Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Toeslagpartners

<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 24 Apr 2020 12:54

Toeslagpartners

Ik weet het even niet meer.
Hoe zit het nou met toeslagpartners?

Ben je automatisch toeslagpartners als je samenwoont? En gaat het dan met terugwerkende kracht, of pas per de datum dat je samenwoont?
<<

Anoniem304

Bericht 24 Apr 2020 13:00

Re: Toeslagpartners

Je bent niet automatisch toeslagpartners als je samenwoont, maar jullie hebben (beide?) kinderen dus dan zit het misschien wel anders en kan je het beste even de Belastingdienst site bekijken en de rekenhulp gebruiken.

Het kan met terugwerkende kracht zijn, maar daar zijn verschillende situaties voor
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... agpartners

Ik vind de site van de Belastingdienst altijd wel heel duidelijk hier in.
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 24 Apr 2020 13:02

Re: Toeslagpartners

Dat is per situatie verschillend, Lejow. Maar neem even voor het gemak aan dat het om jouw eigen situatie gaat?

Als je gaat samenwonen met je vriend zijn jullie inderdaad toeslagpartners van elkaar op het moment dat er een kind ingeschreven staat op hetzelfde adres als waar jullie beiden ingeschreven staan.

Dit gaat in vanaf de maand nadat hij (of jij) ingeschreven staat en niet met terugwerkende kracht.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2526

Geregistreerd: 02 Jan 2016 16:21

Bericht 24 Apr 2020 13:04

Re: Toeslagpartners

Winegum schreef:Dat is per situatie verschillend, Lejow. Maar neem even voor het gemak aan dat het om jouw eigen situatie gaat?

Als je gaat samenwonen met je vriend zijn jullie inderdaad toeslagpartners van elkaar op het moment dat er een kind ingeschreven staat op hetzelfde adres als waar jullie beiden ingeschreven staan.

Dit gaat in vanaf de maand nadat hij (of jij) ingeschreven staat en niet met terugwerkende kracht.


Volgens mij kijken ze wel met terugwerkende kracht, dus als je in maart gaat samenwonen, en je kreeg eerst bijvoorbeeld wel zorgtoeslag, kan het zijn dat je het terug moet betalen want ze bekijken per jaar naar je toeslagen. Zo is het jaren geleden uitgelegd aan me door de BD.
Zou het iig even goed uitzoeken.
Laatst gewijzigd door Sawadee op 24 Apr 2020 13:15, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Kira

Bericht 24 Apr 2020 13:11

Re: Toeslagpartners

Volgens mij inderdaad met terugwerkende kracht. Zo werkte met een vriendin van mij wel in ieder geval. Maar je bent toch nog niet aan het overwegen samen te gaan wonen na een paar maanden daten, lijkt me.
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3499

Geregistreerd: 11 Apr 2017 11:46

Bericht 24 Apr 2020 13:15

Re: Toeslagpartners

M’n vriend en ik werden toeslag partners in november door zoon en ik moest van het gehele jaar zorgtoeslag terugbetalen (wisten we dus had het in april zelf al stopgezet) en waren heel 2017 gelijk toeslagspartner.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11588

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 24 Apr 2020 13:22

Re: Toeslagpartners

Pippa schreef:M’n vriend en ik werden toeslag partners in november door zoon en ik moest van het gehele jaar zorgtoeslag terugbetalen (wisten we dus had het in april zelf al stopgezet) en waren heel 2017 gelijk toeslagspartner.


Dit verschilt wel, als je al samen op een adres ingeschreven stond ben je inderdaad het hele jaar toeslagpartner. Was dat niet zo dan behoud je wel recht op die toeslag.
2015 💙
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 24 Apr 2020 13:40

Re: Toeslagpartners

Minx schreef:
Pippa schreef:M’n vriend en ik werden toeslag partners in november door zoon en ik moest van het gehele jaar zorgtoeslag terugbetalen (wisten we dus had het in april zelf al stopgezet) en waren heel 2017 gelijk toeslagspartner.


Dit verschilt wel, als je al samen op een adres ingeschreven stond ben je inderdaad het hele jaar toeslagpartner. Was dat niet zo dan behoud je wel recht op die toeslag.

Exact dit inderdaad. Dit is hetzelfde als dat je al eerder samenwoonde en pas later in het jaar gaat trouwen. Dan wordt je met terugwerkende kracht als toeslagpartner gezien.
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 24 Apr 2020 13:44

Re: Toeslagpartners

Voor de volledigheid heb ik maar even de bronnen erbij gepakt:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... agpartners

Wij zijn dit jaar ná 1 januari gaan samenwonen

U wordt met terugwerkende kracht toeslagpartner vanaf de 1e van de maand nadat u op hetzelfde adres bent gaan wonen. Of vanaf de dag van samenwonen als dat op de 1e was.

Edit: exact dezelfde link die Savi al had gepost. Sorry!! ?‍♀️
Zeer duidelijk wat mij betreft dat het dus niet met terugwerkende kracht geldt in de situatie die ik in eerste instantie schetste
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 24 Apr 2020 14:56

Re: Toeslagpartners

Het gaat inderdaad over ons, nu nog niet aan de orde, maar zou zonde zijn als het in nov bijv wel zo is en ik het hele jaar terug moet betalen.
En ook al was het nu wel aan de orde, was dat ook aan mij toch :P

Ik snapte de link niet, want als je dit jaar gaat samenwonen is dat toch automatisch na 1 januari ?.

En ook ik ken slechte verhalen over terug betalen, maar dat is dan idd dus als je al samenwoonde en de situatie veranderde.

Dat is fijn om te lezen.
<<

Anoniem301

Bericht 24 Apr 2020 15:04

Re: Toeslagpartners

Letterlijk gezien is dat aan jou inderdaad Lejow, maar met een kind in het spel vind ik dat wel heel anders en hoor je daar toch ook rekening mee te houden. Vind dat het sowieso allemaal erg snel gaan voor B. Zelf zou ik dat (denk ik) toch anders aanpakken.
<<

Kira

Bericht 24 Apr 2020 16:15

Re: Toeslagpartners

Ik weet wel zeker dat ik dat anders aan zou pakken. Misschien ben ik daar wel heel extreem in want wil sowieso niet samenwonen zolang mijn zoon thuis woont.
Maar ook financieel ga je er hard op achteruit voor jezelf, want de toeslagen vallen inderdaad weg. Misschien met het inkomen van je vriend merk je daar niets van, maar voor jezelf lijkt me dat je financieel onafhankelijk wil zijn.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 24 Apr 2020 19:08

Re: Toeslagpartners

Even de belastingdienst bellen! Met kinderen is dit inderdaad anders. Mijn vriend en ik zijn jaren geen toeslagpartners geweest dat kwam pas na ons samenlevingscontract, wij hebben geen kinderen. En sowieso met een samengesteld gezin waarbij een aantal kinderen betrokken zijn, wellicht wat langer wachten? Samenwonen is nogal wat voor alle betrokken kinderen. Veel samengestelde gezinnen verkijken zich hierop.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 24 Apr 2020 20:13

Re: Toeslagpartners

Carrie schreef:Letterlijk gezien is dat aan jou inderdaad Lejow, maar met een kind in het spel vind ik dat wel heel anders en hoor je daar toch ook rekening mee te houden. Vind dat het sowieso allemaal erg snel gaan voor B. Zelf zou ik dat (denk ik) toch anders aanpakken.


Wat vind je precies snel gaan?
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 24 Apr 2020 20:15

Re: Toeslagpartners

Dames, ik vroeg geen advies over het samenwonen.
Ik vroeg hoe het zat met toeslagpartners.

Het zou zonde zijn als we aan het einde van een jaar zouden samenwonen en er 10 mnd toeslagen terug moeten.
<<

Anoniem313

Bericht 24 Apr 2020 21:27

Re: Toeslagpartners

Lejow schreef:
Carrie schreef:Letterlijk gezien is dat aan jou inderdaad Lejow, maar met een kind in het spel vind ik dat wel heel anders en hoor je daar toch ook rekening mee te houden. Vind dat het sowieso allemaal erg snel gaan voor B. Zelf zou ik dat (denk ik) toch anders aanpakken.


Wat vind je precies snel gaan?


Nou ja, je bent net een paar maanden aan het daten, toch? Dan vind ik het samenvoegen van jullie gezinnen later dit jaar wel erg snel, ja. Voor jou voelt dat in je verliefdheid vast anders, maar voor kinderen is dit heel heftig en snel.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 25 Apr 2020 08:48

Re: Toeslagpartners

Geen idee of dit bij jullie zo speelt hoor Lejow. Maar vaak gehoord is dat de kinderen het ook willen en het zo gezellig vinden. Kinderen hebben geen idee wat dit betekent en kunnen het helemaal niet overzien wat het betekent dat 2 gezinnen met in totaal 4 kinderen worden samengevoegd. Ik ben heel blij voor je zo verliefd bent maar onderschat niet dat wat nu heel gezellig lijkt te zijn in bezoekjes met de gezamenlijke kinderen 24/7 samengevoegd iets heel anders is.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 25 Apr 2020 08:49

Re: Toeslagpartners

Lejow schreef:Dames, ik vroeg geen advies over het samenwonen.
Ik vroeg hoe het zat met toeslagpartners.

Het zou zonde zijn als we aan het einde van een jaar zouden samenwonen en er 10 mnd toeslagen terug moeten.


Ik acht die kans groot. Waarom bel je niet gewoon even met de belastingdienst?
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 25 Apr 2020 09:20

Re: Toeslagpartners

Het is ook nog niet aan de orde. Maar ben wel info aan het inwinnen.
Zal ze idd even bellen, maar ik dacht: wellicht weet iemand hier het.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 25 Apr 2020 10:44

Re: Toeslagpartners

Caulfield schreef:
Lejow schreef:
Wat vind je precies snel gaan?


Nou ja, je bent net een paar maanden aan het daten, toch? Dan vind ik het samenvoegen van jullie gezinnen later dit jaar wel erg snel, ja. Voor jou voelt dat in je verliefdheid vast anders, maar voor kinderen is dit heel heftig en snel.


Carrie benoemt dat ze het 'sowieso snel vindt gaan'.
Dus ik vroeg me af wat precies dan.
<<

Kira

Bericht 25 Apr 2020 11:08

Re: Toeslagpartners

Ik denk dat ze het snel vind gaan dat je hier nu al mee bezig bent na dat je iemand pas een paar maanden kent. Om dan over samenwonen te denken en jezelf een samengesteld gezin noemen vind ik snel. Kan me voorstellen dat Carrie dat bedoelt.
<<

Anoniem279

Bericht 25 Apr 2020 11:14

Re: Toeslagpartners

Kira schreef:Ik denk dat ze het snel vind gaan dat je hier nu al mee bezig bent na dat je iemand pas een paar maanden kent. Om dan over samenwonen te denken en jezelf een samengesteld gezin noemen vind ik snel. Kan me voorstellen dat Carrie dat bedoelt.

Hier ben ik het eigenlijk ook wel mee eens. Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij het zien van dit topic van jou Lejow ook al dacht, huh, nu al? Ookal is het alleen maar oriënterend, ik had deze opmerkingen al wel verwacht bij het zien van de titel icm jouw naam alleen al...
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 25 Apr 2020 11:17

Re: Toeslagpartners

Lejow schreef:
Caulfield schreef:
Nou ja, je bent net een paar maanden aan het daten, toch? Dan vind ik het samenvoegen van jullie gezinnen later dit jaar wel erg snel, ja. Voor jou voelt dat in je verliefdheid vast anders, maar voor kinderen is dit heel heftig en snel.


Carrie benoemt dat ze het 'sowieso snel vindt gaan'.
Dus ik vroeg me af wat precies dan.
Hij heeft je in december op fb toegevoegd toch? Het is nu 4 maanden later, da’s niet superlang :)
#teammaple🍁
<<

Anoniem301

Bericht 25 Apr 2020 13:38

Re: Toeslagpartners

Kira schreef:Ik denk dat ze het snel vind gaan dat je hier nu al mee bezig bent na dat je iemand pas een paar maanden kent. Om dan over samenwonen te denken en jezelf een samengesteld gezin noemen vind ik snel. Kan me voorstellen dat Carrie dat bedoelt.

Ja, dat bedoel ik precies. Mensen lijken soms in hun dolle verliefdheid de kinderen en de impact daarop te vergeten.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 25 Apr 2020 15:17

Re: Toeslagpartners

Maar waarom mag ik er niet over nadenken dan? Er gebeurt verder niks, ik doe verder niks. Ik denk er over na. Juist omdat er kinderen in het spel zijn.
Of mag ik niet verder denken dan morgen?

En ja ik noem mezelf een samengesteld gezin. Hij de zijne, ik de mijne en samen ondernemen we leuke dingen.
Maar kennelijk zie ik die term anders.

Maar goed, bedankt dat jullie allemaal zo waakzaam zijn hoor.
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers