Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


speelperikelen jongen 4 jaar

<<

Anoniem321

Bericht 10 Jul 2020 10:34

speelperikelen jongen 4 jaar

Onze zoon B. is nu ruim 4.5 en sinds kort is hij geinteresseerd in spelen met andere kinderen.
Wij wonen in een klein dorp. In onze straat wonen 2 klasgenootjes van hem, een jongetje en een meisje.
Als B. met één van hen speelt (of met allebei, wat ook vaak voorkomt) mag hij zich vrij door onze straat bewegen. Het komt vaak voor dat ze dan weer een uurtje bij ons zijn, dan weer een uurtje (of 2) bij één van de andere kindjes.

Met de moeder van het meisje heb ik laatst nummers uitgewisseld. We appen elkaar ook als de kinderen bij één van ons zijn. Met de ouders van het jongetje gaat de communicatie heel wat moeizamer. Dit komt voornamelijk door de taalbarrière. Het is een Pools gezin en moeder kan geen Nederlands. Zij bood haar nummer niet aan, maar ik heb er op aangedrongen dat zij mijn nummer zou noteren. Dit heeft ze op een briefje genoteerd, al een paar weken geleden. Ik moet dus maar hopen dat ze mijn nummer nog steeds heeft.

Het jongetje is 2 jaar ouder dan Bauke en mag in het hele dorp komen. B. niet, die moet in onze straat blijven. Er is een speeltuintje in een andere hoek van het dorp en daar zijn altijd veel kinderen. De verleiding is groot om daar naartoe te gaan. Als het vriendje van B. tegen B. zegt dat ze daar naartoe gaan, dan moet B. van ons eerst thuiskomen, zodat een van ons mee kan gaan. Dit doet hij, maar niet altijd. Hij is 2 x zonder het ons te vragen met zijn vriendje mee gegaan naar het speeltuintje. Ik hoorde dat dan weer van de moeder van een ander klasgenootje van B. (wat dat betreft het het super handig, die sociale controle).

B weet wel dat hij fout zit, want nadat ik er achter kwam, ben ik met B. gaan praten. Hij zei toen al uit zichzelf dat hij stout was geweest. Hij heeft gisteren straf gekregen van mij, hij mocht de hele dag niet met andere kindjes spelen. Het vriendje in kwestie stond op een gegeven moment voor de deur, B. ging doodleuk vertellen dat hij straf had en dus niet mocht spelen, doei, tot morgen. :palm: Of de straf dus zo effectief was, is nog maar de vraag.

Maar wat zouden jullie doen. Toch met de moeder van dat jongetjes proberen te praten? B. niet meer met zijn vriendje laten spelen? Of zelf een oogje in het zeil houden steeds (heb ik in het begin gedaan, toen rende ik constant heen en weer achter de jongetjes aan, daar werd ik een beetje gek van), of ze alleen bij ons thuis laten spelen?

Ik twijfel wat de juiste aanpak is, omdat dit niet het enige is. Dat vriendje gebruikt ook rare woorden zoals fuck, shit en ass. B. papegaaide er in het begin vrolijk op los en ik kan je vertellen dat het pijn doet een jongetje van 4 dat soort woorden te horen zeggen. Nu ik daar ook steeds wat van zeg, ook tegen het vriendje, als ze bij ons zijn, wordt dat wel beter. Ik hoorde B. laatst zelfs zeggen: "dat woord mogen we niet zeggen van mijn mama!"

De invloed van dat vriendje is dus niet helemaal ok..

Hoe zouden jullie hier mee omgaan?
<<

Loïs

Kletskop

Berichten: 724

Geregistreerd: 14 Aug 2019 21:51

Bericht 10 Jul 2020 10:43

Re: speelperikelen jongen 4 jaar

Misschien proberen aan te spreken op zijn ‘verantwoordelijkheid’. Als jij de straat uit gaat, dan mag je alleen nog maar met mama naar buiten, en als dat niet kan moet je in de tuin blijven net zoals toen je 3 was (bijvoorbeeld) maar grote jongens van bijna 5 kunnen wel alleen in de straat spelen toch?

Zoiets.. of t goed is weet ik niet, werkt bij mijn vierjarige wel..
en de woorden.. ja lastig, mijn 4 jarige roept woorden die ik absoluut niet wil horen, maar heeft hij niet van mij of mijn man. Dus ouders daarover aanspreken hoeft niet te werken. Zal dat kind blijven benoemen dat je het niet wilt horen, en dat het samen spelen anders klaar is.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 10 Jul 2020 10:46

Re: speelperikelen jongen 4 jaar

Spreekt die moeder ook geen Engels? Want ik zou de communicatie wel willen opstarten met haar in dit geval.
#teammaple🍁
<<

Anoniem321

Bericht 10 Jul 2020 10:50

Re: speelperikelen jongen 4 jaar

De moeder spreekt mondjesmaat Engels. Ze is alleen erg ontoegankelijk. Als ik bijvoorbeeld daar aan de deur sta om B. op te halen dan laat zij zich niet zien. Ik hoor haar dan wel roepen en even later verschijnt B. bij de voordeur.
De eerste keer dat ik B. daar bracht om te spelen moest ik het vriendje vragen om zijn moeder te halen, en zo heb ik mijn nummer kunnen geven, waarna ze heel snel weer in huis verdween.
<<

Anoniem321

Bericht 10 Jul 2020 10:52

Re: speelperikelen jongen 4 jaar

Loïs, dank voor je antwoord, ja ik zou hem inderdaad op zijn verantwoordelijkheid kunnen aanspreken. Doe ik nu ook al een beetje, maar nog niet expliciet gedaan. Ga ik proberen.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 10 Jul 2020 10:54

Re: speelperikelen jongen 4 jaar

Wat lastig, en is er ook een vader in beeld? Misschien spreekt die beter Engels?
#teammaple🍁
<<

Anoniem321

Bericht 10 Jul 2020 10:59

Re: speelperikelen jongen 4 jaar

Ja, die is er wel maar die heb ik nog nooit getroffen. Hij werkt en komt pas 's avonds thuis.
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2198

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:49

Bericht 10 Jul 2020 11:05

Re: speelperikelen jongen 4 jaar

Je hebt z’n naam een keer genoemd ipv afgekort ?
<<

Geel

Bericht 10 Jul 2020 11:12

Re: speelperikelen jongen 4 jaar

Wat UN zegt, maar ik zou zelf me dan ook wat verdiepen in de verschillen in cultuur. De Nederlandse cultuur is bijzónder open en vrij, vergeleken bij conservatievere landen als Polen. En natuurlijk moet zij zich ook leren voegen naar onze manieren, maar je kunt iemand niet los zien van zijn cultuur en die aanpassing helemaal verwachten. Dus ik zou googelen op dat soort dingen en kijken of je een andere ingang kunt vinden.

Verder denk ik dat je gewoon lekker achter je eigen regels moet staan. B. wil uiteindelijk van júllie leren hoe het moet en welke woorden hij wel en niet mag gebruiken. En dat buurjongetje leert er vast ook van :-)

Ik denk dat ik consequent zou blijven leren dat hij eerst naar huis moet komen als hij naar die andere plek wil, en dat jij/je partner dan bepalen of dat mag en of er dan iemand meegaat. En bv lange termijn schetsen: “als je 6 bent, mag je alleen, maar nu ben je nog 4 en gaat mama met je mee.”
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 10 Jul 2020 11:15

Re: speelperikelen jongen 4 jaar

Ik zou niet de moeder van dat andere jongetje hierop aanspreken. Zij hoeft er niet op te letten of jouw zoon de straat niet uit gaat en van dat andere jongetje kan je dat ook echt niet verwachten. Hij mag nou eenmaal wel naar die speeltuin en hij is er niet verantwoordelijk voor of andere kinderen meegaan en of ze dat wel mogen van thuis. Als je zoontje zich herhaaldelijk niet aan die regel houdt, dan is hij gewoon nog niet oud genoeg om zelfstandig buiten te spelen. Dus dan zou ik toch kiezen voor toezicht houden of hem met dat jongetje alleen thuis laten spelen (en als hij met dat meisje buiten speelt zou ik ook af en toe gaan kijken, want je weet nooit of er in de tussentijd andere kinderen bij zijn gekomen die voorstellen om naar de speeltuin te gaan).
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6130

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 10 Jul 2020 11:18

Re: speelperikelen jongen 4 jaar

Helemaal eens met Susan. Mijn kind is ook 4.5 en loopt niet in 7 sloten gelijk maar die laat ik echt nog niet alleen buitenspelen, ik vind dat te jong.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 10 Jul 2020 11:43

Re: speelperikelen jongen 4 jaar

Ik ben het ook eens met Susan.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11152

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 10 Jul 2020 11:47

Re: speelperikelen jongen 4 jaar

Mijn toen nog 3 jarige was met broer en buurjongen door het parkje, over een brug, naar het schoolplein gefietst. Zonder zijwieltjes. Hij zei dat het van buurjongen mocht maar ik heb echt z'n moeder daar niet over aangesproken. Wel de buurjongen zelf, en beide zoons natuurlijk.

En nu mag D niet meer ergens anders fietsen dan voor het huis tot ik hem weer kan 'vertrouwen'.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem321

Bericht 10 Jul 2020 12:37

Re: speelperikelen jongen 4 jaar

Bedankt voor jullie reacties.
Zijn moeder en het jongetje zelf zijn inderdaad niet verantwoordelijk voor B. Dat zijn mijn vriend en ik en niemand anders.
Als ik mezelf de vraag stel: Kan ik er op vertrouwen dat B. altijd in onze straat blijft? is het antwoord nee.
Dus dan weet ik ook wat me te doen staat. Alleen onder toezicht en anders (nog) niet.
Bedankt, zo zie ik het weer even in perspectief. Het fenomeen 'spelen' is nog zo nieuw voor ons, we zijn echt nog bezig onze weg daar in te vinden.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers