Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 20 Mrt 2020 22:30

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Jeetje Pluis, wat veel werk hebben jouw kinderen mee gekregen en dan ook nog appjes krijgen dat niet alles goed is. Ik denk dat die juf het niet helemaal heeft gesnapt.

Mijn kinderen hebben allebei elke dag voor 2/2,5 uur werk. Mijn dochter (gr. 8) moet veel op de computer doen en alles een half uur (al lukt dat bij squla tot nu toe nog niet omdat die site steeds overbelast is). De juffen van mijn zoon (gr. 5) hebben een werkboekje voor hem gemaakt met elke dag ongeveer 5 blz die hij moet doen (rekenen, begrijpend lezen, spelling, vandaag ook een woordzoeker), daarnaast moet hij 4 blz in een boek lezen dat hij heeft meegekregen van school en een kwartier op ambrasoft. Daarnaast moet hij nog een keuzewerkje doen maar dat zijn allemaal leuke dingen zoals helpen met koken, een kwartier wandelen, squla.
Verder krijgen ze elke dag een challenge die ze mogen uitvoeren en waar de juf dan graag weer foto's van ontvangen.
Van de juffen horen mijn kinderen alleen maar terug dat ze goed bezig zijn en goed aan het werk zijn, alleen maar positief dus.
Na 2/2,5 uur zijn mijn kinderen er ook wel echt klaar mee, zou hier echt niet lukken om ze van 9.00-14.30 aan het werk te houden.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1935

Geregistreerd: 23 Apr 2015 09:55

Bericht 20 Mrt 2020 23:00

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Klinkt heel fijn zo Liadan! Leuk ook die challenge, daar denken wij ook over na om te gaan doen. Wat voor challenges krijgen ze zoal?

Bedankt Filoria, ook wel fijn om te horen ?. Nu werk ik normaliter 'maar' twee dagen, momenteel wel meer. Ik heb ook het geluk dat mijn man nu thuiswerkt, maar eigenlijk vrij weinig te doen heeft. Zijn baas vindt dat geen probleem en heeft er ook alle begrip voor dat ik wel moet werken en mijn man dan bij de kinderen is, heel fijn!

Pluis, oooh kun je ook berichtjes via Snappet krijgen, dat wist ik dus ook nog niet, krijgen mijn kinderen ook helemaal niet gelukkig. Wij hadden op ons werk ook even snel research gedaan en lazen dus ook dat thuisonderwijs ongeveer 2 uur werk per dag moet zijn. Bijzonder dat de leerkrachten er dan zo vanaf wijken, als de directeur anders zegt.

Ik denk echt dat je als leerkracht er gewoon vertrouwen in moet hebben dat alle (in ieder geval de meeste) ouders echt wel hun best doen om het allemaal voor elkaar te krijgen met hun kinderen. Ik denk dat het alleen maar averechts werkt om er zo bovenop te zitten. Als het niet lukt zal daar ook een goede reden voor zijn en dan werkt het alleen maar als ouders genoeg vertrouwen in jou als leerkracht hebben om dat aan te durven geven. Dan kun je ook samen zoeken naar een oplossing.
2011 2012 2017
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 20 Mrt 2020 23:29

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Indigo, challenges tot nu toe: maak buiten een getallenlijn van 1-100, stuur een kaartje naar je juf en dan krijg je er ook 1 terug, zoek 5 dingen in huis die ongeveer 1 kg wegen, zoek buiten 4 bloemen en zoek op hoe ze heten.
<<

Pluis

Kletskop

Berichten: 522

Geregistreerd: 20 Mrt 2016 13:19

Bericht 20 Mrt 2020 23:32

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

@Indigo ik zie net dat ik Snappet in heb gevuld. Dat moest Parro zijn. Ik haal die 2 van gekkigheid door elkaar de laatste dagen...
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6220

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 21 Mrt 2020 06:32

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Challenges die ik voorbij zie komen van collega’s : zoek het cijfer 8 in je omgeving, zoek 4 van hetzelfde, maak een hogere toren dan de juf (met wc rollen ?) etc
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem272

Bericht 24 Mrt 2020 08:38

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Hoe gaat bij jullie de tweede week thuisonderwijs?
<<

Anoniem313

Bericht 24 Mrt 2020 10:05

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Filoria schreef:Hoe gaat bij jullie de tweede week thuisonderwijs?


Ik word vooral helemaal gek van al die verschillende websites, platforms, portalen - en alles met andere logins en niets werkt samen en ooooh, als ik zo zou moeten werken (en dat moet ik nu dus deels) trok ik dat echt niet!
Onze leerkracht vind ik wat te veeleisend. Ze bedoelt het natuurlijk goed. Maar het is een flinke bak werk elke dag, en als je iets vergeet belt ze direct, en je moet foto's maken van de niet-digitale werkboekjes en die elke dag mailen zodat ze de voortgang kan monitoren, en ze vlogt, en ze mailt, en het is groep 4. Wij staan er zelf wat relaxter in.

Voor de kleuter doe ik vrijwel niks, dat lukt niet icm de workload voor de 8jarige. Met hem heb ik zonnebloemzaadjes geplant en kijken we elke dag of er iets gebeurt. En hij knipt en plakt eens wat.

Oh en nog over 1 ding zeuren voordat ik afsluit met een positieve noot: al die leuke extra dingen en challenges en creadoe dingetjes die je met je kind zou kunnen doen, hou toch op. Ik word ermee overspoeld en ik wil niet met paperclips en koffiefilters en appelmoes een boomhut bouwen en daarin zelfgebakken suikervrije koekjes eten terwijl we wc-rollen hooghouden en kinderyoga doen. Ik heb een baan, daarnaast geef ik thuisonderwijs en drink ik wijn. STOP.

Maar verder gaat het beter dan vorige week, hebben we modus icm werk wat beter gevonden en redden we ons wel :smile:
<<

Elisabeth

Kletskop

Berichten: 916

Geregistreerd: 10 Jan 2019 16:59

Bericht 24 Mrt 2020 10:21

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Hahaha Caulfield!!

Hier ook een kleuter en groep 4. De kleuter heeft sinds vandaag Squla en daar is hij druk mee.

De oudste werkt in 2 blokken en verdeeld zo het werk en leuke dingen. Gistermiddag hebben ze ook wel 2.5 uur buiten gespeeld ?
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 24 Mrt 2020 11:24

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Claufield dat laatste! Echt, stop ermee inderdaad!
Ik heb twee kleuters en die ga ik niet iedere dag verplicht alle letters laten overschrijven of inderdaad zelf linksdraaiende yoghurt maken.
Gelukkig heeft onze school fijne juffen die het leren-door-spelen-principe volgen.?
<<

Anoniem272

Bericht 24 Mrt 2020 13:11

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Caulfield, hahaha, echt heel erg mee eens.

Vorige week kregen we alleen 'gewoon' schoolwerk, maar nu inderdaad allemaal van die creatieve dingen erbij. Zoon moet ineens een tafelvoetbaltafel knutselen en een krantenartikel schrijven en een foto-opdracht doen. Ik ben vast een vreselijke thuisonderwijzer, maar de dingen waar hij geen zin in heeft, hoeft hij van mij niet te doen. Hij gaat liever Engels oefenen, piano spelen, iets sportiefs doen buiten, stripjes tekenen, rekenraadsels oplossen of een verhaal schrijven. Allemaal net zo leerzaam toch? Ik ga hem niet tegen zijn zin in een kartonnen doos laten knippen, sorry hoor.

Hier gaat het ook beter dan vorige week qua ritme en zo, we zitten er lekker in.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 24 Mrt 2020 13:55

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Hahah ik las eerst het bericht van Caulfield en kreeg meteen daarna een mail over de school challange.
De opdracht is om een zo creatief mogelijke hut te bouwen waar je zelf in kan zitten en ze stuurde ook nog een raadsel.

Daarnaast stuurt de gymleraar elke dag filmpjes en doe opdrachten sinds een paar dagen. Echt wel goed bedoeld maar er moet door ons inderdaad ook gewerkt worden en onze kleuter leest nog niet zo goed zelf dat hij dat soort dingen zonder onze hulp kan. En we hebben een zieke peuter waarbij we ook nog eens bezig zijn met zindelijkheidstraining.

Ik moet zeggen dat ik heel enthousiast begonnen ben en netjes de eerste dagen in de ochtend ben gaan zitten om het huiswerk te gaan doen samen met hem, maar aan het eind van week 1 kwam de klad er al in :palm: Maar het kind had wel een klein beetje rood verbrande wangen van het in de tuin spelen, we hebben zelf plantjes gestekt en in de voortuin gepoot en kijken hoe onze paprika,-, tomaten,- en druivenplanten uit lopen, we koken en bakken wat af samen en toen hij in de wasmand in bad zat hebben we met een heleboel woorden zitten rijmen, hakken en plakken en geluisterd waar een bepaalde letter voor kwam. Een beetje van de juf/ school dus en een beetje van ons zelf en ik denk dat we het de komende weken ook zo gaan doen.

Mijn man gaat vanmiddag weer naar school om het werk voor de komende twee weken op te halen, ik ben benieuwd.

Ik merk wel dat andere ouders tegen dezelfde dingen aan lopen. Sommige ouders vragen heel enthousiast wanneer er een online kringgesprek komt en een andere moeder reageert dan vervolgens gestresst dat ze dat niet geregeld krijgt met een ouder kind wat huiswerk moet maken op de laptop en twee ouders die proberen te werken, dat het kringgesprek van de kleuter ( en het daarbij nodig hebben van de laptop) dan toch echt even de laatste prioriteit is. Of een moeder van een vriendje van mijn zoon vroeg of wij zijn schoolwerk mee konden nemen vandaag want zij moest nog naar kantoor en haar man moest online een grote presentatie geven terwijl de drie kinderen thuis waren en dus ook nog op dat tijdstip het huiswerk ophalen. Ergens vind ik dat wel prettig om te lezen, iedereen loopt tegen dezelfde problemen aan en zo gek doen we het niet eens.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Loïs

Kletskop

Berichten: 713

Geregistreerd: 14 Aug 2019 20:51

Bericht 24 Mrt 2020 14:57

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Opzich valt het hier mee (groep 4) duidelijke instructie wat er gedaan moet worden met een planning erbij. Mijn kind doet niks extra’s, dat weigert hij. Maar dan inderdaad mailtjes van de juf met verschillende portalen, websites om te oefenen en ik snap er weinig van.. ze mailde net dat ze kon zien dat nog maar 1 kind geoefend heeft op dat basispoort.
En de jongste zit in groep 1, die mag op squla en verder doen wat hij leuk vindt.

Ik heb verlof, wil uit lunchen met vriendinnen en middag dutjes doen, roze wasjes draaien en strijken en hoop echt zo dat ze op 6 april weer naar school gaan.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 24 Mrt 2020 16:12

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Wij krijgen een berichtje van school dat de leerkrachten zich ervan bewust zijn dat het niet niks is om thuisonderwijs te geven en dat ze zich daarvan bewust zijn: laat het thuis moeten werken soms los, houd de sfeer in huis positief en doe leuke dingen samen. Vraag wat je kind wil leren en neem hier dan vooral initiatief in, maakt een tekening, beweeg tussendoor, zoek een filmpje op.
Er staat in dat we goed moeten kijken wat haalbaar is en dat we niet teveel van onszelf moeten vragen want dat we de rol van ouder hebben en niet die van leraar.

Fijn bericht dus, neemt meteen de druk weg. Ik herken gelukkig ook de verhalen niet waarbij de leerkracht alles wil zien wat de kinderen doen, ze hoeven dat hier helemaal niet te zien zelfs maar ontvangen wel graag af en toe een update en een leuke foto.

Mijn zoon had vandaag ook weer een challenge gehad maar had daar geen zin in want hij wilde liever met de lego spelen. Ik heb dus een foto van zijn legobouwwerk naar de juf gestuurd en die stuurde terug: geweldig ga zo door!
<<

Elisabeth

Kletskop

Berichten: 916

Geregistreerd: 10 Jan 2019 16:59

Bericht 24 Mrt 2020 16:41

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Wij hadden net even contact met de juf van de oudste. Ze vroeg hoe het ging en hij antwoorden dat hij het saai vindt elke dag hetzelfde. Nu kon ze dat ook goed snappen, omdat ze opdrachten hebben gegeven die iedereen kan maken. Hij loopt voor en heeft plus werk normaal in de klas. Nu komt zijn juf speciaal naar school morgen om een extra pakketje klaar te maken en een smartgame mee te geven.

Dit vind ik wel erg fijn! Ze heeft ook toegezegd dat er vanaf volgende week meer variatie komt en iedereen weer op zijn/haar eigen niveau kan werken.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 24 Mrt 2020 20:38

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Hier heeft dochter, groep 3, alleen wat werkbladen. Per dag 4 rekenen, 4 taal, 1 schrijven en 30 min lezen. Is nu een week (donderdag pas gekregen), maar doet ze nu nog steeds goed.

Grappig om te lezen, want ergens mis ik juist wel iets van een challenge. Maar dan wel.iets wat dochter wel alleen kan uitvoeren ? sowieso is er weinig contact met andere kindjes, eigenlijk niks. Juf laat soms wat van zich horen via social schools. Is natuurlijk wel via berichtje te bereiken
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 24 Mrt 2020 21:16

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Hier is er ook best wel veel werk!

Gewoon z'n veilig leren lezen, 2 werkbladen rekenen, 100 sommen rekentuin, bingo opdrachten met foto's, gym binnen, gym buiten.. En ik blijk er ook nog een logboek van te moeten maken.

Nou dat logboek komt wel. Hij mailt zelf een paar keer per week foto's naar z'n juffen en dat vind ik wel prima
(Hallo juf
Dit is mijn ? brug van trijn spoor
8,5 meeter
Is hij mooi
Afbeelding
Dit soort dingen ?)
R. 2013
D. 2016
<<

Pluis

Kletskop

Berichten: 522

Geregistreerd: 20 Mrt 2016 13:19

Bericht 24 Mrt 2020 21:55

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Hier valt het ondanks dat ze heel veel werk hebben niet tegen. Ik vind het ook wel lekker om een ritme te houden ipv tot 10.30 uit te slapen enz. en de kinderen vinden het ook wel prima. Ze hebben natuurlijk wel eens momenten dat ze geen zin hebben maar welk kind zou dat niet hebben. Ik ben wel blij met het kantoor aan huis, de oudste werkt op kantoor aan z’n huiswerk en de middelste aan de eettafel. Op die manier hebben ze ook weinig ruimte om met elkaar te gaan klooien.

We beginnen om 9.00 met een half uurtje lezen en gaan daarna in blokken van een half uur aan de gang. Om 10.30 hebben ze een half uur pauze en mogen ze los op de trampoline, even op roblox of in het zonnetje buiten hun fruit opeten. Daarna weer door tot 12.00 en dan hebben ze pauze tot 13.00 en werken we de laatste dingen af tot 14.30. In het uurtje pauze eten we pannenkoeken, bakken we tosti’s of een gebakken ei.

Met de jongste van 5 bak ik tussendoor een cake of koekjes op verzoek van papa, ooms/tantes of opa en oma.
<<

Anoniem272

Bericht 24 Mrt 2020 21:56

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Pluis, wat leuk, dat bakken. Jullie hebben je draai dus wel een beetje gevonden?

Spencer, wat een tof project en wat lief, dat mailtje!

I. had vandaag toevallig ook een treinbaanproject. Ze heeft van lego een tunnel gebouwd en een huis voor de machinist:
Afbeelding

en T. heeft opgeschreven wat voor hem de nadelen en de voordelen van de coronacrisis zijn:
Afbeelding
<<

Pluis

Kletskop

Berichten: 522

Geregistreerd: 20 Mrt 2016 13:19

Bericht 24 Mrt 2020 22:40

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Ja we hebben onze draai aardig gevonden. Ik blijft het alleen een hoop werk vinden wat de oudste allemaal moet leren. Hij krijgt dagelijks 5 wisselende vakken als rekenen, taal, spelling, Engels, technisch lezen, nieuwsbegrip, tweede wereld oorlog en verkeer en omdat hij bij de slimme koppen zit krijgt hij ook nog extra werk als slimme teksten, K..ien, Taa..lent en pluswerk boven op de 5 vakken. En dan willen ze ook nog Math aan gaan bieden om hem te laten rekenen in het Engels. Ik vind het echt bizar veel. Maar goed hij heeft het af binnen de tijd en hij red het prima.

Maar goed twee.talig onderwijs is leuk maar nu ben ik vrij goed in Engels en werk ik op mijn werk de hele dag in het Engels maar er wordt wat dat aangaat best wat gevraagd van de ouders. Ik kan echt een heel aantal ouders opnoemen die met de handen in het haar zitten met het Engels
Laatst gewijzigd door Pluis op 28 Mrt 2020 00:40, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem272

Bericht 24 Mrt 2020 22:47

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Wat gebeurt er als je bepaalde dingen niet doet (zoals pluswerk), krijg je dan een tik op de vingers?

Ik wacht hier even af wat er gebeurt als ik T. niet al het pluswerk laat doen. Als we er mail over krijgen, stuur ik gewoon een net mailtje terug dat we hem zelf genoeg uitdaging kunnen bieden met andere activiteiten. Dan zal de school dat wel prima vinden, hoop ik...
<<

Anoniem272

Bericht 01 Apr 2020 09:55

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Derde week thuisonderwijs alweer.

Hoe gaat het bij jullie?
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 10:10

Bericht 02 Apr 2020 07:00

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Hier gaat het prima, mijn oudste (groep 4) maakt zo'n 2uur per dag via snappet huiswerk en kan als ze wil een uur per dag kletsen met klasgenoten en juf via meet. Bij vragen kan ze de juf via hangout berichtjes sturen of videobellen.

De middelste maakt ondertussen haar opdrachten (groep2). De kleuterjuffen hebben allerlei leuke opdrachten verzonnen waarbij de kinderen spelenderwijs van alles leren. Er zit geen druk achter maar ze ontvangen wel graag foto's zodat ze zien dat de kinderen deze weken wel iets aan onderwijs thuis krijgen. Zij hebben 3x in de week een les met de juf en klas via zoom.

Dat vind ik de enige uitdaging. De andere 2 stilhouden als er 1 een bijeenkomst online heeft al doet de jongste van 3 nu vaak mee met de zoomles van de middelste.

Ik heb wel makkelijker praten dan anderen hier besef ik me als ik jullie verhalen lees. Ik werk in de avond of weekenden dus kan overdag gewoon de tijd nemen om bezig te zijn met school en andere dingen.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Anoniem313

Bericht 02 Apr 2020 12:02

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Hier gaat het ook steeds beter. Beide jongens hebben nu Bordfolio en dat werkt iets beter. De 8jarige werkt steeds beter, want hij is zeer gemotiveerd om na de lunch klaar te zijn zodat hij lekker naar buiten kan. Inmiddels doet ie ook alweer een beetje van z’n verrijkingsprogramma.
Voor de kleuter hebben we nog steeds weinig tijd, maar we proberen elke elke dag iets te tekenen of kleuren. De leerkracht zet elke dag oefeningen klaar en de deal is dat we in ieder geval eens per week iets uploaden of mailen. Hier gelukkig geen online lessen, dat lijkt me echt lastig in te plannen qua werk.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 02 Apr 2020 14:17

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Respect voor iedereen met meer dan 1 kind! Knap hoe jullie het doen. Mijn kleuter is nog niet leerplichtig dus deze week staat het schoolwerk op een wat lager pitje. De leuke en creatieve opdrachtjes doen we maar ik vernam dat er ook een heel werkboek is. Overal worden foto’s van gemaakt door andere kinderen maar hallo, word er nerveus van. Ik werk 3 dagen en sta er op dit moment even alleen voor dus even wat minder maar. We hebben gebeld met de juf, die vond het denk ik wel prima.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 02 Apr 2020 14:58

Re: Thuisonderwijs groep 3 t/m 8

Hier gaat het wel goed. We beginnen wel wat later op de dag, hoewel Y op tijd naar bed gaat, slaapt ze moeilijk in, dus ik laat haar 's morgens lekker rustig wakker worden en opstarten. Ze doet haar werk heel netjes en gedisciplineerd, dus ik ben erg trots op haar. Wij hebben gewoon de schoolboeken mee, sommige vakken gaan wel via internet. Ik merk wel dat ze dat niet altijd fijn vindt, bijvoorbeeld bij begrijpend lezen vindt ze het heel onhandig werken, dus ik heb voor haar een oefenboek begrijpend lezen besteld van Kidsweek, dan kan ze daar een tekst uit maken in plaats van op internet.
In de middag is er elke dag een videobelmoment met de juf en kinderen uit de klas, dat vindt ze ook leuk. Verder kunnen de kinderen ook een uur per dag onderling chatten, maar dat is vooral plaatjes plakken, daar is ze niet zo mee bezig.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers