Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wiegje/ledikantje opmaken

<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 23 Mrt 2020 10:44

Wiegje/ledikantje opmaken

Haii!

Ik zie door de bomen het bos niet meer zo goed. Er zal vast een topic over zijn maar ik kon het niet zo snel vinden. Het zal vast wel weer een beetje persoonlijk zijn en aan je kind liggen maar kunnen de moeders hier me een beetje vertellen hoe jullie je wiegje/ledikantje opmaakten? In de zin van sliep je baby onder een lakentje en dekentje, gebruikte je een inbakerdoek, slaapzakje oid en in een ledikantje een slaapzak of een dekentje?

Bedankt!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43709

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 23 Mrt 2020 10:54

Re: Wiegje/ledikantje opmaken

Het hangt natuurlijk ook beetje van 't seizoen af. Wij hebben in april bijv zelfs al nooit (of 1 keer ofzo) een kruikje gebruikt. O sliep als echt kleine baby op een aerosleep hoeslakentje en onder een lakentje met een redelijk dun dekentje eroverheen. En dan het lakentje zo om het dekentje gevouwen.

Ik zou als ik jou was even Googlen op twee dingen:
TOG waarde is handig om te weten hoe dat werkt.
En het wiegje kort opmaken.

Ik heb trouwens toen m'n schoonmoeder ingeschakeld om me te helpen met het opmaken want het lukte me zelf niet en ik raakte ervan in de stress (hormonen ?) dus toen kwam ze helpen, lag het keurig. En vervolgens trok de kraamzorg het weer helemaal los en deed het opnieuw. ?

Pas vanaf 2 maanden (toen ging ie rollen) kreeg ie slaapzakjes aan. Inbakeren hebben we eenmalig geprobeerd maar mupje wurmde zich heel snel los uit de doek. En hij had het ook niet écht nodig en ik was meer van 't adagium van alles wat je aanleert moet je ook weer afleren dus nooit een inbakerzak gekocht oid omdat 't niet als essentieel voelde voor hem. Dat lijkt me ook erg kind afhankelijk en kan je altijd kopen als je er al is.

Ik ga even fotootjes zoeken van z'n bedje.
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43709

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 23 Mrt 2020 11:04

Re: Wiegje/ledikantje opmaken

Dit was nadat m'n schoonmoeder en in 't hadden opgemaakt. Zit er wel heel kort opgemaakt uit moet ik zeggen maar de eerste weken zijn ze zo klein. Je doet dit uit veiligheid zodat ze niet onder de dekens kunnen verdwijnen en het voelt ook wel geborgen.

Afbeelding

En zo lag ie na paar weken, dus wat hoger al en wel met een hydrofiel eronder. Wat weer minder veilig is (al laten die volgens mij wel lucht door maar dit moet je maar even opzoeken) maar hij spuugde toen zoveel dat dit fijner was. Hoefden we niet elke dag 't bedje te verschonen, alleen de hydrofiele doek.

Afbeelding


Wij hadden trouwens 2 dekentjes voor in de wieg, eentje voor in het ledikant maar tegen de tijd dat hij naar het ledikant ging sliep hij al in een slaapzakje. Eigenlijk slaapt hij nu pas onder z'n ledikant deken tot grote vreugde van m'n moeder want het was haar kraamcadeau.
En we hadden twee dekens voor in de kinderwagen en maxicosi bijv maar 't werd al gauw warm toen. En één hele fijne wikkeldoek waar hij overdag veel in sliep. Kan niet wachten dat ding weer te gebruiken:

Afbeelding

https://www.wallaboo.nl/babydeken-coco- ... +gestreept

Ik weet nog goed dat ik zo twijfelde over hoeveel dekens ik nou nodig had (want die zijn ook best prijzig) maar ik had aan twee stuks van elk dus prima genoeg. Misschien is dat ook nog handig voor je om te weten?
Let's discover the world together.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 23 Mrt 2020 11:21

Re: Wiegje/ledikantje opmaken

Wij hadden matrasje met twee hoeslakens (waarvan eentje een molton was geloof ik). Dan een hydrofiel als driehoek gevouwen bij het hoofdje over het matrasje. Een lakentje en een dekentje voor eroverheen. Bij onze novemberbaby lag vaak nog de omslagdoek nog over de deken voor extra warmte.
Ik had een reservedeken van mijn zus gehad, maar deze nooit gebruikt. Beide jongens hebben weinig gespuugd, waardoor ik niet onverwachts de deken moest wassen. Anders kom je in de wieg ook een eind met het dekentje van de kinderwagen en/of een omslagdoek.

Inbakeren hebben we bij beiden ook wel gedaan. De jongste lag dan niet altijd onder een deken (mei), de oudste nog wel.
Wij zijn met een maand of vier overgegaan naar slaapzakken geloof ik en dan afhankelijk van het weer met of zonder deken.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 23 Mrt 2020 11:33

Re: Wiegje/ledikantje opmaken

https://www.youtube.com/watch?v=9Q5Mfsdu7Oc

Sowieso met laken en deken de eerste weken.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem304

Bericht 23 Mrt 2020 11:34

Re: Wiegje/ledikantje opmaken

Matrasje + molton hoeslaken + hoeslakentje. Driehoek hydrofiel tegen het spugen.
De baby lag onder een lakentje en een dekentje en in een hydrofieldoek ingebakerd.

En al snel ben ik het bedje overdwars gaan opmaken, dus niet in de lengte, maar het lakentje en dekentje in de breedte, dan was er tenminste iets in te stoppen. :angel:
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 23 Mrt 2020 11:44

Re: Wiegje/ledikantje opmaken

Ja ik vind het ook wel lastig inschatten want ik ben 20 juli uitgerekend dus dat kan van alles betekenen maar zal hoogstwaarschijnlijk wel wat warmer zijn. Dus voor nu moet ik in ieder geval molton, hoeslaken, lakentje en dekentje hebben als ik het zo lees. En hydrofielen natuurlijk. En datzelfde voor in de kinderwagen? Ik voel me echt een noob haha!

Haha Savi lag G dan overdwars?
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 23 Mrt 2020 11:48

Re: Wiegje/ledikantje opmaken

Wij hadden in het wiegje voor D. een molton, een hoeslaken en daarover een hydrofiel. Dan de baby, haha, en daaroverheen een lakentje met dekentje.

Na een week of 6 ging hij over naar een ledikant en daar sliep hij op een aerosleep met bijbehorend hoeslakentje. Omdat D. een enorme spuger was hebben wij daar toch ook een hydrofiel in gelegd. Wij gebruikten daar XL hydrofielen voor omdat je die goed kunt instoppen. D. lag op zijn buik en als die hydrofiel los lag ging hij eraan frunniken en lag hij voor je het weet met z'n gezicht in een prop hydrofiel.

De meiden lagen in het begin samen in een ledikant en zij hebben dus direct op een aerosleep + bijbehorend hoeslakentje gelegen. Ze zijn 4 weken te vroeg geboren en ondanks dat het 30+ graden was in de weken na hun geboorte (ze zijn 27 juli geboren), hebben ze de eerste tijd in een omslagdoek gelegen, daaroverheen een lakentje + dekentje en daaroverheen dan nog een extra deken. Ook hadden ze allebei een kruikje. Ze groeiden de eerste weken amper (vielen eigenlijk alleen maar af), dus ze mochten geen energie verspillen aan zichzelf warm moeten houden. Dus niet alleen het seizoen maakt uit, maar ook met welke termijn je kindje komt en hoe goed hij zich warm kan houden.

Verder eens met Savi trouwens, overdwars instoppen is ideaal! Al heb ik nu de dekens dubbelgevouwen in bed liggen, dus dan kan het weer niet overdwars.

♥♥
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 23 Mrt 2020 11:49

Re: Wiegje/ledikantje opmaken

Kinderwagen maak ik trouwens bijna hetzelfde op als het wiegje destijds, molton, hoeslaken, hydrofiel onder het hoofdje, dan de baby en daaroverheen een dekentje. In de kinderwagen heb ik geen lakentje. Het matrasje is vrij dun en dan werd het zo'n dikke bobbel onder het matras.

♥♥
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43709

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 23 Mrt 2020 11:50

Re: Wiegje/ledikantje opmaken

Voor in de kinderwagen hadden wij geen lakentje iig. Wel een hoeslakentje en al gauw hydrofiel tegen 't spugen idd. En alleen een dekentje en toen 't warm werd al gauw helemaal geen dekentje. Maar ik moet ook zeggen dat ik sowieso niet echt een dikke inpak moeder ben (zelf ook altijd warm). O zat in de winter ook bijna niet met zo'n dikke voetenzak in de kinderwagen terwijl m'n zus (zelf altijd koud) haar dochter in de lente ook met dikke bontjas en dikke dekens enzo inpakt.

Haha Savi wat cute. Dat deden wij in het campingbedje toen O met 5 weken daarin lag in de Ardennen. Was veel te groot anders!
Oh O lag toen wel echt overdwars bedoel ik.
Laatst gewijzigd door Marin op 23 Mrt 2020 11:54, in totaal 1 keer gewijzigd.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem304

Bericht 23 Mrt 2020 11:51

Re: Wiegje/ledikantje opmaken

Harrison schreef:Ja ik vind het ook wel lastig inschatten want ik ben 20 juli uitgerekend dus dat kan van alles betekenen maar zal hoogstwaarschijnlijk wel wat warmer zijn. Dus voor nu moet ik in ieder geval molton, hoeslaken, lakentje en dekentje hebben als ik het zo lees. En hydrofielen natuurlijk. En datzelfde voor in de kinderwagen? Ik voel me echt een noob haha!

Haha Savi lag G dan overdwars?

Haha, nee alleen het beddengoed. Ik vond het te los die kleine flapjes aan de zijkant, dus dan ging het beddengoed in de breedte en dan had ik genoeg stof om in te stoppen.
G. lag gewoon recht :smile:
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 23 Mrt 2020 11:55

Re: Wiegje/ledikantje opmaken

Marin schreef:Voor in de kinderwagen hadden wij geen lakentje iig. Wel een hoeslakentje en al gauw hydrofiel tegen 't spugen idd. En alleen een dekentje en toen 't warm werd al gauw helemaal geen dekentje. Maar ik moet ook zeggen dat ik sowieso niet echt een dikke inpak moeder ben (zelf ook altijd warm). O zat in de winter ook bijna niet met zo'n dikke voetenzak in de kinderwagen terwijl m'n zus (zelf altijd koud) haar dochter in de lente ook met dikke bontjas en dikke dekens enzo inpakt.

Haha Savi wat cute. Dat deden wij in het campingbedje toen O met 5 weken daarin lag in de Ardennen. Was veel te groot anders!

Vergeet niet dat hij stilzit he! Ik ben zelf ook niet zo'n inpakker hoor, mijn kinderen hebben bijvoorbeeld maar zelden een muts op, maar in de kinderwagen deed ik wel altijd de voetenzak om D. heen. Zelf heb je het minder koud omdat je beweegt, maar zo'n ukje zit helemaal stil en ik kan me voorstellen dat het dan veel sneller koud is.

♥♥
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43709

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 23 Mrt 2020 11:59

Re: Wiegje/ledikantje opmaken

Ja snap ik! Hij weigerde 't zelf ook echt, vond 't vreselijk. En in de echte kou moest 't wel hoor van mij. Maar meestal wilde hij sowieso met blote voetjes, kind is denk ik net zo warmbloedig als z'n ouders. Hij geeft het tegenwoordig ook echt goed dat ie niet onder warme dekens wil slapen.
Let's discover the world together.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 23 Mrt 2020 12:15

Re: Wiegje/ledikantje opmaken

Hier in de wieg een matras, molton, hoeslaken, lakentje en dekentje en inderdaad kort opgemaakt.

Slaapzakje kwam na een paar maanden pas toen ze de dekentjes van zich af gingen trappen. Beide jongens zijn wel een tijdje ingebakerd geweest maar in een XL hydrofiel, we hebben daar geen speciale inbakerdoek voor gehad want het was geen lange periode en dit werkte ook. Ik zou dat pas kopen als je merkt dat daar behoefte aan is.
De kraamverzorgster legde een hydrofiel onder de hoofdjes maar die verdwenen bij beide jongens snel omdat ze beide eigenlijk nooit gespuugd hebben. Alleen als ze heel erg verkouden zijn, doe ik het bij beide nog wel.
Ik had twee wiegdekentjes, ik gebruikte 1 daarvan ook in de kinderwagen, als het dekentje van de wieg dan een keer in de was zat pakte ik die van de kinderwagen voor een keer. En bij de familie wieg zaten enorm veel lakentjes, dus die hadden we in overvloed.
Wij hebben veel gebruik gemaakt van de kruiken, zeker voor de oudste van eind november, maar de jongste werd in de zomer geboren met 30 graden en kon zichzelf toch niet goed warm houden dus hij had ook vaak een kruik in het begin.

Voor het ledikant hebben we een matras, topper, molton, hoeslaken, lakentje en dekentje. De eerste tijd toen ze naar het ledikant gingen (met 6 maanden en 8 maanden) lagen ze beide in een slaapzak, maar omdat de jongste het snel koud heeft had hij in de winter toch ook wel een lakentje en deken er bij.

Maar hier dan ook echt een koukleum die echt de hele winter met zijn muts op loopt omdat hij het gewoon echt altijd koud heeft, wel fijn dat hij dat nu ook gewoon kan zeggen.
Laatst gewijzigd door minoessepoes op 23 Mrt 2020 12:18, in totaal 1 keer gewijzigd.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 23 Mrt 2020 12:15

Re: Wiegje/ledikantje opmaken

Voor de kinderwagen heeft een vriendin dekentjes gehaakt, zodat ze een stukje kleiner waren en dus geen gekke bobbels onder het matrasje kwam. Die wiegdekentjes zijn echt groot voor de kinderwagen!
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 23 Mrt 2020 13:00

Re: Wiegje/ledikantje opmaken

Hier kan ik wat mee! Super fijn, dank jullie wel.
Ik ga mn moeder even vragen of ze een lakentje en dekentje wil maken voor de kinderwagen haha, dat leek me al onhandig met teveel stof.

Oooh Savi, ik begreep het helemaal verkeerd haha, maar snap het nu.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 23 Mrt 2020 15:02

Re: Wiegje/ledikantje opmaken

Ik heb het laatst ook moeten googelen ?. Werd helemaal gek van al die lakentjes en dekentjes.

Overigens heeft Limango nu een sale van Koeka. Die dekentjes blijven het zachts maar ik vind ze regulier te duur eigenlijk.
<<

Anoniem332

Bericht 23 Mrt 2020 15:31

Re: Wiegje/ledikantje opmaken

Bij mij had de kraamzorg het ook geleerd.

Wij maakte de wieg en ledikant op al een matrozenbedje. Op Google staat veel uitleg. Maar je heb dan een laken dat je van boven naar beneden legt en om het matras heet vouwt en dan baby erop legt en dan weer terug vouwt. Zodat z’n baby niet plompverloren in een grote wieg of ledikant ligt ?
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 23 Mrt 2020 16:21

Re: Wiegje/ledikantje opmaken

Ja de kraamzorg zal het vast ook wel weten maar dan is het wel handig als ik iets in huis heb haha!
Ik ben blij dat jij dat ook had, Caro :D.

Ik vind Koeka ook wel echt duur ja. Iemand ervaring met Meyco? Dat vind ik er leuk uit zien iig! Ik vind het ook een beetje onzin om te investeren in allemaal dure lakentjes voor een wieg/cosleeper waar hij 3 maanden in ligt.
<<

Anoniem304

Bericht 23 Mrt 2020 16:24

Re: Wiegje/ledikantje opmaken

Ik had alle dekentjes van Meyco. Vind ze heel fijn en lekker zacht. En ook een fijn prijsje ja.
<<

Reva

Yipyapper

Berichten: 1966

Geregistreerd: 18 Nov 2013 21:57

Bericht 23 Mrt 2020 16:32

Re: Wiegje/ledikantje opmaken

Meyco vind ik prima aanvoelen voor de hoeslakens en moltons (gewassen, nog niet gebruikt). Heb 1 koeka deken en een zelfgemaakte en 1 simpele. De lakentjes zijn van Jollein (L). En heb net als Marin een (groene) Wallaboo, daar ben ik nu al verliefd op.

Kinderwagen ligt er maar net een beetje aan, bij de wagen die wij hebben uitgekozen hebben we een speciaal (dansbaar 60 graden) dekje waar de baby op ligt, zodat je alleen een hydrofiel daarop hoeft te liggen (en zelfs dat is niet nodig, maar wil ik wel). Die moet je juist niet opmaken.
June schreef:Kruiden naar beschikbaarheid en emotie.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 23 Mrt 2020 17:19

Re: Wiegje/ledikantje opmaken

Ohja goeie, ik heb een nieuwe Joolz Day3 gekregen van mijn ouders. Zit daar iets specifieks in? Haha, joee lekker ingelezen.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 23 Mrt 2020 18:10

Re: Wiegje/ledikantje opmaken

Ik vind ieder iets waarover je je moet inlezen weer zo’n gedoe. Dekentjes, lakentjes, hoesjes, hydrofiel klein, lang, xl formaat. Matrasjes en alle varianten. Arghhghhh!!
<<

Reva

Yipyapper

Berichten: 1966

Geregistreerd: 18 Nov 2013 21:57

Bericht 23 Mrt 2020 19:43

Re: Wiegje/ledikantje opmaken

Volgens mij is het dit wat wij erbij hebben nu voor de kinderwagen:

https://www.babypark.nl/aerosleep-matra ... 75-cm.html
Daar leg ik dan wel een (panter ?) hydrofiel over.

Caro, vreselijk he? Ik doe overal gewoon de struisvogel ? De wagen is ook opeens pas 3e week mei leverbaar, maaaaaar dat negeer ik ook. Lalala ?
June schreef:Kruiden naar beschikbaarheid en emotie.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 23 Mrt 2020 19:47

Re: Wiegje/ledikantje opmaken

Ja het is echt vreselijk! Ik heb heel veel van mijn zus gekregen dus nu app ik haar continu met ‘heb ik dit al? Waar dient dit voor?’ En die antwoorden blijven ook serieus niet eens hangen.
Dus ik ga met alles in de modus ‘ik zal het wel gaan snappen als het zover is’. Ik heb dan laatst heg ledikantje opgemaakt met een YouTube filmpje erbij. Toen werd ik íets wijzer maar door dit topic ga ik ook weer twijfelen of ik wel alles heb en genoeg enzo.

Hoe voel jij je trouwens?
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers