Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Opruimen/zooi in je huis

<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 13 Apr 2020 13:21

Opruimen/zooi in je huis

Nu we veel thuis zitten moeten we nog meer opruimen natuurlijk. Nu gaat me dat de ene dag beter af dan de andere. Het is hier echt wel netjes maar ik hou van écht netjes (wat me nooit echt lukt). En viel me vandaag op dat ik naast het dagelijks terugkerende opruimrondje (kleren, vaat, was, speelgoed, gewoon wat je elke dag gebruikt) elke dag weer nieuwe spullen ‘krijg’ waar ik iets mee moet, wat dus nog meer werk is. Post, cadeaus, pakketjes, briefjes. Die pakketjes zijn mijn eigen schuld en de rest heel lief maar word er gek van! Heb ik net alles op zijn plek komen er weer andere dingen die ik moet uitzoeken, weggooien of een plekje moet geven. Hoe gaan jullie hiermee om?
<<

Anoniem293

Bericht 13 Apr 2020 13:26

Re: Opruimen/zooi in je huis

Ik herken het Lot! Ik heb geen tips voor je.
Ga zo weer een rondje doen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43579

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 13 Apr 2020 13:51

Re: Opruimen/zooi in je huis

Ik ben daar zo slecht in. Vooral dat soort stapeltjes inderdaad.

Dozen van pakketjes leg ik vaak vast achterin m'n auto. Dan verzamel ik 't een beetje en is 't vast uit zicht en kan ik 't weg brengen zodra ik er een keer aan denk of 't vol zit.

Ik probeer verder de dag door gewoon dingen mee te nemen. Ligt er wat op de trap om mee naar boven te nemen? Niet tien keer langs lopen maar neem het nou mee (of laat het zoontje mee tillen).

Onze eettafel ligt bijv vaak half vol. Hebben een best grote tafel maar de helft ligt vol met knutsels, kranten, andere troepjes. Dat ruim ik eens in de zoveel tijd wel op maar daarna ontstaat het weer.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem307

Bericht 13 Apr 2020 14:22

Re: Opruimen/zooi in je huis

Ik vind er zo niets aan om op te ruimen. Ik weet de helft van de tijd niet eens waar ik met de zooi naartoe moet. Ik vind het alleen nog vervelender om troep om me heen te hebben. Hier moet je dan ook geen kasten opentrekken. Daar verberg ik alles in. Maar voor het oog is het heel opgeruimd.
<<

Anoniem304

Bericht 13 Apr 2020 14:49

Re: Opruimen/zooi in je huis

Meteen opbergen en niet ergens neerleggen om 'later' te sorteren of op te ruimen werkt voor mij het beste.

Post meteen openen, verwerken, opruimen.
Koopzegels meteen in het bakje en om de week inplakken.
Gekregen prullaria gewoon weggooien.
Iets gekocht? Meteen uit de verpakking en die weggooien, spulletjes in de juiste kast.

Wij hebben weinig kastruimte en ik gooi zoveel mogelijk weg. Ik heb echt een hekel aan zichtbare troepjes.
En wat je niet koopt hoef je ook niet op te bergen ?
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3293

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:20

Bericht 13 Apr 2020 15:06

Re: Opruimen/zooi in je huis

Ik ben daar echt enorm slecht in. Ik vind het zelf heel vervelend om in een rommelig huis te leven, maar het gebeurt ook gewoon. Komt ook wel echt door de jongste die overal mee aan het sjouwen is. Dan leg ik dingen netjes neer en dan legt zij het weer ergens anders neer. Ergens weet ik dat dat onzin is, want als ik het echt goed op zou bergen zou zij het niet pakken.

Horen goede tips ook in dit topic thuis? Dan ben ik daar érg ontvankelijk voor!!!
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 13 Apr 2020 15:10

Re: Opruimen/zooi in je huis

Herkenbaar.. we laten het er maar bij, want met meerdere kids krijgen we het gewoon niet opgeruimd. Het groter speelgoed van de jongste 2 wat moeilijker op te bergen is, knutselwerkje, dingen nog om te doen, etc etc
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem304

Bericht 13 Apr 2020 15:13

Re: Opruimen/zooi in je huis

Ik heb er trouwens zo'n afkeer van omdat m'n moeder vroeger (en nu nog, maar in mindere mate) overal stapeltjes post had liggen. Op de bureaustoel, op een eetkamerstoel, op de bank, op de kast, op het bureau, in de vensterbank, onder de salontafel.
Dat is toch niet om aan te zien. 90% kan je meteen wegflikkeren. Weg ermee.

Speelgoed is natuurlijk een ander verhaal, daar heb ik ook geen last van als het netjes opgeruimd is, ondanks dat je dat deels wel ziet dan natuurlijk.
<<

Emma

Major Yipyapper

Berichten: 3114

Geregistreerd: 24 Okt 2015 10:53

Bericht 13 Apr 2020 15:54

Re: Opruimen/zooi in je huis

Savi schreef:Meteen opbergen en niet ergens neerleggen om 'later' te sorteren of op te ruimen werkt voor mij het beste.

Post meteen openen, verwerken, opruimen.
Koopzegels meteen in het bakje en om de week inplakken.
Gekregen prullaria gewoon weggooien.
Iets gekocht? Meteen uit de verpakking en die weggooien, spulletjes in de juiste kast.

Wij hebben weinig kastruimte en ik gooi zoveel mogelijk weg. Ik heb echt een hekel aan zichtbare troepjes.
En wat je niet koopt hoef je ook niet op te bergen ?


Precies dit! Ik kan echt niet tegen troep, het enige jammere is dat ik snel dingen weg wil doen en mijn vriend wil het altijd heel lang bewaren ??‍♀️
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11503

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 13 Apr 2020 15:57

Re: Opruimen/zooi in je huis

Sommige post haalt bij ons het huis niet eens, net als de meeste enveloppen. We openen al
lopend de posten selecteren dan op is onzin kan gelijk weg of moeten we goed lezen.

Kaarten ed blijven vaak een aantal weken staan en dan gaan ze weg. Pakketten gelijk uitpakken en de kast in of gelijk dezelfde dag nog terug.

Groot speelgoed, leuk maar ‘s avonds gaat dat mee naar je kamer.

Plastic meuk verdwijnt hier over het algemeen vrij snel. Zonde dat het geproduceerd en verkocht is maar wij kunnen er niets mee.

Elke avond is het netjes als we gaan slapen, gebruik je iets ruim je het daarna op. Tuurlijk is het hier wel eens een ontploffing, maar voor we naar buiten gaan bv ruimen we binnen alles op. Een paar keer per dag 5 minuten opruimen scheelt gewoon heel veel. Na het eten bv even 1 minuut de stofzuiger onder de tafel door scheelt al weer kruimels door je hele huis.

Schoenen uit bij de deur en eventueel ook sokken als die enorm vies zijn scheelt ook.
2015 💙
<<

Blunt

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 723

Geregistreerd: 16 Sep 2013 14:48

Bericht 13 Apr 2020 16:04

Re: Opruimen/zooi in je huis

Ik merk dat ik er minder goed tegen kan nu we zo veel thuis zitten. Ik vind het echt heel fijn als het leeg en opgeruimd is om mij heen. We hebben best wel wat frutsels zoals plantjes, kaarsjes, vazen tulpen enzo maar ik probeer steeds de rest leeg te houden, aanrecht ook, en bekers en bordjes van de werkplekken en slaapkamer weer naar beneden te halen. Wat voor mij het beste werkt: vaste plekken voor alles. Ik heb dus ook veel bakjes met allemaal een vaste plek en een eigen inhoud.

Voor post bijvoorbeeld 1 ikea bakje in een dichte kast in de woonkamer. Vol? Dan zoek ik m uit, kan alsnog 90% weg en de rest in een ordner die in de werkkamer staan.

Kaarten gaan in een kaartenhouder en als die vol is of de kaarten staan een tijdje gaan ze of weg of als er echt een bijzonder verhaaltje in staat oid gaan ze in een ordner in de werkkamer.
<<

Anoniem332

Bericht 13 Apr 2020 17:37

Re: Opruimen/zooi in je huis

Sinds kort heeft alles eindelijk een plek hier.

Knutsel spullen, in de kast, papier bij papier, stiften, schaar lijm etc in bakjes. Bak met klei, bak met verf. Knutsel werken belanden meestal snel in de prullenbak. Ten zij het een hoogstaand werkje is.

Post, kaarten worden op het prikbord in de gang gehangen. Geboorte kaartjes op een kast tot we een kaartje terug sturen daarna direct op het prikbord.

Tijdschriften liggen in de kast op een stapel. Krant en bijlage blijven niet langer dan een paar dagen liggen. Dan gaan ze de papier bak in.

Papier wat we per post gestuurd krijgen gaat direct in de mappen waar het hoort.

Post waarvan we niet direct weten waar het moet, gaat in een bak en eens in de zoveel tijd legen we die. Ook binnen van grote aankopen belanden daar. Andere bonnen gaan direct de prullenbak in.

Speelgoed. In de speelhoek is een bak voor hout speelgoed en een ladeding van Ikea met twee bakken, 1 voor plastic zooi 1 voor Duplo.
Puzzels en voorlees boeken liggen in de kast. Andere boeken in het huisje.

In onze werkkamer hebben we een lade blok met pennen, perforator, plakband ect.
Hier liggen ook volle en lege batterijen in een apart bakje. Ook een bakje met klein geld. Pasjes die we niet tot nauwelijks gebruiken. Lade met kabels, koptelefoons, bakje met usb sticks etc.

Kortom alles heeft een plek en ligt bij elkaar. Ik werd er gek van dat er op verschillende plekken papier, pennen, tijdschriften etc. Lagen.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 13 Apr 2020 17:50

Re: Opruimen/zooi in je huis

De post zoeken we meestal gelijk uit. Reclame van loterijen ed direct de prullenbak in en van de rest bekijken of we er iets mee moeten. Voor de post die we moeten bewaren heb ik op een kast een klein bakje staan en dat gaat eens in de zoveel tijd naar boven.

Sinds de verbouwing hebben we het huis beneden over het algemeen beel beter opgeruimd. Keuken doen we gelijk en speelgoed ruimen we na het eten op. We hebben alleen veel te weinig kastruimte (alleen de keuken en een kleine vakkenkast van de Ikea), waardoor het alsnog niet helemaal netjes is qua speelgoed..
De eettafel is hier ook bekend, blijft veel te vaak iets op liggen!
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 13 Apr 2020 19:16

Re: Opruimen/zooi in je huis

Herkenbaar dus. Ik krijg binnenkort een grote nieuwe kast en ga daar ook eens even een goede indeling maken ook met knutselspullen, snoeren v elektronica en zo. Vakje voor post. iPad en controller etc. En dan hopelijk heel veel ruimte over laten. Zodat ik daar een keer iets even neer kan leggen en daarna weer opruimen.

Hoop niet dat ik alles weer vol duw. Post van pensioenfonds, de kampioen en de postcodeloterij gooi ik ook meteen weg voortaan. Zegels van Efteling heb ik nog bewaard. Zal ik die ook maar weg doen, zal vast niet gaan ivm Corona.
<<

Anoniem277

Bericht 13 Apr 2020 20:02

Re: Opruimen/zooi in je huis

Wij krijgen nog amper post dus dat is fijn. Ken je postfilter?

Verder heb ik het laatste jaar veel tijd besteed aan het ordenen van mijn spullen. Daar pluk ik nu de vruchten van. Daarnaast heb ik 1 bak met rotzooi, die zoek ik iedere week uit en ruim dat op. Die moet iedere weekend leeg. Zo krijgt bij mij alles in plek.

Ken je marie kondo? Dat helpt echt.
Scheelt ook echt veel in de zooi.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43579

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 13 Apr 2020 20:07

Re: Opruimen/zooi in je huis

Wij moeten eigenlijk echt de kast die we hebben voor troepjes een keer echt uitruimen. Die hebben we in de vijf jaar dat we hier wonen nooit uitgeruimd dus zit zo vol. Als die leeg is kunnen we weer dingen die er bovenop liggen erin doen. Moeten we echt eens doen.... Zeggen we al tijden. ?
Mijn probleem is ook dat ik niet goed de spullen van m'n man kan opruimen. Dan weet ik niet of 't weg moet of niet. En gezien het gros toch een van hem is, schiet het niet erg op. Dat moeten we eigenlijk echt samen doen.
Let's discover the world together.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9406

Geregistreerd: 25 Nov 2015 15:30

Bericht 14 Apr 2020 06:41

Re: Opruimen/zooi in je huis

Ik maak dagelijks in ieder geval de eettafel leeg en leg veel spullen in ons kantoor/bijkeuken. Ik heb pas rust als die tafel leeg is haha!

Maar verplaatsen is natuurlijk niet de beste optie. Wegdoen kan ik wel heel goed dus elke vakantie ga ik opruimen!
⁠♡♡♡
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:34

Bericht 14 Apr 2020 06:53

Re: Opruimen/zooi in je huis

Oh ik ben hier zó slecht in. Ik ben nogal een rommelkont en haat opruimen ?
Ik kan wel goed opruimen als ik weet dat er mensen langskomen maar ja, dat gebeurt nu niet haha.

Bij ons verzamelt alles zich op het kookeiland. Heb ik ‘m leeg geruimd dan ligt ie binnen no time weer vol met post, haarfrutsels, boekjes, laptops en opladers.

Ik ruim wel vaker op nu we met z’n allen thuis zijn. Maar nog.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3718

Geregistreerd: 01 Jan 2015 12:05

Bericht 14 Apr 2020 07:23

Re: Opruimen/zooi in je huis

Bij mij geldt het principe chaos in mijn huis is chaos in mijn hoofd. Ik ruim altijd op want ik kan echt niet tegen rommel of troep in huis. Ik hou het dagelijks bij, post gelijk opruimen (al krijgen we tegenwoordig amper post) en alles heeft een vaste plek.
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2382

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:09

Bericht 14 Apr 2020 08:49

Re: Opruimen/zooi in je huis

Wij hebben hier ook altijd de helft van de eettafel vol liggen met teken- en knutselspullen van de kinderen. En in huis overal plekken waar zich post of speelgoed ophoopt. Of andere dingen waar we ons op dat moment geen raad mee weten en gewoon even 'dumpen'. In deze weken dat we allebei thuis zijn, werd dat pijnlijk duidelijk ;-)
We zijn meteen begonnen met opruimen, ruimte voor ruimte, kast voor kast en bakje voor bakje. En dat geeft echt veel voldoening. Hele veel wordt overbodig na een tijdje geleden heb, dus dat kon allemaal weg. En de rest kon eindelijk een keer op zijn plek. We moeten nu alleen de speelkamer van de kinderen nog, dat staat voor deze week op de planning.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 14 Apr 2020 12:36

Re: Opruimen/zooi in je huis

Oh Savi, zo herkenbaar, mijn ouders hebben ook van die stapeltjes post. Doe gewoon weg. Ik kan me voorstellen dat het met kinderen wel anders is maar er zijn hier twee plekken waar dingen liggen waar nog iets mee moet: in de hal pakketjes/dozen die naar de papierbak moeten. Dat doen we meestal dezelfde dag of de volgende dag. En een postbakje met post waar iets mee moet gebeuren. De rest wordt eigenlijk wel meteen opgeruimd. Behalve dan mijn kleren op de welbekende stoel in de slaapkamer. Dat ruim ik nu te weinig op eigenlijk, maar vind het een irritant klusje haha.

Verder hebben alle spullen een vaste plek, dat scheelt wel, dat je nooit denkt ik weet niet wat ik er mee moet ik leg het even hier. En daarnaast één keer in de zoveel tijd een rondje door alle laatjes die het risico lopen wat rommeliger te worden.
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2138

Geregistreerd: 07 Sep 2013 19:12

Bericht 19 Apr 2020 21:54

Re: Opruimen/zooi in je huis

Alles heeft hier wel redelijk een vaste plek, alleen ben ik de enige die zich eraan houdt haha, dus op die manier schiet het weer niet echt op en ben ik alsnog de hele dag aan het ruimen.

Mijn man en ik zijn er totaal verschillend in, dat werkt ook niet echt mee. Hij vind bijv dat speelgoed wat overal ligt na een dag spelen prima kan blijven liggen, want de volgende dag speelt zoontje er weer mee. ??‍♀️

Ik doe eens in de zoveel tijd een rondje marktplaats. Dan verzamel ik spullen/kleren/schoenen etc, zet ze even snel op de foto en gooi ze op MP of zo’n FB verkoopgroep. Andere spullen gooi ik weg, ik ben sowieso erg weggooierig aangelegd, kan niet zo goed tegen volle kasten en tafels enzo.
<<

Elisabeth

Kletskop

Berichten: 916

Geregistreerd: 10 Jan 2019 16:59

Bericht 20 Apr 2020 11:58

Re: Opruimen/zooi in je huis

Bij ons kon het altijd wel wat rommelig zijn en dan voornamelijk onze boekenkast. Daar leggen we heel makkelijk zooi neer. Ook de overloop en trap naar zolder was er verzamelplek van spullen.

Nu we thuis zitten heb ik de afspraak staan om elke dag 1 ruimte op te ruimen en zo de houden. En dat gaat erg goed.

Het hele huis hebben we opgedeeld (badkamer, overloop, trap, slaapkamer 1, slaapkamer 2 etc) dus sommige ruimtes zijn zo klaar en andere duren wat langer. Alles wat weg kan staat in de garage. Die ruimen we als laatste op.

De bovenverdieping is klaar en het is zo prettig. Hou het ook bij en dat geeft echt een vorm van rust.
We/ik heb nog een week voor de benede verdieping. In de meivakantie wil ik namelijk een paar muren witten en die niet per ongeluk weer vies maken met het opruimen/slepen van zooi ?

Het heeft ook zn voordelen om thuis te zijn!
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:55

Bericht 24 Apr 2020 19:05

Re: Opruimen/zooi in je huis

Ik ben eindelijk aan het opruimen/uitzoeken. Het is veel te veel op z'n beloop geweest en ik kan slecht dingen wegdoen, maar wil nu echt grote stappen maken. Eerste vraag al: hoe lang bewaren jullie papierwerk. Ik heb van alles aan belangrijke papieren die ik ooit moest bewaren, maar voor hoelang? Dingen als afschriften (ja oud spul dus), contracten, salarisstrookjes. Heb je dat ooit nog ergens voor nodig?
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2076

Geregistreerd: 08 Nov 2018 15:38

Bericht 25 Apr 2020 14:24

Re: Opruimen/zooi in je huis

Hier ook een bende. We hebben allerlei projecten dus er wordt heel wat afgeknutseld. Als je dan klein woont dan is het al snel ontploft. Volgende week heb ik gelukkig minder werk, dan ga ik het weer aanpakken.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers