Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Chronisch zieke partner

<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:26

Bericht 22 Jul 2020 14:34

Re: Chronisch zieke partner

Charles schreef:
Mijn man die heeft erge staar aan een oog. Is gekomen door een ongeluk tijdens sporten en hij moet eraan geopereerd worden maar dit is erg ingewikkeld vanwege zijn beroep waarbij hij afhankelijk is van z’n ogen.



Is zijn slechte zicht dan nu ook niet een belemmering?
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Anoniem325

Bericht 22 Jul 2020 19:01

Re: Chronisch zieke partner

Mijn vriend heeft diabetes, al bijna 30 jaar. Wij zijn nu 2 jaar samen en ik vind het soms nog best lastig om mee om te gaan, zeker als hij laag zit. Hij blijft dan rustig, ik ben dan wat sneller in paniek omdat ik dat eng vind. Ik weet wel goed wat ik wanneer kan/moet doen gelukkig, maar het komt toch vrij onverwachts steeds.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 22 Jul 2020 19:03

Re: Chronisch zieke partner

Oh die van jou ook! Wat merk je aan hem als hij laag zit?
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem325

Bericht 22 Jul 2020 20:05

Re: Chronisch zieke partner

Vooral dat hij gaat zweten en een beetje 'dronken' praten. Maar als dat zover is dan zit hij meestal al wel echt laag, wat gelukkig niet heel vaak voorkomt. Meestal voelt hij het zelf en pakt hij iets van/met suiker en dan knapt hij snel weer op.

Heb het laatst een keer gehad 's nachts. Hij lag allemaal te draaien, zegt hij ineens slaapdronken (dacht ik); wil je mij even prikken? Dus ik dat ding pakken, ligt ie echt helemaal voor pampus en slecht aanspreekbaar, bleken zijn waardes onmeetbaar laag.. Ben nog nooit zo erg geschrokken! Naderhand dan, op het moment zelf ging ik in de 'ik moet voor hem zorgen'-modus.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 22 Jul 2020 20:16

Re: Chronisch zieke partner

Onmeetbaar laag? Dan moet toch een speciale prik gezet worden bij erg lage en hoge waardes omdat het dan echt gevaarlijk is. Of naar het ziekenhuis?

Ik denk dat je als partner ook wel een verantwoordelijkheid hebt. Mijn nichtje heeft suiker en was een avond gaan stappen en sliep haar roes uit dacht haar nieuwe vriend. Die vriend ging op een gegeven moment maar naar beneden en zei tegen haar moeder dat ze maar niet wakker werd en niet aanspreekbaar was. Bij moeder gingen meteen alarmbellen af en bleek ze erg laag te zitten. Vriend heeft daarna cursus omgaan met suiker gehad van haar haha.
<<

Anoniem325

Bericht 22 Jul 2020 20:20

Re: Chronisch zieke partner

Hij kon zelf nog eten en drinken, dus hij kon zelf zijn waardes omhoog krijgen.

Die pen ligt trouwens wel hier in de koelkast. Hoop ik alleen nooit te hoeven gebruiken.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 05 Aug 2020 11:10

Re: Chronisch zieke partner

Beetje late reactie, maar interessant om jullie verhalen en jullie kijk op dingen te lezen. Toch wel veel mensen met vitiligo dus! Ik kan het weer iets beter relativeren nu gelukkig.
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem325

Bericht 07 Aug 2020 16:02

Re: Chronisch zieke partner

Voor de dames met een partner met diabetes, is het bij jullie ook meer opletten nu met dit warme weer? Mijn vriend moet dit namelijk wel, terwijl mijn moeder (ook diabeet) ‘fluitend’ deze warme dagen door komt.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 13 Aug 2020 13:53

Re: Chronisch zieke partner

Mijn moeder heeft vitiligo, al heel lang, het heeft zich een periode flink uitgebreid maar nu is het al jaren rustig. Ik begreep trouwens dat vitiligo en diabetes vaak samen voorkomen, vitiligo is ook een reactie van het autoimuunsysteem.

Mijn man is ook chronisch ziek, hij heeft colitis ulcerosa of Crohn (ik weet niet precies hoe dat zit maar ik geloof dat ze geen uitsluitsel konden geven of het wel of geen Crohn was door de manier waarop het in zijn darmen zat). Hij heeft altijd wat last van zijn darmen maar lijkt er verder weinig last van te hebben. In periodes dat hij erg moe is maak ik me er soms wel zorgen over. Zijn vitamine D bleek veel en veel te laag te zijn, nu slikt hij dat in een mega hoge dosering. En laatst moest hij ontlasting inleveren, dus ik vroeg waarom, bleek hij alweer weken bloed in zijn ontlasting te hebben. Daar schrok ik wel van. Ook omdat bloed in de ontlasting bij mijn moeder een symptoom van darmkanker bleek te zijn. Maar hij heeft daar dan zelf niet erg veel last van en in dit geval had het te maken met dat hij medicatie moest afbouwen in de hoop dat hij met minder toekon omdat er verder geen medicijnen zijn die zulke milde bijwerkingen hebben als dit, dus bij een opvlamming hopen ze dat dan te kunnen gebruiken. Maar hij heeft dan dus gelijk een verergering van klachten.

Gelukkig moet ik zeggen dat ik er in het dagelijks leven niet steeds mee geconfronteerd wordt. Het is niet zoals bij diabetes dat hij suikers moet checken of iets moet bijstellen of zo. Het is af en toe dat ik me er zorgen om maak en ik maak me meer zorgen dan hij zelf. Maar ik snap dus wel dat je je zorgen om hem maakt, ik zou dat in ieder geval uitspreken. Ik heb ook tegen mijn man gezegd dat hij niet meer zulke dingen achter moet houden. Al was ik toen net volledig ingestort dus ik snap wel dat hij stress bij mij probeerde te voorkomen :palm: .
<<

Weilandjes

Noob

Berichten: 197

Geregistreerd: 18 Apr 2020 08:26

Bericht 13 Aug 2020 14:29

Re: Chronisch zieke partner

Pompoen: in sommige ziekenhuizen kunnen ze d.m.v. een darmonderzoek en het wegnemen van o.a. weefsel het tegenwoordig vaststellen. In mijn oude ziekenhuis hing ik ook tussen beide in. Nu in het UMCG is na bijna 18 jaar Crohn vast gesteld. Ze kunnen dan ook veel gerichter medicatie geven. Er is maar heel weinig wat voor crohn én CU werkt.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 13 Aug 2020 20:22

Re: Chronisch zieke partner

Ze hebben wel een darmonderzoek en daarbij ook weefselonderzoek gedaan volgens mij. Wat ik er van begreep is het verschil tussen de twee met name de locatie van de ontstekingshaarden en de manier waarop het verspreid is.
Mijn man heeft van beiden een beetje zeg maar. En de medicatie die hij gebruikt zou voor alle twee geschikt moeten zijn. Ik vind het echter wel interessant wat je zegt, ik ga eens kijken of ik daar meer over kan vinden.
Ik denk alleen dat mijn man het wel best vind. Hij heeft 10 jaar lang helemaal niet onder controle van een arts gestaan. En daarvoor minimaal en er is nauwelijks onderzoek gedaan toen. Best wel slecht. Hij ging naar de huisarts omdat ik vond dat je met zulke klachten wel eens gezien mocht worden door een MDL arts. Bij het darmonderzoek zijn ze deze keer een stuk verder gegaan en toen bleek dat er op meerdere plaatsen in de darm ontstekingshaarden zaten maar de medicatie die hij gebruikte bestreed alleen het onderste stuk. Nu staat hij dus wel onder controle en moet hij zodra hij klachten heeft dit melden en dan onderzoeken ze zijn ontlasting en bloed. Stukken beter dus al dan ervoor.
<<

Weilandjes

Noob

Berichten: 197

Geregistreerd: 18 Apr 2020 08:26

Bericht 14 Aug 2020 13:15

Re: Chronisch zieke partner

Ah. Ja, het kan zeker dat hij een combinatie van beide heeft! Dat komt vaker voor maar maakt het wel lastiger.

En goed dat hij nu onder controle staat. Een sluimerende opvlamming kan namelijk voor darmkanker zorgen. En je hoeft niet altijd (opvallende) klachten te hebben bij een opvlamming. In december was mijn calpro (wat ze uit de ontlasting halen) ruim 3800 (bij een gezond persoon is dat onder de 50). Bij de scopie zagen ze fikse ontstekingen en vernauwingen. Maar ik had 0 klachten. Mijn oude arts deed enkel onderzoek als ik klachten had maar vaak was het dan al te laat en was ik al hartstikke ziek. Omdat ik verhuisd ben en een nieuwe arts kreeg, wilde hij graag zelf een onderzoek doen om een helder beeld te krijgen.

Ik merk nu wel dat het UMCG mijlen voorloopt t.o.v. mijn oude ziekenhuis. En dat was al een ziekenhuis dat goed aangeschreven stond.

Er zijn op Facebook ook groepen over crohn en colitis waar je als partner ook welkom bent. Dus mocht je dat interessant vinden dan kun je je evt aanmelden.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 15 Aug 2020 21:59

Re: Chronisch zieke partner

Thanks Weilandjes, voor nu ga ik dat nog even laten zitten, maar hij is nu idd onder controle en ze houden hem best goed in de gaten vind ik. Hij wordt er ook niet echt ziek van, maar als het niet goed gaat krijgt hij wel bloed in zijn ontlasting, dus dat is altijd een teken dat er iets is. Hij heeft het geluk dat het eigenlijk al jarenlang goed onder controle is. Maar, ik moet wel zeggen dat hij dus, gewoon bij onderzoek omdat hij dus idd naar een nieuwe arts ging er achter kwam dat er wel degelijk meer aan de hand was en ook verderop in de darm. Ik hou het wel een beetje in de gaten, goed om te weten dat het UMCG bijvoorbeeld dingen heel anders aanpakt. Wellicht is mijn man op een gegeven moment beter af bij een ander ziekenhuis.
<<

Weilandjes

Noob

Berichten: 197

Geregistreerd: 18 Apr 2020 08:26

Bericht 15 Aug 2020 22:33

Re: Chronisch zieke partner

Superfijn dat hij het er al zo lang goed vanaf brengt. Ik hoop voor jullie dat dat zo blijft. Tegen die tijd kun je inderdaad altijd nog kijken om eventueel over te stappen naar een ander ziekenhuis.
<<

Rose.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2363

Geregistreerd: 04 Sep 2013 20:13

Bericht 16 Aug 2020 15:58

Re: Chronisch zieke partner

Van ons twee ben ík de chronisch zieke partner en dat vind ik lastig. Ik heb een auto-immuunziekte (Lupus, aan reuma verwant). Dit houdt in dat ik echt goed mijn energie moet inplannen, soms veel pijn heb waardoor ik dingen niet (goed) kan etc. Ook ben ik heel gevoelig voor zonlicht, dan kan ik echt last krijgen van enorme hoofdpijn, buikloop en erge uitslag.

Ik vind het soms wel echt lastig dat ik/we er zo'n rekening mee moeten houden. Want het liefst wil ik die beperkingen niet natuurlijk, en de ander ook niet beperken. Gelukkig gaat m'n vriend er heel fijn mee om en heeft ie er echt veel begrip voor. Dat neemt echter niet altijd het schuldgevoel weg. Het gaat niet zo slecht als 6 jaar terug, maar het blijft wel iets wat zo weer de kop op kan steken, van de een op de andere dag. Wanneer ik spontaan iets onderneem, moet ik de dagen erna erop inspelen, door dingen te skippen of op een ander tempo te doen.
Mijn blog: http://www.enjoycelife.nl

Want de allermooiste bloemen, groeien vlak langs het ravijn
En om die te kunnen plukken moet je durven bang te zijn ♥
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 20 Mei 2021 11:35

Re: Chronisch zieke partner

Hoi! Ik wil al een tijdje een update geven maar durf het niet zo goed. De behandeling van mijn man is (op advies dat uit de second opinion is gekomen) aangepast en nu gaat het al enige tijd heel erg goed met hem. Hij is weer helemaal zichzelf, alsof er niets aan de hand is geweest. ❤️
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 20 Mei 2021 11:36

Re: Chronisch zieke partner

Wat ontzettend fijn voor jullie, SoGood! Is er nog risico op terugval?
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 20 Mei 2021 11:37

Re: Chronisch zieke partner

Oh wat een fijn nieuws!! Fantastisch! Heeft hij andere medicatie dan ofzo? Wat bijzonder dat dit zo om kan slaan!
❤ 7 juni 2018
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8451

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 20 Mei 2021 11:41

Re: Chronisch zieke partner

Ohh wat heerlijk! Ik ben heel blij voor jullie. Wat een goede keuze zo'n second opinion. En mocht het toch terugkomen: deze ervaring geeft dan vast de moed en hoop, dat het niet blijvend hoeft te zijn.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 20 Mei 2021 11:47

Re: Chronisch zieke partner

Dat weet ik niet June, het is natuurlijk jarenlang goed gegaan tot het ineens niet goed ging (na ingrijpende levensgebeurtenissen, die overigens allemaal positief waren) maar daar wil ik niet vanuit gaan.

Bliss, hij heeft er medicatie bijgekregen, het is is niet bekend of het ene medicijn volledig zijn werk doet of dat de combinatie het juist is. Hij gaat niet experimenteren.

Dankjewel Teun!

Ik dacht op een gegeven moment dat als dit was opgelost (en nooit durven denken of hopen) dat ons huwelijk sprookjesachtig zou zijn, maar hij blijkt van zichzelf gewoon een leuke man te zijn maar met wel veel nare trekjes die ik vroeger koppelde aan zijn stoornis. 😄🤣
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 20 Mei 2021 11:51

Re: Chronisch zieke partner

Wat ontzettend fijn SoGood.
Let's discover the world together.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 20 Mei 2021 12:45

Re: Chronisch zieke partner

Ohh wat fijn SoGood! ❤️
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11205

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:38

Bericht 21 Mei 2021 09:33

Re: Chronisch zieke partner

SoGood, wat fijn voor jullie!
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
Vorige

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers