Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


De Action is de frikandel van de retail

<<

Anoniem313

Bericht 30 Mrt 2020 11:43

De Action is de frikandel van de retail

Sterke column vandaag in de VK: over de economische crisis als gevolg van de corona-uitbraak, en de rol die wij als consumenten daarin spelen. Hoe mooi zou het zijn als we de huidige ellende kunnen aangrijpen om onze manier van consumeren te veranderen?

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~ba9c7aa2/
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2383

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:09

Bericht 30 Mrt 2020 11:52

Re: De Action is de frikandel van de retail

Goed stuk inderdaad! Ik hoop sowieso dat deze hele situatie mensen aan het denken zet en dat we sommige dingen ook echt kunnen veranderen als alles straks weer 'normaal' wordt. Mijn man en ik hebben het er nu ook regelmatig over, hoe we ervoor kunnen zorgen dat we straks niet weer vervallen in die hectiek van alledag met overvolle agenda's en sociale verplichtingen. Er moet toch ergens een gouden middenweg zijn tussen deze situatie van volledig sociaal isolement en het pre-Coronatijdperk waarin we altijd maar moeten, moeten... ik zou ervoor tekenen om die rust die ik nu voel, wat vaker te hebben. Zo had ik me maanden, misschien wel jaren niet gevoeld.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Neno

Kletskop

Berichten: 503

Geregistreerd: 09 Feb 2020 09:45

Bericht 30 Mrt 2020 13:23

Re: De Action is de frikandel van de retail

Kan het stuk niet openen helaas, maar kan een beetje opmaken wat er in staat.

Zelf heb ik daar het coronavirus niet voor nodig. Wij leven al vrij basic. Heb weinig te wensen, geef niets om spullen en gadgets. Ook op het sociale vlak hebben wij niet veel verplichtingen, goed contact met de familie, daarbuiten heb ik twee goede vriendinnen die ik ook niet heel vaak zie, wel regelmatig even over de app en als we elkaar zien is het ook gewoon goed. Verder heb ik genoeg aan ons gezin en mijzelf, ik ben graag alleen.

Zie het wel veel om mij heen dat mensen toch onbewust bezig zijn om aan de maatstaf van de maatschappij te voldoen, elke drie jaar een nieuwe auto (als je die niet zelf kan betalen dan financier je die gewoon) een nog groter huis met een nog hogere hypotheek, het nieuwste van het nieuwste kopen wat je ook maar voorbij ziet komen op de reclames/ social media. Een groter huis wordt vaak weer gevuld met nog meer spullen die onderhouden en elke keer weer opgeruimd moeten worden of vervangen worden. Voor je het weet werk je alleen maar daarvoor en veel mensen hebben dat niet door. Niet veel te wensen geeft zoveel meer vrijheid!

Bovenstaande is hoe ik er in sta, een mening en ik ben mij bewust dat niet iedereen dat zo ziet?

Werk 2a 3 dagen per week, waarvan 1 in het weekend en kan daardoor veel bij de kids zijn, het huishouden en koken op orde en dat scheelt ook veel stress. Op de dagen dat ik thuis ben blijft er voldoende tijd over voor mijzelf, om lekker te wandelen en lekker te mijmeren bijvoorbeeld. Door onze leefstijl blijft er voldoende over om ruim te sparen, ook dat geeft rust. Als er dan iets gekocht moet worden is het geld er ook en kan ik kiezen voor iets van mooie kwaliteit.
<<

Anoniem332

Bericht 30 Mrt 2020 14:38

Re: De Action is de frikandel van de retail

Ik hoop echt dat deze crisis het einde is voor winkels als action en websites als Ali express. Maar ik vrees het ergste.

Mijn opa’s en oma’s en ouders hadden zelfstandige winkels in de retail. Ik werk indirect ook in de retail. Vroeger kocht je een pand en verkocht je dan, dat was je ‘pensioen’ potje. Nu zijn winkels op A locaties onbetaalbaar met onmogelijke voorwaarden van vastgoed ondernemers.

Ik probeer zoveel mogelijk boodschappen te doen bij zelfstandigen en zo min mogelijk bij een supermarkt. Mensen beseffen niet dat als ze alleen naar de prijs kijken ze nog steeds duurder uit zijn. Zeker als je ziet wat mensen allemaal ongemerkt kopen onder het mom van ‘voor die prijs kan ik het niet laten liggen’.
<<

Anoniem326

Bericht 30 Mrt 2020 14:39

Re: De Action is de frikandel van de retail

Goed artikel inderdaad. Vond ik ook van deze: https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b17e32a4/

Ik vind het op dit niveau wel zinvol om te kijken wat we kunnen leren van deze crisis. Op individueel niveau daarentegen erger ik me eraan. Ik heb soms het idee dat de huidige situatie op social media geromantiseerd wordt. Kijk ons eens tijd hebben voor elkaar, goed thuisonderwijs geven en terug naar de basis gaan. Fijn als je dat kan vanuit een bevoorrechte situatie. Maar er zijn heel veel gezinnen waar (kinder)mishandeling toeneemt, veel stress is, de mogelijkheden tot thuisonderwijs zeer beperkt zijn. De kloof tussen kansarm en kansrijk neemt daardoor alleen maar toe en er zijn nu behoorlijk wat kinderen die gevangen zitten in schrijnende omstandigheden. In Nederland, maar als je dit op globaal niveau bekijkt is dit probleem nog veel groter.
<<

Anoniem313

Bericht 30 Mrt 2020 15:05

Re: De Action is de frikandel van de retail

Woord voor woord met je eens, HGL.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 30 Mrt 2020 15:06

Re: De Action is de frikandel van de retail

HollyGolightly schreef:Goed artikel inderdaad. Vond ik ook van deze: https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b17e32a4/

Ik vind het op dit niveau wel zinvol om te kijken wat we kunnen leren van deze crisis. Op individueel niveau daarentegen erger ik me eraan. Ik heb soms het idee dat de huidige situatie op social media geromantiseerd wordt. Kijk ons eens tijd hebben voor elkaar, goed thuisonderwijs geven en terug naar de basis gaan. Fijn als je dat kan vanuit een bevoorrechte situatie. Maar er zijn heel veel gezinnen waar (kinder)mishandeling toeneemt, veel stress is, de mogelijkheden tot thuisonderwijs zeer beperkt zijn. De kloof tussen kansarm en kansrijk neemt daardoor alleen maar toe en er zijn nu behoorlijk wat kinderen die gevangen zitten in schrijnende omstandigheden. In Nederland, maar als je dit op globaal niveau bekijkt is dit probleem nog veel groter.


Helemaal mee eens!
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 30 Mrt 2020 16:01

Re: De Action is de frikandel van de retail

Ja ik ook. Het is vreselijk wat sommige kinderen nu noodgedwongen nóg meer meemaakten dan eerst. Dan heb ik het over het stuk van mishandeling.
Kinderen die geen of te weinig thuisonderwijs krijgen is ook heel schrijnend ja. Er is voor mijn gevoel veel te weinig aandacht voor. Misschien is dat heel logisch, omdat er op andere gebieden keihard gewerkt moet worden om mensen überhaupt in leven te kunnen houden. Of misschien is er wel aandacht voor, maar mis ik dat. Dat laatste hoop ik natuurlijk .

Wij hebben buren uit Eritrea. Ze hebben 8 kinderen waarvan de jongste vier maanden is,en de oudste 20 jaar. Ze lopen enorm achter qua schoolwerk omdat ze veel niet begrijpen en vooral aan het schoolwerk van de kleuter in het gezin wordt geen aandacht besteed. De ouders begrijpen gewoon de opdrachten echt niet en de anderen hebben het al druk genoeg met hun eigen schoolwerk.
Ik zou ze echt heel graag helpen, maar ik durf gewoon niet bij ze te komen of hen hier te laten komen.
Hebben jullie tips hoe ik dit eventueel op zou kunnen pakken?
Laatst gewijzigd door Olíve op 30 Mrt 2020 20:46, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 30 Mrt 2020 16:20

Re: De Action is de frikandel van de retail

In dit stuk hebben ze het over dat de Action leveranciers pas later gaat betalen (60 naar 90 dagen), maar laatst kwam ik van hen nog een erger stuk tegen op LinkedIn. Daar had iemand een brief opgezet die vanwege een plastic tasje van 0,03 euro was ontslagen. Dit had de betreffende werkneemster meegenomen. In de ogen van Action was dat diefstal. Voor kort werden die plastic tasjes nog gratis verstrekt aan klanten. Aan de medewerkerskant (eigenlijk kostenkant) zijn ze dus ook meedogenloos en totaal niet medelevend. Mijn ga je niet snel meer zien in die winkel.

Overigens een betalingstermijn van 90 dagen hanteren terwijl op de factuur van je leverancier 30 dagen staat ken ik meer voorbeelden van. Veel grote bedrijven denken dat, dat ze dat kunnen maken. Ooit heb ik bij een bedrijf gewerkt, waarvan wij zaken afnamen van een groot bedrijf. Echter dat grote bedrijf nam ook zaken af van ons. Wij hanteerde een betalingstermijn van 30 dagen, zij zelf ook op facturen van hen. Je raad het al. Wij konden 90 dagen wachten op ons geld, maar andersom werden we wel na 30 dagen opgebeld waar het geld blijft. Ik ging dan lekker de strijd aan, dat ze pas geld van ons kregen als ze ons facturen waarvan de datum al was verstreken eerst betalen. Zeggen ze, maar daar gaat een andere afdeling over... Dat snap ik, maar daar heb ik geen boodschap aan.

Overigens ben ik wel benieuwd of het alleen bij de Action zo erg is of dat het bijv. bij de concurrent Big Bazaar etc.. ook zo zal zijn.

Qua consumeren: Ik consumeer al heel weinig eigenlijk. Zo weinig dat ik mede daarom een dag minder kan werken. Kleding koop ik nauwelijks (vergeet niet hoe kleding in slechte omstandigheden wordt gemaakt) en prullaria probeer ik zoveel mogelijk te vermijden. Alleen aan eten (vlees) geef ik wat meer uit. Ik eet vrijwel alle dagen vlees en vis en ja, dat ik ook niet goed weet ik. Echter ik vind dat lekker en aangezien ik heel lang met mijn kleding doe compenseer ik het daar oa mee.
Laatst gewijzigd door Fred op 30 Mrt 2020 16:36, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2383

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:09

Bericht 30 Mrt 2020 16:23

Re: De Action is de frikandel van de retail

Lastig Olive, dan zouden mijn handen ook jeuken om de kinderen te helpen met hun schoolwerk. Met de huidige maatregelen wordt dat echter heel moeilijk vrees ik.

Ik ben het met jullie eens hoor, ik realiseer me ook wel dat wij persoonlijk heel erg bevoorrecht zijn in deze situatie (behalve dan dat ons inkomen volledig wegvalt ivm sluiten horeca, dus zo bevoorrecht is dat eigenlijk niet), omdat wij als gezin een goede band hebben en we de kinderen goed kunnen helpen met hun schoolwerk. Voor verreweg de meeste mensen is deze Corona-situatie verre van ideaal. Maar ik zou wel graag bewuster keuzes maken in de toekomst, niet ieder vrij moment volplannen, maar ook tijd nemen om even niets te moeten.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Anoniem284

Bericht 30 Mrt 2020 20:34

Re: De Action is de frikandel van de retail

HollyGolightly schreef:Goed artikel inderdaad. Vond ik ook van deze: https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b17e32a4/

Ik vind het op dit niveau wel zinvol om te kijken wat we kunnen leren van deze crisis. Op individueel niveau daarentegen erger ik me eraan. Ik heb soms het idee dat de huidige situatie op social media geromantiseerd wordt. Kijk ons eens tijd hebben voor elkaar, goed thuisonderwijs geven en terug naar de basis gaan. Fijn als je dat kan vanuit een bevoorrechte situatie. Maar er zijn heel veel gezinnen waar (kinder)mishandeling toeneemt, veel stress is, de mogelijkheden tot thuisonderwijs zeer beperkt zijn. De kloof tussen kansarm en kansrijk neemt daardoor alleen maar toe en er zijn nu behoorlijk wat kinderen die gevangen zitten in schrijnende omstandigheden. In Nederland, maar als je dit op globaal niveau bekijkt is dit probleem nog veel groter.


Oh, helemaal mee eens.

Ik word zo verdrietig als ik denk aan die kinderen in schrijnende situaties. Die normaal hun toevlucht in bijvoorbeeld school vonden. Ik hoop dat school het in deze situaties al eerder gesignaleerd heeft en nu hopelijk toch iets daarin kan doen (instanties waarschuwen bijvoorbeeld). Of buren, omstanders.. dat er alertheid is bij verdachte situaties. Ik hoop het allemaal maar...
<<

Anoniem332

Bericht 30 Mrt 2020 22:30

Re: De Action is de frikandel van de retail

Bizar hoe z’n pandemie alles bloot ligt wat niet goed gaat.
<<

Anoniem284

Bericht 31 Mrt 2020 12:26

Re: De Action is de frikandel van de retail

Ik las net dat de Kinderombudsman bezig is voor kinderen in onveilige situaties. https://nos.nl/artikel/2328911-kinderom ... chool.html

Hopelijk is er in de praktijk ook grip op te krijgen.
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:58

Bericht 31 Mrt 2020 23:38

Re: De Action is de frikandel van de retail

Ik had hem ook vandaag gelezen ja! Een goed stuk dat weer even een paar vingers op zere plekken legt.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6126

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 01 Apr 2020 08:10

Re: De Action is de frikandel van de retail

Wat verschrikkelijk voor deze kinderen. Mijn hart breekt hiervan.

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers