Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

<<

Anoniem272

Bericht 17 Mrt 2020 08:23

Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Wat voor werk en instructies hebben jullie van de basisschool gekregen?

Hier twee verschillende scholen. Zoon (groep 8) moet álles digitaal doen (snappet) en moet om 15:00 elke dag bepaalde dingen af hebben die de juf online 'nakijkt' en terugkoppelt.
Dochter (groep 3) doet juist het meeste op papier (veilig leren lezen, pluspunt). We hebben een hele planning gekregen wat ze elke dag moet doen.

Hoe gaan jullie het thuisonderwijs aanpakken?

Wat doen jullie tussendoor? Wat voor dingen doe je qua crea, sport, techniek, natuur etc?

En hoe zorg je dat je zelf niet doodmoe wordt?
<<

Anoniem313

Bericht 17 Mrt 2020 08:31

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Dat laatste, daar heb ik nog geen antwoord op :smile: Na een dag werk en kinderen thuis te hebben gecombineerd lagen mijn vriend en ik er gisteren helemaal af.

Mijn zoon in groep 4 heeft gisteren zijn materialen gekregen, deels printwerk en deels online. De leerkracht heeft aangegeven dat hij er elke dag ongeveer anderhalf uur mee zoet zal zijn. Ze is twee uur per dag via telefoon en mail beschikbaar voor vragen. We kijken zelf na. En daarnaast heb ik wat andere materialen voor hem verzameld her en der en mag hij wat educatieve apps doen. Hij heeft er wel lol in, aan de keukentafel werken.

Mijn kleuter in groep 1 is een ander verhaal, die krijg ik nauwelijks aan het werk. Aandachtsspanne van een garnaal, over hulp bij nodig, hij kan gewoon niets zelf en vindt het ook niet leuk. Hij heeft gisteren ook materiaal gekregen maar dat is uiteraard veel losser, meer kletskaarten enzo. Met hem ga ik maar meer tekenen, cijfers oefenen en voorlezen.

We hebben een schema gemaakt met blokjes schoolwerk afgewisseld met: kleuren, puzzelboek, schermpje, Lego, en buiten spelen.

Ja en dan wisselen mijn vriend en ik elkaar dus af rondom onze online meetings en belletjes en alle dingen die we moeten doen. En ik zou om 7h beginnen en hij is nog aan het douchen dus de stemming zit er alweer lekker in. Ik heb m’n regel van geen alcohol door de week maar even in de ijskast gezet.
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 11:10

Bericht 17 Mrt 2020 08:38

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Mijn oudste zit in groep 4 en krijgt vanaf morgen een rooster met wat ze moet doen iedere dag. Deels op papier (lespakket kunnen we morgenochtend ophalen) en deels via snappet. 1x per week online contact met de juf en voor verdere vragen krijgen we nog tijdstippen door.

Ik ga het rooster volgen van school, tussendoor mogen de meiden iets knutselen, gaan we even wandelen/fietsen of in de tuin spelen. En met mooi weer rijd ik denk even naar het bos of naar een dorp hier verderop om te wandelen en bootjes te kijken.

Via insta hebben de gymdocenten van de school een 2x per week een challenge. De gymmat ligt in de woonkamer dus daar zullen ze vast ook gebruik van maken.

Oh en dat laatste, geen idee. Verwacht niet dat ik doodmoe van ze word eigenlijk. En als dat wel is kijk ik vast uit naar de avonden dat ik mag werken :-)
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 17 Mrt 2020 08:51

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Nou gisteren zei ik als die drie weken zo gaan dan komt het niet goed met mij... Wat een chaos, we hadden duidelijke afspraken gemaakt maar dat ging echt niet zo goed.

Maar gisteren middag kwam er een mail van de juf met online werk. Ze werken online en ze moeten een boek lezen en daar over drie weken een presentatie over geven, en dat vond ik een leuke opdracht!
In de mail staat dat ze er ongeveer 2 uur per dag mee bezig zijn, gelukkig heb ik mijn oude laptop bewaard dus mogen ze straks allebei op de laptop het werk gaan maken. Tussen door hebben we een pauze, gaan we even fietsen of lekker buiten spelen.
:heart: :heart: 2011
<<

Anoniem272

Bericht 17 Mrt 2020 08:53

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Oh Caulfield, I feel you, ik drink nooit alcohol maar heb gisteravond een fles Baileys opengemaakt die ik voor mijn verjaardag heb gekregen :redface:

Hier schatten beide scholen dat het ongeveer 3 uur werk per dag is.

Vooral voor zoon is het reguliere schoolwerk veel te makkelijk, maar al zijn levelwerk vervalt de komende weken. Ik wil daar dus graag zelf invulling aan geven. Voorlopig zet ik hem aan het werk met programmeren en met muziektheorie leren voor zijn A-examen muziek. Andere ideeën zijn welkom!
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 17 Mrt 2020 09:17

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Filoria, misschien schaken? Mijn oudste heeft een abonnement op www.chessity.com. Heel leuk, het werkt dmv spelletjes en zo leer je het schaakspel. Binnen de kortste keren kon hij al een potje spelen.
#teammaple🍁
<<

Blue flower

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:54

Bericht 17 Mrt 2020 11:00

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

De jongens hier hadden vrijdag al hun lesmateriaal ook mee naar huis gekregen en elke dag rond 9.00 uur krijgen wij de opdrachten van die dag doorgemaild. Rond 16.00 uur krijgen we de antwoorden om het gemaakte werk na te kijken.

Ik heb wel zelf een schema gemaakt zodat er duidelijkheid en structuur is.
Laatst gewijzigd door Blue flower op 17 Mrt 2020 20:46, in totaal 1 keer gewijzigd.
10.12.2010
21.03.2013
16.08.2016
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 17 Mrt 2020 11:15

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Mijn zoon is kleuter op de Vrije School en daar werken ze niet met werkbladen of methodes voor de kleuters. Dus voor hem geen speciaal werk en vooral het advies om veel te laten spelen, ook zelfstandig, en te zingen, laten helpen in het huishouden of met koken, lekker buiten in de tuin waar mogelijk, etc.

Mijn dochter zit op het speciaal onderwijs ivm autisme en die krijgt als het goed is vandaag via de post een pakket met huiswerk opgestuurd. Daar wil ik dan per dag wel voldoende tijd voor inplannen.

Ik heb globaal een planning gemaakt op ons krijtbord. Grotendeels gebaseerd op deze planning:
https://www.facebook.com/57282417974356 ... 920899018/

Elke dag proberen te bewegen, naar buiten, vrij spelen en ook proberen zelf niet gek te worden door tijdens het vrij spelen en het uitrusten/lezen minder beschikbaar te zijn. Ik hoop dat de planning die ik heb gemaakt een beetje gaat werken voor ons, of in elk geval wat houvast geeft. Met name de oudste heeft ook echt wel behoefte aan structuur. Een hoop dingen vind ik zelf ook leuk om te doen dus ik ben van plan om actief mee te gaan knutselen, tekenen, bakken etc. Voor inspiratie laat ik de kinderen meedenken en kijk ik wat ik zelf kan bedenken of wat voor leuks er op pinterest staat.
<<

Anoniem272

Bericht 17 Mrt 2020 17:33

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Leuke tips komen er voorbij! Schaken is een goeie, UN.

Hier ging de dag redelijk volgens planning. Al het schoolwerk is af. En we hebben nog heerlijk buiten gespeeld, geverfd, opgeruimd en gepoetst, muziek gemaakt... De kinderen zijn nu met hun vader in het bos in bomen aan het klimmen.

Ik kan nu wel heel goed zien waar bij I. de pijnpunten zitten qua schoolwerk. Lezen en schrijven doet ze heel goed (vind ik), maar bij rekenen zie ik haar nog heel veel tellen en haar vingers gebruiken.

Heeft er iemand tips hoe je op een leuke manier het automatiseren van sommen tot 20 kan oefenen?

Liefst iets zonder computers en misschien zelfs iets waarbij je kunt bewegen / rennen / springen?
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1303

Geregistreerd: 17 Dec 2014 21:51

Bericht 17 Mrt 2020 21:44

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Ik weet vooral nog niet zo goed hoe het hier aan te pakken. Man en ik werken beiden niet thuis maar gewoon op locatie. Mn moeder is thuis met de kinderen maar ook met een baby. Die redt het maar net zo. Dat ze ook nog schoolwerk moet verzorgen ziet ze niet zitten. Dus als wij thuis komen (man is rond 17 uur thuis iedere dag, ik wisselend). Dan moeten we na het werk dus aan de slag met ze.

Dochter heeft een overzichtje van de dingen die ze dagelijks moet doen. En ze werken via google classroom. Daar zag ik net filmpjes op staan van de juf met uitleg en een dictee. En verder werkt ze uit haar boekjes.

Zoon zit in groep 1 en heeft wat taakjes. Vooral knutseldingetjes. Nou, als zoon iets niet wil is dat knutselen en tekenen. Op school kopen ze hem om door er erna een vliegtuigje van te vouwen. Maar thuis werkt dat dus niet. Gelukkig is het groep 1.
Goddank ben ik volgende week de hele week thuis waardoor ik dus wel aan de slag kan en wat structuur kan bieden.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6229

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 17 Mrt 2020 21:48

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Filoria schreef:
Heeft er iemand tips hoe je op een leuke manier het automatiseren van sommen tot 20 kan oefenen?


Sowieso: dobbelstenen gebruiken! Veel gooien en getalbeelden gaan herkennen. Met meer dobbelstenen gooien en dan 1 meteen herkennen en daarvandaan doortellen (dus: 5 bij de een en dan 6,7,8,9,10.)

Meerdere spullen bij elkaar optellen, dat het wel op tafel ligt en dat ze dan ‘in haar hoofd’ door kan tellen?
Bij sommige kinderen duurt de overgang van het fysieke tellen naar tellen in het hoofd wat langer.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 17 Mrt 2020 21:52

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Wij gaan morgen materialen ophalen op school, school stelt een dagprogramma op. De werkboekjes zitten er niet bij, dus ik heb haar pluswerkboek voor rekenen zelf besteld bij Heutink zodat ze daarin kan werken als haar weektaak af is, net als ze op school doet. Vandaag heb ik zelf maar een rekentaak gemaakt, gisteren hebben we een tijdje op Squla gewerkt aan spelling en rekenen. Als het goed is gaat school nog meer doen om de komende drie weken contact te houden met de kinderen, maar dat volgt nog.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2514

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:42

Bericht 17 Mrt 2020 22:06

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Wij mochten gisteren de schoolmaterialen ophalen bij school. De juffen hebben een planning gemaakt en daar houden we ons aan. Het is wel even goed wennen, voor de oudste hebben we al antwoordenlijsten binnen zodat we het zelf na kunnen kijken. Voor de jongste, groep 4, nog niet. Haar juf probeert ook uitleg filmpjes te maken.

Beide juffen hebben op papier staan hoe lang ze normaal gesproken bezig zijn met een bepaalde les. Dit i.c.m. de planning wat welke dag moet, heb ik weer een tijdrooster gemaakt.

Ze beginnen om 9h en hebben van kwart voor 11 tot kwart over 11 pauze waarbij ze ook even buitenspelen. Na het middageten laatste dingen afmaken en weer buiten of binnen spelen.

Hier maken ze overigens ook gebruik van basispoort/ambrasoft en nu door dit ook van gynzy kids. Dat is online en kunnen de juffen inzien.
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8845

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:17

Bericht 17 Mrt 2020 22:32

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Mijn dochter in groep 4 krijgt iedere dag de dagtaak. Rekenen en spelling via snappet, taal uit het taalboek en een andere extra opdracht. Vandaag was dat nieuwsbegrip ook op de iPad. Voor morgen is dat 15 min. een boek lezen.

Voor zoon krijgen we elke dag een leuke tip of link.
En vandaag kwam er een bladzijde van een boek waarbij ze iedere dag een tekening mogen maken. Zodat ze na 3 weken een prentenboek hebben..

Ik vond jet wel een beetje zoeken nog vandaag. Er ging vooral veel tijd in het rekenen zitten. Dochter vind dat echt heel lastig. Zoon liep toen wel even met zn ziel onder zn armen en heb ik uiteindelijk maar met een filmpje op de tablet op de bank gezet ?
2012
2016
2020
oktober 2024

Instagram
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 17 Mrt 2020 23:05

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Mijn kinderen hebben een programma gekregen voor de normale schooltijd. Het is ook de bedoeling dat ze via internet elke dag drie keer contact hebben met de leraar en ze moeten alle werkjes doen die ze normaal ook doen. Ouders moeten alles nakijken in de werkboekjes en sommige dingen kunnen ze online opsturen. Nou ben benieuwd, ik vind dat ze heel wat vragen van de kinderen en ouders. Maar we gaan ons best doen vanaf mirgen.
2010 2012
<<

Anoniem272

Bericht 19 Mrt 2020 10:07

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Boerenkool, wat lastig! Heb je al contact met de school gehad, hoe zij dit zien? Zo kan het toch niet (minimaal) drie weken gaan?

Tom, dobbelstenen is een goeie!

Viva, hier ook Ambrasoft en Gynzy voor dochter. Werkt wel fijn! En daarnaast nog allerlei apps via Zuluconnect, maar dat is allemaal zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Jezzie, wat een leuk idee van school, van dat prentenboek. Wel sneu voor je zoon, maar ik geef je groot gelijk dat je dan de tablet inzet.

Lexi, 3 keer contact met de leerkracht vind ik best veel. Mogen jullie de tijden bepalen of doet de leerkracht dat? Lijkt me wel lastig dat je dan beperkt bent in wanneer je naar buiten kan gaan om een boswandeling te maken of zo.

Hier is de schooldag weer begonnen. Zoon heeft net Animal Farm uitgelezen en een filmpje gekeken over de Russische revolutie en we hebben gepraat over parallellen en over het communisme. Echt heel leuk!

Dochter heeft ook een boek uitgelezen dat ze leuk vond, maar moet nu flink wat bladzijden rekenen maken. Ze heeft er geen zin. Tja.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 19 Mrt 2020 10:20

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Filoria, het is best veel inderdaad. Aan de andere kant doen ze wel al hun werk van school en lopen ze dus straks in principe bijna niet achter. Op de dagen dat ik moet werken is dit wel lastiger hoor want er is best veel begeleiding nodig. Maar op die andere dagen proberen we wat extra te doen zodat ze die dagen iets minder kunnen doen.

Het is niet flexibel het is echt onder de schooltijden. Juffen en meesters zijn ook vrijwel de hele dag online om te helpen.
Wel heel goed geregeld allemaal.
2010 2012
<<

Anoniem272

Bericht 19 Mrt 2020 10:31

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Wat vinden jullie hiervan:

https://kiind.nl/huiswerk-in-de-corona- ... -met-rust/

Het zet mij wel aan het denken. Ik ben wel echt zo'n ouder die maandagavond (eerste thuisblijfdag coronacrisis) meteen al schoolwerkroosters zat te tikken voor dinsdag.
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 19 Mrt 2020 11:34

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Ik vind het een leuk tegengeluid maar ben het niet met alles eens. Een weekje niks had best gemogen maar hier zijn we woensdag begonnen wat vooral mijn oudste fijn vond.

Ik vind het wel prettig dat er structuur en handreiking vanuit school geboden word. Zelf kan ik,zoals zij schrijft, dat ook wel vormgeven maar heel veel ouders niet.

Kinderen leren uit zichzelf maar veel kinderen (vanuit mijn werk) hebben geen omgeving waarbij dit makkelijk gaat. Op deze manier is er voor deze ouders ook een richtlijn om.zicj aan vast te houden. Verschilt wel per school,ik hoor ook van scholen waar kinderen van half 9 tot 2 gewoon les krijgen via de webcam. Hier hebben we een papieren planning met online instructie filmpjes die je als ouders of kinderen zelf aan kunnen klikken.

Ook qua empathie naar de ouders ervaar ik hier zowel thuis als op m'n werk dit wel. Leerkrachten die benadrukken, we gaan kijken wat lukt, loop je vast bel of mail en straks kijken we weer hoe het verder moet. Niemand kon dit voorzien dus roeien met de riemen die we hebben.
<<

boeddha

Kletskop

Berichten: 609

Geregistreerd: 22 Apr 2015 12:14

Woonplaats: Achterhoek

Bericht 19 Mrt 2020 12:41

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Mijn dochter kreeg afgelopen dinsdag een tasje met spullen thuisbezorgd. Daarin zit een weekplan voor de komende weken en als ze zich daar aan houd dan moet het goed komen. Ze is dinsdagmiddag ook meteen begonnen en begint nu elke dag zodra ze uit bed komt en dan is het ook klaar voor de rest van de dag. Dan mag ze gaan spelen.

Zoon zit op t middelbare en die heeft sinds gister zijn instructies gekregen. Ze gaan een aantal keer per week een soort van videobellen met de docenten en verder zelf aan het werk.

Verder vermaken ze zich door te wandelen met de hond, gamen, netflix en spelen.
<<

Elisabeth

Kletskop

Berichten: 920

Geregistreerd: 10 Jan 2019 17:59

Bericht 19 Mrt 2020 12:49

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Hier begint er nu een beetje structuur in te komen.

De jongste zit in groep 2 en heeft een heel dagrooster gekregen van 09:00 - 14:00 :shock: Ik haal hier bepaalde dingen uit die ik hem laat doen. Het is gewoon niet te doen met nog een kind die schoolwerk moet maken en mijn eigen werk.

De oudste zit in groep 4. Hij heeft schoolwerk wat ongeveer 2 uur per dag in beslag neemt. Rekenen doet hij online via rekentuin. Hij moet dan 15 minuten per onderdeel doen. Hij moet ongeveer 30 minuten lezen en dan ook nog zijn staal werkblad. Helaas lukt het inloggen bij Basispoort even niet, maar daar staan ook opdrachten voor hem in. Op dit moment zitten ze ook midden in een thema. Daar krijgen ze ook elke dag een opdrachtje voor om dingen op internet te zoeken en die met ons te bespreken. Vanaf volgende week krijgen wij youtube links van filmpjes van de juffen van de oudste. Hierin wordt nieuwe lesstof behandeld.

De juffen zijn per email bereikbaar en vragen om een paar keer per week even een mailtje met een leuke foto.

Ik denk dat wij ook zelf een Squla account gaan aanmaken voor de jongens. Dan kunnen ze ook zelf nog even op een educatieve manier op de laptop/tab.

En ik heb knutselspul gehaald. Daar gaan we in de middag mee aan de slag. En we gaan 2 keer per dag naar buiten. Gisterochtend zijn we gaan hardlopen. Vanmorgen hebben ze een lekker stuk gefietst. De gymleerkrachten hebben via youtube een kanaal gemaakt met sportoefeningen voor elke dag. Dat is ook leuk om te doen.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5875

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 19 Mrt 2020 13:56

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Pff ik vind het inmiddels wel echt gedoe.
Hier een kleuter in groep twee maar toch best wel wat werk mee naar huis gekregen. Varierend tussen een werkboekje met schrijf,- lees,- en rekenopdrachten waar hij elke dag twee pagina's moet doen met eigenlijk wel de volle concentratie en een bingo waarbij hij opdrachtjes moet grabbelen, alle benodigdheden om een schaap te knutselen, tot structuur er in houden en dus elke dag de dagen van de week door nemen, datum, het weer ed, voorlezen en nog oefeningen zonder materiaal, we moeten bijvoorbeeld een bepaald aantal woorden per dag "hakken en plakken" en luisteren waar een bepaalde letter in het woord zit.

Vooral de bingo is heel leuk, opdrachten zoals een aflevering van schooltv kijken, maar ook een hinkelpad tekenen en daar mee bezig gaan, een kaart voor opa en oma knutselen, een boek voorlezen en daarna moet je kind het verhaal na vertellen in chronologische volgorde, een bouwwerk maken van Lego/Duplo/Blokken en daar daarna een bouwtekening van maken enz.

Echt wel heel erg prima allemaal, maar wel allemaal dingen die we actief met onze kleuter moeten doen, we moeten alles uitleggen en voorlezen en hem helpen. Maar tegelijkertijd zit mijn man in de woonkamer een conference call te houden met 4 collega's en rent onze peuter al jengelend rond want het arme kind heeft zowel de waterpokken als krentenbaard tegelijk!! Totaal geen rust in huis dus om echt even aandachtig met de kleuter aan de slag te gaan waardoor hij inderdaad een aandachtspanne van een garnaal heeft

De juf reageert de hele dag op de klasse app en ouders sturen enthousiast foto's van knustelende, schrijvende en buitenspelende kinderen. Ik heb de foto's van ons geknutselde en vervolgens in een onoplettend moment door onze peuter "versierde"schaap maar achterwege gelaten :palm:
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem326

Bericht 19 Mrt 2020 14:25

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Filoria schreef:Wat vinden jullie hiervan:

https://kiind.nl/huiswerk-in-de-corona- ... -met-rust/

Het zet mij wel aan het denken. Ik ben wel echt zo'n ouder die maandagavond (eerste thuisblijfdag coronacrisis) meteen al schoolwerkroosters zat te tikken voor dinsdag.



Ik kan me daar erg in vinden. Ik heb natuurlijk wel kleuters en ik kan me voorstellen dat dat anders is dan groep 3 t/m8. Ik zie ook kleutermoeders op insta of op de klassenapp met schema's, taakjes, beloningen. Prima. Maar ik sta er ander in. Ik vind dit ook een fijn artikel:

https://kiind.nl/leren-van-nature

Die van mij spelen nu buiten, dit is dag 4 al. En als ze willen knutselen, verkleden, spelletje willen spelen dan mag dat ook. Maar ik maak geen schema's. En een structuur, op eetmomenten na, is er ook niet. We lezen wel extra veel samen. En ik doe wel activiteiten als paastakken versieren, moestuin klaarmaken en samen koken. Maar in strakke schema's werken doe ik niet. Ik ben vooral heel blij dat ze zelfstandig buitenspelen, want anders wordt dat thuiswerken wel erg moeilijk (is het al).
<<

Anoniem313

Bericht 19 Mrt 2020 14:37

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Ik heb dan weliswaar zo’n schema maar dat is vooral voor mijn groep 4 jongen, die vindt dat leuk en moet gestructureerd aan zijn schoolwerk inclusief toetsen. Mijn kleuter doet mee met het schema als daar ‘snoep eten’ of ‘schermtijd’ op staat en verder geloof ik het wel. Ik lees inderdaad wat extra met hem, we hebben een bouwhoek gemaakt waar hij in kan spelen en we gaan veel naar buiten. Zijn thema op school is kriebelbeestjes dus ik teken eens een vlinder of libelle die hij dan inkleurt en uitknipt. We gaan de tuin in om beestjes te zoeken. Daar blijft het wel bij hoor.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 19 Mrt 2020 14:48

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Mijn oudste zit in groep 4 en de school heeft sinds gisteren het materiaal in een digitale omgeving gezet. Iedere dag taken. Hij maakt die taken in anderhalf uur, smorgens op z’n kamer. De rest van de dag hoeft hij dan niets meer en kan hij buitenspelen, lezen, programmeren.

Voor de jongste van bijna 4 heb ik geen programma. Die wil wel werkjes maken omdat z’n broer dat ook heeft. Dus af en toe print ik een werkblad uit voor hem, of hij oefent in z’n oefenschrijfboekje. We doen klusjes in huis. En we spelen.
#teammaple🍁
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers