Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het zero-waste food topic

<<

Anoniem309

Bericht 26 Mrt 2020 12:58

Het zero-waste food topic

Al jaren wordt er gezegd dat we met zijn allen veel te veel eten weggooien. Zelf merk ik dat ik bijna nooit eten weg gooi. Dus ik dacht, waarom geen topic openen om elkaar te helpen met tips. Vraag dus in dit topic om tips om je koelkast toch leeg te eten i.p.v. de prullenbak te voeren. Of vertel hoe jij probeert zo min mogelijk eten weg te gooien.
<<

Anoniem309

Bericht 26 Mrt 2020 12:59

Re: Het zero-waste food topic

Ik trap af

Ik maak vaak met kliekjes weer andere gerechten.
- Als ik chili com carne over heb, maak ik daar bijvoorbeeld de keer erop een empanhada mee.
- Wij doen kliekjes ook vaak in een quiche.
- Van restjes aardappelpuree maak ik vaak gebakken aardappel-koekjes of ik verwerk het door mijn brooddeeg.
- Zelfgemaakte vla maken wij luchtiger met het eiwit wat we anders zouden overhouden.
- Als je een zelfgemaakte soep zeeft, kan je de prut gebruiken voor curry’s of pastasaus
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 26 Mrt 2020 18:09

Re: Het zero-waste food topic

Goeie tips!

Ik eet vaak een restje avondeten de dag er na als lunch.

En alle kapjes van brood spaar ik op in een zak in de koelkast en dan bak ik er wentelteefjes van als ik er genoeg heb.
#teammaple🍁
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43708

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 26 Mrt 2020 18:45

Re: Het zero-waste food topic

Goeie tips idd!
Volgens mij is een soortgelijk topic wel vaker langs gekomen maar tips zijn altijd welkom.
Ik probeer er ook wel op te letten. Sowieso kan er altijd wel een extra soort groenten bij een gerecht als we dat over hebben of ik verwerk het in een lunch gerecht voor mij of m'n man. Maar verder hebben we weinig echte restjes omdat ik ook wel eten vaak afweeg, zeker bij pasta en rijst.
Van sommige restjes groenten en fruit maak ik smoothies (met name voor zoontje om er eens wat groenten in te krijgen). Dingen als bleekselderij, komkommer, spinazie enzo.
Ik had van gisteravond de broccoli stronken (dus de roosjes hadden we gegeten) bewaard en dat had ik in een smoothie verwerkt maar dat pikte zoontje niet hahaha. Maar in een soep kan zoiets wel goed natuurlijk!

Oh ja en restjes parmezaanse kaas korst bewaar ik en die laat ik mee stoven met pastasauzen en stoofschotels. Geeft lekkere umami smaak af. En de takjes van tomaten laat ik ook vaak mee stoven voor de smaak!

Wat ik wel lastig vind is dat mijn peuter zo erbarmelijk slecht eet dat ik altijd daar restjes van weg gooi. Soms valt 't nog wel te bewaren en dan evt dag erna opnieuw proberen, maar vaak spuugt hij ook eten uit en dan kan ik 't gewoon weggooien. Dat vind ik irritant (hoop sowieso dat deze fase ooit over gaat maar dat is een andere discussie).
Let's discover the world together.
<<

Anoniem309

Bericht 26 Mrt 2020 19:25

Re: Het zero-waste food topic

Lastig dat O zo moeilijk eet, Marin. En ja, dat je dat uitgespuugde eten weggooit lijkt me logisch. Tenzij je een hond hebt die dat nog wilt hebben.

Ja, de broccolistronken gebruik ik ook altijd voor mijn soepen.
Ik gebruik voor mijn soepen ook altijd kookafgietsels. Vaak doe ik bij de aardappels of zwarte bonen knoflook, bleekselderij en laurier erbij. Vervolgens vang ik het water op wat dan de volgende keer weer gebruik als basis voor mijn soep. Deze afgietsels hebben altijd zo veel smaak dat je eigenlijk geen bouillon nodig hebt.
Restjes parmezaanse kaas of feta vries ik ook wel eens in, om dit later over andere gerechten heen te raspen. En currypasta gaat ook altijd in porties in de vriezer. Ik heb zo vaak gehad dat dit beschimmelde in de koelkast.
En steeltjes van koriander of basillicum snijd ik altijd helemaal fijn voor door de curry of pastasaus. De mooie blaadjes doe ik dan enkel voor de garnering.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17371

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 27 Mrt 2020 08:23

Re: Het zero-waste food topic

Goeie tip van die korstjes parmezaan Marin!

En UN, hoe lang blijven die kapjes dan goed in de koelkast? Of heb je gewoon snel veel kapjes verzameld?
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 27 Mrt 2020 08:56

Re: Het zero-waste food topic

Zora schreef:Goeie tip van die korstjes parmezaan Marin!

En UN, hoe lang blijven die kapjes dan goed in de koelkast? Of heb je gewoon snel veel kapjes verzameld?

Ik bak ze twee keer per week nu de scholen dicht zijn. Maar het brood blijft ongeveer een week goed (dwz: geen schimmelvorming).
#teammaple🍁
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 08 Sep 2016 16:43

Bericht 27 Mrt 2020 09:05

Re: Het zero-waste food topic

Ik bewaar de brood kapjes altijd in de vriezer.
Vaak knip ik ze in reepjes en dan in de oven met olijfolie, zout en peper erover. Soort van croutons/soepstengels
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17371

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 27 Mrt 2020 09:16

Re: Het zero-waste food topic

Thanks UN en BP! We hebben de eendjes toch al zoveel gevoerd dat ze niet eens meer hun best doen ?
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem292

Bericht 02 Apr 2020 18:20

Re: Het zero-waste food topic

Oké ik heb jullie hulp nodig! Ik heb hier nog 4 zoete puntpaprika’s liggen en daar wil ik morgen soep van maken. Iemand een lekker recept? Zonder tomaten (dat kom ik veel tegen) en ik wil liever niet naar de supermarkt. Ik heb wel nog iets van bouillonblokjes, kokosmelk en kookroom bijvoorbeeld. Kan ik daar iets mee? Ik ben zelf totaaaaal niet creatief met koken dus heb echt hulp nodig hahaha
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43708

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 02 Apr 2020 20:16

Re: Het zero-waste food topic

Dan zou ik paprika creme soep maken met de paprika, bouillonblokje en kookroom!
Misschien heb je iets aan zo'n soort recept.
Ik eet vandaag: Paprikaroomsoep #AlbertHeijn https://www.ah.nl/r/87722
Let's discover the world together.
<<

Anoniem304

Bericht 02 Apr 2020 20:23

Re: Het zero-waste food topic

Goed topic!

Al denk ik dat wij het al heel goed doen. Ik vind het bijv. echt verschrikkelijk hoe het er bij m'n schoonouders aan toe gaat en dan voornamelijk m'n schoonzusje. Die kan 8 muffins bakken, na een halve beslissen dat ze machtig zijn en ze dan alle 8 in de prullenbak flikkeren. Of een hele pizza maken en dan na 2 happen weggooien. Ik dacht dat ze de enige was, maar m'n schoonmoeder neemt ook altijd een fikse punt taart, dan neemt ze 2 happen, zegt ze 'oh dit is wel zoet' en dan gaat de rest de prullenbak in. Is er taart over, prullenbak. Ik kan dat gewoon echt niet aan zien. Behalve dat het zo slecht is en gewoon zonde, is het toch ook zonde van je geld? Je haalt toch niet voor €800 boodschappen om minstens €200 weg te gooien.
Als ik G. ooit zoiets zie doen. My god, ik word al kwaad bij het idee.

Ik vraag me stiekem af, zijn er hier mensen op het forum die ook zo zijn? Of zo zijn opgegroeid? Ik snap het gewoon niet, misschien kan iemand het uitleggen. :laughcry:
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43708

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 02 Apr 2020 20:39

Re: Het zero-waste food topic

Nee wij geven echt heel veel uit aan eten maar vrijwel al het eten gaat op. Het komt heus wel eens voor dat groenten niet meer lekker is bijv (dit vind ik bijv een nadeel van online bestellen, dat je niet zelf kunt uitzoeken). Maar restjes gaan eigenlijk altijd wel op one way or another.
Let's discover the world together.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17371

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 02 Apr 2020 20:40

Re: Het zero-waste food topic

Heb je nog een wortel Hugo? Ook lekker erin! Of (zoete) aardappel.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem292

Bericht 02 Apr 2020 20:55

Re: Het zero-waste food topic

Nee groentelade is leeg. Alleen nog zoete paprika’s en uien.

Marin, ik ga jouw recept even lezen!?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43708

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 02 Apr 2020 20:55

Re: Het zero-waste food topic

Uien kunnen altijd!
Let's discover the world together.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5486

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 02 Apr 2020 20:56

Re: Het zero-waste food topic

Hier een eerlijk antwoord. Stiekem gooien wij best veel weg. Met taart e.d. denk ik dan toch soms ook aan mezelf i.p.v aan de voedselverspilling. Wat zou jij dan doen met dat stuk taart van je schoonmoeder? Ze had natuurlijk ook een kleiner stuk kunnen pakken. Zet jij het dan terug in de koelkast en eet morgen weer twee happen? Of eet je het dan meteen op omdat het anders zonde is? Gewoon nieuwsgierig.

Hier de overige stukken taart van verjaardag ingevroren. Wat over is van het avondeten bewaar ik vaak voor mijn zoontje om nog een keer van te eten. En wij eten vaak Hello Fresh, dat is allemaal al afgemeten. Dat gaat dus goed. Wat minder goed gaat zijn vleeswaren voor op brood en pakken yoghurt, die hebben we vaak teveel van dezelfde datum.

Mijn oma zegt ook altijd als ik iets laat liggen: wat heeft dat beetje jou gedaan? Nou niks maar als ik vol zit zit ik vol. Dan heb ik het wel over 1 of 2 aardappeltjes bijvoorbeeld.

Wel een goed topic dit.
<<

Anoniem292

Bericht 02 Apr 2020 20:58

Re: Het zero-waste food topic

Savi, ik gooi naar mijn idee wel te vaak eten weg ja. Dan koop ik iets in de aanbieding, blijkt het voor mij alleen veel te veel te zijn en beland uiteindelijk in de prullenbak. Dat wil ik echt gaan voorkomen, dus ik denk dat ik vaak van dit topic gebruik ga maken! Ik schaam me er ook echt voor dat ik eten weggooi terwijl ik het zelf niet breed maar er ook mensen zijn die überhaupt geen eten hebben. Echt zo dom van mezelf.
<<

Anoniem304

Bericht 02 Apr 2020 21:03

Re: Het zero-waste food topic

Lot schreef:Hier een eerlijk antwoord. Stiekem gooien wij best veel weg. Met taart e.d. denk ik dan toch soms ook aan mezelf i.p.v aan de voedselverspilling. Wat zou jij dan doen met dat stuk taart van je schoonmoeder? Ze had natuurlijk ook een kleiner stuk kunnen pakken. Zet jij het dan terug in de koelkast en eet morgen weer twee happen? Of eet je het dan meteen op omdat het anders zonde is? Gewoon nieuwsgierig.

Als ik geen zin heb in taart, dan neem ik geen taart. En als ik niet heel veel zin heb, dan neem/vraag ik een klein stukje. Maar ik zou nooit 2 happen nemen en het dan aan de kant schuiven, dat vind ik eigenlijk gewoon echt asociaal ook als ik eerlijk ben. Helemaal bij iemand anders. Als me dat thuis zou overkomen (kleine kans met taart haha) dan zou ik het terug zetten, voor m'n vriend om op te eten of om idd zelf dan later alsnog op te eten wanneer ik er meer zin in heb.

Ik heb echt een hekel aan 'het oog is groter dan de maag'.
Mijn schoonzusje doet dat dus echt met alles. Ze snapchat zowat haar hele leven, dus ik zie de hele dag door dingen met '2 happen eraf' in de prullenbak verdwijnen. :thumbdown:
Laatst gewijzigd door Anoniem304 op 02 Apr 2020 21:08, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem292

Bericht 02 Apr 2020 21:04

Re: Het zero-waste food topic

Oh nee daar kan ik ook slecht tegen Savi!!
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5486

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 02 Apr 2020 22:12

Re: Het zero-waste food topic

Ik snap het wel Savi. Dat doe ik ook niet of het moet me echt erg tegenvallen qua smaak of erg zwaar vallen dat het gewoon niet meer past. Dan zou ik het proberen af te geven. Of e bewaren.

Maar als ik teveel taart heb en we krijgen hem niet op en we hebben al een paar dagen een stukje op en er is nog over dan durf ik het niet meer in te vriezen.
<<

Anoniem304

Bericht 02 Apr 2020 22:18

Re: Het zero-waste food topic

Lot schreef:
Maar als ik teveel taart heb en we krijgen hem niet op en we hebben al een paar dagen een stukje op en er is nog over dan durf ik het niet meer in te vriezen.

Ik neem het mee naar het werk of geef het weg (maar niet aan m'n schoonouders, haha).

Bijna iedereen zal er anders mee om gaan en in zekere zin wel iets weg gooien. Ik ben zelf ook niet heilig en heb gisteren nog vlees uit de vriezer weggegooid wat me echt te oud was. Vergeten, kan de beste overkomen.
Maar zoals bij hun op zo'n manier alles 'proeven' en de rest weg flikkeren vind ik echt wel schokkend. Gewoon ook de manier waarop het gaat en hoe makkelijk je er dan over denkt.
'Ik weet dat ik niet zoveel chocolade koekjes op kan, maar ik neem toch een heel pak mee naar boven en na 2 koekjes gooi ik het pak weg'.
Kan daar gewoon echt echt niet bij. Helemaal als je in een gezin woont, dan kunnen er toch nog tig anderen genieten van een koekje?
Haha, sorry, het zit me soms een beetje hoog.
<<

Anoniem292

Bericht 02 Apr 2020 22:47

Re: Het zero-waste food topic

Dat is gewoon dom en egoïstisch met die koekjes, Savi. Dat mensen dat doen joh?!
<<

Anoniem277

Bericht 03 Apr 2020 03:52

Re: Het zero-waste food topic

Ik gooi bijna geen eten weg. Alleen als het rot is. Een beetje schimmel snij ik eraf.
Kliekjes bewaar ik voor de dag erna, vaak eet man die als lunch.
Wentelteefjes eten wij hier ook heel vaak.
Groenten wat echt op moet gaat in de soep.
Ik krijg best vaak iets wat aan de datum is in blik maar weet vaak niet wat ik ermee moet. Dus zal hier eens vragen.

Voor nu bv artisjokken, groene asperges en lyches (?), wat kan ik ermee doen.
<<

Anoniem286

Bericht 03 Apr 2020 20:28

Re: Het zero-waste food topic

artisjokken en asperges uit blik kan je bv in een quiche of op een pizza verwerken. Lychees zijn gewoon zo lekker of in een fruitsalade.
Volgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers