Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


75 jaar bevrijding

<<

Patsy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1687

Geregistreerd: 01 Jan 2019 10:13

Bericht 11 Apr 2020 18:01

75 jaar bevrijding

Vandaag was ik een paar uurtjes aan het werk en in de stad waar ik werk was het vandaag precies 75 jaar geleden dat ze bevrijd werden. Ik vind het wel bizar hoor, 75 jaar bevrijding en toch zitten we nu allemaal "opgesloten" in ons huis. Hoe bizar is dat? Niet door een oorlog (gelukkig) maar door een virus. Door de corona-crisis zijn alle festiviteiten natuurlijk afgelast. Maar ik vraag me af of jullie er bij stil staan in deze periode. Zijn er bijzondere verhalen die je wilt delen over je woonplaats? Vertel!

In het dorp waar ik woon is het maandag precies 75 jaar geleden.
💙 25 februari 2014
💙 5 juni 2015
<<

Anoniem279

Bericht 11 Apr 2020 18:18

Re: 75 jaar bevrijding

Niet echt verhalen die ik wil delen maar ik sta er wel bij stil. Ik zou veel meer verhalen over mijn woonplaats willen weten en zou het eigenlijk heel erg tof vinden als er een soort lokaal ‘museumpje’ hier zou komen met alle verhalen van toen, voordat die nooit meer verteld kunnen worden.
Verder kijk ik in deze periode veel tv, vooral de documentaires. Ik vind de verhalen over de periode van de bezetting heel interessant.
<<

Patsy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1687

Geregistreerd: 01 Jan 2019 10:13

Bericht 11 Apr 2020 18:54

Re: 75 jaar bevrijding

Ik ben er ook erg in geïnteresseerd. Hier in het dorp zouden op verschillende plekken verhalen verteld worden over gebeurtenissen in het dorp. Ik was dat erg nieuwsgierig naar. Hopelijk gaat dat nog wel een keer gebeuren.

Zo'n museum klinkt goed, Flo!
💙 25 februari 2014
💙 5 juni 2015
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:55

Bericht 11 Apr 2020 18:58

Re: 75 jaar bevrijding

Flo schreef:Niet echt verhalen die ik wil delen maar ik sta er wel bij stil. Ik zou veel meer verhalen over mijn woonplaats willen weten en zou het eigenlijk heel erg tof vinden als er een soort lokaal ‘museumpje’ hier zou komen met alle verhalen van toen, voordat die nooit meer verteld kunnen worden.
Verder kijk ik in deze periode veel tv, vooral de documentaires. Ik vind de verhalen over de periode van de bezetting heel interessant.


Kijk eens op de website van het gemeentearchief, die hebben vaak wel verhalen, helemaal als er geen museum is.
Van mijn eigen stad weet ik eigenlijk niet zo veel, lees net dat het hier op 18 april 75 jaar geleden is. Ik weet meer van de stad waar ik jaren heb gewerkt, daar is het 5-8 mei.
Lees overal oudere berichten van wat de plannen waren, maar daar komt nu natuurlijk niks van terecht. Had het inderdaad ook al eerder gepost, hoe krom het is dat we in het jaar van 75 jaar bevrijding ons eigenlijk niet heel vrij voelen.
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5349

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:12

Bericht 11 Apr 2020 19:08

Re: 75 jaar bevrijding

De spoorlijn van Amersfoort naar Apeldoorn loopt door ons dorpje heen en is in de oorlog flink gebombardeerd. In de bossen en op de heide zijn nog veel bomkraters daardoor te zien.

Het huis waar mijn opa en oma in wonen is opgebouwd van stenen van een gebombardeerd huis wat langs het spoor stond.
10.04.17
<<

Anoniem284

Bericht 11 Apr 2020 20:02

Re: 75 jaar bevrijding

We staan er wel enigszins bij stil. We hebben vandaag een vlag 75 jaar bevrijding binnen gekregen die we aan het huis hangen de komende weken. Meer inwoners hier doen dat. De Gelderlander heeft er ook over geschreven: https://www.gelderlander.nl/wageningen/ ... google.nl/

5 mei leeft normaal enorm natuurlijk in onze stad. Dat is dit jaar anders en raar, zeker omdat het 75 jaar bevrijding zou zijn. Geen defilé, geen veteranen, geen feest. Volgens mij zijn er wel plannen om het vuur te ontsteken zonder publiek.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 12 Apr 2020 19:10

Re: 75 jaar bevrijding

Hier was de bevrijding vorig jaar 75 jaar geleden want deze regio was onderdeel van operatie market garden. Ik woon zo ongeveer aan Hell's high way (de corridor die voor de snelle bevoorrading richting Arnhem moest zorgen). Straten etc zijn er naar vernoemd.

Vorig jaar september toen het 75 jaar geleden was hebben ze met voertuigen uit de tweede wereldoorlog de route nagereden in een groot convooi en stopte ze in diverse plaatsen. Zo heb ik toen mooi al die voertuigen van dichtbij kunnen bekijken. Ook ligt er een brits militair begraafplaats in de buurt met zo'n 300 gesneuvelde.

Uiteraard weet ik dat nu de rest van Nederland 75 jaar geleden is bevrijd, maar dat leeft hier in het zuiden minder dan vorig want toen waren hier alle festiviteiten. Oa een lezing over de bevrijding in deze omgeving en in een museum was er een speciale expositie te zien.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 12 Apr 2020 19:45

Re: 75 jaar bevrijding

Hier is het morgen 75 jaar geleden.
Er zou een hele herdenking zijn er, toch jammer dat dat niet door kan gaan.. ik vind het allemaal wel heel interessant, er zijn gewoon zoveel verhalen. Je bent nooit uitgelezen of gehoord hierover volgens mij.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15897

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 15 Apr 2020 12:20

Re: 75 jaar bevrijding

Hier is het vandaag ook 75 jaar geleden. Wij hebben de vlag uithangen, daar was een oproep voor gedaan. Die wapperende vlaggen doen me, juist in de corona tijd, des te meer beseffen dat we in vrijheid leven.

Hier hebben de afgelopen weken veel verhalen in de krant gestaan. Ik heb veel interesse in WOII, en lees de verhalen dan ook graag. Maar jeetje, wat een gruwelijkheden allemaal. Hoe onschuldige mannen als vergelding opgepakt werden en gefusilleerd. Maar vooral ook de manier waarop: Met hun gezicht naar de kogel toe, en dan eerst een kogelsalvo over hun hoofden heen en dan vervolgens een voor een de dodelijke kogel. Wanneer je als laatste in rij stond, wat een marteling.. ?
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12106

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 15 Apr 2020 13:42

Re: 75 jaar bevrijding

Hier hangen vandaag best veel vlaggen. Wij hebben een speciale corona vlag hangen ben vergeten hem te veranderen vandaag
Afbeelding
<<

Patsy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1687

Geregistreerd: 01 Jan 2019 10:13

Bericht 15 Apr 2020 13:44

Re: 75 jaar bevrijding

Zo mooi al die vlaggen. Hier hingen er ook veel in de straat. Zeker in deze tijd vind ik dat extra veel verbondenheid uitstralen.
💙 25 februari 2014
💙 5 juni 2015
<<

Anoniem272

Bericht 15 Apr 2020 18:48

Re: 75 jaar bevrijding

Het Anne Frank Huis heeft een prachtige youtubeserie gemaakt met acteurs, waarin Anne zogenaamd een videodagboek bijhoudt in plaats van een papieren dagboek
Zoon moet het voor school kijken en er opdrachten over maken, maar ik kijk stiekem mee!

Verder ben ik het Taptoe signaal op mijn trompet aan het instuderen. Het was me nooit eerder opgevallen, maar dat is dus een melodie die trompettisten puur met hun lippen maken, je gebruikt de ventielen er helemaal niet bij. Ik vind het nog best lastig! (ik speel nu een half jaar trompet)
De bedoeling is dat alle trompettisten van Nederland 'm 4 mei om 19:58 gaan spelen.

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers