Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Speciaalbier topic

<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 28 Jun 2020 11:16

Speciaalbier topic

Er was ooit een wijn topic, maar eigenlijk is de keuze in bier tegenwoordig ook reuze en door het drank topic merk ik dat er toch een hoop meiden zijn die speciaal bier drinken. Daarnaast gaan de luxere restaurants meer bier serveren passende bij een gerecht, dus de mogelijkheden zijn eindeloos.

Misschien leuk om hier wat smaken te delen en hun eigenschappen. Ik heb dan wel untappd en daarin haal ik ook al een hoop uit.

Ik ben zelf een zeer grote fan van NEIPA biertjes. New England IPA, maar het heeft weinig te maken met IPA. Die zijn vaak wat bitterder terwijl een NEIPA veel fruitiger is.
IPA drink ik ook graag, die soort staat bij mij op nummer 2.

Wat ik niet graag drink ik Stout, dit heeft te maken dat het mout gebrand is. Wat een koffie smaak geeft en ik drink en lust geen koffie. Mijn vriend drink wel regelmatig stout en ik proef er soms wel van en sommige kan ik echt wel waarderen, maar een heel flesje of blikje er van op drinken is niet aan mij besteed.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43709

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 28 Jun 2020 13:09

Re: Speciaalbier topic

Oh staat daar NEIPA voor!

Kijk, leuk dit topic. Nu al iets geleerd! Al denk ik dat ik een echte IPA lekkerder vind dan op basis van je omschrijving.

Ik houd ook van speciaalbiertjes. IPA's vind ik lekker en in de herfst / winter bokbiertjes en andere stevige kost. Stout vind ik wel lekker maar wel heftig inderdaad.

Untapd gebruik ik niet en heb nog nooit een bier spijs arrangement gehad al zou ik dat wel leuk vinden. Wel een keer bij Jopen (sowieso kom ik daar graag) een bier en oester proeverij!

Ik drink nu natuurlijk veel alcoholvrije biertjes en ben verrast hoeveel er tegenwoordig beschikbaar is. Oké het is niet de real deal maar best heel prima!
Let's discover the world together.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8165

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 28 Jun 2020 13:14

Re: Speciaalbier topic

Hahh ik vind IPA echt vreselijk! Geef mij maar lekker donker bier, liefst met koffie en/of chocolade erin.
30-04-2017
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 28 Jun 2020 13:21

Re: Speciaalbier topic

Misschien een keer een Russian Imperiel Stout proberen dan Kees, van Frontaal ( brouwerij uit Breda) zijn er een paar goede als ik mijn vriend en zijn vrienden mag geloven.

Marin als je straks weer mag drinken een keer op zoek gaan naar (Ne)ipa's van Frau Gruber. Wij hebben nog nooit een slechte van hun gehad, behalve de collab met Kees was minder, maar toen hebben ze een stout gemaakt.

Verder heeft de organisatie van wijn en spijs tegenwoordig ook bier en spijs wandelingen in bepaalde regio's. Deze zijn ook leuk om te doen. Een beetje horeca probeert dan ook van de 'standaard' speciaalbieren af te wijken. Nu heb ik zo een wandeling in Nijmegen gedaan en die hebben ondertussen 3 microbrouwerijen. Dus van de 6 deelnemende horeca hadden we 3 biertjes uit Nijmegen. Onder andere biertjes die pas dat weekend op de markt waren gekomen.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem335

Bericht 28 Jun 2020 13:49

Re: Speciaalbier topic

Ik hou vooral van licht bier.. m'n favoriet is de Vedett white, er moet niet te veel smaak aan zitten :smile:
<<

Anoniem309

Bericht 28 Jun 2020 14:35

Re: Speciaalbier topic

Eigenlijk drink ik bijna geen speciaal biertjes meer, hoewel ik het wel heel lekker vind. Komt omdat er hier weinig aanbod is en wat er wel is, is vaak heel duur. De Tripel Karmeliet is mijn grote favoriet. Lekker fris en toch redelijk zwaar. Eigenlijk vind ik de meeste speciaalbiertjes wel lekker. Ik houd ook best wel van de zwaardere biertjes. Alleen Stout vind ik iets minder, maar voor black velvet vind ik hem goed te doen gezien het dan zoeter wordt.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 28 Jun 2020 14:48

Re: Speciaalbier topic

Ik ben het met je eens dat bepaalde biertjes echt wel prijzig zijn. Ik ben bereid om 5-6 euro voor een blik ( 440ml) te betalen wetende dat het een goed biertje is. Deze drinken we dan ook eentje (samen) op een avond. Nu heb ik laatst de ingrediënten gekocht voor mijn vriend om zelf een NEIPA te maken en voor 20 liter waren deze kosten ook al rond de 70 euro qua hop en mout etc. Dus ik geloof ook wel dat sommige bieren qua productie kosten al hoger liggen.

Laatst ben ik in een bierwinkel een flesje ( halve liter) tegen gekomen voor 150euro. Tja dat gaat mij ook te ver.

Ik heb trouwens vorig jaar in Firenze een heerlijk biertje op van brewdog. Een biertje die was gerijpt op een chardonnay vat. Waardoor je ook een beetje het frisse van de chardonnay erbij had. Als ik deze nog een keertje tegenkom is de keuze makkelijk gemaakt.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6123

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 28 Jun 2020 17:04

Re: Speciaalbier topic

Kees schreef:Hahh ik vind IPA echt vreselijk! Geef mij maar lekker donker bier, liefst met koffie en/of chocolade erin.


Ik ook, liefst een stoutbiertje maar aangezien ik niks meer gewend ben komen die wel snel hard aan en dat vind ik niet altijd fijn.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 28 Jun 2020 17:34

Re: Speciaalbier topic

Mijn man wil graag steeds nieuwe biertjes proberen, hij heeft er ook veel op Untapped, ik heb ook een account maar doe er nauwelijks iets mee.
Met lekker weer hou ik wel van een blond of wit biertje.
Maar 's avonds op de bank mag het wel wat zwaarder.
Wat ik erg lekker vind is Gouden Carolus Whiskey Infused
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Anoniem313

Bericht 28 Jun 2020 19:56

Re: Speciaalbier topic

Grappig SO, Brewdog is het favoriete merk van mijn vriend, vooral de Punk IPA vindt hij lekker. In London heb je Brewdog pubs, wist je dat?

Ik hou zelf vooral van IPAs en dan hoe bitterder hoe beter. NEIPAs zijn dus niets voor mij. Alles met fruittonen valt eigenlijk af en bijvoorbeeld kriekenbier vind ik verschrikkelijk. Witbier hou ik ook al niet van, bij uitzondering drink ik een Duitse weizen of een Ijwit.
Stout vind ik wel lekker maar echt maar eentje per keer. Een vriend van mij drinkt van die hele heftige, hoe heet dat, Porters? Dat het echt naar koffie of chocola smaakt. Ik vind dat wel lekker maar krijg een heel glas ervan niet weg.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 28 Jun 2020 20:31

Re: Speciaalbier topic

Qua heftige biertjes heb je porters, maar ook barrel aged. Die zijn gerijpt op houten vatten, wat nieuwe kunnen zijn of vatten die gebruikt zijn voor sterke dranken. Die geven echt ook een zware intense smaakt.

Caufield van Londen wist ik niet, maar in Firenze ben ik dus wel in een brewdog cafe geweest. Dus vandaar ook toen het biertje gerijpt op een wijnvat. Komt niet vaak voor, maar wel steeds meer.

Nu is een NEIPA niet te vergelijken met een kriek of een sours. En van die laatste heb je echt hele zure haha.

Trouwens Weizen en witbier zijn twee verschillende soorten bieren en die je totaal niet met elkaar kan vergelijken. Een fout die vaak gemaakt wordt, deed ik tot een paar jaar geleden terug ook namelijk.

Even een stukje van..
https://www.bierista.nl/biernieuws/actu ... rschillen/

Gemoute en ongemoute tarwe
Witbier wordt gebrouwen met gerstemout en ongemoute tarwe. Het aandeel ongemoute tarwe loopt soms op tot 50%. De meeste witbieren worden gebrouwen met een aandeel van circa 30 tot 40%. Weizen (ook wel weissbier of weisse) wordt gebrouwen met gerstemout en tarwemout. Het aandeel tarwemout is minimaal 50%. Veel Weizen hebben een tarwemout-aandeel van tussen de 60 en 70%.

Verschillende gist
Witbier wordt vaak vergist met zogenaamde Belgische witbiergist. Deze gistsoort brengt friszure aroma’s met zich mee en is voor een groot deel verantwoordelijk voor de frisheid en de uitstekende doordrinkbaarheid van witbier. Weizen wordt vergist met speciale weizengist, de Weihenstephan-gist is een wereldberoemd voorbeeld. Deze gist zorgt voor fruitige aroma’s die aan bananen en bananenschuimpjes doen denken. Zowel witbier als Weizen zijn bovengistend, bieren de vergist worden bij temperaturen tussen de ca. 15 en 24 graden Celsius.

Toevoegingen
De weizenbieren zijn afkomstig uit Duitsland. Daar wordt al sinds 1516 gebrouwen volgens het Duitse Reinheitsgebot. Deze wet houdt in dat bier alleen gebrouwen mag worden met water, gist, hop en tarwe- en gerstemout. Toevoegingen als kruiden en specerijen zijn niet toegestaan. Hoe anders is dat bij witbier. Deze Belgische bierstijl dankt zijn smaak voor een deel aan de toevoeging van koriander en curaçao, sinaasappelschil.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem307

Bericht 28 Jun 2020 21:04

Re: Speciaalbier topic

Ik kan echt niet tegen donker bier. Glaasje en ik ben dronken en moet slapen. Daarentegen vind ik speciaalbier wel lekker. Maar ik drink het zo min mogelijk. Nou ja, eigenlijk drink ik het niet. Geen bier voor mij haha.
<<

Radler

Yipyapper

Berichten: 1704

Geregistreerd: 31 Dec 2018 18:26

Bericht 28 Jun 2020 21:54

Re: Speciaalbier topic

Man is gek op rauchbier van Othmar
Leuke kleine brouwerij in Ootmarsum (kan je ook heerlijk eten)

Momenteel drink ik graag weissbier van Paulaner, een heerlijk zacht duits biertje

Wat lekkere biertjes
Van stanislaus brewskovitch vind ik sambalbij en barry weizen lekker
Bird brewery - de rumoerige roodborst
Amsterdam brewboys - Amsterdam pale ale
Brouwerij de blauwe ijsbeer - weijsbeer bock
De eeuwige jeugd - lellebel
Twentse bierbrouwerij - honing trippel
Brouwerij de borrelnoot - bint pint
Laatst gewijzigd door Radler op 28 Jun 2020 22:46, in totaal 1 keer gewijzigd.
Juli 2019
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43709

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 28 Jun 2020 22:05

Re: Speciaalbier topic

Radler schreef:Bird brewery - de rumoerige roodborst


Ik weet niet meer hoe de roodborst smaakte maar we hebben heel lang lege flesjes van Bird Brewery in de kast gehad omdat we de namen zo leuk vonden. En m'n man heeft vanavond nog twee biertjes uit z'n Bird Brewery glas gedronken. (hij had een biertje van Goose brewery uit Chicago en een Lagunitas IPA uit California, wat leuk is want Lagunitas komt uit Marin County ?)
Let's discover the world together.
<<

Anoniem313

Bericht 28 Jun 2020 22:22

Re: Speciaalbier topic

Bedankt SO, dat wist ik niet! Ik vind trouwens de Gin Weizen van Gebrouwen Door Vrouwen erg lekker, ken je die?

Bird zie ik vaak op kaarten maar heb ik nog niet gedronken. Lagunitas vind ik persoonlijk niet zo’n geweldige IPA. In mijn favoriete kroeg kies ik voor Jaipur van Thornbridge (maar meestal drink ik wijn).
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43709

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 29 Jun 2020 07:43

Re: Speciaalbier topic

Ik vind Lagunitas leuker vanwege sentimentele redenen (ook eens heerlijk gedronken aan een baaitje in California met oesters erbij) dan dat het zo'n geweldig biertje is inderdaad. Wel vond ik 't erg leuk om't hier helemaal te zien. Maar er zijn betere biertjes ja!

Momenteel is de Sport Zot m'n favoriete (0.0) biertje.
Let's discover the world together.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 29 Jun 2020 08:55

Re: Speciaalbier topic

Caulfield schreef:Bedankt SO, dat wist ik niet! Ik vind trouwens de Gin Weizen van Gebrouwen Door Vrouwen erg lekker, ken je die?

Heb ik al wel een keertje op, maar eigenlijk niet super hoge punten gegeven op untappd zag ik.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Radler

Yipyapper

Berichten: 1704

Geregistreerd: 31 Dec 2018 18:26

Bericht 29 Jun 2020 10:31

Re: Speciaalbier topic

Marin schreef:Ik vind Lagunitas leuker vanwege sentimentele redenen (ook eens heerlijk gedronken aan een baaitje in California met oesters erbij) dan dat het zo'n geweldig biertje is inderdaad. Wel vond ik 't erg leuk om't hier helemaal te zien. Maar er zijn betere biertjes ja!

Momenteel is de Sport Zot m'n favoriete (0.0) biertje.


Paulaner weissbier heeft ook een 0,0 biertje. Aanrader
Juli 2019
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 29 Jun 2020 10:52

Re: Speciaalbier topic

Onder de Stevenskerk in Nijmegen hebben we vorig jaar tijdens een bedrijfsuitje een bierproeferij gehad. Heerlijk was dat! Wellicht iets voor mij Silly-One.

Ook heb ik een keer bierproeferij gehad bij http://www.deblauweknoop.com/ in kasteel Tongelaar in Mill (super mooie locatie) met een rondleiding in hun kleine brouwerij. We kregen alleen de biertjes te proeven die ze daar zelf brouwen en met name Frisse Floris is een lekker biertje.
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:00

Bericht 29 Jun 2020 11:27

Re: Speciaalbier topic

Brewdog heeft ook een café in Rotterdam!

Ik drink graag IPA eigenlijk heel het jaar door en nu met mooi weer Saison of een Weizen. Witbier vind ik niet zo behalve IJwit.

De brouwerij het IJ session IPA is een aanrader, ook als je niet per se van IPA houdt. Of de session pale ale van het uiltje. Echt heerlijke zomerse biertjes.

Bokbier van het seizoen gaat er altijd wel in en in de winter donkere bieren. Broeder Jacob double espresso is echt een heerlijk bier als je wel van koffiesmaak houdt!
<<

waterkoker

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 379

Geregistreerd: 23 Jul 2019 12:11

Bericht 29 Jun 2020 22:45

Re: Speciaalbier topic

Wij hebben als we bier hebben meestal speciaalbier.

Het ligt er vaak aan wat we kunnen krijgen, de slijterijen hier hebben meestal niet echt bijzondere dingen. Als we in de buurt zijn van Ermelo willen we nog wel eens naar de winkel en het cafe van Burg Bieren gaan en dan nemen we vaak wel meer mee.

We komen / kwamen (voor Corona) wel regelmatig bij Maallust in Veenhuizen en Stoom / Oersoep in de oude Honigfabriek in Nijmegen. La Trappe is het speciale wel af voor ons, al zijn de Isidor en quadrupel wel biertjes die we wel regelmatig drinken.

Momenteel drink ik het liefst Orval :)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43709

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 29 Jun 2020 22:58

Re: Speciaalbier topic

Wij zijn laatst bij La Trappe geweest op terugweg van onze minivakantie. De quadrupel bitterballen waren ook echt lekker en vol biersmaak. Beter dan de Jopen bitterballen! (bij gebrek aan bier dan maar aan de bitterballen).
Let's discover the world together.
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2383

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:09

Bericht 30 Jun 2020 00:12

Re: Speciaalbier topic

MrsMath schreef:Wat ik erg lekker vind is Gouden Carolus Whiskey Infused


Die wilde ik ook aanraden, echt heel lekker!

Wij hebben toevallig vandaag wat biertjes geproefd om op ons terras te schenken, Val-Dieu Tripl vond ik erg geslaagd. Ook Grimbergen dubbel drinken we regelmatig, een lekker donker bier.

Ik drink op zich wel graag een speciaalbiertje, maar vind het jammer dat er zoveel calorieën in zitten :nopompom:
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 30 Jun 2020 08:58

Re: Speciaalbier topic

@ Pineco, jullie zitten toch in de buurt van de Belgische grens? Ik zou Leffe (heb je meerdere smaken van) serveren.
Of een lekker abdijbier. Westvleteren is natuurlijk niet te doen, want daar moet je speciaal voor naar die abdij rijden en zij maken niet meer bier dan nodig is om hun abdij draaiende te houden. Een Westmalle of zo is wel goed verkrijgbaar en ook lekker. Wellicht niet zo speciaal als Westvleteren, maar een Westmalle is wel een stevige abdijbier.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43709

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 30 Jun 2020 08:59

Re: Speciaalbier topic

Val-Dieu Tripel is lekker inderdaad! Vorig jaar zaten we vlakbij Val-Dieu en zijn we in de abdij geweest en een paar biertjes geproefd.
Let's discover the world together.
Volgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers