Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Letten jullie een beetje op het waterverbruik?

<<

Anoniem304

Bericht 02 Jun 2020 08:30

Re: Letten jullie een beetje op het waterverbruik?

Nan schreef:
Ik zou het goed vinden als het boven X verbruik zwaarder belast werd. Nu is water zo goedkoop dat mensen er niet bij nadenken.

Ik ben hier ook voor inderdaad.

Mijn vriend is helaas niet zo bewust in de omgang met water. Ik let er altijd al erg goed op, maar het kan altijd beter.
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 02 Jun 2020 08:50

Re: Letten jullie een beetje op het waterverbruik?

Wij sproeien gras en de planten na zonsondergang. Doe je dit als de zon (nog volop) aanwezig is. Dan verdampt het water te snel en helpt het niet.
2014 2016
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1061

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:01

Woonplaats: Den Haag

Bericht 02 Jun 2020 08:52

Re: Letten jullie een beetje op het waterverbruik?

Wij gebruiken niet enorm veel water. Toevallig hebben de kinderen van de week in de tuin even gespeeld met water, maar dat was voor het eerst dit jaar. We hebben ook geen zwembad dus dat scheelt.

Ik geef alleen de nieuwe planten water omdat ze anders dood gaan.

Douchen doen we al niet lang en ook niet elke dag en de kinderen douchen maximaal 3 x per week in verband met droge huidjes.
We hebben geen bad.
Vaatwasser ging al alleen aan als hij helemaal vol zit en niet bij halve vaat.

We letten er niet bewust op, maar gebruiken al niet enorm veel water.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 02 Jun 2020 08:56

Re: Letten jullie een beetje op het waterverbruik?

Savi schreef:
Nan schreef:
Ik zou het goed vinden als het boven X verbruik zwaarder belast werd. Nu is water zo goedkoop dat mensen er niet bij nadenken.

Ik ben hier ook voor inderdaad.

Mijn vriend is helaas niet zo bewust in de omgang met water. Ik let er altijd al erg goed op, maar het kan altijd beter.


Helemaal eens.
<<

Chava

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3589

Geregistreerd: 23 Jun 2016 20:23

Bericht 02 Jun 2020 09:33

Re: Letten jullie een beetje op het waterverbruik?

Ik let altijd wel op mijn waterverbruik. Het warme weer verandert er niet veel aan. Ik heb geen gras of planten in mijn tuin die water nodig hebben en ook geen zwembad.

Door het thuiswerken verbruik ik uiteraard wel meer, omdat ik veel water en thee drink en dat doe ik normaal gesproken op het werk. Ook het toilet wordt vaker doorgespoeld.
To travel is to live
Mijn instagram
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12106

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 02 Jun 2020 09:38

Re: Letten jullie een beetje op het waterverbruik?

Ik let er altijd wel veel op.

Waar ik me wel over verbaas bij iemand uit mijn Facebook die elke dag schoon water in het zwembadje doet. Echt bizar

Je ziet nu al het gras overal bruin worden. En is ook overal kurk droog. Dat het nu al zo droog is hoe is het dan straks in de zomer
Afbeelding
<<

waterkoker

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 374

Geregistreerd: 23 Jul 2019 11:11

Bericht 02 Jun 2020 10:42

Re: Letten jullie een beetje op het waterverbruik?

Wij douchen korter, ik was mijn haren minder, de afwasmachine gaat pas aan als hij vol is, de wasmachine gaat ook pas aan als we genoeg zelfde soorten was hebben. Voorheen wilde ik na het sporten nog wel eens meteen die kleding wassen, maar we hebben van broeken, ondershirts en shirts sowieso allebei 3 stuks dus het is onzinnig om meteen die machine te laten draaien.
Grootste verbruik zit nu in de tuin. Met een perceel van ruim 500m2 vol met planten en gras ontkom je niet echt aan sproeien. Al doen we dit niet elke dag. Gras om de 2 a 3 dagen, planten in potten om de dag, grote vaste planten om de 2 a 3 dagen. En de nieuwe planten om de dag. Het zwembad bekijken we rond juli wel, als we hem neerzetten blijft hij t/m september staan met filter en chloortabletten.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 02 Jun 2020 10:46

Re: Letten jullie een beetje op het waterverbruik?

Wij zijn superslecht bezig. We hebben nieuw gras aan laten leggen en dat laten we niet verpieteren, dus nee.
<<

Anoniem313

Bericht 02 Jun 2020 19:44

Re: Letten jullie een beetje op het waterverbruik?

Goeie tips worden hier gegeven! Naast direct waterverbruik zoals douche en de tuin, denk ook eens aan indirect waterverbruik. Een kilo (rund)vlees kost 15000 liter water. Daar ga je met je minder sproeien, dat is dus een druppel (pun intended) op de gloeiende plaat vergeleken bij vleesproductie.
<<

Meneer de Uil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6162

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:08

Bericht 02 Jun 2020 19:57

Re: Letten jullie een beetje op het waterverbruik?

Ik let er trouwens ook steeds meer op dat als ik nieuwe kleren koop, deze duurzaam zijn. Dat scheelt ook erg veel in hoeveel water er is gebruikt voor de productie hiervan.
De kinderen gaan hier altijd samen in bad, klein laagje water erin, 2x in de week (al is dat met dit warme weer en veel buiten spelen wel vaker). En als wij in de nacht naar de wc gaan, spoelen we de wc niet door (grote boodschap natuurlijk wel). Er wordt niet vaak geplast in de nacht, maar het scheelt toch weer een beetje.
The familytree will always grow 2-12-2015 en 10-10-2018
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11205

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:38

Bericht 02 Jun 2020 20:29

Re: Letten jullie een beetje op het waterverbruik?

Wij hebben wel ons zwembad opgezet, maar met chloor, pomp en dekzeil kunnen we daar hopelijk de hele zomer mee vooruit. Sproeien hebben we nog niet gedaan. Vorig jaar wel regelmatig, omdat onze tuin toen net was aangelegd. Nu nog niet heel hard nodig. Douchen doe ik bewust niet dagelijks. De kinderen douchen ongeveer 1x per week met een van ons mee of ze gaan samen in bad.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 15:20

Bericht 02 Jun 2020 20:30

Re: Letten jullie een beetje op het waterverbruik?

Ja, daar let ik sowieso wel op. Douchen niet overdreven lang, letten op met afwassen dat we niet te veel water gebruiken, hebben geen tuin om te sproeien. Wel gebruiken we meer door al het extra handen wassen dat we nu doen.
<<

Anoniem315

Bericht 02 Jun 2020 20:40

Re: Letten jullie een beetje op het waterverbruik?

Wij hebben vrij veel tuin en gras, en sproeien al vanaf maart uit de sloot. Die is altijd op peil. We sproeien ook de (rij)bak waar mijn paard en pony's in staan, omdat het andere enorm stuift bij harde wind. De dieren krijgen ook slootwater te drinken, zolang het nog geen groene waas krijgt (?) We hebben geen zwembad staan (ik doe dat liever in de zomervakantie en hij staat dan 6 weken zonder te verversen, uiteraard wel met chloor). We douchen niet veel en niet lang. We zijn er het hele jaar door wel zuinig op.
<<

Anoniem284

Bericht 02 Jun 2020 20:49

Re: Letten jullie een beetje op het waterverbruik?

Whatever schreef:
Minx schreef:Het is niet gezuiverd dus niet bewerkt maar het blijft waterverbruik, als het geen kwaad kon mochten de boeren ook wel sproeien.


Dit inderdaad. Ook logisch toch? Een van de redenen dat het een probleem is is omdat het te weinig regent. Dan is het toch niet heel moeilijk om de link te leggen dat sproeien uit de regenton bijna net zo slecht is aangezien je dan eerst regen onthoudt om dat vervolgens te gebruiken?

En ik vind alle "wij verbruiken denk ik niet meer dan gemiddeld en we hergebruiken het water van zwembad/sproeien de tuin alleen handmatig"-reacties wel een beetje een blinde vlek. Want dan gebruik je wel meer dan gemiddeld. Heel veel mensen hebben toch een tuin/zwembad en sproeien/zwemmen is gewoon ontzettend luxe. Tuurlijk is het zonde als je tuin doodgaat, maar wees wel zo eerlijk: dat is zonde voor jou en de luxe van jouw bezit, niet zonde voor de natuur.....

Water is schaars. Zo simpel is het. En eigenlijk is water dat je voor elk ander doel gebruikt dan drinken iets om over na te denken. En ik ben daar ook niet heel bewust mee bezig, maar ik denk nu wel gelijk "Ik moet echt proberen kleding minder snel te wassen/nog minder vaak te douchen/etc".

Volgens mij zouden we allemaal moeten kijken naar waar we kunnen minderen en niet naar waar we al - zonder heel veel moeite - goed bezig zijn. Want als we allemaal vinden dat we al heel goed bezig zijn missen we het punt dat het dus nog niet goed genoeg is.


Tuinen die doodgaan is ook zonde voor de natuur. Denk bijvoorbeeld aan bijen. Die vinden het niet zo leuk als alle bloemetjes dood zijn.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8602

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:45

Bericht 02 Jun 2020 20:56

Re: Letten jullie een beetje op het waterverbruik?

Dit topic geeft me wat tips en inzicht om er bewuster mee om te gaan. De noodzaak voel ik duidelijker en ik zie wat dingen wat we zouden kunnen aanpassen.

Whatever schreef:Tuurlijk is het zonde als je tuin doodgaat, maar wees wel zo eerlijk: dat is zonde voor jou en de luxe van jouw bezit, niet zonde voor de natuur.....

Begroeiing in Nederlandse tuinen is een belangrijk onderdeel van en voor de natuur. Het is juist een ‘probleem’ dat ontzettend veel tuinen betegeld zijn en er meer kunstgras in plaats van echt gras komt (guilty overigens, zou inmiddels hierom echt gras overwegen).

https://www.groene.nl/artikel/een-tuin-is-een-aanval

Gemeenten zijn er steeds meer van doordrongen dat groene tuinen belangrijk zijn. Allereerst gaat het om biodiversiteit. Het is voor bijen, vlinders en andere insecten bijvoorbeeld steeds belangrijker geworden dat er bloeiende planten te vinden zijn in de bebouwde omgeving, doordat de niet-bebouwde omgeving met de huidige industriële landbouw sterk is verarmd. Deze bloeiplaatsen in de stad moeten bovendien niet te ver uit elkaar liggen, zodat insecten er kunnen komen. Tuinen zijn daarbij onontbeerlijk.

Ook de gevolgen van klimaatverandering zijn heftiger als er veel verharding is. Tijdens een hete zomermaand kunnen de steden wel een graad of acht warmer worden dan hun omgeving. Minder verharding en meer groen draagt regelrecht bij aan meer verkoeling. Vooral bomen, door het vocht dat ze uitademen. En ook de druk op het riool neemt toe als er in een korte tijd meer regen gaat vallen die door de verharding niet weg kan. In een groene tuin kan regenwater infiltreren en zo het riool ontlasten.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 02 Jun 2020 21:09

Re: Letten jullie een beetje op het waterverbruik?

En toch zegt Vitens zelf dat regentonnen een goed idee zijn: https://www.vitens.com/nieuws/voordelen-regenton

Ik zeg niet dat je dat dan maar een eind weg moet sproeien, maar volgens mij is wateropslag wenselijk omdat er steeds vaker korte maar hevige buien vallen, dat water moet afgevoerd kunnen worden of worden opgevangen. Daarom word er ook gepleit voor groene tuinen.

Ik geef mijn moestuin water op de plek van de plantjes en zoveel mogelijk ‘s avonds. Ik probeer wel op het waterverbruik te letten sowieso. Mijn gras is bruin, dat heeft dus al heel lang geen water gehad want ik vind het toch wel een beetje stom om dat dan maar de hele tijd te sproeien om het groen te houden. De planten in mijn borders doen het eigenlijk allemaal prima zonder sproeien. Ik geef alleen de vijg soms wat water als de blaadjes slap gaan hangen.

Wassen doe ik juist overdag vanwege de zonnepanelen.

Wij gaan onze tuin aanpakken en krijgen een grote wateropslag onder onze verranda. Plan is een kuub of 7 op te kunnen slaan. Dit wordt aangesloten op een waterpomp waar de kinderen mee kunnen spelen en op de tuinslang voor de plantjes.
<<

Anoniem315

Bericht 02 Jun 2020 21:12

Re: Letten jullie een beetje op het waterverbruik?

Mensen zijn gewoon lui. Dit weten we toch al lang?
<<

Anoniem315

Bericht 02 Jun 2020 21:13

Re: Letten jullie een beetje op het waterverbruik?

Wat tof, Pompoen!
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 02 Jun 2020 21:20

Re: Letten jullie een beetje op het waterverbruik?

Exogenesis schreef:Wat tof, Pompoen!


Ja, ik vind het zelf ook echt tof, sowieso wordt de hele tijd tof. Een echte groene tuin met alle ruimte voor de kinderen en met veel eetbare planten en bomen, moestuin etc.
<<

Anoniem326

Bericht 02 Jun 2020 21:22

Re: Letten jullie een beetje op het waterverbruik?

Ik heb vandaag besloten een regenton aan te schaffen. Ik heb een hele groene tuin, bijna geen tegels. Juist omdat dat goed is voor de natuur. Maar een tuin heeft wel water nodig. Ik probeer zo min mogelijk te sproeien. Maar ik sproei dus wel.
<<

Anoniem309

Bericht 02 Jun 2020 21:24

Re: Letten jullie een beetje op het waterverbruik?

Nan schreef:Ik zou het goed vinden als het boven X verbruik zwaarder belast werd. Nu is water zo goedkoop dat mensen er niet bij nadenken.


In P. wordt dit zo toegepast. Alles onder de 5 kub is een basistarief en alles daarboven is duurder. Wij zitten meestal op 2 a 3 kub per maand en betalen dus altijd het lage tarief.

Wat wel heel apart was, toen ik zwanger was was dat gelijk aan ons waterverbruik te zien was omdat het verbruik toen ineens veel hoger was. Door het vele plassen en vaker eten had ik meer wc-spoelbeurten en afwas :palm:.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2075

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:04

Bericht 02 Jun 2020 21:38

Re: Letten jullie een beetje op het waterverbruik?

Ik let er zeker op en ben daar ook mee opgegroeid. Ik draai de vaatwasser en wasmachine alleen als het nodig is, laat de kraan niet open staan ed. En hoe verleidelijk het ook is, ik neem geen zwembad, zeker niet meer na alle berichten daarover van van de week.
Maar ik sproei wel mijn tuin, al doe ik dat heel gericht en na zonsondergang. Ik sproei het minimale dat nodig is om de tuin in leven te houden. Ik heb bewust een groene tuin, omdat beplanting het vocht beter reguleert op de lange termijn. Maar dan moet het wel in leven blijven natuurlijk. Dus ik sproei nét genoeg dat dat gebeurt.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 02 Jun 2020 21:47

Re: Letten jullie een beetje op het waterverbruik?

@tuttebel, ik zit me echt af te vragen waar jij woont. Is P. van een land of van een stad? Ik kom niet verder dan een Zuid Amerikaans land met een P., twee zelfs.
<<

Anoniem309

Bericht 02 Jun 2020 21:58

Re: Letten jullie een beetje op het waterverbruik?

Er zijn inderdaad niet zo heel veel plekken met een P.
Laatst gewijzigd door Anoniem309 op 03 Jun 2020 22:09, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 03 Jun 2020 06:56

Re: Letten jullie een beetje op het waterverbruik?

Wij denken er altijd over na of het nu zomer of winter is.

De tuin willen we nog aanpassen meer groen en een regenton plaatsen.


Nog even over of een regenton nu goed of slecht is.

https://www.vitens.com/nieuws/voordelen-regenton
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
VorigeVolgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers