Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


De wereld na het coronavirus

<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 01 Apr 2020 12:28

De wereld na het coronavirus

Zijn jullie daar al mee bezig? Denken jullie er over na? Hebben jullie gedachten over wat er anders zal gaan zijn/worden in de wereld?

Ik begin me meer en meer te beseffen dat de wereld waarschijnlijk nooit meer hetzelfde gaat zijn. Beslissingen en veranderingen die nu uit crisis doorgevoerd worden, kunnen best de nieuwe norm worden. Privacy en vrije wil staat even on hold. En dat is hier in Nederland nog allemaal supermild. In andere landen is er veel meer controle van gaan en staan, activiteiten waar, met wie, waarvoor, registraties van beweging en interacties maar ook van symptomen, gezondheid en lichaamstemperatuur.

Het zal ons waarschijnlijk positieve veranderingen brengen maar ook negatieve. En ik vind het heel raar om erover na te denken dat wij waarschijnlijk een hele bewuste voor/na corona generatie zullen worden zoals onze grootouders dat wellicht waren met de wereldoorlogen..

Voor wie dat leuk vindt.. een superinteressant opiniestuk van Yuval Noah Harari (schrijver van Sapiens en Homo Deus - nu ook meer actueel dan ooit): https://www.ft.com/content/19d90308-685 ... 3e61754ec6
<<

Anoniem279

Bericht 01 Apr 2020 12:35

Re: De wereld na het coronavirus

Ik denk hier inderdaad wel over na. Ik denk ook wel dat het anders gaat zijn, maar ik weet niet precies op welke manier. Ik weet in elk geval wel dat ik me er nu al veel bewuster van ben van hoe een virus kan toeslaan en verspreiden. En dat ik -hopelijk- veel meer in het ‘nu’ kan leven en intenser kan genieten van alle kleine geluksmomentjes. Dat lukt me nu wel en ik hoop dat dat niet weer afvlakt als alles weer meer richting het normale gaat.

Maar dat is meer op persoonlijk vlak. Ben daarnaast ook heel benieuwd hoe de wereld gaat veranderen.
<<

Monte

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 854

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:04

Bericht 01 Apr 2020 12:36

Re: De wereld na het coronavirus

Ik heb daar wel eens over nagedacht, maar eerlijk? Ik denk dat misschien net erna wat dingen nog anders zijn, maar die grote verandering die jij schetst (met generatie na corona) die zie ik niet. Ik zou niet weten wat er dan blijvend zal veranderen, behalve dat mensen misschien iets bewuster zijn van hygiëne.
<<

Anoniem279

Bericht 01 Apr 2020 12:38

Re: De wereld na het coronavirus

Monte schreef:Ik heb daar wel eens over nagedacht, maar eerlijk? Ik denk dat misschien net erna wat dingen nog anders zijn, maar die grote verandering die jij schetst (met generatie na corona) die zie ik niet. Ik zou niet weten wat er dan blijvend zal veranderen, behalve dat mensen misschien iets bewuster zijn van hygiëne.

Ik zie het er nog wel van komen dat er (nog) grotere personeelstekorten in de zorg gaan komen. Ik verwacht dat na dit alles een deel van het personeel wat nu wereldwijd op de IC’s staat, misschien wel uit zal vallen met psychische klachten op watvoor manier dan ook, of besluit ander werk te gaan doen omdat ze nooit meer voor de keuzes willen staan waar ze nu wel voor moeten staan.

Edit: en dan natuurlijk de economische crisis nog, die is onvermijdelijk.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 01 Apr 2020 12:50

Re: De wereld na het coronavirus

Monte schreef:Ik heb daar wel eens over nagedacht, maar eerlijk? Ik denk dat misschien net erna wat dingen nog anders zijn, maar die grote verandering die jij schetst (met generatie na corona) die zie ik niet. Ik zou niet weten wat er dan blijvend zal veranderen, behalve dat mensen misschien iets bewuster zijn van hygiëne.


Ik denk dat er wel verhoudingsgewijs ineens hele grote stappen gemaakt zijn die er al wel deels aan zaten te komen, maar die anders echt nog wel tientallen jaren hadden geduurd omdat je niet zulke life changing experimenten doet onder normale omstandigheden. Denk aan dingen als digitalisering, thuiswerken, onderwijs digitaal, woon-werkverkeer. Maar ook veranderingen qua overheidscontrole en privacy. En individuele verandering van leven, wat we belangrijk vinden, hoe we onze uren en energie willen besteden.

En ik ben dan opnieuw me weer bewust van hoe bijzonder onze nederlandse aanpak is. Rutte heeft ook iets gezegd van dat een harde vuist maken en mensen commanderen en controleren wellicht werkt op het moment, maar dat dat langetermijngevolgen heeft die moeilijk te repareren zijn. Ik ben daar we heel blij mee, dat besef van niet alleen actie nu maar ook gevolgen op lange termijn. Ik denk dat het in Nederland nog relatief gaat meevallen, maar wellicht in andere landen...

Naja, ik zou zeggen lees vooral het artikel (of het boek) als je het interessant vindt. Dat schetst natuurlijk een extreem beeld, maar 1984 was ook ooit maar een fictie boek.
Laatst gewijzigd door Whatever op 01 Apr 2020 12:51, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 01 Apr 2020 12:50

Re: De wereld na het coronavirus

Flo schreef:
Monte schreef:Ik heb daar wel eens over nagedacht, maar eerlijk? Ik denk dat misschien net erna wat dingen nog anders zijn, maar die grote verandering die jij schetst (met generatie na corona) die zie ik niet. Ik zou niet weten wat er dan blijvend zal veranderen, behalve dat mensen misschien iets bewuster zijn van hygiëne.

Ik zie het er nog wel van komen dat er (nog) grotere personeelstekorten in de zorg gaan komen. Ik verwacht dat na dit alles een deel van het personeel wat nu wereldwijd op de IC’s staat, misschien wel uit zal vallen met psychische klachten op watvoor manier dan ook, of besluit ander werk te gaan doen omdat ze nooit meer voor de keuzes willen staan waar ze nu wel voor moeten staan.

Edit: en dan natuurlijk de economische crisis nog, die is onvermijdelijk.


Daar ben ik ook bang voor inderdaad.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Kira

Bericht 01 Apr 2020 12:50

Re: De wereld na het coronavirus

Ja ik denk hier wel over na en geloof ook wel in een voor/na corona tijdperk.
Ik denk dat er misschien meer vrijheid gaat komen dmv thuiswerken bijvoorbeeld. Dat mensen die daar echt wel baat bij hebben dat makkelijker zouden kunnen doen. Of dat er toch zoiets gaat ingevoerd worden waardoor er minder auto's op de weg zijn bijvoorbeeld en het vliegverkeer anders wordt aangepakt.
Ik weet niet of het kan hoor, maar dat zijn gewoon hersenspinsels van mij.
En ik hoop dat mensen meer inzien waar het werkelijk om gaat, meer tijd besteden aan hun gezin en kinderen en hun eigen geluk ipv terug naar de gehaaste economie.
Ik vind het wel heel interessant om hier over na te denken.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 01 Apr 2020 12:55

Re: De wereld na het coronavirus

Lady schreef:
Flo schreef:Ik zie het er nog wel van komen dat er (nog) grotere personeelstekorten in de zorg gaan komen. Ik verwacht dat na dit alles een deel van het personeel wat nu wereldwijd op de IC’s staat, misschien wel uit zal vallen met psychische klachten op watvoor manier dan ook, of besluit ander werk te gaan doen omdat ze nooit meer voor de keuzes willen staan waar ze nu wel voor moeten staan.

Edit: en dan natuurlijk de economische crisis nog, die is onvermijdelijk.


Daar ben ik ook bang voor inderdaad.


Ik denk qua spoed en intensivistische zorg absoluut. Anderzijds denk ik ook dat in de reguliere zorg wat nu helemaal op zijn gat ligt ook dingen gaan veranderen en misschien wel afnemen qua bijv. hulpvraag (ik verbaas me vaak over compleet gebrek aan zelfredzaamheid van patienten in de huisartsenzorg) of preventief/aanvullend onderzoek. Ik kan er nog totaal geen beeld van vormen qua zorg eigenlijk. Niet eens over twee weken, laat staan over twee jaar.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11843

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 01 Apr 2020 13:13

Re: De wereld na het coronavirus

Ik denk er nog niet veel over na. Het enige wat ik wel verwacht is dat er ineens veel meer mogelijk gaat worden qua thuiswerken. En dat er meer mogelijk gaat worden in het onderwijs qua lessen. Misschien dat de lessen wel totaal anders aangepakt gaat worden.
Ik denk ook dat bepaalde beroepen die de laatste jaren veel last hebben gehad van bezuinigingen nu meer aanzien hebben gekregen en ook meer op de agenda komen te staan in Den Haag. Zoals zorg, onderwijs en defensie. Het is nu vrij duidelijk geworden dat deze beroepsgroepen toch wel veel oppakken de laatste weken en dat deze beroepsgroepen dat ook met hard en ziel doen.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 01 Apr 2020 13:37

Re: De wereld na het coronavirus

Whatever schreef:
Monte schreef:Ik heb daar wel eens over nagedacht, maar eerlijk? Ik denk dat misschien net erna wat dingen nog anders zijn, maar die grote verandering die jij schetst (met generatie na corona) die zie ik niet. Ik zou niet weten wat er dan blijvend zal veranderen, behalve dat mensen misschien iets bewuster zijn van hygiëne.


Ik denk dat er wel verhoudingsgewijs ineens hele grote stappen gemaakt zijn die er al wel deels aan zaten te komen, maar die anders echt nog wel tientallen jaren hadden geduurd omdat je niet zulke life changing experimenten doet onder normale omstandigheden. Denk aan dingen als digitalisering, thuiswerken, onderwijs digitaal, woon-werkverkeer. Maar ook veranderingen qua overheidscontrole en privacy. En individuele verandering van leven, wat we belangrijk vinden, hoe we onze uren en energie willen besteden.

En ik ben dan opnieuw me weer bewust van hoe bijzonder onze nederlandse aanpak is. Rutte heeft ook iets gezegd van dat een harde vuist maken en mensen commanderen en controleren wellicht werkt op het moment, maar dat dat langetermijngevolgen heeft die moeilijk te repareren zijn. Ik ben daar we heel blij mee, dat besef van niet alleen actie nu maar ook gevolgen op lange termijn. Ik denk dat het in Nederland nog relatief gaat meevallen, maar wellicht in andere landen...

Naja, ik zou zeggen lees vooral het artikel (of het boek) als je het interessant vindt. Dat schetst natuurlijk een extreem beeld, maar 1984 was ook ooit maar een fictie boek.


Op kleine schaal is dit idd bijv ook in mijn ziekenhuis merkbaar en dat is echt mooi! Projecten die al maanden of zelfs jaren door slepen worden nu in een paar dagen tijd compleet opgetuigd en in sneltreinvaart zelfs geïmplementeerd. Idd mbt thuiswerken, maar ook qua uitwisseling met andere ziekenhuizen, of manieren van samenwerken. Gedeeltelijk moeten zaken als privacy en wet- en regelgeving daar nu wel voor wijken, waar mogelijk. Daar zullen we na deze crisis nog een hele kluif aan krijgen weer terug te draaien. Men zal denken: als het toen kon...
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 01 Apr 2020 13:41

Re: De wereld na het coronavirus

Ja precies en op kleine schaal kan het ook best functioneel zijn. Hoeveel moeite ik wel niet gehad heb vorig jaar met privacy wetgeving en informatie uitwisselen rondom psychiatrische crisis patiënten.... dat was echt een probleem. Anderzijds moeten we ook echt voorzichtig zijn met zulke dingen en gaat terugdraaien vaak ook niet (makkelijk) meer.
<<

Anoniem315

Bericht 01 Apr 2020 14:00

Re: De wereld na het coronavirus

Ik heb er ook over nagedacht en ik zie 2 scenario's: óf alles gaat weer terug naar het oude (minus de digitale ontwikkeling natuurlijk, want die stappen hebben we maar mooi gezet) en iedereen krabbelt zo goed en zo kwaad als het kan weer op óf (en dit hoop ik eigenlijk) er gaat iets drastisch veranderen in voornamelijk de vitale beroepen (of door de regering of door de vitale werkers zelf, in de vorm van een opstand ofzo).
Ik vind het lastig om hier voorspellingen over te doen, want het is maar net hoe het verdere verloop van het virus gaat zijn en hoe de grote groep vervolgens reageert denk ik.
<<

Monte

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 854

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:04

Bericht 01 Apr 2020 14:02

Re: De wereld na het coronavirus

Whatever schreef:
Monte schreef:Ik heb daar wel eens over nagedacht, maar eerlijk? Ik denk dat misschien net erna wat dingen nog anders zijn, maar die grote verandering die jij schetst (met generatie na corona) die zie ik niet. Ik zou niet weten wat er dan blijvend zal veranderen, behalve dat mensen misschien iets bewuster zijn van hygiëne.


Ik denk dat er wel verhoudingsgewijs ineens hele grote stappen gemaakt zijn die er al wel deels aan zaten te komen, maar die anders echt nog wel tientallen jaren hadden geduurd omdat je niet zulke life changing experimenten doet onder normale omstandigheden. Denk aan dingen als digitalisering, thuiswerken, onderwijs digitaal, woon-werkverkeer. Maar ook veranderingen qua overheidscontrole en privacy. En individuele verandering van leven, wat we belangrijk vinden, hoe we onze uren en energie willen besteden.

En ik ben dan opnieuw me weer bewust van hoe bijzonder onze nederlandse aanpak is. Rutte heeft ook iets gezegd van dat een harde vuist maken en mensen commanderen en controleren wellicht werkt op het moment, maar dat dat langetermijngevolgen heeft die moeilijk te repareren zijn. Ik ben daar we heel blij mee, dat besef van niet alleen actie nu maar ook gevolgen op lange termijn. Ik denk dat het in Nederland nog relatief gaat meevallen, maar wellicht in andere landen...

Naja, ik zou zeggen lees vooral het artikel (of het boek) als je het interessant vindt. Dat schetst natuurlijk een extreem beeld, maar 1984 was ook ooit maar een fictie boek.
Nu met deze uitleg (en die van Flo) zie ik inderdaad dat veel zaken kunnen veranderen, interessant!
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 01 Apr 2020 14:36

Re: De wereld na het coronavirus

Ja precies en de duur van de situatie natuurlijk. Als je binnen 2-3 maanden alles weer onder controle hebt is het iets anders dan als mensen al een half jaar gewend zijn aan de nieuwe situatie.

Ik denk ook dat het in Nederland relatief zal meevallen en vooral ook positief zal werken, maar daarin ga ik dan wel uit dat het gaat zoals nu dus 1) liberaal georiënteerde politiek die zich feitelijk en kritisch blijft afvragen wat is onvermijdbaar en daar volop over communiceert en waar de bevolking zich ook geroepen voelt actief te participeren (en dus niet toegeven aan emoties als angst en helemaal geen gevoelsmatige schijnveiligheid met overmatige controle) en 2) dat de situatie in Nederland relatief kort zal duren, simpelweg omdat we maar een klein en dichtbevolkt en goed gestructureers land zijn. Maar nogmaals, ik ben heel benieuwd hoe landen in azie of bijvoorbeeld de VS hierin gaan veranderen. En ergens heb je dan ook weer kans dat als wereldwijd de norm verandert ook onze Hollandse nuchterheid en vrijgevochtenheid in de knel komt.

En inderdaad, niemand kan het voorspellen, maar ik vind het wel een leuk filosofie onderwerp.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2089

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 01 Apr 2020 18:37

Re: De wereld na het coronavirus

Ik denk dat de financiële gevolgen nog heel lang door gaan klinken. Want alle steunmaatregelen, terugbetalen van kinderopvang e.d. is op korte termijn natuurlijk heel mooi, maar op langere termijn moet dat geld natuurlijk ergens vandaan komen. Dus ik denk dat we de komende jaren als land echt flink moeten bezuinigen. Het geld om deze maanden, waarin we in z’n totaliteit minder productief zijn, door te komen moet terugbetaald worden.

Maar ook qua mentaliteit ben ik heel benieuwd welke veranderingen blijvend zijn. En je wordt allemaal nu natuurlijk heel erg met jezelf (en je directe omgeving) geconfronteerd, dus ik denk dat na deze periode ook ineens heel veel mensen een beslissing nemen over werk en relaties e.d.

Wat ik hoop is dat we allemaal een beetje toleranter blijven hierna. Het is een harde les in relativeren, je realiseren dat er ook dingen zijn die er niet toe doen of waar we geen invloed op hebben.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2098

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 01 Apr 2020 20:47

Re: De wereld na het coronavirus

Ik vraag me af of wij hier straks ook allemaal met mondkapjes op lopen.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5497

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 01 Apr 2020 20:52

Re: De wereld na het coronavirus

Ik ga dat artikel zometeen even lezen.

Ik wilde eigenlijk een soortgelijk topic openen maar dan meer op persoonlijk vlak. Wat hebben jij en je kinderen geleerd van deze crisis en wat ga je hierna anders doen?

Waar ik mij nu bewust van ben is dat we altijd vrij dicht op elkaar leven, volle bussen, treinen en kantoorgebouwen. Drukbezochte feesten en festivals, drukke gangpaden in supermarkten. Ik vind die 1.5m eigenlijk best prettig en dat we daar best in de toekomst meer rekening mee kunnen gaan houden. Voor hygiene maar ook voor persoonlijke ruimte.

Ook vind ik dat wij vaak ziek naar werk gaan. Ik zelf doe het ook. Niet flauw zijn, hup door. Nu gaat het nu niet om het flauw zijn maar om het besmettingsgevaar maar ik denk dat we ons er best bewust van kunnen zijn dat we andere mensen dan ook besmetten (dus ook al voel jij je goed genoeg om te werken, waarom zou je anderen willen aansteken). En ook jezelf de rust gunnen om beter te worden.

Verder ben ik me nu ook meer bewust van het FOMO complex. Ik heb vaak een onrustig gevoel omdat ik bang ben iets te missen maar heb eigenlijk dan niet per se zelf de behoefte om weg te gaan.

Ik denk ook dat veel mensen gaan evalueren op hun baan (ook mede door evt. crisis) en op hun relatie en hun dagelijks leven.

Ik merk ook dat ik veel te weinig tijd heb om op mezelf te reflecteren/bij mezelf te blijven. Ik word vaak overruled door alle afspraken en verplichtingen die ik heb, of denk dat ik moet hebben.

En zo nog wel meer dingen. Waar ik wel bang voor ben is dat er even dingen veranderen en dan iedereen weer opgaat in de drukte en al zijn 'goede voornemens' vergeet.

Ik denk wel dat het een blijvend iets is, zo zei mijn oma: het laatste wat ik mee heb gemaakt op het gebied van ziektes zijn de pokken. Je vergeet dit nooit meer. Wat Flo zegt kan ik me ook goed indenken trouwens.
<<

Anoniem284

Bericht 01 Apr 2020 21:40

Re: De wereld na het coronavirus

Monte schreef:Ik heb daar wel eens over nagedacht, maar eerlijk? Ik denk dat misschien net erna wat dingen nog anders zijn, maar die grote verandering die jij schetst (met generatie na corona) die zie ik niet. Ik zou niet weten wat er dan blijvend zal veranderen, behalve dat mensen misschien iets bewuster zijn van hygiëne.


Dit denk ik ook.
Ik wil niet pessimistisch zijn, maar ik heb zelf het idee dat er vanzelf weer teruggevallen gaat worden in oude patronen en ik voorzie eigenlijk niet een ‘na corona generatie’.

Ben benieuwd, dat wel!
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 01 Apr 2020 21:46

Re: De wereld na het coronavirus

Dat FOMO is wel een herkenbare Lot! Ik vind ook vaak dat wij meer moeten doen, kunnen we niet meer uit het weekend halen, of uit onze avonden. Nu dat allemaal toch niet kan geeft me dat veel meer rust. Ik sta echt van mezelf te kijken hoe relax en ontspannen ik ben in deze tijd. Past helemaal niet bij mij.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 01 Apr 2020 21:53

Re: De wereld na het coronavirus

Gympie schreef:
Monte schreef:Ik heb daar wel eens over nagedacht, maar eerlijk? Ik denk dat misschien net erna wat dingen nog anders zijn, maar die grote verandering die jij schetst (met generatie na corona) die zie ik niet. Ik zou niet weten wat er dan blijvend zal veranderen, behalve dat mensen misschien iets bewuster zijn van hygiëne.


Dit denk ik ook.
Ik wil niet pessimistisch zijn, maar ik heb zelf het idee dat er vanzelf weer teruggevallen gaat worden in oude patronen en ik voorzie eigenlijk niet een ‘na corona generatie’.

Ben benieuwd, dat wel!


Ik denk dit eerlijk gezegd ook. Misschien dat mensen in eerste instantie nog een soort gevoel hebben van de wereld is veranderd, maar dat men al heel gauw in oude gewoontes vervalt. Ik denk dat de behoefte daar naar dan ook heel groot is, weer een drang naar 'normaal' en 'oud en vertrouwd'. Voor een deel misschien niet hoor en er zijn ongetwijfeld aspecten die wel echt veranderen (ook vanwege een economische crisis bijvoorbeeld) maar ik denk dat 'mooie voornemens' wel echt daarbij blijven.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem292

Bericht 01 Apr 2020 21:57

Re: De wereld na het coronavirus

Ik heb daar eerlijk gezegd nog niet zo over nagedacht. Ik zit hier natuurlijk alleen thuis dus kan er ook niet echt met iemand over sparren.

Ik hoop dat we er wel wat positiefs aan overhouden. Het thuis werken, de mooie initiatieven, het saamhorigheidsgevoel, de rust en ook vooral het afstand houden. Ik vind die 1,5 meter best prettig namelijk.
<<

Anoniem284

Bericht 01 Apr 2020 22:03

Re: De wereld na het coronavirus

Ik heb nu wel als ik iets op tv zie waarbij mensen dicht bij elkaar komen of aanraken dat ik gelijk denk; dat mag niet!
Zit er al helemaal ingebakken. Ben benieuwd hoelang het duurt voordat we daar niet meer aan denken na deze tijd.
<<

Anoniem313

Bericht 01 Apr 2020 22:08

Re: De wereld na het coronavirus

Marin schreef:
Gympie schreef:
Dit denk ik ook.
Ik wil niet pessimistisch zijn, maar ik heb zelf het idee dat er vanzelf weer teruggevallen gaat worden in oude patronen en ik voorzie eigenlijk niet een ‘na corona generatie’.

Ben benieuwd, dat wel!


Ik denk dit eerlijk gezegd ook. Misschien dat mensen in eerste instantie nog een soort gevoel hebben van de wereld is veranderd, maar dat men al heel gauw in oude gewoontes vervalt. Ik denk dat de behoefte daar naar dan ook heel groot is, weer een drang naar 'normaal' en 'oud en vertrouwd'. Voor een deel misschien niet hoor en er zijn ongetwijfeld aspecten die wel echt veranderen (ook vanwege een economische crisis bijvoorbeeld) maar ik denk dat 'mooie voornemens' wel echt daarbij blijven.


Maar daar spelen we zelf een rol in, toch? Als we willen dat dingen veranderen, als deze crisis pijnlijke zaken blootlegt waarvan we willen dat die echt anders zullen gaan verlopen, kunnen we daar zelf actie aan verbinden.
In die zin schaar ik me achter jou, Whatever, dat crises transities kunnen versnellen. En <3 voor het delen van Harari, ik twijfelde of ik ‘m op het YF zou plaatsen en ben blij dat een ander sneller tot actie overgaat.

Wat er precies gaat veranderen, fuck knows, en ik al helemaal niet. Er zijn wel dingen waar ik op hoop: meer aandacht voor welzijn, werk, en nuttig zijn voor de maatschappij (basisinkomen, kom er maar in), meer mogelijkheid voor werken op afstand en daarmee minder reizen (auto’s en vliegtuigen) en meer aandacht voor wat nou precies goede gesprekken mogelijk maakt. En, maar dit is echt mijn inner hippie: een soort collectieve reflectie op het soort samenleving dat we zouden willen zijn.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 01 Apr 2020 22:10

Re: De wereld na het coronavirus

Gympie schreef:Ik heb nu wel als ik iets op tv zie waarbij mensen dicht bij elkaar komen of aanraken dat ik gelijk denk; dat mag niet!
Zit er al helemaal ingebakken. Ben benieuwd hoelang het duurt voordat we daar niet meer aan denken na deze tijd.


Ja dat heb ik ook heel sterk op tv. Zelfs in m'n dromen dat ik schrik als ik daarin te dichtbij kom bij mensen.
Let's discover the world together.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2089

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 01 Apr 2020 22:14

Re: De wereld na het coronavirus

Dat heb ik ook, als je mensen op tv ziet. Maar ik merk ook dat ik daar emotioneel van word. Als ik iemand op tv bijvoorbeeld een ander een knuffel zie geven om te troosten moet ik echt even slikken dat ik die knuffel nu niet mag en kan krijgen.
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers