Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Opvoeden - witte privileges

<<

Anoniem332

Bericht 03 Jun 2020 07:04

Opvoeden - witte privileges

Naar aanleiding van het white privilege topic ben ik benieuwd hoe jullie je kind bewust maken van wat discriminatie en rasisme is.

Dit fragment uit ‘wit is ook een kleur’ vond ik erg confronterend om te zien.
Conclusie van een deskundige, wat helaas niet in het korte fragment te zien is. Is dat je dit bespreekbaar moet maken met je kinderen. Dus niet doodzwijgen of niet op ingaan wanneer er een situatie zich voor doet.

Wij wonen in wijk met heel veel verschillende culturen zelfde geldt voor de opvang als de basisschool waar ons kind straks naar toe gaat.

Maar ik mee zit is hoe en wanneer open je daarover een gesprek. Hoe doen jullie dat?
Ik hoop hier tip’s en ervaringen te kunnen delen.

En hoe je op een respectvolle manier beestjes bij de naam kan noemen. Heeft iemand een zwart, donker, getint, wit, blank, vol bloed half bloed uiterlijk?? Wel niet het verschil in uiterlijk benoemen? Zoveel verschillende kleuren zoveel Verschillende meningen.
Laatst gewijzigd door Anoniem332 op 03 Jun 2020 15:01, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2527

Geregistreerd: 04 Okt 2017 09:46

Bericht 03 Jun 2020 07:09

Re: Opvoeden - witte privileges

Mooi onderwerp, Housebird. Deze site kan misschien ook helpen: https://www.prettygooddesign.org/
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Elisabeth

Kletskop

Berichten: 920

Geregistreerd: 10 Jan 2019 17:59

Bericht 03 Jun 2020 07:21

Re: Opvoeden - witte privileges

Dat filmpje is heel confronterend zeg..
<<

Anoniem314

Bericht 03 Jun 2020 07:32

Re: Opvoeden - witte privileges

Interessant! Ik denk hier ook veel over na. Wij wonen in een vrij witte omgeving dus de kinderen zien het weinig om zich heen. Ik merk dat mijn oudste huidskleur ook niet benoemt, als ze iemand wil omschrijven zegt ze eigenlijk altijd als het een donker iemand is ‘die met die zwarte haren’. Ik wil ook niet iets aanwakkeren wat helemaal geen ding is voor mijn kinderen door het actief bespreekbaar te maken...
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 03 Jun 2020 08:10

Re: Opvoeden - witte privileges

Ik moest hier dus laatst ook aan denken. Was met dochter van 3 in een grote speeltuin waar ze aan het spelen was met 2 getinte kindjes. Toen vroeg ze opeens ‘ mama, waarom is ..bruin?’. Ik zei toen dat sommige mensen bruin geboren worden, andere mensen zoals haar en nog weer andere mensen weer met een andere kleur.
Die vader van die jongetjes hoorde het allemaal aan en moest er wat om lachen. Hij zei dat hij het mooi vond dat ik het zo simpel hield. Waarop ik weer zei, ‘het is toch ook zo simpel’.

Hoe dan ook, toen bedacht ik mij ook dat dit soort gesprekken met kind best belangrijk zijn. Je kind leert al vroeg wat je ze meegeeft. Daarom denk ik dat het belangrijk is om er wel over te praten, maar het niet te zwaar te maken. Mijn 3 jarige ga ik niet lastig vallen met een betoog dat iedereen gelijk is, maar tegelijkertijd wil ik haar dit wel meegeven. Door zo te handelen denk ik.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 03 Jun 2020 08:23

Re: Opvoeden - witte privileges

Ah, fijn! Ik had dit onderwerp al aangesneden in het andere topic maar een apart topic is inderdaad beter!

Van de week zei mijn zoon ineens uit het niets dat een kindje van zijn opvang zwart is. Het was echt een constatering van hem dus ik heb er eigenlijk niets over gezegd, behalve “ja, klopt”, maar daarna ging ik erover nadenken en ik wil me er nu dus wel goed in verdiepen, zodat ik op een goede manier weet te reageren als dit onderwerp weer ter sprake komt.

Dat filmpje had ik inderdaad ook gezien en vind ik echt confronterend, zo verdrietig dat het op zo’n leeftijd al ingebakken zit bij kinderen. Ik hoop dat mijn zoon ook zo gaat denken als dat laatste meisje. Daar wil ik echt mijn best voor doen.

Edit: en mijn dochters ook natuurlijk, die liet ik even buiten beschouwing omdat ze nog zo jong zijn, maar het geldt natuurlijk voor al mijn kinderen.

♥♥
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 03 Jun 2020 09:13

Re: Opvoeden - witte privileges

Ik had de twee poppen en het plaatje met de kinderen gescreenshot en mijn kinderen de vragen gesteld.
De bruine pop is het mooiste want die lijkt op D toen hij baby was. Het meest linker kindje is het stoutste want die lijkt op een buurkind. Wie de baas is wisten ze niet want papa is bruin maar op het werk de baas maar mama wit en ook de baas dus dat maakt dan toch niet uit welke kleur?

Vooral mijn (half Surinaamse) man is erg veel bezig met White privilege en bewust opvoeden. Ik ben blij met hoe mijn kinderen er nu over denken ?
R. 2013
D. 2016
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25121

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 03 Jun 2020 09:54

Re: Opvoeden - witte privileges

Wat een confronterend filmpje! Dat laatste meisje is wel echt aandoenlijk trouwens, mooi dat ze dat zo zegt. Ik heb hier nog niet goed over nagedacht, behalve dat mijn dochter volgende week een pop met donkere huidskleur voor haar verjaardag krijgt. (Staat al maanden gepland, wist ik veel dat huidskleur en racisme nu zo in het nieuws zouden zijn!) Maar goed, het leek me wel goed voor haar dat ze meteen leert dat niet iedereen dezelfde huidskleur heeft. Ze komt verder vooralsnog weinig met donkere mensen in aanraking namelijk, op het kdv zie ik ook alleen maar blanke kindjes. Ze gaat wel naar een nieuwe groep en naar de psz volgende week, dus wie weet hoe het daar is.
❤ 7 juni 2018
<<

Neno

Kletskop

Berichten: 503

Geregistreerd: 09 Feb 2020 09:45

Bericht 03 Jun 2020 10:09

Re: Opvoeden - witte privileges

Wij wonen in een omgeving met weinig “kleur” om het zo maar te zeggen. Mijn man is half Japans en kindjes denken vaak dat ie een Chinees is en benoemen dat ook vaak zo, heeft hij helemaal geen problemen mee. Op de dagopvang van zoon zaten 2 Aaron’s. 1 blank en 1 getint. De kindjes noemde ze witte of bruine Aaron. Kindjes zijn zo puur en ze maken er hun eigen benaming van, zonder dat het de bedoeling is om iemand te kwetsen. Ik heb het maar nooit te zwaar gemaakt.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 03 Jun 2020 11:38

Re: Opvoeden - witte privileges

edit: misschien off-topic
Laatst gewijzigd door Susan op 03 Jun 2020 23:43, in totaal 1 keer gewijzigd.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6126

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 03 Jun 2020 13:59

Re: Opvoeden - witte privileges

Mijn man en ik zijn best wel geschrokken van het filmpje. We hadden onze dochter een plaatje laten zien van verschilde poppen met verschillende huidskleuren. Ze koos heel random. Het slimste popje was het donkerste popje want die had haar handje omhoog. ?
<<

Anoniem315

Bericht 03 Jun 2020 14:23

Re: Opvoeden - witte privileges

Ik ben bij zulk soort filmpjes altijd wel benieuwd naar de rest van de ondervraagden en de gegeven antwoorden. Er zijn vast ook veel kinderen die andersom hebben geantwoord. Althans, dat hoop ik. Het is confronterend, maar misschien niet volledig. Het zegt me nu net wat te weinig. Ik ken de achtergrond van dit onderzoekje niet. Iemand wel?

Ik heb geen twijfel aan het bestaan van racisme en ook zéker niet aan het doel en de boodschap van dit filmpje, maar het filmpje alleen, zonder achtergrond informatie, vind ik eenzijdig.

Zelf sta ik voor de klas en merk absoluut een verdeeldheid. Ik denk dat 1/5 bewust racistisch wordt opgevoed. 3/5 wordt onbewust racistisch opgevoed en weer een krappe 1/5 bewust anti-racistisch. Dat is op een school waar slechts 3 kinderen zitten die een andere kleur hebben dan wit. In A.lmere was de verhouding zwart-wit heel anders, en merkte ik veel minder racisme op. Ik denk dat het niet alleen een stuk opvoeding is, maar ook een stuk 'onbekend maakt onbemind'. Kinderen merken echt wel verschillen in uiterlijk op. Dat zie je ook bij bv kinderen met rood haar, die worden er bijna automatisch uitgepikt. Bizar, maar het is wel zo.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 03 Jun 2020 14:25

Re: Opvoeden - witte privileges

Wat moeilijk om te zien Exo! Lukt het jou als leraar om daar iets mee te doen of is het meer impliciet allemaal en zou je er anders echt een onderwerp/thema van moeten maken?
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem315

Bericht 03 Jun 2020 14:38

Re: Opvoeden - witte privileges

Ja, heel naar! Vooral in de bovenbouw zie ik dat het er al echt ingebakken zit. Dan is het net of ik tegen een muur praat. Wij gaan er altijd direct op in wanneer we ook maar iets van racisme merken, maar daarnaast besteden we er met geschiedenis aandacht aan én we werken vanuit het jeugdjournaal en Nieuwsbegrip aan dit thema. Ik grijp alles aan, het hele jaar door.

Ik heb bv ook eens een hele discussie gehad met een klas over transgenders. Het ging toen over paarse vrijdag en één leerling lachte het hele onderwerp gigantisch weg. Toen heb ik een spiegel voorgehouden: stel nu dat iemand in deze klas een transgender is en dat nog niet durft te vertellen, en stel nu dat dat diegene jou nu zo hoort oordelen... Wat zou dat met hem of haar doen?
Toen antwoordde hij, al wel een beetje wankelend: 'Dat gebeurt hier toch niet'. Dus toen heb ik hem haarfijn uitgelegd dat hier, op deze school, misschien wel op de plek waar hij nu zat, 6 jaar geleden een jongen zat die nu een meisje is. Ik heb de groepsfoto er bij gehaald van die betreffende groep en hem verteld hoe dat is gegaan in die tijd. Dat de kinderen uit die groep dat heel normaal vonden. Dat die jongen nu heel gelukkig is, omdat zijn klas hem liet ademen, hem liet zijn.
Echt, ik heb een klas nog nooit zo stil gezien... De betreffende jongen kon alleen nog maar stoer mompelen. De mond was gesnoerd, het denken was gestart. En zo probeer ik in het klein stukje bij beetje bij te dragen.
<<

Anoniem332

Bericht 03 Jun 2020 14:59

Re: Opvoeden - witte privileges

Heftig je laatste stukje en goed aangepakt!

Over je vraag om meer achtergrond informatie over het filmpje. De documentaire maakster had een groep kinderen uitgenodigd en dit gefilmd. Ik denk naar aanleiding van een ander onderzoek. Waar ze haar ideeën op gebaseerd heeft. De Kinderen kregen meer vragen. Er was maar 1 meisje die zei dat ze het niet wist welke pop stouter of liever was.

Hier kan je de docu en meer achtergrond informatie vinden. https://www.vpro.nl/programmas/2doc/kij ... kleur.html
<<

Anoniem315

Bericht 03 Jun 2020 16:55

Re: Opvoeden - witte privileges

Dankje!
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 03 Jun 2020 17:16

Re: Opvoeden - witte privileges

Wat heb je dat goed aangepakt Exo en wat mooi om het effect te zien!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 03 Jun 2020 19:58

Re: Opvoeden - witte privileges

SoGood schreef:Mijn man en ik zijn best wel geschrokken van het filmpje. We hadden onze dochter een plaatje laten zien van verschilde poppen met verschillende huidskleuren. Ze koos heel random. Het slimste popje was het donkerste popje want die had haar handje omhoog. ?

Ik heb het ook geprobeerd met mijn zoon en hij koos ook heel random. Ik vroeg bij elke keuze waarom hij dat popje aanwees, maar dat kon hij niet echt uitleggen. Hij is ook pas 3 natuurlijk.

♥♥
<<

Anoniem332

Bericht 05 Jun 2020 06:28

Re: Opvoeden - witte privileges

Spencer schreef:Ik had de twee poppen en het plaatje met de kinderen gescreenshot en mijn kinderen de vragen gesteld.
De bruine pop is het mooiste want die lijkt op D toen hij baby was. Het meest linker kindje is het stoutste want die lijkt op een buurkind. Wie de baas is wisten ze niet want papa is bruin maar op het werk de baas maar mama wit en ook de baas dus dat maakt dan toch niet uit welke kleur?

Vooral mijn (half Surinaamse) man is erg veel bezig met White privilege en bewust opvoeden. Ik ben blij met hoe mijn kinderen er nu over denken ?


Slimme opmerking van je kinderen!
Heeft jouw man nog erfenissen of tip’s wat vooral wel of niet te doen?


Ik moest van de week nog denken aan een voorbeeld van mijn moeder. Wij woonde in een kinderrijke buurt, met veel buurkinderen zat ik op de zelfde basisschool en in de zelfde klas. We speelde dagelijks met elkaar op straat, in iemands huis of tuin. Iedereen kwam bij ons over de vloer en andersom ook.
Maar als mijn gehandicapte broer soms mee buiten speelde en we gingen bij iemand binnen spelen. Dan mocht mijn broer niet mee die moest ik dan naar huis brengen. Als kind stond ik daar nooit bij stil. Maar mijn moeder heeft zich daar altijd aan geërgerd.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 05 Jun 2020 07:08

Re: Opvoeden - witte privileges

Ik heb het net ook gevraagd. Niemand is stout, want dat ben je als je duwt en dat doen ze niet.
Ze zijn beide lief.

En de baas is de gekleurde pop. Daar had hij niet echt een rede voor. Dat was gewoon zo.

Ondanks mijn uitleg naar de kinderen toe onbedoeld niet altijd even handig is (zie white privilegde topic) geef ik ze toch mee wat ik ze graag mee zou willen geven.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 05 Jun 2020 07:21

Re: Opvoeden - witte privileges

Wordt het ook niet voor een deel bepaald in wat voor omgeving je opgroeit en of je ouders er dan dus wel meer of minder aandacht aan dienen te schenken? Ik kwam bijv pas op het MBO in een grote stad in aanraking met andere culturen. Daarvoor helemaal niet, omdat ik in een dorp woonde waar geen andere culturen woonde. Hetzelfde met de school. Het kwam hierdoor ook niet ten sprake. Tijden zijn veranderd en nu moet of de ouders of de basisschool het al vrij snel ter sprake laten komen in de opvoeding vind ik.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 05 Jun 2020 08:08

Re: Opvoeden - witte privileges

Ja helemaal eens met jou Fred, wij wonen in een vrij blank dorp met weinig multiculturele inwoners. Juist daarom ben ik er nu al (mijn oudste is 3,5) veel mee bezig. Ik wil niet dat hij straks naar de middelbare school gaat en daar pas voor het eerst opmerkt dat Nederlanders er in alle kleuren zijn.

Hebben jullie nog tips voor voorleesboeken of tv-programma’s? Brandweerman Sam is redelijk multiculti en heeft ook vrouwelijke brandweerlieden, hoezee! Daar zit ook een lichamelijk gehandicapt meisje in trouwens. Maar verder ken ik weinig kinderprogramma’s die wat meer divers zijn.

♥♥
<<

Anoniem313

Bericht 05 Jun 2020 08:40

Re: Opvoeden - witte privileges

Elliot: Julian is een zeemeermin is een heel leuk waarin de hoofdpersoon nou eens niet een wit jongetje is dat wil voetballen, maar een bruin jongetje dat een zeemeermin wil zijn. Qua tv, volgens mij zijn de meeste NPO programma’s wel redelijk divers, bijvoorbeeld Taarten van Abel (ach dat vind ik zo leuk) maar ik weet niet of daar al iets voor die van jou bij zit, mijn kinderen zijn wat ouder.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 05 Jun 2020 08:44

Re: Opvoeden - witte privileges

Thanks Caulfield, ik ga er eens naar kijken.

♥♥
<<

Anoniem332

Bericht 05 Jun 2020 09:17

Re: Opvoeden - witte privileges

Elliot schreef:Ja helemaal eens met jou Fred, wij wonen in een vrij blank dorp met weinig multiculturele inwoners. Juist daarom ben ik er nu al (mijn oudste is 3,5) veel mee bezig. Ik wil niet dat hij straks naar de middelbare school gaat en daar pas voor het eerst opmerkt dat Nederlanders er in alle kleuren zijn.

Hebben jullie nog tips voor voorleesboeken of tv-programma’s? Brandweerman Sam is redelijk multiculti en heeft ook vrouwelijke brandweerlieden, hoezee! Daar zit ook een lichamelijk gehandicapt meisje in trouwens. Maar verder ken ik weinig kinderprogramma’s die wat meer divers zijn.


Niet over multiculti maar meer gericht op je anders voelen dan je omgeving, Mina Moes https://www.npostart.nl/mina-moes/POMS_S_VPRO_8740301

Het is lang geleden dat ik dit gekeken heb, maar volgens mij ging het hier over:
Meisje dat oproeit in een uniform groene omgeving maar graag eruit wil zien als mini mouse.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers