Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zorgen om spraak (update 8-10)

<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 11 Jun 2020 15:50

Zorgen om spraak (update 8-10)

Ik maak me een beetje zorgen om F., we waren deze week bij de kinderarts voor controle, we hebben het vorige keer gehad over zijn verlate spraak. Helaas is dat inmiddels nog niet veel beter. Hij is 20 maanden en hij zegt nagenoeg niks. Hij zegt wel mama en papa, vooral mama, maar hij noemt iedereen mama (of papa) en mij noemt hij soms ook papa. Soms denken we dat hij iets zegt, dan blijft hij een bepaalde klank herhalen. Maar meestal is dat daarna ook weer over. Laatst zei hij heel duidelijk ballll, maar er was geen bal in de buurt, hij bleef het zeggen. Maar de dagen daarna niet meer gehoord. Gisteren 1x maar als hij een bal ziet of wil zegt hij het niet. Hij maakt wel van alles duidelijk met klanken. Maar hij maakt nauwelijks gebaren. We doen babygebaren met hem, maar het duurde echt lang voor hij ging zwaaien, nu zwaait hij bij ongeveer alles, bij het slapen gaan, bij het weg gaan etc. Maar hij zegt er nog steeds niks bij. Wijzen doet hij ook bijna niet.

Hij schudt wel zijn hoofd als hij iets niet wil, ja doet hij heel soms. Hij zegt soms ook Neh of Na erbij om het kracht bij te zetten. En hij maakt een grijpbeweging als hij iets wil pakken. Verder mauwt hij als een poesje als je vraagt wat de poes doet, maar geen enkel ander geluid blijft hangen.
Hij maakt wel intonaties maar het klinkt niet als spraak. Dus dan zegt hij " Mamaaaaah? Euh eh euhuhuhm!".

Hij doet wel allerlei opdrachten, pak je jas, doe maar aan, doe je schoenen maar uit (niet dat hij dat kan haha, maar hij probeert het wel), ga maar zitten, mag ik mijn telefoon terug, mag ik een hapje.

Ik ben bang dat er meer mis is dan wij nu weten. We weten dat hij na zijn herseninfarct linkszijdig blind is. Nu lijkt het er op dat hij links nog wel iets ziet, waarschijnlijk precies in het midden waar je scherp stelt, dus dat is superfijn. Maar de kinderneuroloog gaf aan dat het wel kan dat hij door het infarct ook andere problemen blijkt te hebben/krijgt. Met taal is geen uitzondering.

Verder is er een gehoortest gedaan, het is dezelfde test als ze bij pasgeborenen doen op het consultatiebureau. Dus met piepjes en opvangen wat het oor teruggeeft daarvan (het slakkenhuis schijnt een soort geluidjes te maken). Uit die test kwam dat rechts prima was, in hoge en lage tonen wel rood, verder groen, maar toen zat hij een beetje te kletsen dus daar moesten we niet naar kijken. Maar links was in alle gebieden rood. Het kan komen doordat er iets van een oorontsteking is, maar hij heeft buisjes en het zag er allemaal keurig uit.
Die test willen ze na drie maanden herhalen maar dat vind ik vrij lang op deze leeftijd. De kinderarts vond dat ook en had het ook over een verwijzing naar een audiologisch centrum als Auris om verder te kijken.

Natuurlijk is het nog vroeg, te vroeg om met alle zekerheid te zeggen dat het niet goed gaat. Misschien gaat hij volgende week ineens wel praten. Maar met zijn achtergrond met het herseninfarct, dat gehoor waarvan het de vraag is of het goed werkt én het feit dat ik gehoorapparaten heb dus impliceert dat er wel eens iets erfelijks kan zijn, vind de kinderarts dat we beter nu actie kunnen ondernemen dan wachten tot over een paar maanden.
Ze ging overleggen met de kno-arts, niks meer van gehoord maar waarschijnlijk krijg ik binnenkort een oproep voor een afspraak. Ze hebben een soort wachtlijsten nu ivm corona.

Ik weet niet wat ik hiermee wil, ik vind het gewoon spannend en met mijn man kan ik er niet echt over praten, die vind dat je je pas zorgen moet maken als er iets is en dat weten we nu nog niet dus heeft het geen zin. Dat kan ik dus echt niet, het zit constant in mijn hoofd. Dus ik wil het ook gewoon even delen en van me afschrijven.
Laatst gewijzigd door Pompoen op 08 Okt 2020 13:40, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem309

Bericht 11 Jun 2020 16:11

Re: Zorgen om spraak

Wat vervelend dat hij met zijn spraak niet mee lijkt te komen. Ik snap dat je je daar zorgen over maakt want het kan zeker allemaal met elkaar te maken hebben. Maar wellicht ben je ook meer gefocust op wat er niet goed gaat juist door zijn herseninfarct. Het is absoluut goed dat jij en de artsen actie ondernemen wat betreft gehoor, en je moet ook zeker luisteren naar je onderbuikgevoel. Maar probeer jezelf niet gek te maken. Jullie zijn ermee bezig dus dat is al hartstikke goed. Maar ik snap ook wel dat je man zich er nu nog niet druk om wilt maken. Sommige kinderen zijn ook gewoon laat met spraak en je zal toch eerst de onderzoeken moeten afwachten voor je meer weet. Ik wens je in ieder geval sterkte met wachten want ik snap heel goed dat heel vervelend is. Hopelijk komt er snel duidelijkheid.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5492

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 11 Jun 2020 16:31

Re: Zorgen om spraak

Vervelend Pompoen, ik snap je zorgen. Ik zou ook kunnen zeggen; ieder zijn eigen tempo en manier van ontwikkelen maar met deze achtergrond snap ik dat je extra alert bent. Mijn zoon zegt ook nog niet zo veel woordjes. Snapt alles wel goed. Je bent er mee bezig toch? Ik zou je zorgen wel serieus nemen. Erover piekeren heeft niet zoveel zin (makkelijker gezegd dan gedaan) maar actie ondernemen is nooit verkeerd. Ik zou daarbij niet denken dat je ‘te vroeg’ bent of zo want wat extra hulp/inzicht is nooit verkeerd toch?
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 11 Jun 2020 16:50

Re: Zorgen om spraak

Ik ben wel een piekeraar, juist doordat mijn man er niet echt over wil praten blijft het bij mij een beetje hangen. Ik zit niet lekker in mijn vel, dus ik pieker meer over alles.

@Lot, ja ik stel mezelf daarmee al maanden gerust. Hij is motorisch heel snel, kan de trap aflopen zonder zich vast te houden, voetballen, de kleinste dingetjes oppakken. Dus wie weet is hij daar wel zo hard mee bezig en is de taal een beetje op de achtergrond. En neefje was ook laat met praten, inmiddels is hij bijna 7 en kunnen we hem verstaan, maar ik vind niet dat hij nou zo geweldig goed praat, hij loopt ook bij een logopedist. Maar dat komt uiteindelijk wel goed, duurt gewoon wat langer.
Alleen hij lijkt zich op dat gebied echt nauwelijks te ontwikkelen, terwijl hij zo veel meer is gaan begrijpen.

@Tuttebel, ik heb op dit moment daar meer focus op ja. Maar ik denk wel dat het normaal is dat als je zoiets met je kind mee maakt je je wat sneller zorgen maakt over kleine dingen. Ik ben me daar bewust van en ik baal er ook wel een beetje van. Ik zou zo graag willen dat mijn kleine man een zorgeloze jeugd heeft (zorgeloos moederschap heb ik al lang opgegeven haha). Ik check zulke zorgen meestal met mijn man, de kinderarts, de kinderneuroloog en soms de huisarts. Dan check ik ook of wat hij doet normaal is of niet. Want ik weet dat ik er meer op let dan ik normaal zou doen. Alles wat afwijkt van de 'norm' vind ik gelijk een beetje eng. Ik trek het vrij slecht dat er nog zo veel onduidelijk is. Maar eigenlijk is dat best wel goed gegaan tot nu toe. Hij heeft een epileptisch insult gehad en moest terug op de medicatie en 3 maanden geleden hebben we ook al over zijn taal gesproken maar toen waren de zorgen niet zo overheersend als nu.

Best moeilijk om het in perspectief te plaatsen, maar ja we doen wat we kunnen en dat is gewoon goed inderdaad.

Gelukkig geniet ik enorm van hem, hij is zo vrolijk en grappig en ondernemend, altijd bezig, altijd op onderzoek uit en een enorme knuffelkont. Het is gewoon een heel leuk ventje, dus of hij nou blind, doof of pimpelpaars is, ik hou enorm van hem en ben zo blij dat hij er is. Iedereen in het gezin is dol op hem :-).
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5492

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 11 Jun 2020 16:57

Re: Zorgen om spraak

Lijkt hij er zelf last van te hebben? Wat is je grootste zorg als je pas later weet of hij bijvoorbeeld moeite heeft met spreken? Misschien kunnen deze vragen helpen bij het piekeren.
<<

Anoniem309

Bericht 11 Jun 2020 19:00

Re: Zorgen om spraak

Pompoen schreef:@Tuttebel, ik heb op dit moment daar meer focus op ja. Maar ik denk wel dat het normaal is dat als je zoiets met je kind mee maakt je je wat sneller zorgen maakt over kleine dingen. Ik ben me daar bewust van en ik baal er ook wel een beetje van. Ik zou zo graag willen dat mijn kleine man een zorgeloze jeugd heeft (zorgeloos moederschap heb ik al lang opgegeven haha). Ik check zulke zorgen meestal met mijn man, de kinderarts, de kinderneuroloog en soms de huisarts. Dan check ik ook of wat hij doet normaal is of niet. Want ik weet dat ik er meer op let dan ik normaal zou doen. Alles wat afwijkt van de 'norm' vind ik gelijk een beetje eng. Ik trek het vrij slecht dat er nog zo veel onduidelijk is. Maar eigenlijk is dat best wel goed gegaan tot nu toe. Hij heeft een epileptisch insult gehad en moest terug op de medicatie en 3 maanden geleden hebben we ook al over zijn taal gesproken maar toen waren de zorgen niet zo overheersend als nu.


Ik snap zeker dat je na zo iets nooit meer helemaal onbezorgd bent als het om je kind gaat. Zo zal een zwangerschap voor mij ook nooit onbezorgd meer worden. Daarom is het ook gewoon goed dat je naar je gevoel luisterd en dat hij onderzocht wordt. Jammer dat je al het afwijkende zo slecht trekt. Dat lijkt me ook echt wel moeilijk hoor. Ik hoop dat je het voor jezelf wel een beetje kan relativeren en dat de dokters je uiteindelijk wel wat geruststelling kunnen geven.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 11 Jun 2020 19:03

Re: Zorgen om spraak

tuttebel schreef:Ik snap zeker dat je na zo iets nooit meer helemaal onbezorgd bent als het om je kind gaat. Zo zal een zwangerschap voor mij ook nooit onbezorgd meer worden. Daarom is het ook gewoon goed dat je naar je gevoel luisterd en dat hij onderzocht wordt. Jammer dat je al het afwijkende zo slecht trekt. Dat lijkt me ook echt wel moeilijk hoor. Ik hoop dat je het voor jezelf wel een beetje kan relativeren en dat de dokters je uiteindelijk wel wat geruststelling kunnen geven.


Ja en dat snap ik dan weer goed, dat je niet meer zorgeloos zwanger kunt zijn. Het is niet zo zeer dat ik het afwijkende altijd slecht trek, dat gaat eigenlijk tot nu toe juist wel goed, ik kan gewoon bij mezelf zeggen: "ok, hij doet het niet helemaal volgens de norm, maar ja, welk kind wel? Hij is gewoon F., zal wel goedkomen"
Maar op de een of andere manier voelt dit fundamenteler. Het gaat over iets waar hij misschien zijn hele last van zal hebben. Ik probeer er niet zo over te denken, we weten tenslotte nog niks, maar het blijft door mijn hoofd spoken.
<<

Anoniem309

Bericht 11 Jun 2020 19:30

Re: Zorgen om spraak

Nou, die angst begrijp ik wel. Ik heb natuurlijk ook een enorme onzekerheid gehad over de fysieke gevolgen voor mijn kind. Wat dat betreft snap ik je. Iedereen zou het liefst een kind hebben wat helemaal gezond is en niets mankeert. Maar helaas is dat niet iedereen toebedeeld. En na zo’n heftige gebeurtenis als zijn herseninfarct is het ook heel logisch dat de angst voor gevolgen groot is. Jij kent F. als geen ander en daarom is het echt goed dat je naar je gevoel luistert. Je mag ook bezorgd zijn. Dat hoort natuurlijk ook bij het ouderschap. Ik hoop dat je voor deze situatie in ieder geval snel de onderzoeken hebt en duidelijkheid krijgt.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 15 Jun 2020 23:12

Re: Zorgen om spraak

Assistente van de kinderarts belde vanmorgen, ze heeft F. doorverwezen naar Auris (audiologisch centrum) voor verder onderzoek na overleg met de kno-arts.
Inmiddels ben ik er achter wat me het meeste dwars zit... de onzekerheid, ik hou gewoon van duidelijkheid en dat is dit niet. Verder enorm van ons ventje aan het genieten, het is een enorme boef :smile: .
<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:32

Bericht 18 Jun 2020 12:40

Re: Zorgen om spraak

Ik snap dat je je zorgen maakt, zeker gezien zijn geschiedenis. Als je naar zijn leeftijd kijkt, zou hij nu inderdaad verder moeten zijn.

Maar elk kind ontwikkelt zich op zijn eigen manier. De een is motorisch sterker, de ander spraaktechnisch. Zeker op deze leeftijd zou ik daarom niet teveel vergelijken.

Heb je het al bij de kinderarts aangegeven?

J. had ook een enorme spraakachterstand, al waren bij haar haar oren de oorzaak. Uiteindelijk, met veel geduld en logopedie is het goed gekomen. Al moeten we haar er soms nog wel op wijzen dat ze duidelijk moet praten.

Persoonlijk zou ik het nog een maand of 4 aankijken en dan evt. actie ondernemen. J. was ook 2 toen ze met logopedie begon en was toen al erg jong.

Succes.
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 20 Jun 2020 15:39

Re: Zorgen om spraak

De kinderarts geeft juist aan dat hij op dat gebied toch echt wel flink achterblijft. Gezien het feit dat zijn gehoortest niet goed was, ik gehoorapparaten heb en hij een herseninfarct heeft gehad heeft ze besloten hem door te verwijzen naar Auris. De wachttijd is daar 3/4 maanden en ze willen liever te vroeg starten en dat het niet nodig blijkt te zijn dan dat ze later beginnen. Hoe eerder je er bij bent als hij een taalontwikkelingsstoornis heeft hoe beter. Als het een taalachterstand is dan loopt hij dat uiteindelijk wel in waarschijnlijk, maar bij een stoornis moet er op een andere manier naar taal gekeken worden.
<<

Anoniem295

Bericht 20 Jun 2020 15:42

Re: Zorgen om spraak

Ik kom in mijn werk regelmatig kinderen tegen die op de leeftijd van F nu nog nauwelijks praten. Vaak zijn dat inderdaad kinderen die motorisch enorm snel zijn gegaan en waarschijnlijk hun focus ergens anders hebben liggen. Normaal zou ik zeggen: komt vanzelf, wacht maar af. Toch lijkt het me gezien de voorgeschiedenis van F inderdaad slim om juist wél door te pakken en geen afwachtende houding aan te nemen. Idd wat de kinderarts zegt, dus.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 20 Jun 2020 16:39

Re: Zorgen om spraak

Ja het zegt idd nog niet heel veel, het kan gewoon nog. Iedereen constateert dat hij nog niet praat. En mijn neefje praatte op die leeftijd ook nog niet. Die is nu 6,5 en eerlijk gezegd vind ik dat hij nog steeds niet veel en vrij slecht praat. Maar hij praat wel en op school zijn er ook geen problemen mee.
Maar gezien alle rode vlaggetjes vind ik het toch wel fijn dat er wat mee gedaan wordt. Ook al wil ik liever niet dat hij nog een traject in moet.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 02 Sep 2020 10:12

Re: Zorgen om spraak

We zijn inmiddels in het Sophia bij de kno-arts geweest, de gehoortest is herhaald en wederom was links de respons niet goed en rechts wel. Zijn oren zagen er van binnen prima uit en ook de buisjes zaten nog netjes op hun plek.
De kno-arts gaf aan dat er dus twijfels zijn over of hij wel goed hoort, maar omdat hij een herseninfarct heeft gehad is nu de vraag of het een probleem is in het slakkenhuis (dus van het oor zelf) of dat de aansturing in de hersenen niet goed gaat. Het kan ook nog steeds vals negatief zijn, maar er lijkt wel wat aan de hand te zijn aangezien de testen niet goed zijn en zijn taalontwikkeling nog niet goed op gang is.
Hij wil nu verder gaan testen om te kijken of we kunnen ontdekken waar het probleem vandaan komt. Als je dat weet dan weet je ook beter of er iets aan te doen is. Als het de aansturing in de hersenen is dan is het volgens mij gewoon pech, dan is er niet echt iets aan te doen. Is het toch een probleem van het gehoor zelf dan is er wellicht wel iets aan te doen.

De kinderarts had ons doorverwezen naar Auris (audiologisch centrum) maar de wachtlijst was enorm. De kinderneuroloog van het Sophia vond het ook iets om naar te gaan kijken en die heeft hem dus intern doorverwezen naar de kinderkno en het zogenaamde molenspreekuur, dat is een multidisciplinair team op het gebied van spraak-taalproblemen. De hoortest was dus snel en het logopedisch onderzoek vind een week na zijn tweede verjaardag plaats want eerder doen ze dat niet.

En begin november wordt de hoortest dus gedaan, dat is een uitgebreide test met opdrachten en zo en dan wordt er gekeken hoe het kind reageert. Daarna hebben we dan een afspraak bij de audioloog. We hoeven in principe niet meer naar de kno-arts tenzij er problemen zijn met zijn buisjes/oorontstekingen en zijn nu doorgeschoven naar de afdeling audiologie.

Inmiddels is hij iets meer gaan praten, maar het houd niet over. Hij maakt meer woordachtige klanken dan eerst, maar het is nog niet echt praten te noemen. Hij benoemd nog niet echt dingen behalve ‘bal’, hij zegt papa en mama nu meestal wel gerichter maar tussen papa en mama vergist hij zich nog wel eens. Miauw wat hij eerst wel zei zegt hij nu eigenlijk nooit meer, ook niet als we het vragen. Net alsof hij het niet meer weet. Hij is wel ‘die’ gaan zeggen, dat gebruik hij veelvuldig. En ‘nee’, dat is ook een favoriet :palm: . En hij zegt ‘hap’/‘ham’ als hij iets ziet wat hij wil eten en ‘jaaaaa’ of ‘jeeeej’ als een soort enthousiaste uitroep.
En thats it. De frustratie neemt ook enorm toe, hij kan echt heel boos zijn en dramatisch gaan liggen huilen, hoofdbonken of zich omver gooien. Hij is natuurlijk ook wel bijna twee.
De klinisch Linguist zei toen we haar aan de telefoon hadden en ik opnoemde wat hij toen zei (was nog iets minder) dat hij op het niveau zat wat het minimale niveau was voor 18 maanden. Hij was op dat moment 22 maanden, hij loopt dus op dat gebied sowieso achter, maar ik geloof dat het wel gunstig is dat hij wel wat zegt en ook klanken maakt.

Afwachten maar weer, de zorgen zijn er nog steeds en helaas hebben we nog niet veel meer duidelijkheid. Maar geduld is een schone zaak, de tijd zal ook gewoon moeten leren hoe het gaat.

De zorgen zijn er dus nog niet minder op geworden, maar gelukkig wordt er wel meegekeken en onderzocht
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11407

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 02 Sep 2020 11:06

Re: Zorgen om spraak

Wat een zoektocht zo!

Wil hij niks met gebaren?
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 02 Sep 2020 19:52

Re: Zorgen om spraak

Jip schreef:Wat een zoektocht zo!

Wil hij niks met gebaren?


Nou, op de een of andere manier is dat ook moeizaam! Hij begon ook pas heel laat te zwaaien. Hij doet gebaren eigenlijk nooit na, probeert ze niet eens. Soms doet hij nu het gebaar voor drinken wel na, hij begint er een heel klein beetje meer mee te doen. Nou moet ik zeggen dat wij wel gebaren gebruiken, maar ook niet mega consequent, doordat we er al een jaar mee bezig zijn en we nauwelijks respons krijgen zijn we de vibe een beetje kwijt, ik ben eigenlijk de enige die er heel regelmatig wat mee doet.

Speelt wel ook mee dat hij dus linkszijdig blind is waardoor hij ook niet altijd het gebaar goed kan zien. Ik probeer wel altijd te zorgen dat ik in zijn blikveld ben als ik gebaar, maar dat is nog best een uitdaging. Hij kijkt ook zelden naar je mond als je een woord voor doet, dat helpt ook al niet mee.

En ja, ik denk dat we de komende jaren maar gewoon af moeten wachten wat er gebeurd, je kunt gewoon niet alles onderzoeken en scannen helaas. Dat gevoel van onzekerheid en onduidelijkheid en de tijd moet het leren zal jij ook wel hebben, of niet?
<<

Anoniem309

Bericht 03 Sep 2020 14:20

Re: Zorgen om spraak

Wat vervelend dat er nog steeds weinig vooruitgang is in zijn spraak. Maar in ieder geval wel fijn dat hij goed onderzocht gaat worden op zijn gehoor. Wel vervelend dat die wachtlijsten allemaal zo lang zijn. Maar hopelijk worden jullie uiteindelijk goed geholpen en komt er ook duidelijkheid waar het vandaan komt.
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2864

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:15

Bericht 03 Sep 2020 14:49

Re: Zorgen om spraak

Ontzettend vervelend Pompoen om deze zorgen te hebben en in onzekerheid te zitten ook wat dit in de toekomst zal doen. Ik lees wat herkenning in je verhaal wat betreft onze oudste. Praatte heel lang niet, ook heel veel onderzoeken gehad, spraak-taal team inderdaad, veel logopedie, lang in onzekerheid en eigenlijk nog steeds weten we niet waar het nu vandaan komt en wat dit ook voor de toekomst voor hem gaat betekenen.

Geen idee of het voor jullie zou kunnen helpen hoor, maar met de logopedie volgden we toen een programma waar het boek: ‘Praten doe je met z’n tweeën’ bij hoorde. Ik heb het eventueel nog liggen mocht het je interessant lijken.

Hopelijk krijgen jullie toch snel duidelijkheid en kan hij daarmee op de juiste manier geholpen worden.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 10 Sep 2020 22:34

Re: Zorgen om spraak

@Kajaka, hoe oud is je oudste en wat merk je er nu nog van? Heeft hij er zelf last van?

@tuttebel, thanks.

Kleine jongetjes worden groot, hij is vandaag gaan wennen bij de peuters. Ik ben wel heel benieuwd wat die overstap qua spraak zal betekenen voor hem. Die kindjes praten allemaal al. Hij heeft wel al vriendjes en vriendinnetjes daar die al eerder twee zijn geworden. Als ze elkaar zien is het gelijk weer dikke mik, vind dat zo grappig om te zien hoe veel lol hij met andere kindjes kan hebben zonder dat ze met elkaar praten.
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2864

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:15

Bericht 11 Sep 2020 15:41

Re: Zorgen om spraak

Hij is ruim 6,5 nu. Hij is net voor zijn 4e op een kdc gestart (school voorbereidend) en is toen wel heel erg gegroeid in zijn spraak. Inmiddels is het zelfs een echte kletskous, maar soms nog wel moeilijk verstaanbaar voor anderen. Vorig jaar is hij na de zomervakantie gestart in het speciaal onderwijs en daarnaast draait hij ook 1 dag per week mee in het reguliere onderwijs. Ik heb zeker niet het idee dat hij last heeft van het minder goed praten. Hij is altijd al heel sociaal geweest en doet met alles even goed mee, gewoon naar de bso, spelen met en bij andere kinderen, dag regulier onderwijs, enz. Hij vindt het allemaal prima.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 12 Sep 2020 10:32

Re: Zorgen om spraak

@kajaka is hij vanwege zijn spraak naar het speciaal onderwijs gegaan?
Wat heerlijk dat hij zo sociaal is en alles prima vindt om te doen! F. is denk ik ook zo qua karakter, die laat zich echt nergens door weerhouden heb ik het idee.
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2864

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:15

Bericht 12 Sep 2020 20:18

Re: Zorgen om spraak

Door het niet praten, kwam hij dus bij dat spraakteam in het zkh. Toen spraak nog achterbleef na buisjes en wekelijks logopedie al vanaf 2,5/3jaar is hij met 3,5 jaar doorverwezen naar een umc waar hij nog meer testen kreeg, ook iq, en daar scoorde hij toen heel slecht op. Vandaar toen advies om te starten op een kdc ipv school. Vanuit het kdc dus vorig jaar gestart in het speciaal onderwijs en van daaruit kijken we nu wel weer verder. Hij zit er tot nu toe op z’n plek. Kan op z’n eigen tempo leren enz.

Fijn ook dat F. hetzelfde karakter laat zien. Hij is ook nog wel heel jong natuurlijk, en bij hem kan het nog alle kanten op. Wie weet dat zijn spraak toch nog vlot op gang komt binnenkort. Hoor je toch ook regelmatig dat het zo ineens toch komt. Doordat wij dat zo vaak hoorden dachten wij ook lang dat het vanzelf wel kwam. Maar als de zorgen er toch zijn is het fijn dat er in iedergeval al iets loopt. Dan kan er vast snel geschakeld worden als het wel nodig blijkt.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 12 Sep 2020 23:26

Re: Zorgen om spraak

Ja klopt, er kan ook prima niks aan de hand zijn, op deze leeftijd kan dat nog. Maar ja, aan de andere kant, hij functioneert niet helemaal volgens de normen zeg maar. Hij heeft sowieso wel een achterstand. De minimale taaleisen op bepaalde leeftijden heeft hij tot nu toe niet gehaald zeg maar. Dat zegt niks over of er iets aan de hand is, hij kan ook ‘gewoon’ laat zijn. Dat is inderdaad het lastige, op deze leeftijd is het moeilijk te zeggen. Maar hoe vroeger ze er bij zijn hoe beter hij geholpen kan worden. En omdat er toch wat meer speelt waardoor de kans groter is wilde de kinderarts en later ook zijn kinderneuroloog toch graag wat eerder doorpakken. Dat was vooral ook vanwege de wachtlijsten, gelukkig konden we in het Sophia wel snel terecht, alleen het logopedisch onderzoek kon pas vanaf 2 jaar dus daar wachten we nog even op, begin oktober is die en daarna in november nog uitgebreidere gehoortesten, waar hij eigenlijk ook nog wat jong voor is.

Waar ik wel een beetje van baal is dat we net wat rust hadden rondom zijn slechtziendheid. We weten hoe het werkt, wat hij kan, waar hij in de toekomst waarschijnlijk moeite mee krijgt en verder moet hij gewoon ouder worden want ze kunnen op deze leeftijd nog geen gezichtsveldonderzoek doen. We hadden ons daar bij neergelegd en zijn er eigenlijk niet meer zo mee bezig (al worden we er dagelijks mee geconfronteerd). En nu hebben we weer iets wat mogelijk voortkomt uit zijn herseninfarct, of niet, wat nu dus onduidelijk is en zal moeten gaan blijken. Ik word er wel een beetje ongedurig van.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 08 Okt 2020 13:35

Re: Zorgen om spraak (update 8-10)

Nou we zijn inmiddels bij de Klinisch Linguist geweest en hij is onderzocht op het gebied van spraak en taal. Qua taalbegrip scoort hij gemiddeld, dat dachten we al maar het is wel fijn het ook bevestigd te zien.
Qua taalproductie heeft hij een forse achterstand. Veel van de 14 woordjes die op ons lijstje staan tellen helemaal niet mee als woorden en zijn meer klanken (oh-oh, au etc.) dus het komt er op neer dat hij ongeveer 6 woorden zegt. Dat terwijl de minimale taaleis twee woord zinnetjes zeggen is. Daar is hij nog lang niet, hij heeft amper een actieve woordenschat.

We worden nu doorverwezen naar het taalexpertisecentrum van Rijndam revalidatie, daar zijn ze gespecialiseerd in taalproblemen bij hersenletsel.
Ondertussen loopt ook nog het onderzoek naar het gehoor door in het Sophia.

Ik was er wel echt even verdrietig van, op de een of andere manier had ik in mijn hoofd stiekem een soort rooskleuriger beeld. Zo van: hij loopt gewoon een klein beetje achter. Maar dat is niet zo, hij loopt echt flink achter. En er zit gelukkig wel vooruitgang in, in de zin dat hij heel langzamerhand nieuwe klanken, woorden, geluiden en gebaren leert, maar het gaat echt ontzettend langzaam en soms stopt hij ook gewoon weer met een woord wat hij eerder wel gebruikte.

Wat ik ook nog steeds wel een beetje gek vind is dat hij mij doodleuk en mega enthousiast papa kan noemen, soms heb ik echt het idee dat dan gewoon het juiste woord niet uit zijn mond komt.
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11210

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 08 Okt 2020 15:56

Re: Zorgen om spraak (update 8-10)

Wat moeilijk voor jullie, Pompoen. Ik kan me voorstellen dat jullie je zorgen maken om zijn ontwikkeling. Wel fijn dat hij, ook al is het langzaam, wel vooruitgaat.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers