, whatever), en je merkt dat je kind thuis wél gelukkig is en opbloeit, dan kan ik me voorstellen dat er ouders zijn die daarvoor zouden willen kiezen.

Ik ben sowieso van mening dat het reguliere onderwijs voor sommige kinderen schadelijk is. Zeker met 'passend' onderwijs dat dat voor lang niet elk kind is. Sommige kinderen zijn écht opgebloeid in Coronatijd.

Daarbij wil ik wel de aantekening maken dat ik er nooit voor zou kiezen, thuisonderwijs. Maar wie ben ik om de keuze van een andere ouder bij voorbaat te verwerpen?


Ik sluit me hier volledig bij aan. Ik heb ook een diep ongelukkig kind gehad op school. Hij start na de zomervakantie op een nieuwe school. Hoewel ik goede hoop heb op meer zorg, weet ik dat mijn zoon niet past binnen de middenmoot en het reguliere onderwijs. Mijn dochters wel. En dat verschil is erg groot. Net als moederkoekje kies ik niet voor thuisonderwijs, maar ik begrijp wel dat er ouders zijn die er voor kiezen. En ik denk dat het ook niet per se een verkeerde keuze is.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 23 Jul 2020 10:52

Re: Thuisonderwijs

Als je kind ongelukkig is op school dan snap ik het ook wel, ik had het meer over ouders die er al op voorhand voor kiezen. Ik heb ook wel eens gesproken met een moeder die er zeer veel moeite mee had haar kind naar school te laten gaan omdat ze vond dat niemand het zo goed kon als zijzelf, die houding snap ik niet zo. Haar kinderen gaan voor zover ik weet nu wel gewoon naar school. Ouders die om die reden wel voor thuisonderwijs kiezen moeten dat trouwens ook zelf weten, ik ga me daar heus niet ongevraagd mee bemoeien, maar in dit topic wordt toch gevraagd wat we vinden?
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem326

Bericht 23 Jul 2020 10:56

Re: Thuisonderwijs

Nee je mag er sowieso wat van vinden. Maar ik vind er omdat ik een kind heb dat helemaal geen aansluiting vind op school ook wat van. Ik zou het overigens niet kunnen. Ik zou dan op z'n minst deeltijd een lerarenopleiding willen volgen. Ik ben ook wel benieuwd hoe ouders het dan doen.
<<

Charles

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 620

Geregistreerd: 17 Okt 2016 11:32

Bericht 23 Jul 2020 11:01

Re: Thuisonderwijs

HollyGolightly schreef:
Moederkoekje schreef:Ik denk dat het voor sommige kinderen zeker wel een oplossing kan zijn. Als je kind echt diep ongelukkig is op school en de situatie verbetert om welke reden dan ook niet, dan kan ik me voorstellen dat je als ouder gaat kijken naar andere opties.

Op de vorige school was mijn dochter diep ongelukkig. Dat is killing voor je als ouder: ze elke dag naar een plek brengen waar je weet dat het ongelukkig is. Ik ben heel dankbaar dat we een plek hebben gevonden waar ze wél gelukkig is.

Maar stel dat die optie er niet is, door welke aard dan ook (een getraumatiseerd kind, een extreem prikkelgevoelig kind, whatever), en je merkt dat je kind thuis wél gelukkig is en opbloeit, dan kan ik me voorstellen dat er ouders zijn die daarvoor zouden willen kiezen.

Ik ben sowieso van mening dat het reguliere onderwijs voor sommige kinderen schadelijk is. Zeker met 'passend' onderwijs dat dat voor lang niet elk kind is. Sommige kinderen zijn écht opgebloeid in Coronatijd.

Daarbij wil ik wel de aantekening maken dat ik er nooit voor zou kiezen, thuisonderwijs. Maar wie ben ik om de keuze van een andere ouder bij voorbaat te verwerpen?


Ik sluit me hier volledig bij aan. Ik heb ook een diep ongelukkig kind gehad op school. Hij start na de zomervakantie op een nieuwe school. Hoewel ik goede hoop heb op meer zorg, weet ik dat mijn zoon niet past binnen de middenmoot en het reguliere onderwijs. Mijn dochters wel. En dat verschil is erg groot. Net als moederkoekje kies ik niet voor thuisonderwijs, maar ik begrijp wel dat er ouders zijn die er voor kiezen. En ik denk dat het ook niet per se een verkeerde keuze is.


Ik sluit me ook volledig bij jullie aan. We zijn onlangs zelfs verhuisd naar een andere stad om meer opties te hebben qua onderwijs. Mijn tweeling, met name zoon, is diep ongelukkig op school. Hij is een schat en hartstikke hoogbegaafd en dat is nou echt zo’n groep die binnen het regulier onderwijs niet tot zijn recht komt en onbegrepen wordt. Hopeljjk gaat het op de nieuwe school beter want het doet me zoveel pijn hem te zien opgroeien met het idee dat er iets met hem mis of raar is terwijl het zo’n intens lief jong is. Alleen maar omdat hij anders is.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 23 Jul 2020 11:02

Re: Thuisonderwijs

Wij hebben E ook een tijdje thuis 'lesgegeven'. Hij zat toen in een autismegroep gericht op zorg en onderwijs en hij was onvoldoende taakgericht om daar mee te draaien in het onderwijsprogramma, dus ging hij de ochtenden naar de groep, kwam om 13.00 thuis en dan deden we thuis taakjes en vaak nog een uitstapje. Maar dat was toen echt een noodoplossing, hij kon niet naar school, hij kon daar niet volledig terecht, uiteindelijk hebben we dat een paar maanden zo gedaan en toen is hij naar een andere plek gegaan waar ze hem wel konden begeleiden.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 23 Jul 2020 23:23

Re: Thuisonderwijs

Ik ben niet tegen thuisonderwijs, maar ik zou zelf nooit thuisonderwijs willen geven. Mijn dochter vindt het heel fijn op school en houdt van het sociale, de prikkels en mensen en kinderen om haar heen. Qua leren zou zij waarschijnlijk meer kunnen leren door erop uit te trekken en meer ervaringsgericht te leren.
Mijn nichtje geeft haar 3 kinderen thuisonderwijs en ik denk dat haar kinderen minstens net zoveel leren als mijn kinderen op school. Zij leven veel in en met de natuur en haar kinderen leren spelenderwijs en door te ervaren superveel. Ik vind dat erg mooi om te zien en het lijkt me ook heel waardevol voor de kinderen. Het sociale stukje zit ook wel goed, want ze komen bijna elke dag met andere kinderen bij elkaar, die ook thuisonderwijs krijgen en spelen en leren zo meestal met 10 kinderen samen.

Verder helemaal eens met Moederkoekje. En in de situaties van een diep ongelukkig kind op school, vind ik het jammer dat ouders niet meer voor thuisonderwijs kunnen kiezen als een kind eenmaal ooit ingeschreven is op een school.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2513

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 24 Jul 2020 08:23

Re: Thuisonderwijs

De laatste tijd kom ik er steeds meer in het wild tegen en vind het interessant, al zou het voor ons absoluut geen optie zijn. Ik vraag me vooral de beweegredenen af.

Wij vinden het sociale belangrijk, daarom kozen we ook een school in de wijk. Hebben we wel geluk dat er eentje stond waar we ons in kunnen vinden. Ik vind het ook goed als kinderen een beetje uit hun bubbel stappen. Mijn beeld is dat je bij thuisonderwijs vooral met gelijkgestemden omgaat. Ik gooi er nu een enorm vooroordeel in, maar het voelt een beetje als een rijkemensenbubbel, want niet iedereen kan het zich veroorloven om thuis te blijven voor onderwijs.

Ik heb me niet verdiept in de cijfers, maar zijn het niet vooral hoogopgeleide ouders die hiervoor kiezen? Dat zou het wel vertekenen, want zouden die kinderen dan niet in plaats van gemiddeld, bovengemiddeld moeten presteren?

Ik heb veel vragen eigenlijk, maar vind het lastig ze te stellen aan die ouders omdat ze al tegen genoeg oordelen aanlopen. Ik merk dat ik er ook wel bevooroordeeld in sta.
<<

Anoniem309

Bericht 24 Jul 2020 09:21

Re: Thuisonderwijs

Ik heb het idee dat veel ouders die thuis onderwijs geven tegen de prestatie gerichte houding zijn die er op school is. Ik snap heus dat dat niet voor ieder kind fijn is, maar denk niet dat dit de juiste oplossing is. Als een kind druk ervaart doordat het moet presenteren, denk ik niet dat je dat oplost door thuis onderwijs. Onderwijs en prestatie is altijd met elkaar verbonden en als een kind dat moeilijk leert daar problemen mee heeft, denk ik eerder dat je moet denken aan bijles, doubleren of thuis extra oefeningen doen. De kans is namelijk best aanwezig dat een kind dat moeilijk leert, thuis een grotere achterstand oploopt omdat de ouder het mogelijk niet goed kan uitleggen. Uiteraard moet iedereen zelf weten hoe het kind onderwijs krijgt, maar ik denk wel dat het beter is als een kind school op z’n minst geprobeerd heeft. Maar als een kind echt ongelukkig is op school snap ik heel goed dat sommige ouders hier voor kiezen.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4414

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 24 Jul 2020 10:29

Re: Thuisonderwijs

Dat is dus juist wel het lastige/rare aan de regels omtrent thuisonderwijs: als je hiervoor wil kiezen, moet je dit doen voordat je kind naar school gaat. Wat al eerder benoemd is, als je kind al onderwijs gehad heeft op school (ingeschreven is geweest) mag je geen thuisonderwijs meer verzorgen. Dus als je merkt dat je kind vastloopt op school, is thuisonderwijs al geen optie meer.

Ik heb gelezen dat thuisonderwijs in alle lagen van de bevolking voorkomt en dat er veel clubjes enzo zijn die dan samen afspreken om op pad te gaan, om ook het sociale aspect van onderwijs te kunnen bieden.

Het nieuwe wetsvoorstel voor thuisonderwijs wil huisbezoeken invoeren en toetsen, dus meer controles. Ook een vastgesteld leertraject en de eis dat de lessen in het Nederlands worden gegeven. En ouders moeten het ook allemaal zelf doen, ze mogen geen andere mensen onderwijs aan hun kinderen laten geven.
Aan de ene kant vind ik dat goed klinken, je kan zo de kwaliteit beter waarborgen denk ik. Maar ik vind het wel weer beperken dat je geen andere mensen meer kan inhuren/laten helpen. En dat vastgestelde leertraject zal er toch wel al liggen lijkt me? Of in elk geval een soort eindtermen die aan het einde van de basisschool gehaald moeten zijn?

Ik heb in mijn omgeving niemand die dit doet en ik merk net als Nan dat ik ook erg bevooroordeeld ben, terwijl ik ook heel veel vragen heb en nieuwsgierig ben hoe het nu echt werkt.
december 2016
juli 2019
<<

Liezelot

Noob

Berichten: 12

Geregistreerd: 10 Jul 2020 20:36

Bericht 11 Aug 2020 16:47

Re: Thuisonderwijs

Moederkoekje schreef:Ik denk dat het voor sommige kinderen zeker wel een oplossing kan zijn. Als je kind echt diep ongelukkig is op school en de situatie verbetert om welke reden dan ook niet, dan kan ik me voorstellen dat je als ouder gaat kijken naar andere opties.

Op de vorige school was mijn dochter diep ongelukkig. Dat is killing voor je als ouder: ze elke dag naar een plek brengen waar je weet dat het ongelukkig is. Ik ben heel dankbaar dat we een plek hebben gevonden waar ze wél gelukkig is.

Maar stel dat die optie er niet is, door welke aard dan ook (een getraumatiseerd kind, een extreem prikkelgevoelig kind, whatever), en je merkt dat je kind thuis wél gelukkig is en opbloeit, dan kan ik me voorstellen dat er ouders zijn die daarvoor zouden willen kiezen.

Ik ben sowieso van mening dat het reguliere onderwijs voor sommige kinderen schadelijk is. Zeker met 'passend' onderwijs dat dat voor lang niet elk kind is. Sommige kinderen zijn écht opgebloeid in Coronatijd.

Daarbij wil ik wel de aantekening maken dat ik er nooit voor zou kiezen, thuisonderwijs. Maar wie ben ik om de keuze van een andere ouder bij voorbaat te verwerpen?


Ben ik het mee eens. Voor sommige kinderen kan het wel degelijk een oplossing zijn. Mijn kind heeft het in de corona tijd veel beter gedaan, heeft veel achterstanden ingelopen en leest nu beter als daarvoor. Mening van kind was dat het thuis beter les krijgt. 1 op 1 aandacht daar gaat het kind beter op dan een klas vol kinderen met minder aandacht bij opdrachten. Minder afleiding, duidelijkere uitleg (stilte, alleen luisteren naar mij en niet elk kraakje/geluidje er omheen), de vraag nog een keer kunnen herhalen, moeilijk woord zelf gemakkelijk/snel kunnen navragen of opzoeken op de chromebook. Kind is echt opgebloeid.

Als het aan mij ligt zou ik inderdaad thuis lesgeven. Ik kan mijn kind 24 uur per dag prima om mij heen hebben en ik denk dat ik prima thuis les zou kunnen geven.
Daargelaten dat het sociale aspect van af en toe op school/sportclub zijn zeker wel belangrijk is. Maar puur gekeken naar het lesgeven ben ik van mening dat ik dat graag zelf zou doen.
<<

Rejoy

Kwebbel

Berichten: 319

Geregistreerd: 16 Dec 2018 00:18

Bericht 29 Aug 2020 11:37

Re: Thuisonderwijs

Liezelot, uitvoeren wat de juf of meester meegeeft is nog wel iets anders dan onderwijs verzorgen hè. Weet jij echt iets over de cognitieve ontwikkeling van jonge kinderen? Weet jij wanneer een kind klaar is om letters te leren, of wanneer een kind ver genoeg is om te snappen wat breuken zijn? Weet jij iets over de opbouw van curricula, over doorlopende leerlijnen? Kun jij overwogen keuzes maken als het gaat om lesmateriaal? Weet jij iets over de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen?

Ik denk dat thuisonderwijs geven nogal overschat wordt. Zeker als dat op basis van ervaringen uit de coronatijd is. Een lesplan volgen die door de docent bedacht is, is nog wel een iets ander verhaal dan acht compleet basisonderwijs verzorgen en zorgen dat ze niet met hiaten op de middelbare school of ander vervolgonderwijs terechtkomen.
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:55

Bericht 29 Aug 2020 16:45

Re: Thuisonderwijs

Hoe denken jullie er dan over op de lange termijn? Als je nu je kinderen thuis les gaat geven omdat ze het sociaal minder goed doen op school, of omdat ze zich beter kunnen concentreren omdat er minder stoorzenders zijn. Dit soort dingen zullen de kinderen later in hun leven ook mee maken, bijvoorbeeld op de middelbare school, mbo/hbo/uni en anders wel daarna tijdens het werk.
Maar als dit lange tijd voorkomen is, hoe hard komt het dan aan als je er later alsnog mee om moet gaan? Ik denk dat het je dan helemaal niet meer lukt om er aan te wennen. Hoe zien jullie dit?
Volgende

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers