Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Meningokokken vaccinatie 14 jaar

<<

Kira

Bericht 24 Mei 2020 02:55

Meningokokken vaccinatie 14 jaar

Mijn zoon heeft vandaag de oproep voor deze vaccinatie gekregen en ik neig ernaar om hem deze niet te laten nemen. Ik zal het morgen ook even zelf met hem bespreken maar zijn er al ouders die deze oproep hebben gekregen?
Ik zie op de site van het RIVM dat het pas sinds 2020 is dat kinderen die dit jaar 14 jaar in aanmerking komen voor deze vaccinatie.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 24 Mei 2020 06:38

Re: Meningokokken vaccinatie 14 jaar

Mijn kinderen zijn nog lang niet oud genoeg dus ik kan je niet helpen, maar ben wel erg benieuwd waarom jij ernaar neigt om je zoon deze vaccinatie niet te laten nemen?

♥♥
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 24 Mei 2020 08:10

Re: Meningokokken vaccinatie 14 jaar

Dat komt omdat er voorheen in Nederland vrijwel alleen meningokokken C voorkwam en dat zag je vooral bij kleuters/jonge kinderen en dat is ook enorm afgenomen sinds vaccinatie van peuters. De laatste 5 a 10 jaar is er echter een duidelijke toename van het aantal meningokokken infecties (of eigenlijk ziekte door meningokokken, want veel mensen dragen het bij zich zonder ziek te zijn) en dan ook van andere types (awy). Met name type W (dacht ik) komt ook veel voor bij tieners en volwassenen, dus vandaar dat 14 jarigen nu ook gevaccineerd worden.

Ik zou je willen aanraden je gewoon eerst eens in te lezen. Er is altijd volop informatie plus cijfers beschikbaar op RIVM.
https://www.rivm.nl/meningokokken/menin ... vaccinatie
Laatst gewijzigd door Whatever op 24 Mei 2020 09:20, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Weilandjes

Noob

Berichten: 197

Geregistreerd: 18 Apr 2020 09:26

Bericht 24 Mei 2020 09:15

Re: Meningokokken vaccinatie 14 jaar

Een paar jaar geleden was dit ineens weer de kop opgestoken. Onze kinderen (basisschool) vielen toen buiten die extra oproep maar omdat ze wel veel in contact kwamen met die leeftijdsgroep (neefje, stagiaires, samenwerking middelbaar en basisschool met lezen en rekenen etc) hebben wij ze zelf laten vaccineren.

Er is toen volgens mij ook een topic over geweest.
<<

Kira

Bericht 24 Mei 2020 09:54

Re: Meningokokken vaccinatie 14 jaar

Elliot, omdat ik van de vaccinatie voorheen nog niet gehoord had, en na een rondje Google nogal wat verhalen tegenkwam over kinderen die juist na deze vaccinatie goed ziek zijn geworden. En het staat me daardoor tegen m'n zoon die nu kerngezond is deze stoffen te laten toe dienen.

Whatever, ik had al een rondje Google gedaan daardoor kwam ik ook op deze vraag. Juist omdat ik niemand in onze omgeving er nog over gehoord heb, z'n vrienden bijvoorbeeld hebben dit vaccin niet gehad.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 24 Mei 2020 09:58

Re: Meningokokken vaccinatie 14 jaar

Wij hebben de oproep begin dit jaar gehad, maar die is uitgesteld ivm Corona. Nieuwe oproep komt dus nog. Wij doen het wel. Ik heb er niet eens over getwijfeld eigenlijk, het zal niet voor niets toegevoegd zijn aan het vaccinatieprogramma denk ik dan.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Kira

Bericht 24 Mei 2020 10:02

Re: Meningokokken vaccinatie 14 jaar

Ja klopt Thunder dat is ook mijn eerste gedachte hoor. Ik heb bij de overige vaccinaties ook nooit getwijfeld. Maar toen ik googlede en daarna las dat er toch ook een aantal kinderen flink ziek zijn geworden, met blijvende schade tot gevolg, ben ik gaan twijfelen.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 24 Mei 2020 10:41

Re: Meningokokken vaccinatiee 14 jaar

Kira schreef:Elliot, omdat ik van de vaccinatie voorheen nog niet gehoord had, en na een rondje Google nogal wat verhalen tegenkwam over kinderen die juist na deze vaccinatie goed ziek zijn geworden. En het staat me daardoor tegen m'n zoon die nu kerngezond is deze stoffen te laten toe dienen.


Wat is voor jou het verschil dan met eerdere vaccinaties? Want dit is wel precies het principe van vaccineren hè. Je krijgt de stoffen in beperkte mate toegediend en kunt daar eerst reactie op krijgen. Mijn dochter heeft net de laatste vaccinatie voor voorlopig gehad met 14 maanden en reageerde daar ook altijd op. Had je nu als je een baby had die dan ook niet meer laten vaccineren? Over die vaccinaties is online ook genoeg ergs te lezen..
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 24 Mei 2020 10:58

Re: Meningokokken vaccinatie 14 jaar

Deze vaccinatie is ook opgenomen in het rijksvaccinatieprogramma in 2018 voor kinderen van 14 mnd en 14 jaar. Daarom krijgt je zoon nu ook de oproep.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Kira

Bericht 24 Mei 2020 11:17

Re: Meningokokken vaccinatie 14 jaar

Joey ja klopt, ik weet eigenlijk niet waarom ik er nu ivet twijfel. Misschien als ik me toen meer had ingelezen dat ik de vaccinaties misschien uitgesteld had laten doen. M'n zoon wil overigens gevaccineerd worden dus deze gaat door. Wilde alleen even andere ouders met 14jarigen vragen hoe zij er in staan.
<<

Anoniem314

Bericht 24 Mei 2020 11:30

Re: Meningokokken vaccinatie 14 jaar

Waarom denk je dat je je hierop uitgebreid moet inlezen? Vertrouw je de keuzes die (door professionals) voor je gemaakt worden niet?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 24 Mei 2020 11:36

Re: Meningokokken vaccinatie 14 jaar

Wij hebben ze anderhalf jaar geleden op eigen kosten die vaccinatie gegeven, ze waren toen bijna negen en bijna elf. Ze hebben er allebei geen last van gehad, de prik deed amper pijn en ze hebben ook geen verhoging of zoiets gehad erna. Ik heb destijds helemaal nergens gelezen of gehoord dat dat vaccin zulke bijwerkingen zou geven. Wel over het vaccin tegen meningokokken B.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Kira

Bericht 24 Mei 2020 11:51

Re: Meningokokken vaccinatie 14 jaar

Veroline schreef:Waarom denk je dat je je hierop uitgebreid moet inlezen? Vertrouw je de keuzes die (door professionals) voor je gemaakt worden niet?


Lijkt me nooit verkeerd je zelf ergens over in te lezen toch?
<<

Anoniem332

Bericht 24 Mei 2020 12:10

Re: Meningokokken vaccinatie 14 jaar

Reageert je kind dan heftig op eerdere vaccinaties?

Volgens mij heeft mijn dochter deze al gehad. En verliep net zo als bij de andere vaccinaties.

Goed dat je je wilt inlezen, maar gebruik vooral betrouwbare site zoals die van het rivm. Daar kan je ook betrouwbare cijfers vinden over mensen die er ziek van geworden zijn. Al lijkt dit mij verwaarloosbaar.

Die grote groep anti vaxxers zou er alles aan doen om te doen voorkomen of je vergif in je spuit.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 24 Mei 2020 12:24

Re: Meningokokken vaccinatie 14 jaar

Misschien leuk om het topic van destijds ook door te lezen Kira.
meningokokken-acwy-vaccineren-t31566.html?hilit=Meningokokken
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 24 Mei 2020 12:43

Re: Meningokokken vaccinatie 14 jaar

Kira schreef:
Veroline schreef:Waarom denk je dat je je hierop uitgebreid moet inlezen? Vertrouw je de keuzes die (door professionals) voor je gemaakt worden niet?


Lijkt me nooit verkeerd je zelf ergens over in te lezen toch?


Beide kanten hebben een punt. Inderdaad altijd goed om informatie te verzamelen, maar ook goed om dingen aan te nemen van mensen die meer kennis hebben dan jij. Dunning-kruger effect is a real thing. Vooral ook bij dit soort dingen.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 24 Mei 2020 12:52

Re: Meningokokken vaccinatie 14 jaar

Susan schreef:Wij hebben ze anderhalf jaar geleden op eigen kosten die vaccinatie gegeven, ze waren toen bijna negen en bijna elf. Ze hebben er allebei geen last van gehad, de prik deed amper pijn en ze hebben ook geen verhoging of zoiets gehad erna. Ik heb destijds helemaal nergens gelezen of gehoord dat dat vaccin zulke bijwerkingen zou geven. Wel over het vaccin tegen meningokokken B.


Ik zag met name bij de peuters die ik inente wel veel reactie (ziek, koorts, hevige roodheid lokaal en soms zelfs hele beentje), maar vanaf kleuterleeftijd en zeker bij de tieners echt vrijwel niet. Meningococcen B is echt wel serieus qua bijwerkingen inderdaad, vrij veel echt algeheel ziek zijn en hoge koorts, maar dat komt ook doordat je op veel jongere leeftijd vaccineert. En meerdere vaccinaties, afhankelijk van leeftijd 2-4. En minder goede dekking, max 60-80%. Terwijl het hier momenteel minder voor komt en de kans op overlijden ook echt klein is (2-5 per jaar ofzo en dan vooral kleuters waar je dus OOK de meest ernstige bijwerkingen ziet). Meningococcen W (en dus dat uitgebreide vaccin is een stuk frequenter en dodelijker, ca. 10-20 doden per jaar laatste jaren en dan voornamelijk ernstig beloop bij tieners die juist van de vaccinatie zelf vrijwel geen bijwerkingen hebben EN grote rol spelen bij het verspreiden omdat de gemiddelde puber meer contacten heeft dan 65+ers. Nogal een verschil dus en daarom ook de afweging om hier wel uit te breiden naar ACWY en tieners te vaccinaeren, maar niet tegen meningococcen B.
<<

Kira

Bericht 24 Mei 2020 13:12

Re: Meningokokken vaccinatie 14 jaar

Bedankt voor alle antwoorden.
Voor de duidelijkheid, ik vertrouw het RIVM gewoon en ben ook niet anti vaccineren :D ik was alleen een beetje verrast door de brief, had er niet meer bij stil gestaan dat hij wellicht nog een vaccinatie zou krijgen.
Ik heb dat topic destijds gelezen maar gewoon echt helemaal vergeten. Daarom ben ik vannacht gaan Googlen, ik lag weer eens wakker. En het eerste wat ik las was over iemand die er doodziek van was geworden. Vandaar dat ik begon te twijfelen.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17371

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 24 Mei 2020 13:29

Re: Meningokokken vaccinatie 14 jaar

Ik heb toen ook de oudste op eigen kosten laten vaccineren. Hij heeft er geen last van gehad. Bij ons speelde ook mee dat de jongste het wel volgens het Rijksprogramma kreeg en de oudste net niet. Ik vond het een vervelend idee dat ze beide verschillend beschermd zouden zijn. Was toen wel echt enorm gedoe om geregeld te krijgen trouwens!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2827

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 24 Mei 2020 13:36

Re: Meningokokken vaccinatie 14 jaar

Ik heb mijn dochter toen ze een jaar of 2 was hier wel tegen laten inenten. Bij haar zat het nog niet in rijks programma dus op eigen kosten. Was toendertijd dat een paar kinderen van de leeftijd van jou zoon het hadden en er aan zijn overleden. Ik zou het dus zeker wel doen.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 24 Mei 2020 14:15

Re: Meningokokken vaccinatie 14 jaar

Mijn kinderen hebben ze gehad toen ze 6 en 8 waren geloof ik. 1 van de 2 heeft een paar dagen wat verhoging gehad en een beetje moe/hangerig. Maar verder geen last van gehad.
2010 2012
<<

woezel

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 552

Geregistreerd: 04 Sep 2013 10:27

Bericht 24 Mei 2020 15:35

Re: Meningokokken vaccinatie 14 jaar

Mijn oudste heeft de oproep ook gehad.
Door de Corona uitgesteld.
Van de week nieuwe brief en uitnodiging gemaakt om hem te laten zetten.
Ook eigenlijk niet over getwijfeld wel of niet.

Enigste waar ik over twijfel is straks de hpv dochter.
Tegen die tijd maar in verdiepen.
Trotse mama van 2 jongens en 1 meisje
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:58

Bericht 24 Mei 2020 20:39

Re: Meningokokken vaccinatie 14 jaar

Hier heb ik het een aantal jaar geleden voor de oudste zelf bekostigd omdat hij net 2 weken buiten de eerste groep viel die hem zou krijgen. Hij moest dan heel lang wachten en dat was net die periode dat er ‘veel’ besmettingen waren. Daarbij zat hij midden in de risico leeftijd. Gewoon besteld bij de apotheek en de ha hem laten zetten. Was hier trouwens geen probleem.

De middelste heeft hem een paar weken geleden gekregen vanuit het gewone programma en beiden hebben ze nergens last van gehad.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Anoniem315

Bericht 24 Mei 2020 21:10

Re: Meningokokken vaccinatie 14 jaar

Een heel aantal van ons heeft deze vroeger ook gehad toch? Ik weet nog dat we in de grote gymzaal geënt moesten worden. Toen was er ook een soort van uitbraak van hersenvliesontsteking.
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 24 Mei 2020 21:29

Re: Meningokokken vaccinatie 14 jaar

Exogenesis schreef:Een heel aantal van ons heeft deze vroeger ook gehad toch? Ik weet nog dat we in de grote gymzaal geënt moesten worden. Toen was er ook een soort van uitbraak van hersenvliesontsteking.


Dat vroeg ik me in het vorige topic ook af. Maar dat was type c werd mij toen verteld, maar tegenwoordig heb je dus meerdere types, dus weer andere vaccinaties. Dus kinderen die nu worden opgeroepen hebben als baby wel type c gehad (want zo oud zijn we inmiddels, dat het al zo lang in het programma zit), maar niet de andere types.

Maar wij hebben toen hetzelfde meegemaakt, er kwam een vaccin voor, dat werd opgenomen in het rijksprogramma, maar degene in de risicogroep waren toen 16-18 jarigen en die hadden als kind het vaccin niet gehad (want bestond toen nog niet), dus werd iedereen opgeroepen om alsnog vaccin te krijgen (bij ons inderdaad ook in de gymzaal). Vervolgens zijn in stappen alle kinderen per leeftijd ingeent.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers