Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Mondkapjes

<<

Anoniem279

Bericht 08 Mei 2020 09:38

Mondkapjes

Misschien handig om er een apart topic voor te hebben, nu er zoveel vraag gaat zijn naar mondkapjes. Misschien kunnen we tips delen, wat kan wel, wat werkt niet/mag niet, waar kun je mondkapjes bestellen of hoe kun je ze zelf maken, etc etc.

Hierbij meteen mijn vraag: Wat ik me afvroeg, hoe weet je nu of mondmaskers wel of niet medisch zijn? Edit: even ter verduidelijking: we willen géén medische mondkapjes, mag niet voor particulier gebruik, maar ik ben bang dat ik toch wel medische mondkapjes heb ontvangen. Wij hebben ze een paar dagen terug hier besteld:
https://protectwear.nl/collections/onze ... gs-50stuks

Na bestellen zagen wij wel op het nieuws dat er een CE keurmerk op het mondkapje moet staan als het een medisch mondmasker is. Vandaag hebben we ze ontvangen, er staat geen CE keurmerk op het mondkapje. Maar er staat we een CE keurmerk op de doos en de doos (een ander merk dan ze op de site lieten zien) is ook afkomstig van het merk Boda, een Chinees bedrijf in ‘Medical supplies’. Zouden we deze nu wel of niet mogen dragen? Mijn vriend gaf aan een beetje moeite ermee te hebben om deze te dragen, omdat we dus niet zeker weten of ze medisch zijn, hij geen problemen ermee wil krijgen en áls ze medisch zijn, dan zijn ze beter op hun plek in het ziekenhuis.

Overigens hebben we ook een aantal herbruikbare besteld (misschien leuk om tips te delen, patronen, kleine ondernemers die ze maken etc) dus die zal hij wel vaker gaan dragen, maar die zijn waarschijnlijk een stuk dikker en op hete dagen waarschijnlijk niet te doen.
Laatst gewijzigd door Anoniem279 op 08 Mei 2020 10:54, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5362

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:12

Bericht 08 Mei 2020 09:39

Re: Mondkapjes

Voor in het OV bijvoorbeeld hoeft er toch geen keurmerk op te staan?

Edit; ik las je vraag verkeerd denk ik :)
10.04.17
<<

Anoniem279

Bericht 08 Mei 2020 09:42

Re: Mondkapjes

Nee we willen juist ook géén keurmerk maar vragen ons af of we mondkapjes gekregen hebben die blijkbaar wel medisch zijn ?
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5362

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:12

Bericht 08 Mei 2020 09:50

Re: Mondkapjes

Ja ik las het eerst verkeerd inderdaad!
Daar heb ik verder geen idee van eigenlijk.
10.04.17
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 08 Mei 2020 09:55

Re: Mondkapjes

Ik zou ze gewoon gebruiken omdat er geen keurmerk op de kapjes zelf zit. Ik denk daarom dat ze dus niet geschikt zijn voor medisch gebruik. Misschien produceert het bedrijf ook goedgekeurde mondkapjes en hebben ze verpakkingsmateriaal gebruikt dat ze ook daarvoor gebruiken.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Anoniem279

Bericht 08 Mei 2020 10:01

Re: Mondkapjes

Ja hij neigt er ook naar. Vooral omdat de herbruikbare die hij besteld heeft een stuk dikker lijken, goed voor normale dagen maar tijdens hete zomerdagen wellicht niet fijn. Dan zijn deze weer iets prettiger.
Ze zijn trouwens ook niet per stuk verpakt, moeten medische mondkapjes niet steriel zijn en dus wel per stuk verpakt?
Ik voel me een beetje schuldig dat ik deze besteld heb eigenlijk.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2526

Geregistreerd: 02 Jan 2016 16:21

Bericht 08 Mei 2020 10:02

Re: Mondkapjes

Teun schreef:Ik zou ze gewoon gebruiken omdat er geen keurmerk op de kapjes zelf zit. Ik denk daarom dat ze dus niet geschikt zijn voor medisch gebruik. Misschien produceert het bedrijf ook goedgekeurde mondkapjes en hebben ze verpakkingsmateriaal gebruikt dat ze ook daarvoor gebruiken.


Dit staat op de site:
"De maskers zijn CE gecertificeerd en geschikt voor eenmalig gebruik."

Dus denk wel dat het chirurgische maskers zijn.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4383

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 08 Mei 2020 10:10

Re: Mondkapjes

Maar medische mondkapjes zijn toch ffp2 kapjes? En dat zijn dit niet. Ik heb dezelfde besteld. Het verschil zit hem in dat ffp2 jezelf ook beschermt, overige kapjes beschermen alleen de mensen om je heen tegen jou. Daarom heeft de zorg een ffp2 masker nodig, ter bescherming van zichzelf.
Dit is hoe ik het in ieder geval heb begrepen.
<<

Anoniem279

Bericht 08 Mei 2020 10:11

Re: Mondkapjes

https://www.npostart.nl/nos-journaal/06 ... W_04508321

Hier het 20:00 nieuws van 6 mei. Op 9:00 komt er een reportage in beeld over mondmaskers in het OV waarin ook meer wordt uitgelegd over het CE keurmerk. Wij hebben nu van die mondkapjes zónder dat keurmerk op de mondkapjes zelf, zoals hij links (zijn rechterhand) laat zien. Dus ik zou denken dat het wel mag. Maar aangezien er op de doos dus wel een keurmerk staat... Ik vind dit lastig.

Sawadee: in principe is het de bedoeling dat je mondkapjes na één keer gebruiken sowieso niet een tweede keer gebruikt. Dus ook zelfgemaakte moet je na 1x in de was gooien.
<<

Anoniem279

Bericht 08 Mei 2020 10:13

Re: Mondkapjes

Scandic, dat klinkt al iets duidelijker!
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2526

Geregistreerd: 02 Jan 2016 16:21

Bericht 08 Mei 2020 10:22

Re: Mondkapjes

Flo schreef:https://www.npostart.nl/nos-journaal/06-05-2020/POW_04508321

Hier het 20:00 nieuws van 6 mei. Op 9:00 komt er een reportage in beeld over mondmaskers in het OV waarin ook meer wordt uitgelegd over het CE keurmerk. Wij hebben nu van die mondkapjes zónder dat keurmerk op de mondkapjes zelf, zoals hij links (zijn rechterhand) laat zien. Dus ik zou denken dat het wel mag. Maar aangezien er op de doos dus wel een keurmerk staat... Ik vind dit lastig.

Sawadee: in principe is het de bedoeling dat je mondkapjes na één keer gebruiken sowieso niet een tweede keer gebruikt. Dus ook zelfgemaakte moet je na 1x in de was gooien.


Het gaat om het CE keurmerk, wat benoemd wordt in die zin.

"De maskers zijn CE gecertificeerd en geschikt voor eenmalig gebruik.
<<

Anoniem279

Bericht 08 Mei 2020 10:24

Re: Mondkapjes

Sawadee schreef:
Flo schreef:https://www.npostart.nl/nos-journaal/06-05-2020/POW_04508321

Hier het 20:00 nieuws van 6 mei. Op 9:00 komt er een reportage in beeld over mondmaskers in het OV waarin ook meer wordt uitgelegd over het CE keurmerk. Wij hebben nu van die mondkapjes zónder dat keurmerk op de mondkapjes zelf, zoals hij links (zijn rechterhand) laat zien. Dus ik zou denken dat het wel mag. Maar aangezien er op de doos dus wel een keurmerk staat... Ik vind dit lastig.

Sawadee: in principe is het de bedoeling dat je mondkapjes na één keer gebruiken sowieso niet een tweede keer gebruikt. Dus ook zelfgemaakte moet je na 1x in de was gooien.


Het gaat om het CE keurmerk, wat benoemd wordt in die zin.

"De maskers zijn CE gecertificeerd en geschikt voor eenmalig gebruik.


Maar dat staat dus niet op mondkapje zelf. Eigenlijk zou je even die reportage moeten kijken die ik hierboven plaatste ? Ik vind het allemaal maar verwarrend.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4383

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 08 Mei 2020 10:30

Re: Mondkapjes

Misschien schept dit wat duidelijkheid? https://www.rijnmond.nl/nieuws/195175/W ... ede-manier
<<

Anoniem279

Bericht 08 Mei 2020 10:35

Re: Mondkapjes

Oh jaaa dit is duidelijk, dank je wel! Helemaal prima dus ??
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2526

Geregistreerd: 02 Jan 2016 16:21

Bericht 08 Mei 2020 11:26

Re: Mondkapjes

Ja het is wel verwarrend allemaal.
Want in de zorg zie je ze ook diezelfde maskers gebruiken.
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1965

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 08 Mei 2020 12:12

Re: Mondkapjes

Dit zijn tandartsmondkapjes, dus wel medisch, maar ze beschermen niet tegen het virus, dus in het ziekenhuis zullen ze deze nooit gebruiken bij het verzorgen van coronapatiënten.
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 16:20

Bericht 08 Mei 2020 15:26

Re: Mondkapjes

Hema krijgt ze ook in het assortiment, 10 voor €9,95

https://www.hema.nl/mooi-gezond/gezondh ... 00011.html
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5362

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:12

Bericht 08 Mei 2020 15:56

Re: Mondkapjes

Onze AH verkoopt ze nu ook!
10.04.17
<<

Anoniem279

Bericht 08 Mei 2020 15:58

Re: Mondkapjes

De Intratuin hier inmiddels ook.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 08 Mei 2020 21:10

Re: Mondkapjes

Scandic schreef:Maar medische mondkapjes zijn toch ffp2 kapjes? En dat zijn dit niet. Ik heb dezelfde besteld. Het verschil zit hem in dat ffp2 jezelf ook beschermt, overige kapjes beschermen alleen de mensen om je heen tegen jou. Daarom heeft de zorg een ffp2 masker nodig, ter bescherming van zichzelf.
Dit is hoe ik het in ieder geval heb begrepen.

Dit inderdaad. En liever de FFP1 ook niet bestellen. Ik zou voor gewone chirurgische maskers gaan.

Ik ga zelf overigens mondkapjes aanschaffen.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 08 Mei 2020 21:20

Re: Mondkapjes

Beschermen die FFP1 dan twee kanten op of is dan weer alleen de persoon die het mondkapje draagt beschermd?
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25121

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 08 Mei 2020 21:23

Re: Mondkapjes

Girli schreef:Hema krijgt ze ook in het assortiment, 10 voor €9,95

https://www.hema.nl/mooi-gezond/gezondh ... 00011.html


Zijn dit gewoon een soort papieren wegwerpdingen? Want dan vind ik een euro per stuk behoorlijk prijzig eigenlijk!
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem304

Bericht 08 Mei 2020 21:28

Re: Mondkapjes

Bliss schreef:
Girli schreef:Hema krijgt ze ook in het assortiment, 10 voor €9,95

https://www.hema.nl/mooi-gezond/gezondh ... 00011.html


Zijn dit gewoon een soort papieren wegwerpdingen? Want dan vind ik een euro per stuk behoorlijk prijzig eigenlijk!

In de titel staat 10. In de omschrijving 50. :laughcry:
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 08 Mei 2020 21:31

Re: Mondkapjes

Savi schreef:
Bliss schreef:
Zijn dit gewoon een soort papieren wegwerpdingen? Want dan vind ik een euro per stuk behoorlijk prijzig eigenlijk!

In de titel staat 10. In de omschrijving 50. :laughcry:


Ja dat zag ik ook al.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 08 Mei 2020 21:33

Re: Mondkapjes

Bij het Kruidvat zijn het er 20 voor 17,99, dus ik denk dat het er bij de Hema dan toch 10 zijn.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
Volgende

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers