Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 02 Apr 2020 16:13

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Hier sinds deze week rekenen via Snappet en ik vind dat echt zó onhandig. Ze heeft totaal nog geen ervaring met het toetsenbord en muis dus het invoeren van de antwoorden duurt langer dan het bedenken ervan. Uiteindelijk neem ik het maar elke dag over en zegt zij alleen de antwoorden.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5097

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 02 Apr 2020 18:53

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Hier vandaag voor de tweede keer met de juf gebeld, dat vonden ze wel leuk.
Er waren ook twee grotere opdrachten die ze moesten maken, wat ze echt nog niet zelfstandig konden, dus daar flink bij geholpen afgelopen week en afgelopen weekend en die zijn nu af. Nou eerlijk is eerlijk dat neemt wel een bepaalde stress bij mij weg want ik vind de combi van dat soort opdrachten met mij werk wel pittig.

Voor de rest redden ze zich wel goed met de opdrachten achter de computer, gelukkig maar!
:heart: :heart: 2011
<<

Anoniem313

Bericht 02 Apr 2020 22:15

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

SG, zo doe ik het met mijn 4jarige ook hoor. Ik kijk helemaal niet naar het complete weekoverzicht, pik er gewoon af en toe iets uit en dat is dan mooi meegenomen. Vandaag heeft hij gedanst en meegezongen op Beyoncé, dat film ik en stuur ik naar de meester - gym en Engels in 1 x, klaar (en was natuurlijk geen opdracht).

Olive, wij voeren soms ook in voor de oudste. Hij moet best veel herhalende sommen maken die hij heel snel kan. Het ‘in het vakje klikken met de muis en dan de juiste toetsen aanslaan’ kost veel meer tijd dan de som uitrekenen. Ik vind het frustrerend voor hem als hij een uur doet over rekenwerk dat hij in 20 minuten af kan maken.
<<

Pluis

Kletskop

Berichten: 522

Geregistreerd: 20 Mrt 2016 14:19

Bericht 02 Apr 2020 22:32

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Week 3 alweer en we zijn er nog niet... Vanmorgen hadden de kinderen de eerste videochat met de klas. Als het goed is krijgen ze straks vaker les via Teams.

Het gaat hier eigenlijk best goed maar ik moet er wel echt bovenop zitten en strenger zijn dan ik normaal ben. We hebben een planning vanaf 9.00 met blokken van een half uur en dan zijn we rond 14.00-14.30 klaar. Het is wel fijn om een ritme te hebben.

De oudste mist school en zijn klasgenootjes wel heel erg. Hij zat toen hij dinsdagavond hoorde dat het langer gaat duren ook echt even snikkend tegen me aan. Gelukkig maakt videobellen met z’n vriendjes een hoop goed.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 03 Apr 2020 07:21

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Caulfield schreef:SG, zo doe ik het met mijn 4jarige ook hoor. Ik kijk helemaal niet naar het complete weekoverzicht, pik er gewoon af en toe iets uit en dat is dan mooi meegenomen. Vandaag heeft hij gedanst en meegezongen op Beyoncé, dat film ik en stuur ik naar de meester - gym en Engels in 1 x, klaar (en was natuurlijk geen opdracht).

Olive, wij voeren soms ook in voor de oudste. Hij moet best veel herhalende sommen maken die hij heel snel kan. Het ‘in het vakje klikken met de muis en dan de juiste toetsen aanslaan’ kost veel meer tijd dan de som uitrekenen. Ik vind het frustrerend voor hem als hij een uur doet over rekenwerk dat hij in 20 minuten af kan maken.


Ja precies. Dat bedoel ik ook. Vooral met het automatiseren is dat echt niet nodig. En als ik kijk naar het doel van het huiswerk, denk ik niet dat het gericht is op computervaardigheden, maar echt ip het rekenen. Dus dat help ik gewoon ff. Ze moet daarna ook nog van alles doen en dat is gewoon in werkboeken.
<<

Anoniem276

Bericht 03 Apr 2020 11:25

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Mijn jongste zat net een goede 3 volle weken op school toen de scholen dicht gingen. ik neem haar opdrachten die ze elke dag krijgt van de juf ook met een korreltje zout. Als ze zegt dat ze het leuk vind dan doen we het. En als ze een dag alleen wil spelen, of spelletjes doen met mij, of kleuren vind ik het ook goed.
Gister kregen we een hele oefening over geloofsovertuiging en levensbeschouwing. Met stenen zoeken en daarbij hoorde dan een verhaal etc. Toen dacht ik doeiii geen zin in.
Ze vind het bv heel interessant om letters geschrijven, dus ze kan inmiddels haar eigen naam schrijven. Dat soort dingen zijn nu toch ook leuk om wat meer aandacht aan te besteden.

De oudste moet wel al haar werk maken, en ze maakt elke dag nog extra reken werk. Wel flink aanpoten, maar ze is al geen sterke leerling, en heeft het zwaar in groep 6, dus wil niet dat ze eventueel nog meer achterstand oploopt.
Straks gaat ze voor het eerst met de juf bellen. Ben heel benieuwd hoe dat gaat zijn.
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11210

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 03 Apr 2020 11:39

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Mijn oudste zit in groep 3 en krijgt voor elke week een planning wat ze per dag moet doen. Op de dagen dat ik werk is het wel aanpoten, dan moeten we soms eind van de middag nog wat taken doen. Maar op de andere dagen valt het me mee. Op zich vliegt ze zo door haar werk heen en vindt ze het nog leuk om te doen ook. ik denk dat het gemiddeld 2 uur werk per dag is.

Mijn jongste zit net in groep 1 en die hoeft van mij niet veel te doen. Voor hem ook geen weekschema, alleen een site waarop ideeen staan van wat je zou kunnen doen. Als hij iets leuk vindt doen we het, anders niet. Wat juf al zei klopt wel, hij vindt vooral de werkjes voor groep 2 leuk. Ik sta echt verbaasd, hij leest en schrijft al simpele woorden. Alleen aan zijn pengreep moeten we nog even werken :palm: Zijn juf vindt spelen het belangrijkst, dat is gelukkig makkelijk te regelen :wink:

Beide leerkrachten gaven trouwens aan dat het niet erg is als niet alles lukt. Ze begrijpen wel dat het voor veel ouders nu ook druk is in combinatie met hun eigen banen.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Pluis

Kletskop

Berichten: 522

Geregistreerd: 20 Mrt 2016 14:19

Bericht 16 Apr 2020 14:48

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Ik moet even m’n frustratie kwijt hoor...

Sinds vorige week hebben de leerkrachten Teams geïntroduceerd. Wat begon met ‘om 9.30 hebben we met de hele klas een groepsgesprek’ is nu een ochtendvullend programma geworden. Onze ochtend zag er dus zo uit

Kind A

9.00-9.30 Lezen
9.30-10.00 Teams Rekenen
10.00-10.30 Huiswerk
10.30-11.00 pauze
11.00-11.30 Huiswerk
11.30-12.00 Teams Taal
12.00-13.00 Pauze

Kind B

9.00-9.30 Lezen
9.30-10.00 Huiswerk
10.00-10.30 Teams Rekenen
10.30-11.00 Teams Begrijpend Lezen
11.00-11.30 Pauze
11.30-12.00 Huiswerk
12.00-12.30 Teams Taal
12.30-13.30 Pauze

Tijdens de uitleg in Teams mogen de kinderen niet aan het werk maar moeten ze luisteren naar de uitleg. Effectief komt het er voor kind A op neer dat ze voor de middagpauze 1 uur huiswerk heeft gemaakt en kind B voor de middagpauze 1,5 uur huiswerk heeft gemaakt. De pauze tijden sluiten niet meer op elkaar aan wat voor frustraties zorgt. En na het middag eten moet er nog gewerkt worden aan Rekenen, Taal, Spelling, Begrijpend Lezen, Verkeer, Project over de tweede Wereldoorlog en Engels. As we speak is kind A klaar met haar werk rond 14.30 maar heeft kind B nog werk liggen tot 16.00 en als hij niet opschiet kan het rustig 17.00 worden.

Ik heb de juf van kind B maar verteld dat we niet meer meedoen met de bijeenkomsten op Teams en dat ik de uitleg zelf wel geef net als voorgaande weken. Dit is toch geen doen zo
<<

Weilandjes

Noob

Berichten: 197

Geregistreerd: 18 Apr 2020 09:26

Bericht 18 Apr 2020 09:55

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Wat veel, Pluis!

Hier is het ook best gek. De eerste weken heeft zoon (groep 4) spelling in Gynzy gehad en moest hij schrijven in een oefenboek en schrijfboek. Nu hebben ze ander werk en zou hij dat 2 weken niet hoeven te doen... Terwijl dat (zeker het schrijven) voor hem erg belangrijk is. Voor dochter krijgen we een schema (groep 6) maar dat is aanzienlijk minder dan het werk voor zoon. Dus zodra ik beide schema's heb, voeg ik er her en der zelf nog wat aan toe zodat ze (ongeveer) tegelijk klaar zijn.

Dochter heeft het best makkelijk met haar schoolwerk en vliegt er doorheen. Als ze weet dat haar vader een dag vrij heeft, werkt ze vooruit zodat ze die dag ook vrij is. Zoon kan zich altijd al erg moeilijk concentreren en dat is nu niet anders. Hij kan soms erg lang over zijn werk doen.

Ik zie er overigens ook wel voordelen van in, hoor. Dochter had moeite met breuken en de juf kreeg het haar maar niet duidelijk, maar heb nu een tijdje 1 op 1 met haar geoefend en nu snapt ze het principe en kan ze de sommen zo maken. Zoon mocht van de juf nog steeds in blokletters schrijven, omdat ze geen tijd had om dat steeds met hem door te nemen. Nu schrijft hij aan elkaar. Niet altijd even duidelijk maar ook daar oefenen we nog mee. Hij kent nu in elk geval de schrijfletters uit zijn hoofd.
<<

Pluis

Kletskop

Berichten: 522

Geregistreerd: 20 Mrt 2016 14:19

Bericht 18 Apr 2020 16:29

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Hier gaat dochter (groep 4) ook echt met sprongen vooruit. Van onder gemiddeld in alle vakken zit ze nu op gemiddeld in alle vakken. Het thuisonderwijs heeft dus ook voordelen. Zoon (groep 6) heb ik nog niet naar gekeken. Die zit sowieso overal boven gemiddeld dus zolang hij niet wegzakt in z’n score vind ik het even prima.
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron