Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Corona en de vleesindustrie

<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6200

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 21 Mei 2020 11:34

Corona en de vleesindustrie

Gister stond dit artikel op de NOS. https://nos.nl/artikel/2334580-vleesind ... roles.html
Ondanks dat ik wel overtuigd was van de bijdrage van de vleesindustrie aan het verspreiden van dergelijke ziektes, vond ik het toch weer schokkend. Vooral dat de roep om te minderen of te stoppen met de vleesindustrie nog steeds een roep in de woestijn lijkt. Het wordt nog door, in mijn ogen, schrikbarend weinig mensen als een groot probleem gezien.

Talloze zoonoses zijn de afgelopen jaren voorbij gekomen https://www.maxvandaag.nl/blogs/overdra ... s-en-dier/
Ebola is het meest recente voorbeeld uit Afrika, maar in Nederland was de overdracht van geiten naar mensen bij Q-koorts een ramp. AIDS-HIV komt oorspronkelijk van een apensoort. MERS, een voor de mens dodelijke luchtweginfectie door een coronavirus, bleek uiteindelijk bij kamelen te ontstaan. Pokken is uitgeroeid in de wereld door iedereen te vaccineren met een koeien-pokkenvirus, maar in veel landen bestaan die koeienpokken nog steeds. En wat te doen met de 1000 resterende Canadese bizons, die vrijwel allemaal tuberculose hebben. Wellicht is vaccineren mogelijk, maar hoe doe je dat?
Waarom proberen we niet al heel lang om de kansen op het ontwikkelen van deze ziektes te verminderen door dieren niet meer voor consumptie of voor plezier te houden?

Hoe denken jullie over dit probleem?
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4383

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 21 Mei 2020 12:14

Re: Corona en de vleesindustrie

Tsja, ik was al grote tegenstander van de vleesindustrie, maar sinds we weten waar corona waarschijnlijk vandaan komt is dat gevoel alleen maar toegenomen.
Ik snap gewoon niet dat we met z’n allen nog zó ons kop in het zand kunnen steken. Dieren zijn gewoon niet bedoeld voor consumptie, veel mensen krijgen er lichamelijke klachten door, het draagt vaak bij aan overgewicht en de verspreiding van ziektes neemt ook nog toe. En dat allemaal voor een stukje vlees? Ik kan er echt met m’n hoofd niet bij.

Lijkt me duidelijk dat ik dus vegetariër ben ?
<<

Anoniem309

Bericht 21 Mei 2020 13:31

Re: Corona en de vleesindustrie

Dat dieren niet bedoeld zijn om te consumeren vind ik eerlijk gezegd wat overdreven. Juist als je moet terugvallen op de natuur, dus bij survivalen, is het consumeren van dieren vaak een enorm belangrijke bron van voedingsstoffen. Maar ik denk wel dat we met zijn allen minder vlees kunnen eten en dat dat ook zeker te goede zou zijn voor mens en die als we dat ook echt zouden doen. Als er minder vraag is kan het aanbod ook verminderd worden en zouden dieren dus meer ruimte kunnen hebben in de stallen. En als er minder vlees te verwerken is, zijn er ook minder mensen nodig om dit te verwerken waardoor er betere arbeidsomstandigheden kunnen zijn en de overdraging van ziektes wellicht ook minder kans heeft. Maar ik denk dat het in de praktijk heel moeilijk is om iedereen zover te krijgen dat er ook echt minder vlees gegeten word. Wel denk ik dat heel veel mensen goed op weg zijn om minder vlees te eten.
Maar ik denk dus dat de huidige vleesindustrie zeker bijdraagt aan het verspringen van ziektes, maar denk niet dat je de vleesindustrie kan verbannen omdat er altijd vraag zal zijn naar vlees.
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 21 Mei 2020 14:43

Re: Corona en de vleesindustrie

ik ben niet geheel tegen het eten van vlees. Vlees an sich is niet slecht voor je en inderdaad een goede bron van voedingsstoffen. Maar dan heb ik het over een puur stukje vlees, dus geen gehaktballen, vleeswaren voor op brood enzo. Dat is allemaal zo bewerkt dat het wel slecht voor je is. Maar een stukje kip, biefstukje of varkenshaasje op z'n tijd moet kunnen. Echter ben ik wel tegen de overconsumptie en de slechte omstandigheden van de dieren.
Het is echt niet nodig om elke dag vlees te eten en dat doe ik ook zeker niet. Ik kies steeds vaker voor een vegetarische variant. Hoewel ik wel merk dat het lastig is om soms maar voor de makkelijke optie te kiezen (een pak turkse pizza's in de diepvries bijvoorbeeld), daar wil ik echt nog wel meer op gaan letten.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 21 Mei 2020 14:52

Re: Corona en de vleesindustrie

Ik vind de twee berichten een totaal verschillend probleem. De eerste gaat over de verspreiding tussen mensen, omdat binnen de huidige werkwijze van vleesverwerking niet voldoende afstand gehouden wordt en/of de keuze voor arbeidsmigranten extra risico met zich meebrengt door hun woonsituatie in Nederland. Dit kan in elke branche voorkomen en hierbij vergelijkend met name bij productieprocessen. Daarbij wordt de ruimte zo (kosten)efficiënt mogelijk ingedeeld met weinig vrije ruimte en wordt veel gewerkt met arbeidsmigranten, waardoor mensen dicht op elkaar werken en wonen.

Het andere bericht gaat over de overdracht van ziektes tussen mensen en dieren met de daarbij komende argumenten. Hierin kan verminderen van de vleesproductie helpen, maar zal ook een andere werkwijze moeten komen om de overdracht tussen dieren en vervolgens op mensen te voorkomen.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Anoniem313

Bericht 21 Mei 2020 14:54

Re: Corona en de vleesindustrie

Eens met Scandic. En dat vlees belangrijk is om te ‘survivallen’: het mooie is dus dat dat tegenwoordig niet meer hoeft. We kunnen gezond en duurzaam eten zonder vlees en missen dan niks aan voedingstoffen.
Met af en toe vlees zou niks hoeven zijn - als mensen het daarbij konden laten. Een koe in je tuin, wat kipjes, daar de eieren en melk van, en op een bepaald moment naar de slacht. Vlees in de vriezer en af en toe op zon- en feestdagen een stukje. Helemaal prima.
Helaas vinden veel mensen het nodig om vrijwel dagelijks vlees te eten. En dan is een industrie nodig, die ontzettend vervuilend is en ons kwetsbaar maakt voor zoonoses.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4383

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 21 Mei 2020 15:21

Re: Corona en de vleesindustrie

Je kunt ook terugvallen op de natuur zónder vlees te eten. Planten, groenten, fruit, granen, bonen etc de natuur geeft het ons allemaal en het zit boordevol voedingsstoffen. Daar heb je echt geen vlees voor nodig.

Ik heb die discussie zo vaak met mensen, die denken dat we (mijn vriend is ook vegetariër) tekorten hebben/krijgen. Nu moet ik ieder jaar sowieso bloedprikken en laat ik ieder jaar ook vit D/ijzer etc bepalen, waardes zijn perfect! Terwijl ik 10 jaar geleden wél tekorten had en toen at ik nog vlees, maar wel veel eenzijdiger.

En precies wat Caulfield zegt, mensen kunnen helaas geen maat houden. Onder mannen leeft nog steeds het idee dat geen vlees eten niet stoer zou zijn. De biologische slager is te duur, het wordt liever bij de supermarkt gekocht. Zolang we met z’n allen zo doorgaan en niet lokaal en duurzaam eten en kopen, helpen we de planeet naar z’n grootje.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 22 Mei 2020 08:05

Re: Corona en de vleesindustrie

Dat Corona (evenals andere virussen) van dieren is overgesprongen naar mensen is een bekend probleem, maar volgens mij is het probleem in de vleesverwerkingsindustrie nu dat ze zich niet (voldoende) aan maatregelen houden waardoor veel mensen besmet raken. Tenminste, dat is de reden voor de grote Corona-uitbraken in die branche. Dat er andere problemen zijn ontken ik natuurlijk niet, maar daar gaat dit artikel niet over en die zijn ook niet Corona-gerelateerd.

Tja, ik kijk hier niet zo van op. Ten eerste omdat dit een branche is waarin mensen inderdaad dicht op elkaar werken, en ten tweede omdat hier veel meer getest wordt dan, ik noem maar wat, bij werknemers van een bank.

Dat we met z’n allen minder vlees moeten eten en duurzamer moeten leven staat los van Corona.

♥♥

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers