Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Levensstijl/standaard

<<

Anoniem309

Bericht 24 Apr 2020 12:33

Re: Levensstijl/standaard

Fred schreef:Wat zou je minimaal nodig hebben (niet zo zeer geld) om gelukkig te kunnen zijn?
Voor de een is dat bijv. veel vrienden, huisdieren, de ander wil bijv. sowieso een auto/bepaald type woning of op vakantie gaan.

Stel je zou geen vrienden, kinderen en familie hebben en je kunt net rond komen (waardoor je dus geen uitjes kunt doen die geld kosten) en je woont bij wijze van spreken in een bouwval. Zou je dan nog gelukkig kunnen zijn? Dit is uiteraard erg extreem, maar ik denk dat ik dan niet gelukkig kan zijn. In mijn openingspost heb ik onderaan vermeld wat ik toch wel nodig heb om enigszins gelukkig te kunnen zijn.


Mooie vraag, ik denk dat ik met heel weinig dingen wel tevreden en misschien wel gelukkig kan zijn. Ik heb in het verleden ook echt in een krot gewoond en de afgelopen 2 maanden heb ik nauwelijks kunnen douchen en hebben we ook een paar dagen zonder water gezeten. Dat zijn dingen waar ik heel makkelijk op anticipeer. Als ik moet poepen in een emmer omdat er geen water is om door te spoelen, dan is dat maar zo en dump ik dat gewoon op ons land. We zitten ook soms zonder stroom en voor de kerst hebben we ook 5 dagen geen tv/internet gehad. Natuurlijk is dat vervelend, maar ik kan daar wel makkelijk mee om gaan en wordt daar niet per se ongelukkig van. Ik haal geluk vooral uit de mensen om mij heen. En vooral uit het samenzijn met mijn man. Nu moet ik wel zeggen dat we sinds het verlies van onze dochter wel een stuk minder gelukkig ben. Ik had zo graag geluk willen halen uit het moederschap, en dat maakt het ook zo lastig. Want ik ben wel mama geworden, maar kan het moederschap niet ervaren zoals dit bedoeld is. Ik denk dan ook dat ik weer wat gelukkiger zou zijn als ik weer een kindje zou krijgen en ik het moederschap wel kan ervaren zoals dat hoort. En hoewel ik de situatie voor nu kan accepteren en tevreden kan zijn, denk ik dat ik van een kinderloze toekomst wel ongelukkig zou worden.
<<

Anoniem304

Bericht 24 Apr 2020 12:50

Re: Levensstijl/standaard

Ik heb echt geen idee wat ik minimaal nodig heb. Ik ben snel tevreden, maar echte geldzorgen lijken me killing voor mijn geluk.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 24 Apr 2020 13:30

Re: Levensstijl/standaard

Ik zou trouwens niet gelukkig zijn als ik geen familie, vrienden of kinderen zou hebben. In een krot wonen kan ik prima want ik heb tijdens mijn studie jarenlang antikraak gewoond, overal valt wel wat van te maken met een beetje creativiteit. We wonen nu ook niet superdeluxe maar wel comfortabel en vinden locatie belangrijker dan ruimte op dit moment. Maar geldzorgen lijkt me inderdaad ook echt niet goed voor mijn geluk.
<<

Anoniem279

Bericht 24 Apr 2020 13:40

Re: Levensstijl/standaard

Qua vakanties ben ik trouwens wisselend. Ik kan enorm uitkijken naar en genieten van een vakantie in eigen land, vind het ook niet erg om dat jaren achter elkaar te doen. Maar op de één of andere manier wissel ik dat eens in de zoveel jaar graag af met iets 'groots'. Zo heb ik 2x een rondreis in Canada gedaan en zijn we een keertje naar Florida geweest. En staat er nu voorzichtig een derde rondreis Canada op de lange termijnplanning (voor mijn vriend de eerste). En tot die tijd besparen we geld door alleen in eigen land op vakantie te gaan. Wat ik dus eigenlijk ook helemaal niet als 'compromis' ervaar, ik zit bij wijze van spreken liever op Ameland dan op Mallorca.

Het schuldgevoel bij grotere uitgaven waar Sarah het op de vorige pagina over heeft, herken ik ook. Toevallig heb ik de afgelopen weken een nieuwe fiets besteld, zonwering voor op het balkon en nieuwe stoelen voor op het balkon, en ligt er kunstgras voor op het balkon in de planning. Ergens voelt dat als onszelf in de nesten werken qua financiën, wat dikke onzin is want we kunnen het allemaal prima missen.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 24 Apr 2020 13:40

Re: Levensstijl/standaard

Hmm.. lastige vraag ook wel. Ik heb duidelijk geen familie naast me nodig om gelukkig te zijn. Wel een partner, ik kan niet, in tegenstelling tot mijn zus, alleen zijn. Heb altijd overal vrienden gehad maar kan ook goed lang zonder. Ik haal wel echt geluk uit zon en vogelgeluiden en daarom is Nederland niet voor mij. En van lange reizen, niet korte weekjes weg. Maar geld heb ik nooit gehad dus weet niet hoe dat zou zijn. Vind het bezitten van een afbetaalde auto al heel wat. Ik werk om te leven en zeker niet om mijn leven te verspillen aan werken voor een ander. Ik wil voldaan en vol geleefd hebben.

Ps: wat lief Marin! Wil best weekje ruilen hoor, hou ook wel van Bourgondisch voor een periode ;) Ruilen we O. en R. dan ook?
Afbeelding
Afbeelding
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11587

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 24 Apr 2020 13:51

Re: Levensstijl/standaard

Het schuldgevoel bij grotere uitgaven waar Sarah het op de vorige pagina over heeft, herken ik ook. Toevallig heb ik de afgelopen weken een nieuwe fiets besteld, zonwering voor op het balkon en nieuwe stoelen voor op het balkon, en ligt er kunstgras voor op het balkon in de planning. Ergens voelt dat als onszelf in de nesten werken qua financiën, wat dikke onzin is want we kunnen het allemaal prima missen.


Dit herken ik inderdaad ook terwijl het inderdaad helemaal niet hoeft. Ik bereken ook elke maand wat ik over heb en wat niet. Ik hoop dat dat schuldgevoel minder wordt als ik een flink bedrag op mijn spaar heb staan.
2015 💙
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 24 Apr 2020 14:17

Re: Levensstijl/standaard

Marsy31 schreef:

Ps: wat lief Marin! Wil best weekje ruilen hoor, hou ook wel van Bourgondisch voor een periode ;) Ruilen we O. en R. dan ook?


Zijn allebei leuke jongetjes dus mag best!
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 24 Apr 2020 14:22

Re: Levensstijl/standaard

Qua minimaal lijkt me het fijnste om in elk geval geen geldzorgen te hebben. Zorg en stress lijkt me heel naar en ook de rest van je leven zo kunnen beïnvloeden.
Alle luxe dingen geniet ik enorm van maar het is allemaal niet onmisbaar.

En uiteraard gezond zijn en gezonde dierbaren hebben. Dat is toch het belangrijkste maar dat blijft ook zo, hoe rijk je ook bent qua geld, het mooiste en fijnste is dat. Lekker cliché maar wel waar.

Beetje wat Savi zegt dus. Ik vind het lastig om er verder echt concrete dingen over te zeggen.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem279

Bericht 24 Apr 2020 14:30

Re: Levensstijl/standaard

De vraag wat je minimaal nodig hebt is gewoon een lastige vraag. Dat wat je voor geluk nodig hebt, schuift vanzelf mee naarmate je situatie verandert. Nu denk ik soms: Ik zou heel ongelukkig zijn met hooguit €50 in de week om van te leven. Terwijl wij het 6 jaar geleden met vaak nog wel minder deden, en toen waren we ook gelukkig. Zes jaar geleden dacht ik dat het als een paradijs zou aanvoelen als we niet meer op geld hoefden te letten, maar dat blijkt ook allemaal wel mee te vallen.
Er is gewoon geen minimum voor geluk. Het fijne van een gelukkig gevoel is dat dat gevoel kennelijk heel elastisch is en je in elke situatie wel geluk zou kunnen vinden. Als het tenminste om geld en materialisme gaat.
<<

Anoniem321

Bericht 25 Apr 2020 11:25

Re: Levensstijl/standaard

Ik merk dat het voor mij begint te verschuiven. Waar ik 10 jaar geleden de hoogte van mijn salaris nog belangrijker vond dan werkgeluk en balans tussen werk en privé (want zo konden we verre reizen maken en doen/kopen wat we wilden) ligt bij mij nu wel veel meer de focus op geluk, balans en innerlijke rust. Dan maar wat minder geld. Wél met die aantekening dat we geen geldzorgen krijgen. Dus ik werk net genoeg om alles te kunnen bekostigen en zo nu en dan iets leuks te kunnen doen.
Dan maar geen verre reizen en ieder jaar een nieuwe telefoon, dan maar niet ieder jaar een nieuwe garderobe. Langer met spullen doen, meer tweedehands kopen. Is ook nog eens beter voor het milieu.
<<

Anoniem315

Bericht 25 Apr 2020 11:56

Re: Levensstijl/standaard

Fred, ik heb ruimte nodig om gelukkig te zijn. Ruimte voor mijn hobby en ruimte om me te kunnen afzonderen. Ik heb in een appartement gewoond en in een rijtjeshuis, maar daar bleef het gemis knagen.
En ik heb een gemiddeld inkomen nodig, anders kan ik die hobby niet blijven uitvoeren.

Hollygolightly, dat is een bizar verschil hè? Wij hebben ons huis (1600m2 oppervlak aan erf) voor nog geen 260k gekocht..
<<

Anoniem326

Bericht 25 Apr 2020 12:33

Re: Levensstijl/standaard

Harrison schreef:Ik zou trouwens niet gelukkig zijn als ik geen familie, vrienden of kinderen zou hebben. In een krot wonen kan ik prima want ik heb tijdens mijn studie jarenlang antikraak gewoond, overal valt wel wat van te maken met een beetje creativiteit. We wonen nu ook niet superdeluxe maar wel comfortabel en vinden locatie belangrijker dan ruimte op dit moment. Maar geldzorgen lijkt me inderdaad ook echt niet goed voor mijn geluk.


Ik denk dat als volwassene met kinderen wel een andere standaard hanteert. En het is een ingewikkelde vraag. Natuurlijk zijn je gezin, gezondheid en familie veel belangrijker. Maar, in zoverre dat kan, je zelf de standaard waarin je leeft bepaalt, welke standaard hanteer je dan minimaal? Ik hanteer nu een andere standaard dan toen ik student was. En natuurlijk ben ik dankbaar voor mijn kinderen en gezondheid ook als ik onverhoopt in krot zou wonen. Maar ik werk er wel voor om een hogere standaard te hebben, voor mezelf en voor mijn kinderen.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 25 Apr 2020 18:49

Re: Levensstijl/standaard

Ja hmm Nouja dan zou ik zeggen dat het zoals het nu is mijn standaard is haha. Omdat het overeenkomt met hoe ik opgegroeid ben. Lekker huis in de stad, een fijne auto, twee goede inkomens, lekker sporten, paar keer per jaar op vakantie en regelmatig een weekendje weg, uit eten of activiteit buiten de deur doen wanneer ik er zin in heb. Daar werken we inderdaad voor. Dat zal ongetwijfeld straks iets veranderen doordat er een kind is maar hoe precies weet ik nu natuurlijk nog niet. Ik voel het nu niet anders dan voor ik zwanger was qua huis bijvoorbeeld.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6818

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 25 Apr 2020 19:29

Re: Levensstijl/standaard

Harrison schreef:Ja hmm Nouja dan zou ik zeggen dat het zoals het nu is mijn standaard is haha. Omdat het overeenkomt met hoe ik opgegroeid ben. Lekker huis in de stad, een fijne auto, twee goede inkomens, lekker sporten, paar keer per jaar op vakantie en regelmatig een weekendje weg, uit eten of activiteit buiten de deur doen wanneer ik er zin in heb. Daar werken we inderdaad voor. Dat zal ongetwijfeld straks iets veranderen doordat er een kind is maar hoe precies weet ik nu natuurlijk nog niet. Ik voel het nu niet anders dan voor ik zwanger was qua huis bijvoorbeeld.


Dit absoluut!
Eerste paar jaar met kind iets minder etentjes enzo maar tegenwoordig doet hij lekker mee haha
2016
Vorige

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers