Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


White privilege en inzamelinsgacties

<<

Anoniem295

Bericht 04 Jun 2020 10:36

White privilege en inzamelinsgacties

In het topic over Jayme maakte Lousanne een opmerking waarin zij aan geeft dat ze er moeite mee heeft dat er zo'n enorm bedrag voor Jayme wordt ingezameld, terwijl er in andere landen zoveel kinderen in schrijnende situaties moeten leven. Ik vind dit wel een interessant punt. Hoe staan jullie hierin? Zien jullie het doneren voor Jayme als automatisch wegkijken voor andere delen in de wereld, waar kinderen bijvoorbeeld op voorhand al geen eerlijke kans zouden hebben? Of kan het één ook naast het ander bestaan?

Ik zal hieronder de quote van Lousanne even plaatsen, misschien dat ik nu juist een andere invulling geef aan haar reactie, en bedoelde zij het niet exact zo als ik hierboven schrijf:

"Ik vind het oprecht verschrikkelijk voor dat kleine kereltje en hun ouders en andere familie. Maar zoveel geld om 1 kindje te redden, terwijl je met zo'n bedrag zo ontzettend veel andere kindjes elders ter wereld kan helpen (die bijv. sterven aan ondervoeding, infecties etc.) Als we het dan hebben over 'the (white) privilege'..
Dit is wel de reden dat ik heel bewust heb gekozen om niet te doneren voor Jayme (en wel extra geld heb overgemaakt voor stichting vluchteling)."


Lousanne, als je dit vervelend vind wil ik hem wel weghalen.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 04 Jun 2020 10:41

Re: White privilege en inzamelinsgacties

Ik sta er, zoals in het andere topic ook aangegeven, niet zo in.

Ten eerste vind ik dat dit naast elkaar moet kunnen bestaan. Geld doneren aan Jayme betekent niet dat je je ogen sluit voor andere problemen, je kunt prima meerdere goede doelen steunen. Daarbij is het nu heel zichtbaar dat er zoveel geld wordt uitgegeven aan één kind omdat de verzekering het niet vergoed, maar in andere gevallen zijn medische behandelingen ook ontzettend duur. Daar is alleen geen inzameling voor nodig omdat verzekeringen de behandelingen vergoeden. Daar zie je dit stukje dus niet.

Wat white privilege hiermee te maken heeft mis ik even, maar voor zover erop wordt gedoeld dat het geld voor Jayme wordt ingezameld omdat hij wit is kan ik ook zeggen dat ik het daar niet mee eens ben. De ouders van Jayme zijn deze actie zelf gestart, dat zij wit zijn lijkt me irrelevant in deze discussie.

♥♥
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 04 Jun 2020 10:45

Re: White privilege en inzamelinsgacties

Ik ben het helemaal eens met Elliot, heb er niets aan toe te voegen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 04 Jun 2020 10:48

Re: White privilege en inzamelinsgacties

Ik denk ook dat het naast elkaar kan bestaan. Maar ik denk dat het slagen van zo'n actie wel een erg goed voorbeeld van White privilege.
Ik zie dan een parallel met het 'Missing white woman syndrome' waarbij vermissingen van witte jonge vrouwen meer media-aandacht krijgt en het mensen meer lijkt te doen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Missing ... n_syndrome
<<

Geel

Bericht 04 Jun 2020 10:54

Re: White privilege en inzamelinsgacties

Sorry hoor, maar ik vind het echt ongepast om white privilege hierbij te betrekken. Deze ouders zijn al zo lang aan het vechten en het is dat ze Jim zo ver hebben kunnen krijgen en dat híj deuren heeft geopend naar talkshows e.d, dat ze de aandacht én daardoor het geld bij elkaar hebben gekregen. Anders was het echt niet gelukt. Witte huid of niet.

Verder vind ik het helemaal geen interessant punt. Ik vind het prima dat Lousanne deze mening heeft en dat zij meer hart heeft voor kindjes in Malawi, dus heel goed dat zij daar investeert.

Jayme kan er geen fluit aan doen dat dit medicijn €1,9 miljoen kost. Iedereen zou willen dat het dat niet zou kosten en het naar meer kinderen zou gaan.
<<

Anoniem314

Bericht 04 Jun 2020 11:05

Re: White privilege en inzamelinsgacties

Ik denk inderdaad ook dat het verschilt hoeveel aandacht iemand weet te genereren, dat mensen eerder geneigd zijn te schenken aan iemand waarin ze zich herkennen. Dus daarin zal white privilege zeker een rol spelen. Maar ook daarbinnen zijn er nog verschillen, ik meen me te herinneren dat ‘men’ bijvoorbeeld ook vond dat er meer aandacht was voor Anne Faber dan voor Anja Schaap omdat eerstgenoemde aantrekkelijker was (even kort door de bocht).

Ik herken het gevoel van Lousanne wel enigszins, ondanks dat ik zelf ook heb gedoneerd. Dit is bij mij ook gekomen nadat ik een artikel heb gelezen waaruit blijkt dat het nog zeer onzeker is of de behandeling gaat aanslaan bij Jayme. Maar ik snap heel goed dat de naasten alles inzetten en die vrijheid hebben ze gewoon, en blijkbaar heeft het gewerkt.

Los van inzamelingsacties zijn dit afwegingen die bij het samenstellen van het basispakket, waar we allemaal aan meebetalen, ook moeten worden gemaakt. Voor sommige behandelingen betalen we met z’n allen heel veel geld en anderen (zoals Jayme) vissen achter het net. Ingewikkelde materie.
Laatst gewijzigd door Anoniem314 op 04 Jun 2020 11:08, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 04 Jun 2020 11:07

Re: White privilege en inzamelinsgacties

Geel schreef:Sorry hoor, maar ik vind het echt ongepast om white privilege hierbij te betrekken. Deze ouders zijn al zo lang aan het vechten en het is dat ze Jim zo ver hebben kunnen krijgen en dat híj deuren heeft geopend naar talkshows e.d, dat ze de aandacht én daardoor het geld bij elkaar hebben gekregen. Anders was het echt niet gelukt. Witte huid of niet.

Verder vind ik het helemaal geen interessant punt. Ik vind het prima dat Lousanne deze mening heeft en dat zij meer hart heeft voor kindjes in Malawi, dus heel goed dat zij daar investeert.

Jayme kan er geen fluit aan doen dat dit medicijn €1,9 miljoen kost. Iedereen zou willen dat het dat niet zou kosten en het naar meer kinderen zou gaan.


Hier ben ik het ook mee eens.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem308

Bericht 04 Jun 2020 11:21

Re: White privilege en inzamelinsgacties

Helemaal eens met Geel.

Plus het is toch mijn geld? Ik mag toch zelf kiezen of ik dat aan jayme geef of niet.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 04 Jun 2020 11:22

Re: White privilege en inzamelinsgacties

Geel, ik snap jouw reactie, maar ik dacht dat het de bedoeling (van Maple dan, ik weet niet goed wat de bedoeling van Lousanne is) was om de discussie juist los te trekken van Jayme en breder te lezen. White privilege zie ik er ook niet in, maar het is best een interessante, ethische discussie of het gepast is om 2 miljoen in te zamelen voor één mensenleven, als voor dat geld ook, ik noem maar wat, 5000 mensen van drinkwater kunnen worden voorzien.

Ik vind dat dus wel, omdat je de ene persoon niets ontneemt door geld in te zamelen voor de andere persoon. Het zijn twee verschillende dingen.

♥♥
<<

Geel

Bericht 04 Jun 2020 11:33

Re: White privilege en inzamelinsgacties

Ja, is ook zo Elliot, is ook wel netjes om het in een ander topic te doen.
<<

Anoniem309

Bericht 04 Jun 2020 12:58

Re: White privilege en inzamelinsgacties

Ik vind het een tweestrijd. Enerzijds snap ik helemaal dat de ouders van Jayme zo hard voor hun ventje vechten. Ieder leven is belangrijk en natuurlijk doe je alles voor je kind. Anderzijds vind ik het ook zo’n enorm hoog bedrag voor 1 kindje en snap ik ook hoe Lousanne erin staat. En ja, natuurlijk kunnen 2 dingen naast elkaar bestaan, maar mijn gevoel wat betreft donaties zou ook eerder uitgaan naar geld geven voor een doel waar meerdere kinderen gered kunnen worden. Zo vind ik metakids een mooi voorbeeld waar Jip ook een oproep voor donaties heeft gedaan. Dat is niet alleen een stichting voor onderzoek van 1 ziekte maar is juist een stichting voor alle stofwisselingsziektes. Maar ik ben er ook van bewust dat je jezelf niet hoeft te laten leiden door media-aandacht. Momenteel zie je dat juist media-aandacht ervoor zorgt dat mensen massaal gaan doneren aan 1 doel. Maar je kan ook er ook voor kiezen daar niet aan mee te doen als dat tegen je gevoel in gaat.
Bij serious request zie je ook dat er aandacht naar 1 doel gaat en ik vind het juist veel mooier hoe ze in Belgie een kerst doneeractie doen. Daar schenkt iedereen aan een eigen gekozen doel in ruil voor een plaatje draaien of iets dergelijks. Aan het einde van de actie wordt gekeken hoeveel geld er naar hoeveel verschillende doelen is gegaan. Van die actie profiteren dus ontzettend veel doelen en is er ook meer aandacht en publiciteit voor meerdere doelen. Ik vind het soms echt jammer dat de media-aandacht soms zo gefocust is op 1 doel en zou echt willen dat de aandacht veel meer gespreid zou zijn naar ook andere doelen.
<<

Anoniem295

Bericht 04 Jun 2020 13:05

Re: White privilege en inzamelinsgacties

Geel schreef:Ja, is ook zo Elliot, is ook wel netjes om het in een ander topic te doen.

Ja wat Elliot zegt was mijn bedoeling idd. Ik vind het ook een hele heftige uitspraak om white privilege hierbij te betrekken, maar het leek me ook niet gepast als die discussie in het andere topic gevoerd werd. Niet boos op mij zijn hoor ?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 04 Jun 2020 13:22

Re: White privilege en inzamelinsgacties

Maar ja, als er alleen inzamelingsacties zouden zijn waarbij zo'n bedrag over meerdere kinderen wordt verdeeld dan vissen kinderen als Jayme dus sowieso achter het net, want zijn aandoening is toevallig nou eenmaal enorm zeldzaam en die behandeling kost nou eenmaal zoveel geld en dat zou dan nooit bij elkaar gebracht kunnen worden, dus dan zou hij sowieso geen schijn van kans hebben.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Geel

Bericht 04 Jun 2020 14:14

Re: White privilege en inzamelinsgacties

Ik heb gemist dat Jip daar een oproep voor heeft gedaan. Waar kan ik die terugvinden?

Geen zorgen Maple!
<<

Anoniem309

Bericht 04 Jun 2020 14:28

Re: White privilege en inzamelinsgacties

Dat was in een uitzending van tijd voor Max die ging over stofwisselingsziektes. Er was ook het een en ander over S. in te zien. Ik vond het erg mooi dat ze daar aandacht aan gaven.
<<

Anoniem301

Bericht 04 Jun 2020 14:42

Re: White privilege en inzamelinsgacties

Ik denk wel en dat zeg ik heel voorzichtig dat een donker kindje niet zoveel aandacht had gekregen als een wit kindje. Net als dat er meer aandacht is voor een wit vermist meisje dan een donker vermiste jongen/meisje. Dat bedoel ik niet rot maar voor mij is dat een gegeven. En dat is ook wel echt gebleken in het verleden.

Neemt niet weg dat ik het Jayme gun natuurlijk, ik gun het alle kinderen.
Laatst gewijzigd door Anoniem301 op 04 Jun 2020 15:59, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 04 Jun 2020 15:21

Re: White privilege en inzamelinsgacties

Het zou kunnen dat het zo werkt, maar dan nog heb ik moeite met de felheid in het andere topic. Als er zo'n inzamelingsactie is voor een donker kindje en er wordt nauwelijks iets opgehaald dan kan ik me de verontwaardiging helemaal voorstellen, maar je kunt het mensen moeilijk aanrekenen dat ze nu geld hebben gegeven.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 04 Jun 2020 15:27

Re: White privilege en inzamelinsgacties

Dat staat er wat mij betreft los van Susan. Ik hoop van harte dat ze het geld bij elkaar krijgen. Ik gun witte, jonge vrouwen die vermist worden ook alle media-aandacht die kan helpen bij zo'n zaak. Ik gun het ze niks minder en mensen aanrekenen dat ze geld geven lijkt me al helemaal gek.
Maar het lijkt me goed om ervan bewust te zijn dat dit duidelijk White privilege is.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 04 Jun 2020 15:29

Re: White privilege en inzamelinsgacties

Ik heb het ook niet over jouw reactie maar die van lousanne.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 04 Jun 2020 17:01

Re: White privilege en inzamelinsgacties

Ik denk ook wel dat dit soort acties toch wat meer aandacht krijgen bij witte mensen dan donkere. Ik gun het ze uiteraard allemaal net zoveel.

Dat vind ik overigens wat anders dan de uitspraak van Lousanne dat je met die 1,9 miljoen beter andere kindjes kunt redden. Het één moet het ander wat mij betreft niet uitsluiten. Er ligt aan mensen van drinkwater kunnen voorzien en bijv. een Jayme de kans op dat medicijn geven ook een hele andere problematiek ten grondslag, dus ik denk dat je het ook niet zo zwart wit kunt zien. Bovendien kun je je afvragen waar het geld terecht komt als je het overmaakt aan een liefdadigheidsinstelling. Bij Jayme zit daar bijvoorbeeld weer veel minder tussen. Al met al is het wat mij betreft dus niet zo makkelijk te zeggen wat "beter" is.
<<

Anoniem288

Bericht 04 Jun 2020 18:09

Re: White privilege en inzamelinsgacties

.
Laatst gewijzigd door Anoniem288 op 28 Aug 2020 20:46, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Geel

Bericht 04 Jun 2020 18:22

Re: White privilege en inzamelinsgacties

Herkenbaarheid van een situatie is zeker één van de belangrijke factoren van het slagen van zo'n actie. En huidskleur is daarbij idd misschien belangrijk, ik weet dat niet. We hebben momenteel ook geen vergelijkende actie met een donker kindje, waardoor je het kunt aantonen, dus voorzichtigheid in een oordeel daarin lijkt me heel goed ja.

Belangrijk voor herkenbaarheid en interesse zijn heel veel dingen:
- afstand (hoe verder weg de kindjes wonen, hoe minder je je identificeert, vandaar minder motivatie voor kindjes in Malawi dan een kindje uit Rijswijk)
- verhaal (als je eigen kind bijv. in het ziekenhuis heeft gelegen, of als je zelf een kindje hebt verloren, of dat in directe omgeving hebt meegemaakt, is de weg naar je hart veel korter)
- urgentie ('er moet NU iets gebeuren, anders gaat het mis')

En zo kan ik nog een hele lijst opnoemen. Dus er is vast en zeker een link met WP, maar het staat tussen een heel lijstje andere factoren waarom inzamelingsacties wel of niet slagen.

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron