Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Mild ouderschap

<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5497

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 02 Mrt 2020 22:26

Re: Mild ouderschap

Ik kan me wel vinden in mild ouderschap en ik denk dat ik dat nu ook wel toepas voor hoeverre dat kan met een 1 jarige. Wie weet wat me nog te wachten staat.

Op mijn werk pas ik het trouwens ook toe. Al zet ik wel eens een kind even apart als het echt meerdere keren gevaarlijk/onacceptabel gedrag laat zien (bijten/krabben oid). Dat komt niet vaak voor gelukkig.

Mijn kanttekening bij mild opvoeden is soms ook dat ik denk dat hij straks wel de wijde wereld in moet. Waar niet iedereen mild is. Ik ben zelf denk ik ook vrij mild opgevoed en heb moeite met confrontaties of mensen met heftige emoties hebben. Mijn vriend zegt vaak tegen me: dat moet hij ook leren. Ik blijf dat lastig vinden.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 02 Mrt 2020 22:53

Re: Mild ouderschap

Marin schreef:
Milady schreef:Ik ben ook pro zachte opvoeding! ?

Wat ik ook een heel fijn en duidelijk artikel vind is deze van kiind:

https://kiind.nl/straffen-belonen/

En:

https://kiind.nl/reageren-op-gedrag-zonder-straf/


Los van dat ik me hier totaal niet in kan vinden vind ik het wel heel fascinerend om te lezen altijd. Ik ben dan heel benieuwd naar concrete voorbeelden van ouders van hoe ze hier mee om gaan. Kan jij (of iemand anders) dat geven?

Ik noem maar even een voorbeeldje hoor, misschien dat jouw kinderen überhaupt niet dit soort gedrag vertonen (misschien wel door je opvoeding hoor haha) maar wat als:

- A met een houten blokje te hard op E's hoofdje tikt?
- D in een boze bui A slaat?
- A z'n eten niet wil, en voordat je z'n bordje weg zet, hij het met eten en al op de grond tieft, overal spaghetti met tomatensaus en het bord kapot is?

Ik ben dan echt heel benieuwd hoe je als ouder reageert als je niet boos word (ik zou dat dus dan wel worden, deze dingen mogen immers niet). Maar ik kan me gewoon zo niet voorstellen dat je als ouder a) je hoofd dan koel houdt, alleen dat al vind ik heel knap en b) je met begrip puur alleen op de emotie kunt reageren, zonder boos te worden of straf te geven. En daarbij: Leren ze daar inderdaad van?

Ik bedoel dit heel open hoor. Ik ben zelf onwijs zoekende naar hoe ik het goed kan doen, gezien ik een ventje heb dat naar mijn idee wel strakke teugels nodig heeft. Dus ik vraag het ook om misschien wel wat te leren. Uiteraard mogen eigen concrete voorbeelden ook hoor, ik noemde maar wat voorbeelden. Ik ben gewoon heel erg benieuwd naar hoe dit in de praktijk werkt (met name op peuter/kleuter niveau, oudere kindjes is nog een te ver weg van m'n bed show).


Ik ben daar ook wel heel benieuwd naar. Petje af als je op zulke momenten nooit boos wordt, ik kan dat (helaas) niet.
Liadan schreef:Ik sluit me helemaal aan bij HG. Op die manier ga ik ook met de kinderen om.
Ik vind jouw voorbeeld van het bord wegzetten geen straffen HG, maar de consequentie van knoeien met je eten is dat je bord weg wordt gezet. Als mijn zoon hier thuis hagelslag op de grond knoeit tijdens het eten dan moet hij het daarna zelf opruimen. Dat is geen straf maar de consequentie als je knoeit is dat je het zelf weer op moet ruimen.

Toen mijn kinderen veel jonger waren dan nu heb ik ook wel eens op een topic gereageerd dat over niet straffen/belonen ging, ik merk dat dit nu veel meer wordt geaccepteerd. Toen werd ik door 2 forummers een slechte moeder genoemd omdat ik me kan vinden in het niet straffen/belonen.


Ik vind het bord wegnemen vanwege knoeien wel vallen onder straffen. Straffen klinkt dan wel erg zwaar trouwens, maar je kiest er op dat moment voor het negatieve gedrag te beantwoorden door dat bord weg te halen. Als je niet zou straffen dan zou je in mijn ogen het bord niet weghalen en hoogstens zeggen dat je het niet prettig vindt dat hij dat doet.

Savi schreef:
Marin schreef:Dat wat Housebird noemt heb ik ook wel eens wat over gelezen. Dat je niet benoemd dat het schilderen zo goed is maar specifieker, zoals inderdaad het kleurgebruik. De gedachte erachter weet ik niet precies meer, maar las toen ook dat je niet je kind voor alles de hemel in hoeft te prijzen. Niet elke tekening is het allermooiste wat je ooit hebt gezien. Op die manier krijgt je kind ook verwachtingen over alles wat hij doet, dat dat een enorme prestatie is.

Zoiets was het geloof ik.

Ah okay, maar 'het gaat goed zeg met je schilderij, wordt mooi' of 'dat heb je mooi/goed gemaakt' is toch niet de hemel in prijzen?

Je hoeft niet bij elke scheet met sambaballen en luid gejuich er naast te staan, maar bewust een compliment afvlakken (want dat is het in mijn ogen) vind ik wel sneu. En in hoeverre meen je het nog als je bewust naar andere woorden/benamingen gaat zoeken?

Hier ben ik het wel echt mee eens. Een kind heeft naast grenzen vooral ook complimenten nodig. En je hoeft inderdaad niet alles de hemel in te prijzen, een kind moet ook leren omgaan met teleurstellingen. Maar complimenten geven vind ik wel echt heel belangrijk.

Teun schreef:Nou hoe mooi het ook klinkt, ik vind het niet haalbaar. Om het hier in huis voor iedereen leefbaar te houden is er structuur en zijn er regels en grenzen. Mijn oudste heeft weleens op de gang gestaan om af te koelen als ze in een krijsbui bleef hangen of niet wilde luisteren, en ook de tweeling krijgt mee dat slaan niet kan en dat de niet overal aan mogen zitten. Hen straf ik nog niet maar als ze doorgaan na een paar keer waarschuwen haal ik ze weleens wat hardhandiger uit de situatie en verhef ik weleens mijn stem. En het komt ook weleens voor dat ik tegen ze schreeuw uit onmacht. Dat past niet binnen een ideale opvoedstijl en ik voel me daar ook na afloop rot over maar helaas gebeurt het weleens.

Ik leg altijd dingen uit, zeg sorry als ik zelf iets doe waar ik eigenlijk niet achter sta (zoals schreeuwen) en probeer altijd te achterhalen wat er achter hun emotie zit en daar begrip voor op te brengen. Maar ik ben ook maar een mens met goede en slechte dagen en helaas beperkt geduld.

Ik heb bewondering voor mensen die altijd mild naar hun kinderen kunnen zijn, maar plaats er dezelfde kanttekening bij als Lady: wat voor mensen leveren we dan af aan de maatschappij?


Hier loop ik ook wel tegenaan hoor. Mijn eigen lontje is soms zo kort en ik kan zo ongeduldig zijn. Dat botst soms gewoon maar ik probeer altijd sorry te zeggen en leer mijn kinderen ook dat sorry zeggen heel belangrijk is.

Ik vind het wel een heel interssant onderwerp en ook leerzaam om al die verschillende opvoedingsmethoden te lezen.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 02 Mrt 2020 23:23

Re: Mild ouderschap

Ik ben het met jullie eens over de complimenten, ik ga dat dus ook niet afvlakken en dus ook niet de hele tijd op mijn woorden letten. Als ze iets goed gedaan heeft dan prijs ik haar, ook als het iets is waar ze gewoon goed in is. Maar soms ben ik juist trots op haar om wat ze ervoor gedaan heeft en dat zeg ik dan ook. Soms trouwens ook al voor het resultaat er is. Bijvoorbeeld bij die auditie bij musicalles, toen heb ik vooraf al benoemd dat ik het enorm knap van haar vond dat ze zo hard oefende en zich zo goed voorbereidde en dat ik trots was, ook als ze haar felbegeerde rol niet kreeg.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:58

Bericht 03 Mrt 2020 00:03

Re: Mild ouderschap

Ik krijg er persoonlijk echt jeuk van, al die specifieke benamingen, manieren, achterliggende gedachtes etc.
Hier wordt gestraft, beloond, wordt een nee wel eens een ja bij een goede onderbouwing, schiet ik uit m’n slof, zeg ik sorry en dat moeten zij ook. Maak ik complimenten, maar zeg ze ook wanneer iets gewoon niet goed genoeg is of ga geen complimenten geven voor de normaalste dingen. Geen betutteling hier, maar zelf leren en moeite doen en bij vallen weer opstaan, hulp leren vragen en je ruggengraat gewoon weer terug je reet intrekken nadat je onderuit bent gegaan. Ooh en ik zeg ook rustig nee of draag ze iets op zonder discussie (jammer ik ben je moeder en ik bepaal).

Mijn motto is altijd dat ik mijn kinderen niet gelijk behandel, wel gelijkwaardig. Ik kan ondertussen wel zeggen dat voor mijn kinderen deze manier prima werkt.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 03 Mrt 2020 02:39

Re: Mild ouderschap

Ik geloof dat als ik alle reacties lees dat velen hier op dezelfde lijn zitten qua opvoeding maar dat er veel termen voorbij komen. Ik krijg zelf beetje jeuk van termen als soft en mild, maar uiteindelijk is het wel hoe ik probeer op te voeden. Waar ik ook erg achtersta, en wat velen hier al doen, zijn natural consequences. Als een kind iets doet wat stout is, komt er een consequentie. Soms is het een directe consequentie als time out of geen tv die dag. Die consequentie verzinnen wij. Vaak na een waarschuwing, soms per direct (bijv bij iets met opzet kapot maken).

Maar natural consequenties vind ik zo fijn, omdat het logisch is. Als R. met krijtjes op de bank tekent zet ik hem niet weg, maar pak ik rustig de krijtje af en zeg dat hij dus nog niet verantwoordelijk genoeg is om ermee te spelen en leg ze weg. Het feit dat ik zijn speelgoed afpak is vaak straf genoeg. Of als hij eten gooit na een waarschuwing, pak ik zijn bord eten weg. Of als hij mij slaat, dan zeg ik: je hebt mama pijn gedaan, nu wil ik even niet met je spelen. Maakt hij iets stuk, moet hij het zelf in de prullenbak gooien.

Dat lukt me 8 van de 10 keer, afhankelijk van hoe moe ik ben. Die andere 2 keer word ik boos, of gaat hij in de time out.

Dus mild? Weet ik niet. Ik ben eigenlijk best wel streng vind ik zelf. Maar wel bewust bezig met hoe ik hem opvoed.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem332

Bericht 03 Mrt 2020 08:35

Re: Mild ouderschap

Savi schreef:
Housebird schreef:Interssant, ik moet het artikel uit de
Link nog lezen. (Ga ik zo even doen)

Wij benoemen ook de emoties. Ze zegt nu zelf ook als ze boos, verdrietig of blij is. Ook bij andere herkent ze het.

Ik ben mij er wel bewust van wat ik zeg als ze schildert. Zo dat zijn mooie kleuren bij elkaar. Ipv zooooo wat kan jij mooi tekenen.

Ook wil ik vaker goed gedrag benoemen door haar te weerhouden van negatief aandacht trekken.

Ik heb het artikel nog niet gelezen en vraag dit puur uit interesse; wat is er mis met 'Zoooooo wat kan jij mooi tekenen' ?

Ik heb als kind namelijk weinig tot geen complimentjes gehad op die manier en daar heb ik veel last van gehad en ook echt gemist. Veel faalangst daardoor. Pas nu als volwassene zijn er mensen die tegen mij zeggen dat ik iets heel goed/mooi kan of ergens veel verstand van heb en het gevoel van trots dat ik dan heb wil ik juist graag aan mijn dochter mee geven. Daar groei je juist van, tenminste dat is mijn mening dan. Ik ben heel erg benieuwd.


Ik ben er zoekende in hoe ik nu het beste complimenten kan geven maar ook haar zelf vertrouwen te geven nog meer te ontdekken. Ik heb als kind wel complimenten gehad. als ik daaraan terug denk waren er mensen die je om helemaal niks de hemel in prezen en andere die een oprecht een compliment hadden omdat ze zagen wat ik gedaan/gemaakt had. En andere weer helemaal niet. Jammer dat jij die niet kreeg met faalangst tot gevolg ☹️.

Als ik bij elke tekening die ze maakt, paar krassen of dikke verf klodders op papier ‘wauw wat prachtig, wat mooi gemaakt zeg, je bent echt een kunstenaar’ . Dan heeft ze er denk ik minder aan dan dat ik haar probeer een goede pengreep aan te leren, we benoemen de kleuren verf die ze krijgt. Zitten erbij. Meestal ga ik ook tekenen geef haar aandacht. Ze is twee dus er hoeft nog geen afbeelding te zijn ?. Maar ik wil gewoon dat ze er lol in heeft. Ze is er ook een echt een tijdje mee bezig. Ipv even iets op papier kwakken, complimenten ontvangen en door.
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 09:52

Bericht 03 Mrt 2020 09:47

Re: Mild ouderschap

Rondom tekenen en complimenten.
Ik heb meerdere keren gelezen dat het bij complimenten belangrijk is dat je compliment geeft op de effort en niet op het resultaat. Als je alleen maar zegt “wauw mooie tekening hoor”, zonder bijvoorbeeld zelfs echt te kijken heeft dat bijna een averechts effect en kan dat zelfs leiden tot faalangst. Terwijl als je compliment geeft op dat ze zo goed oefenen/ hun best hebben gedaan dan groeit het zelfvertrouwen daarvan.
Precieze ins and outs weet ik verder niet meer, maar zoiets had het mee te maken.

Ik probeer zelf compliment te geven met aandacht, maar ik zeg toch ook wel eens “Wow mooi hoor” of iets dergelijks. Denk niet dat ze daar gelijk faalangstig van worden. Over het algemeen denk ik dat mild ouderschap wel bij mij past. Herken ook heel veel in het verhaal van HG. Ook dat t gewoon niet altijd lukt bij mezelf doordat ik zelf moe ben, maar dat als het wél lukt op de manier zoals ik zelf graag wil het dan gelijk veel effectiever is.

Ik ben overigens niet zo mild dat ik tegen straffen ben. Mijn kind mag zeker boos en verdrietig en van alles zijn, maar bepaald gedrag mag gewoon niet en daar kan ik best op straffen.
Als mn kind (bewust) iets doet wat niet mag/kan dan krijgt ze daar wel de consequenties van te merken. Dus als er gegooid wordt met speelgoed, dan zet ik dat speelgoed weg bijvoorbeeld. Als ze niet vriendelijk kan vragen of ze een filmpje mag kijken dan krijgt ze de iPad niet. Als ze weigert het avondeten te proeven dan krijgt ze ook niks anders. Als ze niet wil meewerken met aankleden dan is de consequentie dat wij haar niet meer helpen. Als ze ons slaat gaat ze diréct naar haar kamer. Als ze blijft schreeuwen na een waarschuwing dan ook. Etc. Dan kan ze daar even minuutje of 2 afkoelen en moet ze sorry zeggen en maken we t weer goed. Eigenlijk hebben we dus ook best wel wat regels als ik het zo zie hahaha. Meestal kunnen we die consequenties in alle rust opleggen (behalve dus als zelf moe helaas). En toch denk ik niet dat wij strenge ouders zijn, kan en mag er heel veel en zijn we heel erg van het dingen bespreken met haar en samen kijken hoe we een oplossing kunnen vinden.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 03 Mrt 2020 09:51

Re: Mild ouderschap

Marsy31 schreef:

Dus mild? Weet ik niet. Ik ben eigenlijk best wel streng vind ik zelf. Maar wel bewust bezig met hoe ik hem opvoed.


Ik vind jouw manier wel mild klinken ja. Consequent, maar wel mild. (zonder een positieve of negatieve betekenis daaraan te geven).
Let's discover the world together.
<<

Anoniem326

Bericht 03 Mrt 2020 10:27

Re: Mild ouderschap

Marsy31 schreef:Ik geloof dat als ik alle reacties lees dat velen hier op dezelfde lijn zitten qua opvoeding maar dat er veel termen voorbij komen. Ik krijg zelf beetje jeuk van termen als soft en mild, maar uiteindelijk is het wel hoe ik probeer op te voeden. Waar ik ook erg achtersta, en wat velen hier al doen, zijn natural consequences. Als een kind iets doet wat stout is, komt er een consequentie. Soms is het een directe consequentie als time out of geen tv die dag. Die consequentie verzinnen wij. Vaak na een waarschuwing, soms per direct (bijv bij iets met opzet kapot maken).

Maar natural consequenties vind ik zo fijn, omdat het logisch is. Als R. met krijtjes op de bank tekent zet ik hem niet weg, maar pak ik rustig de krijtje af en zeg dat hij dus nog niet verantwoordelijk genoeg is om ermee te spelen en leg ze weg. Het feit dat ik zijn speelgoed afpak is vaak straf genoeg. Of als hij eten gooit na een waarschuwing, pak ik zijn bord eten weg. Of als hij mij slaat, dan zeg ik: je hebt mama pijn gedaan, nu wil ik even niet met je spelen. Maakt hij iets stuk, moet hij het zelf in de prullenbak gooien.

Dat lukt me 8 van de 10 keer, afhankelijk van hoe moe ik ben. Die andere 2 keer word ik boos, of gaat hij in de time out.

Dus mild? Weet ik niet. Ik ben eigenlijk best wel streng vind ik zelf. Maar wel bewust bezig met hoe ik hem opvoed.



Dikgedrukt doe ik ook. Time-out en geen tv meer die dag doe ik niet. Behalve dus als ik echt zelf niet goed in mijn vel zit dan gebeurt het weleens dat ik kind wegzet of dingen ga zeggen als je niet luistert dan mag je geen tv meer kijken. Maar ik vind dat echt heel vervelend als ik in ALS en DAN ga praten. Dus het is mijn streven om dat niet te doen (en time-out dus ook niet). Maar over het algemeen doe ik dus precies dikgedrukte van Marsy.
<<

Anoniem326

Bericht 03 Mrt 2020 10:29

Re: Mild ouderschap

Mamsie schreef:Ik krijg er persoonlijk echt jeuk van, al die specifieke benamingen, manieren, achterliggende gedachtes etc.
Hier wordt gestraft, beloond, wordt een nee wel eens een ja bij een goede onderbouwing, schiet ik uit m’n slof, zeg ik sorry en dat moeten zij ook. Maak ik complimenten, maar zeg ze ook wanneer iets gewoon niet goed genoeg is of ga geen complimenten geven voor de normaalste dingen. Geen betutteling hier, maar zelf leren en moeite doen en bij vallen weer opstaan, hulp leren vragen en je ruggengraat gewoon weer terug je reet intrekken nadat je onderuit bent gegaan. Ooh en ik zeg ook rustig nee of draag ze iets op zonder discussie (jammer ik ben je moeder en ik bepaal).

Mijn motto is altijd dat ik mijn kinderen niet gelijk behandel, wel gelijkwaardig. Ik kan ondertussen wel zeggen dat voor mijn kinderen deze manier prima werkt.


Maar ik neem aan dat de regels wel voor iedereen gelden. Het lijkt me moeilijk uit te leggen dat het ene kind wel op de mag springen en het andere niet. Bedoel je dan de straf of consequentie die er aan verbonden is?
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:58

Bericht 03 Mrt 2020 13:23

Re: Mild ouderschap

HollyGolightly schreef:
Mamsie schreef:Ik krijg er persoonlijk echt jeuk van, al die specifieke benamingen, manieren, achterliggende gedachtes etc.
Hier wordt gestraft, beloond, wordt een nee wel eens een ja bij een goede onderbouwing, schiet ik uit m’n slof, zeg ik sorry en dat moeten zij ook. Maak ik complimenten, maar zeg ze ook wanneer iets gewoon niet goed genoeg is of ga geen complimenten geven voor de normaalste dingen. Geen betutteling hier, maar zelf leren en moeite doen en bij vallen weer opstaan, hulp leren vragen en je ruggengraat gewoon weer terug je reet intrekken nadat je onderuit bent gegaan. Ooh en ik zeg ook rustig nee of draag ze iets op zonder discussie (jammer ik ben je moeder en ik bepaal).

Mijn motto is altijd dat ik mijn kinderen niet gelijk behandel, wel gelijkwaardig. Ik kan ondertussen wel zeggen dat voor mijn kinderen deze manier prima werkt.


Maar ik neem aan dat de regels wel voor iedereen gelden. Het lijkt me moeilijk uit te leggen dat het ene kind wel op de mag springen en het andere niet. Bedoel je dan de straf of consequentie die er aan verbonden is?


Ja natuurlijk, de regels gelden voor iedereen en in het geval van wat jij noemt zou de consequentie daaraan ook gelijk zijn. Het gaat meer om dat ik kijk naar de aanpak die het kind specifiek nodig heeft, wat voor de 1 goed werkt, hoeft niet voor de ander ook goed te werken. Mijn oudste kon ik met bepaalde dingen bijvoorbeeld veel eerder vrij laten, omdat hij een ander karakter heeft (met de daarbij behorende eigenschappen en denkwijze) dan mijn middelste. Daarentegen is mijn middelste weer veel ondernemender en kon/mocht hij andere dingen weer eerder of anders.
Ik bedoel te zeggen dat niet mijn oudste kind de standaard is en dat ik alles met mijn andere kinderen ook precies zo heb gedaan omdat het nu eenmaal gelijk te houden.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Anoniem326

Bericht 03 Mrt 2020 13:57

Re: Mild ouderschap

Ik snap het, maar je hanteert dan wel een soortgelijke aanpak. Dus de vraag hoe je staat tegenover een milde opvoeding of straffen en belonen is dan wel voor ieder kind gelijk.
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:58

Bericht 03 Mrt 2020 14:13

Re: Mild ouderschap

Mijn kijk daarop is in principe wel gelijk ja, maar in de praktijk is dat dus toch kind en situatie afhankelijk. Het kan dus voorkomen dat ik milder of strenger ben per kind/situatie. Dit heeft dan te maken met de persoonlijke aanpak die ik hanteer per kind omdat dit voor dat kind dan beter werkt.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Anoniem272

Bericht 03 Mrt 2020 18:01

Re: Mild ouderschap

Ik doe dat ook Mamsie, dat ik het ene kind meer vrijheden en verantwoordelijkheden geef op een bepaalde leeftijd dan het andere kind, en ze op andere manieren benader.

Maar mild ouderschap / unconditional parenting is wel echt een specifieke opvoedstijl waardoor je manier van communiceren verandert (als je jezelf erin traint en verdiept). Het wordt uiteindelijk een gewoonte. Ik merk dat ik zelfs mijn man nu zo benader. Hahaha. Dus dat ik zeg 'wat goed van die promotie, je hebt er zoveel werk in gestopt' in plaats van 'wat goed van die promotie, je bent er zo geschikt voor'.

Het is dus niet altijd betuttelend of 'complimenten geven voor de normaalste dingen', maar kan ook een andere formulering voor dezelfde boodschap zijn.

Ik ben het wel eens met diegene hier ergens boven mij die zich afvraagt hoe je dan reageert als kinderen elkaar slaan of borden eten op de grond gooien. De UP-boekjes hebben daar vast prachtige ideeën over, maar op dat soort momenten was / ben ik ook gewoon even geschrokken en boos. Misschien met als verschil dat ik me ook verplaats in het kind dat slaat (is ze moe, boos, heeft ze honger?), maar dat is mijn secundaire reactie, niet de primaire.

Marsy, jouw stuk over natuurlijke consequenties kan ik me ook erg in vinden!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 03 Mrt 2020 18:03

Re: Mild ouderschap

Dat was ik ? en ik ben inderdaad benieuwd naar hoe je daar mee om gaat dan!
Let's discover the world together.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 03 Mrt 2020 18:43

Re: Mild ouderschap

SophieZMY schreef:Rondom tekenen en complimenten.
Ik heb meerdere keren gelezen dat het bij complimenten belangrijk is dat je compliment geeft op de effort en niet op het resultaat. Als je alleen maar zegt “wauw mooie tekening hoor”, zonder bijvoorbeeld zelfs echt te kijken heeft dat bijna een averechts effect en kan dat zelfs leiden tot faalangst. Terwijl als je compliment geeft op dat ze zo goed oefenen/ hun best hebben gedaan dan groeit het zelfvertrouwen daarvan.
Precieze ins and outs weet ik verder niet meer, maar zoiets had het mee te maken.

Ik probeer zelf compliment te geven met aandacht, maar ik zeg toch ook wel eens “Wow mooi hoor” of iets dergelijks. Denk niet dat ze daar gelijk faalangstig van worden. Over het algemeen denk ik dat mild ouderschap wel bij mij past. Herken ook heel veel in het verhaal van HG. Ook dat t gewoon niet altijd lukt bij mezelf doordat ik zelf moe ben, maar dat als het wél lukt op de manier zoals ik zelf graag wil het dan gelijk veel effectiever is.

Ik ben overigens niet zo mild dat ik tegen straffen ben. Mijn kind mag zeker boos en verdrietig en van alles zijn, maar bepaald gedrag mag gewoon niet en daar kan ik best op straffen.
Als mn kind (bewust) iets doet wat niet mag/kan dan krijgt ze daar wel de consequenties van te merken. Dus als er gegooid wordt met speelgoed, dan zet ik dat speelgoed weg bijvoorbeeld. Als ze niet vriendelijk kan vragen of ze een filmpje mag kijken dan krijgt ze de iPad niet. Als ze weigert het avondeten te proeven dan krijgt ze ook niks anders. Als ze niet wil meewerken met aankleden dan is de consequentie dat wij haar niet meer helpen. Als ze ons slaat gaat ze diréct naar haar kamer. Als ze blijft schreeuwen na een waarschuwing dan ook. Etc. Dan kan ze daar even minuutje of 2 afkoelen en moet ze sorry zeggen en maken we t weer goed. Eigenlijk hebben we dus ook best wel wat regels als ik het zo zie hahaha. Meestal kunnen we die consequenties in alle rust opleggen (behalve dus als zelf moe helaas). En toch denk ik niet dat wij strenge ouders zijn, kan en mag er heel veel en zijn we heel erg van het dingen bespreken met haar en samen kijken hoe we een oplossing kunnen vinden.


Ik heb op pagina 2 een uitleg over de theorie hierachter gegeven :)
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem272

Bericht 03 Mrt 2020 19:11

Re: Mild ouderschap

Marin:

Een echte UP-ouder zal dan rustig en liefdevol vragen wat er aan de hand is, de emotie erkennen ('ik snap dat je je boos voelt als je geen koekje mag') en op vriendelijke doch dwingende toon het gewenste gedrag aangeven ('we gooien hier geen eten op de grond. Pak de stoffer en blik maar, dan kun je je broccoli weer van de grond opvegen').

Zoiets denk ik? Maar mij lukt dat ook lang niet altijd hoor :laughcry: Vooral als ik gestresst ben, ben ik echt een vreselijke moeder...

Af en toe roep ik dingen door het huis als 'jullie vinden het toch nooit lekker wat ik kook!!' of 'wees eens even één minuut niet onhandig!!' Totaal niet mild / UP, hahahaha

Mijn kinderen hebben later voer genoeg voor boeken / cabaretvoorstellingen / schilderijen over hun ongelukkige jeugd :wink:
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 03 Mrt 2020 19:39

Re: Mild ouderschap

Maar zelfs als je liefdevol de emotie erkent en een stoffen en blik aanreikt om de broccoli op te vegen, is het verhaal nog niet klaar toch?! Want ik denk dat 99% van de kinderen, na het gooien van een bord met broccoli, deze echt niet braaf op gaat vegen.

Ik denk dat niemand 100% 'mild opvoeden' is, maar dat de meeste ouders er wel facetten van gebruiken.
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:58

Bericht 03 Mrt 2020 19:48

Re: Mild ouderschap

Filoria, ik denk dat die manier door veel ouders wordt toegepast als hun kinderen nog vrij klein zijn.

Ik hoef er hier ten minste niet meer mee aan te komen, ze lachen me vierkant uit.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Anoniem272

Bericht 03 Mrt 2020 20:41

Re: Mild ouderschap

Ik ging even specifiek op Marins voorbeeld in want haar zoontje is nog klein, maar voor oudere kinderen pas je je vocabulaire en manier van praten aan, uiteraard. Met mijn oudste van 11 lukt dat (nog) prima.

Olive, ik denk oprecht dat kinderen eerder naar je luisteren als ze zich begrepen en gesteund voelen, maar ik denk ook dat je gelijk hebt en dat zat peuters blijven hangen in hun tegendraadse bui. Dan zou je daar dus ook weer kalm en begripvol op moeten reageren... mij lukt het ook niet. Maar met boos doen tegen een boos kind, gooi je alleen maar olie op het vuur, dat denk ik wel echt.
<<

Kira

Bericht 03 Mrt 2020 20:46

Re: Mild ouderschap

Mamsie schreef:

Ik hoef er hier ten minste niet meer mee aan te komen, ze lachen me vierkant uit.


Hahaha ja hier ook!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 03 Mrt 2020 20:51

Re: Mild ouderschap

Ja dank je Filoria, ik vind het fijn om zoiets concreets te lezen. Ik zou dan zelf min of meer hetzelfde zeggen maar dan boos/geïrriteerd. Ik realiseer me ook dat dat niet altijd even goed is hoor. En het irritante is dat O echt niet gaat helpen opruimen, waardoor ik dáár weer boos op word want hij moet het dan wel, hij dramatisch weg rent (en momenteel tijdens het zindelijk maken ook nog in z'n broek piest) en dan moeten we dat eerst opruimen, daarna 't eten en daarna wil ie niet meer eten. Nou zoiets dus, echte peuter. Misschien moet ik 't eens rustig proberen. ?
Laatst gewijzigd door Marin op 03 Mrt 2020 20:52, in totaal 1 keer gewijzigd.
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 03 Mrt 2020 20:52

Re: Mild ouderschap

Kira schreef:
Mamsie schreef:

Ik hoef er hier ten minste niet meer mee aan te komen, ze lachen me vierkant uit.


Hahaha ja hier ook!


Dat is niet zo gek want jullie hebben tieners die neem ik aan geen broccoli meer op de grond gooien. Dit ging over peuters.
Let's discover the world together.
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 09:52

Bericht 03 Mrt 2020 20:56

Re: Mild ouderschap

Zora schreef:
SophieZMY schreef:Rondom tekenen en complimenten.
Ik heb meerdere keren gelezen dat het bij complimenten belangrijk is dat je compliment geeft op de effort en niet op het resultaat. Als je alleen maar zegt “wauw mooie tekening hoor”, zonder bijvoorbeeld zelfs echt te kijken heeft dat bijna een averechts effect en kan dat zelfs leiden tot faalangst. Terwijl als je compliment geeft op dat ze zo goed oefenen/ hun best hebben gedaan dan groeit het zelfvertrouwen daarvan.
Precieze ins and outs weet ik verder niet meer, maar zoiets had het mee te maken.

Ik probeer zelf compliment te geven met aandacht, maar ik zeg toch ook wel eens “Wow mooi hoor” of iets dergelijks. Denk niet dat ze daar gelijk faalangstig van worden. Over het algemeen denk ik dat mild ouderschap wel bij mij past. Herken ook heel veel in het verhaal van HG. Ook dat t gewoon niet altijd lukt bij mezelf doordat ik zelf moe ben, maar dat als het wél lukt op de manier zoals ik zelf graag wil het dan gelijk veel effectiever is.

Ik ben overigens niet zo mild dat ik tegen straffen ben. Mijn kind mag zeker boos en verdrietig en van alles zijn, maar bepaald gedrag mag gewoon niet en daar kan ik best op straffen.
Als mn kind (bewust) iets doet wat niet mag/kan dan krijgt ze daar wel de consequenties van te merken. Dus als er gegooid wordt met speelgoed, dan zet ik dat speelgoed weg bijvoorbeeld. Als ze niet vriendelijk kan vragen of ze een filmpje mag kijken dan krijgt ze de iPad niet. Als ze weigert het avondeten te proeven dan krijgt ze ook niks anders. Als ze niet wil meewerken met aankleden dan is de consequentie dat wij haar niet meer helpen. Als ze ons slaat gaat ze diréct naar haar kamer. Als ze blijft schreeuwen na een waarschuwing dan ook. Etc. Dan kan ze daar even minuutje of 2 afkoelen en moet ze sorry zeggen en maken we t weer goed. Eigenlijk hebben we dus ook best wel wat regels als ik het zo zie hahaha. Meestal kunnen we die consequenties in alle rust opleggen (behalve dus als zelf moe helaas). En toch denk ik niet dat wij strenge ouders zijn, kan en mag er heel veel en zijn we heel erg van het dingen bespreken met haar en samen kijken hoe we een oplossing kunnen vinden.


Ik heb op pagina 2 een uitleg over de theorie hierachter gegeven :)



Oh had ik niet gezien!
Maar de essentie wat ik er van onthouden heb klopt dus :)
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:58

Bericht 03 Mrt 2020 21:13

Re: Mild ouderschap

Marin schreef:
Kira schreef:
Hahaha ja hier ook!


Dat is niet zo gek want jullie hebben tieners die neem ik aan geen broccoli meer op de grond gooien. Dit ging over peuters.


Haha nee dat doen ze niet meer gelukkig. Ik bedoelde meer de manier van communiceren. Natuurlijk zeg ik “ik begrijp dat dingen stom vindt”, maar meer dan dat wordt het niet. Het verschil zit hem er denk ik in dat een peuter zich niet ‘bewust’ is van z’n gedrag en dat een puber dit zeker wel is. Dat hoef je niet meer op een UP manier te benoemen. (Ten minste ik dan, want dan lachen ze me dus vierkant uit.)

Het scheelt denk ik ook wel dat wij onze kinderen altijd vrij volwassen benaderen. Dat zijn ze gewend.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Bloom