Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Slow fashion

<<

Anoniem332

Bericht 29 Jun 2020 06:39

Slow fashion

Ik las dit artikel met een initiatief om de komende 3 maanden geen kleding te kopen. Dit is aangepast om wel duurzame kleding te kopen bij kleine ondernemers https://nos.nl/l/2338845

Ik vroeg mij af in hoeverre jullie bezig zijn met kleding kopen dat minder belastend is voor het milieu?

Ben je gevoelig voor aanbiedingen en prijs?

Draag je alles wat je koopt?

Wat zijn je favoriete winkels/merken?

Koop je kleding bij fast fashion (Zara, H&M, c&a, Vero moda) winkels, waarom en hoe bevalt het kleding stuk?

Koop je liever online of in een stenen winkel?

Koop je wel eens tweedehands kleding?

Zou je mee willen doen met dit initiatief?
<<

Anoniem332

Bericht 29 Jun 2020 06:57

Re: Slow fashion

Ik trap af:

Ik vroeg mij af in hoeverre jullie bezig zijn met kleding kopen dat minder belastend is voor het milieu?


Sinds een paar jaar heb ik minder tijd om te shoppen maar wel meer geld te besteden. Ik wil vooral kleding kopen die een goede pasvorm heeft en lekker zit. Zodat ik er lang plezier van heb.

Ik vind het heel lastig om te bepalen wanneer ik een kledingstuk in mijn hand heb of het oké geproduceerd is. Als er staat dat het materiaal verantwoord is en Made in Bangladesh, China of Turkije dan heb ik er geen beeld bij In welke omstandigheden het gemaakt wordt.


Ben je gevoelig voor aanbiedingen en prijs?

Dat was ik wel, tot mijn vriend mij erop attendeerde dat je niet iets moet kopen om de prijs.

Draag je alles wat je koopt?

Ja! Soms twijfel ik over een kledingstuk dan neem ik het mee naar huis. Combineer het dan hoe ik het in gedachten had in de winkel en soms breng ik het dan terug.

Wat zijn je favoriete winkels/merken?

Samsoe samsoe
&other stories
Joline Jolink
Scotch and soda


Koop je kleding bij fast fashion (Zara, H&M, c&a, Vero moda) winkels, waarom en hoe bevalt het kleding stuk?

Heel af en toe, dan iets basic’s en het liefste van de ‘duurzame’ lijn.
Pasvorm vind ik vaak tegen vallen en de kwaliteit van het kledingstuk.

Koop je liever online of in een stenen winkel?

Steen! Ik doe bijna geen online aankopen. Het liefst in een winkel waar je goed geholpen
Wordt en zo op nieuwe verassende ideeen komt.

Koop je wel eens tweedehands kleding?

Nee, niet voor mijzelf. Wel leen ik met vriendinnen kleding uit. Zoals nu positie kleding en ook heb ik wel eens jurken geleend en uitgeleend voor trouwerijen.

Zou je mee willen doen met dit initiatief?

Ja, als verwacht ik de komende 3 maanden weinig kleding te kopen voor mijzelf. Hopelijk pas ik snel weer mijn oude kleding. Dan kan ik mijn kast weer opruimen en alle ‘mama kleding’ weer doorgeven.
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2390

Geregistreerd: 08 Sep 2016 16:43

Bericht 29 Jun 2020 08:40

Re: Slow fashion

Ik vind dat heel belangrijk!
Ik koop vooral veel tweedehands, ook voor mijzelf. De kinderen hebben meestal bijna alleen maar tweedehands kleding. Ook alle positiekleding die ik gekocht heb deze zwangerschap is tweedehands.
Veel koop ik bij een tweedehands kinder- en positiekleding winkel (Popke in Groningen) verder op Marktplaats, Facebook en hier op het forum.

Ik heb niet heel veel kleding, ik draag alles wel.

Meeste kleding voor mijzelf koop ik online. Bijvoorbeeld bij watmooi.nl en natur-el.nl
Voor de kinderen merken als maxomorra, duns, baba, lily balou. Maar er zijn ook zat duurzame kinderkleding merken die wat minder hysterisch zijn ;)
De kinderen dragen bijvoorbeeld laarsjes van bergstein (rubber ipv plastic) en saltwater sandals (weet niet of die per se duurzaam zijn, maar wel super kwaliteit en heel goed tweedehands te (ver)kopen. Waardoor ik die dus wel weer duurza(a)m(er) vind dan sandaaltjes van de Scapino.
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Anoniem321

Bericht 29 Jun 2020 09:10

Re: Slow fashion

Ben je gevoelig voor aanbiedingen en prijs?
Ja, daar ben ik gevoelig voor.

Draag je alles wat je koopt?
Ja, ik draag alles.

Wat zijn je favoriete winkels/merken?
Ik heb niet echt een favoriet merk of winkel. Ik koop kleding overal en nergens, maar meestal online via Zalando, About You, Bon Prix, Hema.

Koop je kleding bij fast fashion (Zara, H&M, c&a, Vero moda) winkels, waarom en hoe bevalt het kleding stuk?
Ja, ik koop voornamelijk fast fashion, zie mijn vorige antwoord. Het is vaak goedkoop en je hebt het zo in huis. Eerlijk gezegd is het niet kleding die ik lang kan dragen omdat de klediingstukken vrij snel niet meer mooi zijn. Dat ze gaan pluizen, verslijten, of kapot gaan of dat de pasvorm er uit gaat.

Koop je liever online of in een stenen winkel?
Ik koop het liefst in een stenen winkel, maar ik neem daar de tijd niet voor, dus koop ik voornamelijk online.

Koop je wel eens tweedehands kleding?
Ja, ik koop wel eens iets op een verkoophoek op Facebook bijvoorbeeld. Zowel voor mezelf als voor mijn zoon.

Zou je mee willen doen met dit initiatief?
Nee, maar ik zou wel graag wat beter na willen denken over fast en slow fashion en ik zou zeker wel wat meer tweedehands kunnen kopen.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4411

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 29 Jun 2020 09:53

Re: Slow fashion

Ben je gevoelig voor aanbiedingen en prijs?
Prijs een beetje, aanbiedingen niet echt. Ik volg jel_nl (budget fashion) op instagram en ik haal daar wel inspiratie uit. Maar ik koop eigenlijk nooit iets omdat het in de aanbieding is.

Draag je alles wat je koopt?
Varieert heel erg. Sinds ik moeder ben, is mijn smaak verandert, maar ook mijn figuur. Ik zit nog steeds niet op het gewicht van voor mijn laatste zwangerschap en ik kan een kledingstuk het ene moment geweldig leuk vinden en als ik dan aantrek wanneer ik ongesteld ben, vind ik weer helemaal niks ofzo :laughcry: dat heb ik zowel met dure als met goedkope kleding trouwens.

Wat zijn je favoriete winkels/merken?
Ik koop overal en nergens, heb geen bepaalde favorieten.

Koop je kleding bij fast fashion (Zara, H&M, c&a, Vero moda) winkels, waarom en hoe bevalt het kleding stuk?
Ja daar koop ik ook. Zeker omdat ik erg kan twijfelen of iets mooi staat enzo (zoals hierboven stond) vind ik het zonde om veel geld uit te geven aan dingen die ik dan toch niet (vaak) meer draag. Bovendien heb ik ook al een paar keer een kledingstuk weg moeten doen vanwege diverse kind-gerelateerde vlekken en dan vind ik het helemaal zonde als het om een duur item gaat.

Koop je liever online of in een stenen winkel?
Beide. Stenen winkel vind ik prettiger dat ik meteen kan passen en op sommige plekken wordt je ook echt goed geadviseerd. Maar online is zoveel meer keuze en het is ook wel makkelijk.

Koop je wel eens tweedehands kleding?
Ja. Al vind ik het voor mijzelf vaak lastiger om iets te vinden, maar voor de kinderen koop ik erg veel tweedehands. Niet alleen kleding trouwens.

Zou je mee willen doen met dit initiatief?
Nee, maar dat is niet uit principe. Maar meer omdat ik dus heel erg zoekende ben wat nu echt mijn stijl is, wat me staat en waar ik blij van wordt en dan vind ik het leuk om zo af en toe iets uit te proberen als iets leuks tegenkom.
december 2016
juli 2019
<<

Anoniem301

Bericht 29 Jun 2020 10:14

Re: Slow fashion

Ik las dit artikel met een initiatief om de komende 3 maanden geen kleding te kopen. Dit is aangepast om wel duurzame kleding te kopen bij kleine ondernemers https://nos.nl/l/2338845

Ik vroeg mij af in hoeverre jullie bezig zijn met kleding kopen dat minder belastend is voor het milieu?
Veel te weinig. Ik neem het mezelf vaak voor, dan ga ik opzoek naar die kleine ondernemers of echt duurzame kledingwinkels maar mijn smaak vind ik niet tot nu toe. Of het is gewoon echt te duur, 60 euro voor een wit t-shirt vind ik gewoon een hoop geld. Had gehoopt op leuke tips in dit artikel maar helaas zit dat er niet bij.

Ben je gevoelig voor aanbiedingen en prijs?
Nee, dat niet zo

Draag je alles wat je koopt?
Ja, zeker nu ik een kleurenanalyse heb laten doen jaren geleden. Weinig tot geen miskopen meer

Wat zijn je favoriete winkels/merken?
Zalando, H&M, Zara. Precies de foute fast fashion-winkels

Koop je kleding bij fast fashion (Zara, H&M, c&a, Vero moda) winkels, waarom en hoe bevalt het kleding stuk?
Ja dus. Goed hoor.

Koop je liever online of in een stenen winkel?
Online, meer keus

Koop je wel eens tweedehands kleding?
Nee, dit wil ik wel weer doen!

Zou je mee willen doen met dit initiatief?
Ja, sta hier wel voor open. Alleen wordt het bij mij dan niks kopen ipv duurzaam, want ik vind zoals ik al zei geen fijne duurzame kledingwinkels
<<

Anoniem326

Bericht 29 Jun 2020 10:34

Re: Slow fashion

Carrie schreef:Ik las dit artikel met een initiatief om de komende 3 maanden geen kleding te kopen. Dit is aangepast om wel duurzame kleding te kopen bij kleine ondernemers https://nos.nl/l/2338845

Ik vroeg mij af in hoeverre jullie bezig zijn met kleding kopen dat minder belastend is voor het milieu?
Te weinig. Ik vind ook maar weinig goede alternatieven. Ik heb een tijd gedacht dat duurdere kleding, zoals bepaalde merken bij de Bijenkorf, duurzamer waren. Maar dat is juist helemaal niet zo. Sindsdien koop ik niets meer bij de Bijenkorf. Na het lezen van een artikel uit de correspondent gooi ik zo min mogelijk in de zak van Max.

Ben je gevoelig voor aanbiedingen en prijs?
Ja, ik koop bij de uitverkoop van kinderkleding wel alvast vooruit voor het volgende jaar.

Draag je alles wat je koopt?
Ja, over het algemeen wel.

Wat zijn je favoriete winkels/merken?
Zara, Mango en H&M

Koop je kleding bij fast fashion (Zara, H&M, c&a, Vero moda) winkels, waarom en hoe bevalt het kleding stuk?
Ja dus. Bevalt goed. En de kwaliteit is ook prima. Ik heb kledingstukken van 5 tot 10 jaar oud en die draag ik nog steeds.

Koop je liever online of in een stenen winkel?
Online

Koop je wel eens tweedehands kleding?
Nee, daar voel ik me niet fijn bij. Ik geef mijn kinderkleding wel door aan mijn nichtjes. En mijn dochter draagt kleding van de dochter van mijn vriendin.

Zou je mee willen doen met dit initiatief?
Ja, sta hier wel voor open. Maar dan kies ik voor niks kopen. Ik heb nog geen goed duurzaam alternatief gevonden.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 29 Jun 2020 11:14

Re: Slow fashion

Ik vroeg mij af in hoeverre jullie bezig zijn met kleding kopen dat minder belastend is voor het milieu?
Ik ben er niet bewust mee bezig, maar ik shop niet zo heel vaak en geef dan liever het geld uit aan goede kleding. Probeer er wel op te letten dat de producten gemaakt zijn van natuurlijke materialen, maar dat is eigenlijk meer vanuit persoonlijk oogpunt qua transpiratie etc

Ben je gevoelig voor aanbiedingen en prijs?
Nee

Draag je alles wat je koopt?
Het meeste draag ik wel veel aan vaker. En dan ook meerdere seizoenen. Zo kwam ik er gisteren achter dat ik al voor de 6de zomer of langer een jurkje draag, wat ik nog steeds een leuk jurkje vind maar het begint vaal te worden. En het jurkje draag ik in de zomer echt wekelijks.

Wat zijn je favoriete winkels/merken?
MCgregor( maar helaas failliet)
L'argentina
Nakatano
En qua broeken (jeans) Tommy

Koop je kleding bij fast fashion (Zara, H&M, c&a, Vero moda) winkels, waarom en hoe bevalt het kleding stuk?
Ik kom hier eigenlijk niet, want ze hebben voor mij niet de kleding die ik bij mijn stijl of bij mijn figuur vind passen.

Koop je liever online of in een stenen winkel?
Stenen winkel

Koop je wel eens tweedehands kleding?
Nee

Zou je mee willen doen met dit initiatief?
Nee, want ik heb denk ik de afgelopen 4-5 maanden geen kleding meer gekocht behalve tenniskleding. En mijn sneakers zijn toch wel aan het verslijten dus ik ga over 2 weken weer een shoppen voor schoenen. Ik koop zo weinig kleding, dat ik zo een initiatief links laat liggen. Want dan zou beteken dat in de tijd dat ik de tijd heb om eens mijn kledingkast aan te vullen ik niks kan aanvullen/ wisselen. Plus ik koop zelden bij een keten, maar vaak bij een eenmanszaak. Waarvan ze ook nog weet wat ik bij wijze van spreken 3 jaar geleden bij haar gekocht heb.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem301

Bericht 29 Jun 2020 11:29

Re: Slow fashion

HG we zitten lekker op een lijn :smile:

En inderdaad, Bijenkorf, H&M enzo is helemaal niet duurzaam, óók niet de kledingstukken waar dat speciaal bij staat, helaas. Heb hier ook een duidelijke podcast over geluisterd van Damn, honey! die over dit onderwerp ging. En die zak van max is inderdaad ook maar 'gewoon' het probleem over de hele wereld verplaatsen en verschepen.
<<

Anoniem309

Bericht 29 Jun 2020 11:30

Re: Slow fashion

Ik vroeg mij af in hoeverre jullie bezig zijn met kleding kopen dat minder belastend is voor het milieu?
Ik houd me daar niet mee bezig. Ik koop al bijna geen nieuwe kleding, dus door kleding lang te dragen belast ik het milieu sowieso al een stuk minder.

Ben je gevoelig voor aanbiedingen en prijs?
Dat valt wel mee, hoewel ik wel al mijn kleding voor een goed prijsje wil hebben. Maar ik weeg altijd goed af of ik het ook echt nodig heb en in hoeverre ik het echt heel graag wil hebben.

Draag je alles wat je koopt?
Ja

Wat zijn je favoriete winkels/merken?
LolaLiza vind ik ontzettend leuke jurken hebben. Vooral de lentecollectie vind ik altijd leuk en fleurig. Voor de rest draag ik voornamelijk basic kleding van diverse winkels.

Koop je kleding bij fast fashion (Zara, H&M, c&a, Vero moda) winkels, waarom en hoe bevalt het kleding stuk?
Ik koop daar voornamelijk uit de basic collectie. Dat bevalt goed en omdat het basic is gaat het meestal ook niet uit de mode.

Koop je liever online of in een stenen winkel?
Liever in een stenen winkel. Ik vind de winkel ervaring van het kunnen passen leuk en heb geen zin in de poespas om het terug te sturen.

Koop je wel eens tweedehands kleding?
Nee, maar als een vriendin mij tweedehands kleding aanbied kijk ik wel altijd of ik daar wat van kan gebruiken.

Zou je mee willen doen met dit initiatief?
Ja, maar ik verwacht dat ik sowieso de komende 3 maanden geen kleding zou kopen, dus zo moeilijk is dat niet voor mij.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 29 Jun 2020 11:48

Re: Slow fashion

Ik vroeg mij af in hoeverre jullie bezig zijn met kleding kopen dat minder belastend is voor het milieu?
Niet in hoe kleding gemaakt is. Wel eens in verdiept maar conclusie was dat ik niet snap hoe je hier goed achter kunt komen. Wel bezig met minder kleding kopen, maar alleen nog kleding waar ik mezelf prettig in voel.

Ben je gevoelig voor aanbiedingen en prijs?
Niet echt.

Draag je alles wat je koopt?
Ja.

Wat zijn je favoriete winkels/merken?
Heb ik niet echt.

Koop je kleding bij fast fashion (Zara, H&M, c&a, Vero moda) winkels, waarom en hoe bevalt het kleding stuk?
Soms, niet heel vaak.

Koop je liever online of in een stenen winkel?
Voorheen alleen maar online. Tegenwoordig weer stenen winkel en dan laat ik me helpen door een medewerker. Ik heb wel een lastig figuur en kan zelf lastig inschatten wat goed staat. Medewerkers halen ook altijd spul uit de rekken die ik nooit zou kiezen maar wel leuk vindt als ik het aan heb. Zo doe ik tegenwoordig veel minder miskopen.

Koop je wel eens tweedehands kleding?
Voor mezelf niet, voor m'n dochter wel.
Zwangerschapskleding wel ook tweedehands maar die kwaliteit is vaak zo slecht dat ik daar ook niet heel vrolijk van word altijd.

Zou je mee willen doen met dit initiatief?
Nee ik koop alleen kleding wanneer ik het nodig heb, en dat heb ik in de komende maanden. En qua duurzame productie vind ik te ingewikkeld.
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 29 Jun 2020 18:03

Re: Slow fashion

Ik wil graag duurzamer kopen. Maar... Hoe weet je of iets echt duurzaam is? Op bijv shampoos staat ook overal op zonder sulfaten, wat dan als je ingredienten lijst bekijkt niet klopt. En dat zelfde geld voor 'bewuste keuzes', die dat niet zijn in werkelijkheid of groene energie die helemaal niet echt groen is etc.
Ben benieuwd hoe jullie dat beoordelen?

Ik hoor net iemand iets zeggen over zo min mogelijk in de zak van max na een artikel. Wat is daar mis mee? Ik ben namelijk in de veronderstelling dat het op deze manier iig nog hergebruikt word... En wat doe je dan wel met kleding die je niet meer draagt?
Juli 2015
Maart 2017
<<

Anoniem301

Bericht 29 Jun 2020 18:45

Re: Slow fashion

Als je zin en tijd hebt Pure luister deze podcast dan eens. Daar wordt alles haarfijn uitgelegd.

https://open.spotify.com/episode/3SXwwa ... yKyOMQwWhA
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 29 Jun 2020 19:33

Re: Slow fashion

Ga ik doen, dankje!
Juli 2015
Maart 2017
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2513

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 29 Jun 2020 20:22

Re: Slow fashion

Ik vroeg mij af in hoeverre jullie bezig zijn met kleding kopen dat minder belastend is voor het milieu? Ik vind het moeilijk, heb het idee dat duurder niet per sé duurzaam betekent.

Ben je gevoelig voor aanbiedingen en prijs? Ja, maar iets wat slecht zit koop ik alsnog niet, want dan wordt het toch niet gedragen.

Draag je alles wat je koopt? Momenteel koop ik weinig omdat ik veel zelf maak. Ik draag niet alles wat ik maak omdat ik geen af product kan passen. Soms zit er een misser tussen.

Wat zijn je favoriete winkels/merken? Nee, omdat ik zo weinig koop. Sokken, rompers en pyjama's koop ik vaak bij Next, de H&M of Hema.

Koop je kleding bij fast fashion (Zara, H&M, c&a, Vero moda) winkels, waarom en hoe bevalt het kleding stuk? H&M eigenlijk alleen maar en dat bevalt prima. Maar ik koop eigenlijk alleen maar sokken en maillots daar, voor de kinderen. Zara en Vero Moda heb ik nog nooit wat gekocht.

Koop je liever online of in een stenen winkel? Online, stenen winkels moet ik veel te lang zoeken.

Koop je wel eens tweedehands kleding? Nee, dan heb ik al helemaal het gevoel te moeten zoeken naar een speld in een hooiberg.

Zou je mee willen doen met dit initiatief? Op zich wel, want ik koop toch al nagenoeg niks.

Doordat ik zelf maak zie ik wel hoeveel er verspild wordt. Altijd stukjes stof over en zo nu en dan zit er een misser tussen. Ik heb niet het idee dat het er zuiniger aan toe gaat in de mode-industrie. Wel weet ik dat het nu niet door kinderhandjes in elkaar gezet wordt. En dat ik het beter en netter kan, nu ik het zelf doe zie ik hoe slecht goedkope kleding soms in elkaar zit. Ik hoop nu een garderobe in elkaar te zetten die lang mee kan gaan en de waarde van een kledingstuk wordt een stuk hoger als je er zelf een aantal uur in hebt zitten.

Terug naar Beauty & mode

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers