Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wat wil je even kwijt #zwanger&kids editie #2

<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25111

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 16 Jun 2021 17:49

Re: Wat wil je even kwijt #zwanger&kids editie #2

Oh ik ben wel benieuwd ja, Huppekee! Is een orthoptist dus een kinderoogarts, of behandel je ook volwassenen? En waar zit hem dan het verschil in of ze iets in de verte goed kan zien (wat we vaak merken) en of ze figuurtjes op die kaart goed kan zien? Dat is toch ook in de verte? En hoe kom je erachter of ze echt niet goed kan zien of dat het gewoon gebrek aan concentratie is o.i.d.? Haha, vragen genoeg! Ga morgen in elk geval ook meteen bellen voor een afspraak.
❤ 7 juni 2018
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 08 Sep 2016 16:43

Bericht 16 Jun 2021 18:13

Re: Wat wil je even kwijt #zwanger&kids editie #2

Huppekee schreef:
Blue Phone schreef:Onze (kinder)oogarts



Orthoptist dus 🤓😜


Zo leer ik ook weer wat ;) Wij zeggen tegen de kinderen altijd gewoon Dokter Ada
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1429

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:26

Bericht 16 Jun 2021 18:59

Re: Wat wil je even kwijt #zwanger&kids editie #2

Blue Phone schreef:
Huppekee schreef:

Orthoptist dus 🤓😜


Zo leer ik ook weer wat ;) Wij zeggen tegen de kinderen altijd gewoon Dokter Ada



Helemaal prima toch😁
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25111

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 16 Jun 2021 19:40

Re: Wat wil je even kwijt #zwanger&kids editie #2

@ Huppekee: als je liever per pb contact hebt, kan dat natuurlijk ook! Al kunnen je antwoorden misschien ook nog nuttig zijn voor anderen.
❤ 7 juni 2018
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1429

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:26

Bericht 16 Jun 2021 20:05

Re: Wat wil je even kwijt #zwanger&kids editie #2

Bliss schreef:Oh ik ben wel benieuwd ja, Huppekee! Is een orthoptist dus een kinderoogarts, of behandel je ook volwassenen? En waar zit hem dan het verschil in of ze iets in de verte goed kan zien (wat we vaak merken) en of ze figuurtjes op die kaart goed kan zien? Dat is toch ook in de verte? En hoe kom je erachter of ze echt niet goed kan zien of dat het gewoon gebrek aan concentratie is o.i.d.? Haha, vragen genoeg! Ga morgen in elk geval ook meteen bellen voor een afspraak.




Ik ben geen arts. Orthoptie is een paramedisch beroep (dus HBO studie). Wij behandelen (met name) kinderen die een bril nodig hebben, scheelzien of een lui oog hebben. Daarbij ook volwassenen met scheelzien, hoofdpijnproblemen, dubbelzien, problemen met de aansturing van de oogspieren (de samenwerking tussen de ogen zegmaar).


Bij kinderen is er een bepaalde grens/regel die ze op een bepaalde leeftijd moeten kunnen zien. Is dit onvoldoende of asymmetrisch en wordt je doorgestuurd dan testen wij:

Oogstand (staan de ogen recht)
Samenwerking (werken beide ogen goed samen)
Oogbewegingen (kunnen beide ogen goed en symmetrisch alle kanten op kijken)
Gezichtsscherpte (wat ziet een kind in de verte per oog)
Brilsterkte van de ogen (een objectieve meting dmv druppeltjes)
En daarna wordt ook het netvlies gecontroleerd.


En dat leggen we allemaal bij elkaar. Is er een verschil in gezichtsscherpte, dan verwacht je een asymmetrische oogstand en/of een verschil in brilsterkte.
Is de oogstand recht en de brilsterkte aan beide kanten symmetrisch en normaal, dan is het meest waarschijnlijke dat de concentratie bij het meten gewoon verminderd was (en er dus niks aan de hand is).
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1028

Geregistreerd: 08 Dec 2013 13:23

Bericht 16 Jun 2021 20:16

Re: Wat wil je even kwijt #zwanger&kids editie #2

Zo is onze dochter er ook uitgevist Bliss. Ze werd met 3 jaar en 11 maanden gezien door het CB. De 3 jarigen controle is niet doorgegaan ivm corona. Hoewel wij niets door hadden, bleek ze later bij een meting door de orthoptist toch een aardige cilinder afwijking (-1.75) te hebben. We hebben overigens na de 1e keer niet 'slagen' nog wel een 2e poging gedaan voor de test bij het CB. Deze gaf hetzelfde resultaat, dus toen laten doorverwijzen.

Ze heeft nu sinds 3 weken een bril en naast dat hij haar super leuk staat, draagt ze hem graag en laat ze merken dat hij ook echt nodig was. Ze blijkt nu bijv. op afstand bomen te zien, wat blijkbaar eerder een groene waas was🙈 Het went voor ons allemaal ook super snel moet ik zeggen.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25111

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 16 Jun 2021 20:22

Re: Wat wil je even kwijt #zwanger&kids editie #2

Oh wat interessant, Huppekee! Dank voor je uitgebreide uitleg! Ben heel benieuwd of er iets uit gaat komen.

Ysa, goed om jouw ervaring te lezen! Er zijn inderdaad zulke leuke brillen tegenwoordig, wat dat betreft zou ik het ook niet erg vinden hoor. Ik denk dat ze er uiteindelijk niet aan ontkomt, maar ik vind haar er nu nog wel erg jong voor! Wat goed dat je dochter er zo bij gebaat is!
❤ 7 juni 2018
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1028

Geregistreerd: 08 Dec 2013 13:23

Bericht 16 Jun 2021 20:38

Re: Wat wil je even kwijt #zwanger&kids editie #2

Ik snap je hoor, qua leeftijd! Je hebt er helaas geen invloed op. Hopelijk valt het mee voor jullie dochter!

Anderzijds hebben ze mij verteld hoe jonger je kunt corrigeren, hoe groter de kans dat je de afwijking wat kunt beperken. Dat is misschien per afwijking verschillend, misschien dat Huppakee daar nog iets zinnigs over kan zeggen?
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1429

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:26

Bericht 16 Jun 2021 21:18

Re: Wat wil je even kwijt #zwanger&kids editie #2

Ysa schreef:Ik snap je hoor, qua leeftijd! Je hebt er helaas geen invloed op. Hopelijk valt het mee voor jullie dochter!

Anderzijds hebben ze mij verteld hoe jonger je kunt corrigeren, hoe groter de kans dat je de afwijking wat kunt beperken. Dat is misschien per afwijking verschillend, misschien dat Huppakee daar nog iets zinnigs over kan zeggen?



De brilafwijking zelf veranderd niet door het dragen van de bril (heeft vaak meer te maken met de groei van het oog). Wat je wel graag wil is optimaal zicht behalen (daarom ook de bril evt icm afplakken). Hoe jonger je corrigeert, hoe flexibeler het visuele systeem nog is en hoe groter de kans dat je gewoon 100% zicht haalt aan beide ogen.

Op het moment dat je kindje een bril krijgt heeft deze namelijk nog niet 'geleerd' om optimaal te zien. Het zicht is dus blijven hangen op een bepaald percentage (zeg 50%).

Dan is het dus niet een kwestie van bril op --> zicht naar 100% en opgelost.

Maar:

Bril op --> hersenen krijgen een goed beeld binnen --> zicht gaat in de loop van de weken/maanden naar 100%
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9774

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 18 Jun 2021 20:55

Re: Wat wil je even kwijt #zwanger&kids editie #2

Ik probeer zoon weer eens in zijn eigen bed te laten slapen. Tot nu toe blijft hij liggen en soms roept hij even. Dus al 4 keer een knuffel en kus gegeven. Maar ik prijs me even gelukkig dat hij niet aan het huilen is.

Ben benieuwd of het me gaat lukken!
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9774

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 18 Jun 2021 21:18

Re: Wat wil je even kwijt #zwanger&kids editie #2

En hij slaapt!!
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6229

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 18 Jun 2021 21:30

Re: Wat wil je even kwijt #zwanger&kids editie #2

Lekker Tabbie!!
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem328

Bericht 18 Jun 2021 21:48

Re: Wat wil je even kwijt #zwanger&kids editie #2

:yes: :banaan: Tabbie wat fijn!!
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 19 Jun 2021 08:10

Re: Wat wil je even kwijt #zwanger&kids editie #2

Mijn zoontje kreeg met 3 jaar ook de ogentest omdat ik er toch was met hem en omdat zijn vader een bril heeft ( ik kwam elke 3mnd op het bureau ivm zijn lengte en gewicht). Toen was het al niet goed maar lieten ze het nog gaan omdat ze de test eigenlijk niet meer met drie jaar doen ( concentratie). Met 3.9 weer gehad en weer niet goed dus twee weken later weer geweest en toen doorgestuurd.
Mijn zoon kreeg van de orthoptist dezelfde test als op het bureau, ( en nog wat andere dingen) toen hij daar weer niet ver genoeg kwam zijn zijn ogen gedruppeld en toen hoefde hij niks anders te doen dan ( na het inwerken) in een apparaat te kijken en de sterkte kwam er uitgerold.
Daarna kwam de oogarts nog om te kijken of de vorm van zijn oog normaal was en of ze eventuele afwijkingen zag.
Mijn zoon was voor zijn vierde verjaardag al de trotse bezitter van een bril, met maar een sterkte van 0,25 maar een cylinder van 1,75 de oogarts zei dat het wat dat betreft echt het kind van zijn vader is.

Omdat hij dus klein is en ook een klein hoofd heeft gaven ze het advies om naar een brillen winkel te gaan die veel ervaring met kinderbrillen heeft. Helaas was de keus alsnog heel beperkt maar hij heeft nu een best leuk montuur wat echt heel goed afgesteld is op zijn hoofd, zakt totaal niet af en hij lijkt het ook wel prima te vinden, binnen een week hield hij hem hele dagen op. Wij hadden echt niks gemerkt aan hem, hij zag dat vliegtuig in de verte ook gewoon. Hij moest de eerste dagen wel wennen, vooral met naar beneden kijken, hij gaf aan dat hij dat eng vond. Maar nu helemaal gewend en ik denk echt dat het ook fijn is voor hem!
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 19 Jun 2021 08:14

Re: Wat wil je even kwijt #zwanger&kids editie #2

Wat fijn Tabbie! Hopelijk wordt dit de nieuwe standaard ( of nog minder vaak naar boven hoeven lopen, dat zou nog fijner zijn!)
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3181

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:00

Bericht 19 Jun 2021 08:19

Re: Wat wil je even kwijt #zwanger&kids editie #2

Vorige week met CB hier de ogentest besproken. Ze vertelde hier dat ze die niet meer standaard met 3 jaar doen. Alleen op indicatie.
Zelf heb ik een lui oog, dus hier is die indicatie er wel. Blij ook, al vind ik het vrij laat. Ik liep met drie jaar al lang rond met een sticker op m’n oog.
Mijn zicht is trouwens met dat ook hersteld tot 96%. alleen werken mijn ogen niet samen. Dus wel blij dat ze dit vroeger zo snel ontdekt hebben.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9419

Geregistreerd: 25 Nov 2015 16:30

Bericht 19 Jun 2021 09:15

Re: Wat wil je even kwijt #zwanger&kids editie #2

Wat goed Tabbie.

Is de ogentest helemaal niet meer standaard Bloom of vanwege corona?
⁠♡♡♡
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43709

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 19 Jun 2021 09:30

Re: Wat wil je even kwijt #zwanger&kids editie #2

Mijn zoon heeft de ogentest gehad toen hij 4 werd, paar maanden geleden dus. Wel twee keer mislukt maar hij kreeg 'm dus wel gewoon nog.
Let's discover the world together.
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3181

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:00

Bericht 19 Jun 2021 09:50

Re: Wat wil je even kwijt #zwanger&kids editie #2

Uffe schreef:Wat goed Tabbie.

Is de ogentest helemaal niet meer standaard Bloom of vanwege corona?


Uhm, ik kreeg de indruk dat dit gewoon een nieuwe werkwijze is. Ze vertelde dat het vroeger standaard op drie jaar was, en nu op indicatie. En toen vroeg ze naar onze ogen en zei ze dat er voor onze kleine dus een indicatie is.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 19 Jun 2021 10:29

Re: Wat wil je even kwijt #zwanger&kids editie #2

Met 3 jaar is de ogentest niet meer standaard omdat het beeld te vaak vertroebeld was door te korte concentratie ( die is dus op indicatie).

Met 3 jaar en 9 maanden is de ogentest wel nog steeds standaard.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Oreo

Kletskop

Berichten: 790

Geregistreerd: 24 Mei 2018 22:22

Bericht 19 Jun 2021 19:23

Re: Wat wil je even kwijt #zwanger&kids editie #2

Onze zoon is inmiddels ook brildragend. Nooit een oproep van het cb gehad. Zelf een verwijzing via huisarts geregeld. Bleek zoon +2,5 en een cilinder van 2,5 te hebben! Oeps... Dus vlak voor de 4e verjaardag kreeg hij zijn eerste bril. Dat was wénnen voor het ventje. Heeft ook echt ruim een week geduurd voordat hij hele dagen met zijn bril liep.

We staan inmiddels al maanden op de wachtlijst om opgeroepen te worden bij de orthoptist....
22112014 / 10042019
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9774

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 19 Jun 2021 20:24

Re: Wat wil je even kwijt #zwanger&kids editie #2

Hier is dag twee van de slaaptraining gestart. En hij blijft al braaf 5 minuten wakker in bed liggen, zonder gezeur of gehuil.

Oh hoop zo dat dit inderdaad de nieuwe standaard kan worden. Gisteren maar 4 keer terug moeten gaan. Maar dat hij er niet direct huilend uitkomt is echt al een overwinning.
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3181

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:00

Bericht 19 Jun 2021 20:54

Re: Wat wil je even kwijt #zwanger&kids editie #2

Fijn!
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9774

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 19 Jun 2021 21:11

Re: Wat wil je even kwijt #zwanger&kids editie #2

Ondertussen is hij nog wakker en heb ik hem al 4 keer terug moeten leggen. Poeh, ik wil liever opruimen (hoe krom is dat!)
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 19 Jun 2021 21:16

Re: Wat wil je even kwijt #zwanger&kids editie #2

Pittig he Tabbie. Ik was soms de tel kwijt haha
En nog loop ik soms meerdere malen terug.
Komt goed, doorzetten !
2016
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron