Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Oud huis (vóór 1906) kopen/verbouwen

<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 28 Apr 2020 14:17

Oud huis (vóór 1906) kopen/verbouwen

Is er hier iemand die ervaring heeft met het opknappen/verbouwen van een woning van vóór 1906? Wij hebben iets op het oog, maar geen flauw idee hoe hoog de kosten zijn waar we aan moeten denken. Op basis van de foto’s zullen badkamer en keuken sowieso vervangen moeten worden (reken ik zo’n €40.000 voor - is dat reëel?), houtwerk (trappen, vloeren, deuren) opgeknapt. En alle standaard dingen zoals wandafwerking. Tot zover kan ik nog wel wat schatten, maar hoe duur dingen als muren doorbreken of leidingen verleggen zijn weet ik echt niet. Cv is al aanwezig.

Als het bij de bezichtiging geen hopeloos wrakhok blijkt, gaan we er uitaard sowieso vakmensen naar laten kijken. Maar ik ben heel benieuwd tegen welke dingen jullie zijn aangelopen en of de kosten jullie mee of tegen vielen. Hebben jullie alles zelf gedaan, zelf professionals ingehuurd of dat door een aannemer laten doen? Heb je nog tips? Kortom, vertel me alles! :smile:
<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1895

Geregistreerd: 14 Apr 2014 12:58

Bericht 28 Apr 2020 14:30

Re: Oud huis (vóór 1906) kopen/verbouwen

Leuk! Wat voor soort huis is het? Wij zijn momenteel ons huis, met officieel bouwjaar 1640, aan het opknappen. Nu is het grondig verbouwd in 1960, maar alsnog best gedateerd.

Qua keuken en badkamer €40.000 ligt er ook heel erg aan, doe je het zelf en hoe duur gaat de keuken/badkamer zijn. Wij zijn alles bij elkaar zeker €15.000 à €20.000 minder kwijt, maar wij doen het zelf.

Verder, hoe zit het met de isolatie? Nu kun je subsidie krijgen voor het isoleren van je woning. Wij hebben zowel de spouw als de kruipruimte geïsoleerd, dat geeft al een stuk meer comfort.

Ik ga nog even verder denken ?
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ Boy january 2014
♡ Girl january 2016
♡ Girl march 2019
♡ Girl september 2020
<<

Anoniem332

Bericht 28 Apr 2020 14:57

Re: Oud huis (vóór 1906) kopen/verbouwen

1907 telt dat ook? ? ik hou van dit soort huizen! Hogen plafonds, licht en ruimte.

Wij hebben het van onder tot boven gerenoveerd. Op de dubbel glas kozijnen na.

Het voordeel van deze huizen is dat het de vloeren (waarschijnlijk) bestaan uit houten balken dus je kan heel makkelijke leidingen door de grond laten lopen/wegwerken.

Indien de verdiepingsbalken over de hele
Breedte lopen kan je makkelijk muren weg halen. Zo niet zijn het dagende muren en moet het ondersteund worden met een stalen balk.
Dat hebben we voor de zekerheid bij de doorgang van de keuken laten doen.

40 k voor keuken en badkamer is realistisch.

Hier hebben we ook de hele boven verdieping geïsoleerd, 3 slaapkamers gemaakt. Dakramen geplaatst.

Alles hebben we zelf gedaan, slopen, bouwen, afbouw en details.
Uitbesteed stucen, leidingen koppelen, Electra in de meterkast, en die doorbraak van de keuken.

Het is raadzaam om op de fundering te letten. Dat zou ik wel even goed uitzoeken en navragen Bij de gemeente.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9777

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 28 Apr 2020 16:23

Re: Oud huis (vóór 1906) kopen/verbouwen

Hier een huis van rond 1900. Hier bleken de houten vloerbalken verrot en houtworm in te zitten.. kwamen we achter toen we door de vloer zakte.
Verder kan er veel scheef zijn en hou rekening dat er altijd mankementen naar boven komen. Dus het is fijn om een extra potje te hebben voor die dingen.
<<

Stuiterbal

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 306

Geregistreerd: 29 Dec 2018 19:08

Bericht 28 Apr 2020 16:50

Re: Oud huis (vóór 1906) kopen/verbouwen

Wij hebben een huis uit 1900. Deze is van boven tot beneden gerenoveerd. Bij ons zijn de buiten draagmuren blijven staan, het dak was pas 10 jaar oud en alle ramen en kozijnen. Verder hebben wij alles aan moeten pakken.

Wat al gezegd wordt, laat sowieso een bouw technische keuring doen. Maar zelfs dan kom je zaken tegen die je op voorhand niet kunt zien.

Ons huis kostte 107.000 in aanschaf en wij waren 120.000 euro kwijt aan verbouwing.

Hierin zat dus;
-leidingwerk (ingehuurd)
-electra (ingehuurd)
-aanbouw (ingehuurd)
-nieuwe betonvloer benedenverdieping
-3 gerealiseerde slaapkamers op de zolder
-timmer en hout werk
-nieuwe badkamer wc tegelvloer gehele benedenverdieping en keuken

Dit is even uit mijn hoofd. De aanbouw was het duurste uiteraard. Deze hebben wij dan ook van buiten afgewerkt met hout.
Maar dat heeft ons dik 35.000 euro gekost puur omdat wij dat hebben laten doen.
Voor de badkamer 2 wc's en gehele benedenverdieping tegelvloer waren wij 10.000 euro kwijt. De keuken idem.

Tja leidingwerk en electra van boven tot beneden kost ook wel wat.
Maar het was de ellende waard hahaha. Ben enorm blij met ons huis ook al moeten er echt nog zaken aangepakt worden.
For evigt, måske for evigt
Skal vi sammen, samme vej
Og når I morgen får øjne, og natten hviler sig
Skal vi for evigt måske samme vej
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11577

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 28 Apr 2020 22:46

Re: Oud huis (vóór 1906) kopen/verbouwen

Wij hebben ons huis behoorlijk verbouwd en dan is ons huis nog uit 1963 dus heel veel nieuwer

Waarbij tegenaan liepen was dat het huis vol tochtgaten zat en veel inderdaad niet recht is. Isoleren wordt daardoor lastiger. Het is mogelijk dat er in het huis waar je gaat kijken nog geen spouwmuur zit waardoor je al met voorzetwandjes moet gaan werken om beter te kunnen isoleren.

Electra als je daar nu mee bezig gaat zou ik het gelijk toekomstproof maken door er gelijk een 3-fasenkast in te zetten.

Waar ik bij ons huis nooit over na gedacht had was het riool. Die zat vorige week dus verstopt en we hebben nu de hele tuin op de kop liggen omdat het nog oude buizen zijn. Deze worden nu vervangen voor pvc.

Verder zijn er elke winter wel een paar dakpannen die we hebben moeten vervangen.

Keuken en badkamer is maar net wat je wil en hoe je het wil. Wil je een bad ben je meer kwijt dan alleen een douche.

Met dit soort huizen is een bouwkundige keuring gewoon echt noodzakelijk. En hou rekening met een flink potje voor onvoorziene uitgaven.
2015 💙
<<

Anoniem332

Bericht 29 Apr 2020 07:19

Re: Oud huis (vóór 1906) kopen/verbouwen

Ik zou ook nagaan wanneer er verbouwd is in het huis. Je kan in het gemeente archief kijken welke vergunningen eraan gevraagd zijn.
Wij waren nogal op onze hoede voor asbest. Hoewel dat niet in 1900 gebruikt werd maar later wel tot de jaren 80/90. Wij vonden alleen losse plaatjes bij de rookkanalen tijdens het slopen.

https://www.infomil.nl/onderwerpen/asbe ... wegwijzer/
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 01 Mei 2020 13:30

Re: Oud huis (vóór 1906) kopen/verbouwen

Dankjewel allemaal! Fijn om wat ervaringen te lezen. We zijn inmiddels ook met een aannemer gaan kijken en we gaan een bod doen. Dus duim voor ons!
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11577

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 01 Mei 2020 18:32

Re: Oud huis (vóór 1906) kopen/verbouwen

Oeh spannend wat is de verwachting wat er aan moet gebeuren?
2015 💙
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 01 Mei 2020 22:16

Re: Oud huis (vóór 1906) kopen/verbouwen

Veel. :laughcry:

Er is iets met de riolering (gresbuis), er moeten veel schrootjes verwijderd worden, wanden gestukadoord en gespoten. Een raam plaatsen, plavuizen en laminaat leggen, nieuwe badkamer en keuken dus, al het houtwerk geschuurd en geschilderd enz. enz. In feite moet alles gebeuren wat je maar kunt bedenken in een oud huis op de ramen na.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11577

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 01 Mei 2020 22:34

Re: Oud huis (vóór 1906) kopen/verbouwen

Ik lees dit en dan denk oh dat valt toch wel mee het had erger gekund. Zo grappig hoe dat kan veranderen. Had me dit drie jaar geleden laten lezen voor ik mijn vriend kende en dan was ik bij de gedachte alleen al gek geworden.

Gresbuizen hebben wij ook nog liggen die gaan er over 1,5 week uit. Kan op zich lang goed gaan maar je hebt kans dat er takken in gegroeid zijn en dan heb je dus verstopping. Dat kunnen ze met een camera controleren of het nog goed is.

Hebben jullie al een bod gedaan?
2015 💙
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 01 Mei 2020 22:58

Re: Oud huis (vóór 1906) kopen/verbouwen

Nee, volgende week. Gelijk een uiterst bod.

Hebben jullie ook nog coaten overwogen i.p.v. vervangen?
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11577

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 01 Mei 2020 23:06

Re: Oud huis (vóór 1906) kopen/verbouwen

Spannend,

Nee mijn vriend is daarin nogal een onbenul. We willen het huis gaan verkopen als het huis te koop komt wat wij graag willen (2-1kap klus woning 1,5x zo groot). Dus toen vorige week het riool verstopt zat en het ontstopbedrijf adviseerde om het eens te checken en te vervangen voor pvc heeft mijn vriend gelijk besloten dat het ook gelijk moest. Want anders kan het alleen maar gedoe opleveren. Dezelfde dag is hij nog gaan graven.
Aan het vervangen zijn we in totaal 500 euro kwijt (man die een dag komt en materialen). Het deel onder het huis doen we niet want dat is nog goed. Coaten geen idee maar dat zal niet veel goedkoper zijn, als ik al zie dat een cameraonderzoek al op een kleine 300 zit.
2015 💙
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 02 Mei 2020 10:54

Re: Oud huis (vóór 1906) kopen/verbouwen

Wat ik ervan zie tot nu toe is met name dat het graafwerk scheelt. Nouja, genoeg om onderzoek naar te doen in ieder geval.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11577

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 02 Mei 2020 11:04

Re: Oud huis (vóór 1906) kopen/verbouwen

Ja dat graafwerk is inderdaad nogal een klus. Wij zijn 2 dagen aan het graven geweest. Alles ligt nu open. ‘Gelukkig’ is onze voortuin maar 12,5 meter lang en lag er ook nog een stuk verhoogde bloembak overheen... dus gemiddeld moesten we zo’n 70 cm de grond in. En de gasleiding loopt er een cm of 15 naast dus machinaal was niet verstandig.
2015 💙

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers