Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Geitjes of mini schaapjes

<<

Anoniem290

Bericht 26 Mrt 2020 17:56

Geitjes of mini schaapjes

Wij willen een stuk of 3 dwerggeitjes, maar nou zag ik onlangs ook minischaapjes. Ook heel erg leuk! Heeft iemand ervaring met die beestjes? Geitjes kun je goed tam maken, wat leuk is voor kinderen (vind ik). Zijn die schaapjes ook dan, of zijn die wat schuwer? En ruiken/stinken ze? We zouden geen bokjes nemen als het geitjes worden, de vrouwtjes stinken niet.
<<

Anoniem309

Bericht 26 Mrt 2020 18:11

Re: Geitjes of mini schaapjes

Wat leuk! Ik weet niet in hoeverre ze qua vergelijking tammer of schuwer zijn. Maar hier zijn wel veel herders met schapen en die zien er op zich allemaal heel tam uit. Inderdaad moet je bij schapen en geitjes geen mannetjes hebben omdat die ontzettend stinken.
<<

Anoniem290

Bericht 26 Mrt 2020 18:32

Re: Geitjes of mini schaapjes

Ja dat van die mannetjes wisten we van de geitjes inderdaad wel. Van de schaapjes wist ik het niet zeker. Ik vind schapen sowieso minder ruiken dan geiten. Maar geitjes vind ik zo gezellig, ze klauteren overal op.
<<

Neno

Kwebbel

Berichten: 499

Geregistreerd: 09 Feb 2020 08:45

Bericht 26 Mrt 2020 18:34

Re: Geitjes of mini schaapjes

Wat leuk! Schapen zijn van nature wat schuwer, als je ze als heel jong lam krijgt raken ze beter gehecht aan je en zijn ze wel heel aanhankelijk. Geiten zijn wat nieuwsgieriger en brutaler, en makkelijker tam te maken. Ik denk dat geitjes leuker zijn voor de kids, let wel op de hoorntjes.
<<

Neno

Kwebbel

Berichten: 499

Geregistreerd: 09 Feb 2020 08:45

Bericht 26 Mrt 2020 18:35

Re: Geitjes of mini schaapjes

Oh ja over het algemeen hebben de geiten ook een betere/ makkelijkere gezondheid. Schapen zijn wel wat gevoeliger.
<<

Anoniem290

Bericht 26 Mrt 2020 18:40

Re: Geitjes of mini schaapjes

Thanks Neno! Nuttige info. Ik neig in ieder geval nog steeds naar geitjes. Heb je dan ook nog tips waar ik ze het beste kan kopen? Ik kom niet verder dan marktplaats.
<<

Neno

Kwebbel

Berichten: 499

Geregistreerd: 09 Feb 2020 08:45

Bericht 26 Mrt 2020 18:52

Re: Geitjes of mini schaapjes

De geitjes lammeren altijd wat later, ik zou eens vragen bij een kinderboerderij in de buurt. Dan kan je ze ook eens opzoeken als ze net geboren zijn en de tijd dat ze bij de moeder zijn. Bij de kinderboerderij zijn ze wel heel mak. Eventueel de hoorntjes laten wegbranden als ze nog jong zijn mocht je dat willen. Ben wel benieuwd naar de foto’s mocht je ze in de toekomst krijgen!
<<

Neno

Kwebbel

Berichten: 499

Geregistreerd: 09 Feb 2020 08:45

Bericht 26 Mrt 2020 18:56

Re: Geitjes of mini schaapjes

Nog wel grappig, mijn opa en oma hadden een boerderij met melkgeiten, daarvan worden de lammetjes altijd direct gescheiden van de moeder ivm de melk. Als kind had ik er een uitgekozen om te verzorgen. Elke dag bij die geit in de stal, ook zo mak. Toen ik een paar dagen wegging wilde die geit niet meer eten vd heimwee, heeft nog in de schoonkrant gestaan? maar zo aanhankelijk kunnen ze dus zijn
<<

Anoniem315

Bericht 26 Mrt 2020 21:32

Re: Geitjes of mini schaapjes

Mijn ervaring is dat geitjes meer lawaai maken dan schapen. We hebben ze vroeger beide wel gehad en ik vind geitjes leuker en speelser, maar dat gemekker de hele dag..
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 27 Mrt 2020 07:24

Re: Geitjes of mini schaapjes

Ja eens Exo. Geitjes zijn leuk, maar ze kunnen een hoop lawaai maken.

Wist je wel dat je een identificatie- en registratieplicht hebt bij de RVO, Poppy? Dat is wel verplicht.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Anoniem304

Bericht 27 Mrt 2020 07:47

Re: Geitjes of mini schaapjes

Geitjes praten de hele dag inderdaad.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 27 Mrt 2020 07:59

Re: Geitjes of mini schaapjes

Wij (mijn ouders) hebben heel lang geitjes gehad. Ik weet niet hoe groot je wei en hok is. Zowel bij schapen en geiten moet je altijd een stukje wei afzetten zodat gras kan herstellen en dan om de zoveel weken de andere gedeelte van de wei gebruiken. Wat ook leuk is om een verhoging te maken met twee trappetjes. Geiten komen van nature uit de bergen en willen graag op een hoog punt zitten zodat ze alles een beetje kunnen overzien. Wij lieten er zo nu en dan wel een bok bij lopen om kleine geitjes te krijgen. Op een gegeven moment hadden we 3 generaties bij elkaar lopen. Een deel van de geboren geitjes werden dan verkocht. Ik weet nog dat een vrouwtje dacht ik zo'n 20 euro en en ram 10 euro opbracht (ze werden verkocht aan een handelaar die daar dus ook nog winst op wil maken).
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 27 Mrt 2020 08:34

Re: Geitjes of mini schaapjes

Ja leuk! Wij hadden ook 2 geitjes en een paard. Zo leuk die 3 samen. Geitjes zijn wel heel actief is mijn ervaring dus zorg inderdaad dat ze genoeg ruimte en te spelen/klimmen hebben. En ze maken lawaai inderdaad zoals Exo al zei. De eerste week is dat misschien best grappig. ?
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 27 Mrt 2020 08:45

Re: Geitjes of mini schaapjes

Qua verzorging weet ik nog dat de geitjes dacht ik elk half jaar (of om de 3 maanden, precies weet ik het niet meer) een ontwormingspil nodig hebben. Mijn vader pakte dan altijd geit trok de kaken van de geit uit elkaar (en daar heb je veel kracht voor nodig). Met een speciaal lange pillenschieter of zo, ging ik dan de keel in en schoot ik de keel naar binnen.
Meestal ging dit goed, maar soms was een geitje ons te slim af met hun tong en kwam de pil niet helemaal in de keel en spuugde het geitje de pil uit.
<<

Anoniem290

Bericht 27 Mrt 2020 10:09

Re: Geitjes of mini schaapjes

Wat leuk al jullie antwoorden! Ons huis is nog in aanbouw, dus het zal nog wel een jaar duren. Hebben we voor die tijd mooi de tijd om die registratie uit te zoeken. Naast ons zitten ook 3 geitjes, dus het gemekker hebben we toch al ben ik bang. We willen ongeveer 1000 m2 gebruiken voor 3 geitjes en een hok en wat klimtoestellen voor ze. Zal dat ruim genoeg zijn?
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 27 Mrt 2020 10:23

Re: Geitjes of mini schaapjes

1000 m2 is meer dan genoeg. Ik denk dat ze bij ons ongeveer de helft hadden. Daar kun je makkelijk 4 gietjes en eigenlijk wel meer op houden.
<<

Anoniem290

Bericht 27 Mrt 2020 10:28

Re: Geitjes of mini schaapjes

Fred schreef:1000 m2 is meer dan genoeg. Ik denk dat ze bij ons ongeveer de helft hadden. Daar kun je makkelijk 4 gietjes en eigenlijk wel meer op houden.


Nou ik heb mijn vriend moeten overtuigen en toen mocht ik er 2, Haha. Maar dat vond ik zielig als er eentje dood ging, dus nu mag ik er 3 ;). En een hond en een kat. Qua gemekker en verzorging vind ik 3 ook wel genoeg.
<<

ChiQ

Bericht 27 Mrt 2020 11:10

Re: Geitjes of mini schaapjes

Poppy schreef:
Fred schreef:1000 m2 is meer dan genoeg. Ik denk dat ze bij ons ongeveer de helft hadden. Daar kun je makkelijk 4 gietjes en eigenlijk wel meer op houden.


Nou ik heb mijn vriend moeten overtuigen en toen mocht ik er 2, Haha. Maar dat vond ik zielig als er eentje dood ging, dus nu mag ik er 3 ;). En een hond en een kat. Qua gemekker en verzorging vind ik 3 ook wel genoeg.


Maar poppy sorry dat ik dit zeg.. je vindt het nu al best zwaar met je dochter. Ik zou dan niet aan zoveel diertjes beginnen.

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers