Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Schutting

<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 18 Mei 2020 16:05

Schutting

We willen onze tuin aanpakken, en daarbij ook de heg. In principe een hele mooie heg, alleen neemt die best veel ruimte in beslag doordat die heel breed is. Ruimte die we wel kunnen gebruiken. En met helemaal tot het midden weg snoeien wordt die niet mooier waarschijnlijk
Afbeelding

Net tegen de buurvrouw verteld dat we er een keer over willen praten. Zij geeft aan dat ze het wel heel zonde zou vinden (Snappen we). En mocht er iets anders komen dat ze dan graag iets groens terug ziet. Maar is er een groene heg die wel 'dun' blijft. En waar we ook vlak tegen aan dingen kunnen plaatsen, zoals bijv een zwembad.
Of zijn er ideeën om aan te geven wat de mogelijkheden zijn met bijv een houten en betonnen schutting.
Even hardop denken :)
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4379

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 18 Mei 2020 16:10

Re: Schutting

Ik vind het heel erg meevallen qua ruimte. Wat zal je er op winnen, 20 cm?
Ik heb zelf 2 hagen, beuken en laurier. Zijn allebei niet plat en een beukenhaag valt nog uit in de winter ook. Dat wil je niet in je achtertuin. Ik denk dat er niks ‘platters’ bestaat dan een conifeer, eigenlijk.. Dan heb je al snel iets met veel doorkijk zoals dus bv de beuk.
Of een gaashek, maar daar moet je maar net van houden en duurt even voor die begroeid is (kant & klaar is best duur).
Laatst gewijzigd door Scandic op 18 Mei 2020 16:12, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Kaat

Kletskop

Berichten: 679

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:11

Bericht 18 Mei 2020 16:11

Re: Schutting

Herkenbaar probleem, wij zitten eigenlijk met percies hetzelfde. Ik denk dat het probleem van ‘blijft de heg wel dun’ vooral afhangt of je het goed bijhoudt. Wij hebben een laurier staan die ook heel breed is geworden. De vorige bewoners hebben het niet goed bijgehouden, waardoor rigoreus snoeien ook niet echt meer mogelijk is.

Als alternatief zou je kunnen kijken naar een gaasafscheiding met klimop, maar ook dat zal je goed moeten bijhouden, want dat kan gaan woekeren.
03/2019
11/2020
<<

ekiaam87

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1500

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:38

Bericht 18 Mei 2020 17:07

Re: Schutting

Dit is een taxus? Die hebben wij ook staan (als ‘gewone’ struik) en toevallig recent gesnoeid. Moet zeggen dat het mij meevalt hoe kaal hij is en dat het ook weer redelijk snel aangroeit.
<<

Anoniem304

Bericht 18 Mei 2020 17:30

Re: Schutting

Gaas met klimop kan je redelijk dun houden maar je hebt er mogelijk wel meer werk van dan een heg.
<<

Anoniem332

Bericht 18 Mei 2020 18:23

Re: Schutting

Niet groen,maar je kan er wel veel groen tegenaan laten groeien is misschien een schutting van wilgentakken.
<<

Anoniem331

Bericht 18 Mei 2020 18:29

Re: Schutting

Wij vinden de schutting van onze buren ook wat te houterig, dus hebben er kamperfoelie tegenaan geplant.
Is dat niet een optie? Al denk ik dat je niet heel veel winst behaalt?
Bij ons is er tussen kopen en verhuizen door de buren een eeuwenoude coniferenhaag uitgehaald, dat scheelde ruim een halve meter en dat ruim 10 meter lang. Dus dan maak je echt wel meters.
Ik heb zelf geen moeite met schuttingen, maar wil de natuur wel graag een handje helpen met groen en bloeiend spul.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17368

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 18 Mei 2020 19:02

Re: Schutting

Kamperfoelie blijft alleen niet groen toch?
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 18 Mei 2020 19:41

Re: Schutting

Hier in de buurt heeft iemand een nep haag. Ik had er ook nog nooit van gehoord, maar die blijft uiteraard het hele jaar groei. Zit als het ware verwezen in een groen hekwerk.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 18 Mei 2020 20:42

Re: Schutting

Het scheelt zo'n 30-40 cm, en dat over de gehele lengte. Is dan best wel wat ruimte stiekem.
We hebben hem 2 jaar geleden ook wat korter gesnoeid. En dat gaf toch wel wat gaten. Groeit idd wel aan, het binnenste is nu donkergroen en de topjes lichtgroen. Mochten we hem nu kort (naar het mideen) snoeien dan zal het helemaal gaten veroorzaken denk ik. Vooral omdat je in het midden echt de takken ziet. En weet niet of de het daar niet kapot van gaat.
Ik zal de opties eens gaan googlen
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem284

Bericht 18 Mei 2020 22:17

Re: Schutting

Oh, ik zou het ook zo zonde vinden dit weg te halen in ruil voor relatief weinig ruimte, maar dat ben ik ?.

Als je er iets groens voor terug wil, hou er rekening mee dat een heg/klimplant ‘sparen’ best lang duurt. Je kan ze ook wel al redelijk hoog kopen, maar dan betaal je veel geld.

Ik zou eerder overwegen deze proberen een stukje dieper weg te snoeien aan jullie kant.
<<

Anoniem331

Bericht 18 Mei 2020 22:34

Re: Schutting

Zora schreef:Kamperfoelie blijft alleen niet groen toch?



Is ook zo. Maar wel groener dan een schutting ?
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 18 Mei 2020 22:35

Re: Schutting

Als je tuin al groot is dan is het relatief weinig ruimte idd. Maar onze tuin is niet super groot (ook niet heel klein, 6x13(?) m waar de schuur ook op staat) en met 5 kids is dat toch wel meegenomen
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4379

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 19 Mei 2020 06:10

Re: Schutting

30 cm is echt heel weinig ruimte hoor. Je bereikt veel meer door je tuin op te knappen, dat geeft al een heel ander aanzicht. Ik zou daarin ook wel rekening houden met je buren, het is een hele mooie haag en een schutting oid geeft echt een heel ander aanzicht en met klimop ook meer onderhoud voor je buren.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2526

Geregistreerd: 02 Jan 2016 16:21

Bericht 19 Mei 2020 07:59

Re: Schutting

Elroya schreef:Het scheelt zo'n 30-40 cm, en dat over de gehele lengte. Is dan best wel wat ruimte stiekem.
We hebben hem 2 jaar geleden ook wat korter gesnoeid. En dat gaf toch wel wat gaten. Groeit idd wel aan, het binnenste is nu donkergroen en de topjes lichtgroen. Mochten we hem nu kort (naar het mideen) snoeien dan zal het helemaal gaten veroorzaken denk ik. Vooral omdat je in het midden echt de takken ziet. En weet niet of de het daar niet kapot van gaat.
Ik zal de opties eens gaan googlen


Een taxus kan je helemaal terug snoeien!


"Bent u aan’t denken over een volledige terugsnoei van uw taxushaag? De Taxus Baccata is een conifeer waarbij het terugsnoeien tot op het hout tot de mogelijkheden behoort. Houdt er hierbij wel rekening mee dat het tot wel drie jaar kan duren voordat uw taxushaag weer volledig dichtgegroeid is. Het volledig terugsnoeien van uw taxushaag is een optie wanneer uw huidige haag te breed is uitgegroeid en u de volledige haag in breedte flink terug wenst te brengen"

https://www.taxustopper.nl/taxus-snoeien/
<<

Kira

Bericht 19 Mei 2020 08:00

Re: Schutting

Ik zou inderdaad zoals scandic zegt proberen op een andere manier ruimte te creëeren. 30 cm is inderdaad net niks, dan heb je maar een piepklein beetje ruimte extra. En een heg die niet meer mooi is of met veel meer doorkijk.
Kunnen jullie niks aan de indeling van de tuin doen?
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 19 Mei 2020 09:27

Re: Schutting

Juist doordat we de achtertuin anders willen aanpakken, willen we de heg hierin meenemen.
En we willen ook helemaal geen problemen met de buren, daarom ben ik juist aan het kijken naar alternatieven.

Salades, tnx! Als.dat de optie wordt is het nog bedenken of wij, en de buren, de grotere doorkijk erg vinden
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2526

Geregistreerd: 02 Jan 2016 16:21

Bericht 19 Mei 2020 10:11

Re: Schutting

Die doorkijk is dan tijdelijk. 2x per jaar blijven snoeien en hij wordt vol en blijft smal.
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 19 Mei 2020 10:16

Re: Schutting

Denk er ook aan dat taxus echt een ramp is om eruit te halen. De wortels zijn enorm dik, lang en diep.

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers