Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


WOZ/OZB

<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 03 Mrt 2020 20:45

Re: WOZ/OZB

Onze WOZ is gestegen met 12.000 euro. Daarmee is de WOZ-waarde nog steeds lager dan waarvoor de huizen momenteel verkocht worden in de straat. Wij betalen overigens iets meer dan 800 euro aan de gemeente (meerpersoonshuishouden). Waterschappen ontvangen we los en hebben we nog niet ontvangen.
08/2018
05/2021
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2526

Geregistreerd: 02 Jan 2016 16:21

Bericht 03 Mrt 2020 20:58

Re: WOZ/OZB

Luisa schreef:
Sawadee schreef:
Het is niet eenmalig he die paar tientjes, het werkt nog jaren door..
Als je nu geen bezwaar maakt, wordt het volgend jaar nóg hoger en je aanslag dus ook. Vorig jaar bezwaar aangetekend, met 20K verlaagd. Dit jaar ging de WOZ 10K omhoog.
Als we geen bezwaar hadden gemaakt, hadden we dus dit jaar ook een WOZ gehad die 20k hoger was, dus weer een hogere aanslag.


Dat is niet zo hoor. Dat het elk jaar hoger wordt komt omdat de huizenprijzen stijgen. En dat dit al jaren het geval is. Maar als de WOZ in een bepaald jaar te hoog is vastgesteld betekent dat niet dat dit ook weer uitgangspunt is voor jaar daarop. Er wordt namelijk gekeken wat soortgelijke woningen bij verkoop hebben opgebracht. Daar wordt de WOZ waarde op gebaseerd, in principe niet op de waarde van vorig jaar. Je kan dus echt niet zeggen dat als jullie vorig jaar geen bezwaar hadden gemaakt de WOZ dit jaar bedrag 2 jaar geleden + die 20k van vorig jaar + die 10k van dit jaar zou zijn.


Niet mee eens, de WOZ stijgt op dit moment nu eenmaal, ook omdat de huizenprijzen stijgen ja. Maar onze stijging is gelijkwaardig aan die van de buren, dus als we geen bezwaar hadden aangetekend, was het wel die 20k + 10k geweest.

Zegt niks over wat het over 5 jaar doet natuurlijk, maar je kan er wel vanuit gaan dat de huizenmarkt dit jaar niet volledig instort.

Overigens kostte bezwaar aantekenen weinig moeite.

En die soortgelijke woningen waarop het gebasseerd was, nou, in ons rapport stonden woningen die totaal niet vergelijkbaar waren. Er wordt hier weinig te koop aangeboden, maar er waren echt wel huizen die meer gelijkwaardig aan ons huis waren. Vind dat hele WOZ maar een vaag iets.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2526

Geregistreerd: 02 Jan 2016 16:21

Bericht 03 Mrt 2020 21:02

Re: WOZ/OZB

Isles schreef:Wat Luisa zegt inderdaad. Ik begon met mijn oude huis bij een ton. Ik zakte naar 75K. Was leuk voor mijn portemonnee, maar heeft de verkoopprijs nooit goedgedaan. Huispedia geeft een goed beeld van de waarde van het huis en als je dan nog denkt dat de WOZ te hoog is, dan hoef je alleen maar een briefje op te stellen met één zin; Ik maak bezwaar. De rest doet de gemeente dan. En inderdaad, als je nu geen bezwaar maakt, gezien de stijging van huizenprijzen, dan worden het volgend jaar nog meer tientjes en het jaar daarop nog meer tientjes. Het is het gemiddelde van de straat/regio, daarmee kunnen ze nogal een fout zitten. Mijn gemeente heeft zelfs een telefoonnummer in het leven geroepen en raden zelf al aan om bezwaar te maken als je het niet vertrouwt/zint en dat vind ik noemenswaardig van mijn gemeente.


Nou, bezwaar aantekenen is niet zó simpel hoor! Wij moesten wel echt bewijzen aandragen die ons bezwaar ondersteunden. Moesten een document van 3 pagina's ofzo invullen, taxatierapport, bouwkundige keuring meesturen etc. Nog geen uurtje werk, maar zeker niet zoals jij beweerd
<<

Anoniem307

Bericht 03 Mrt 2020 21:23

Re: WOZ/OZB

Een jurist zei dat je alleen maar 'Ik teken bezwaar aan', schriftelijk hoeft te zeggen. Het is net als een WW-uitkering (dat doe je zonder documenten toe te voegen). Hebben ze daarna nog bewijslast nodig, dan zul je dat moeten overleggen. Maar "Ik maak bezwaar" is afdoende voor de eerste stap.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2526

Geregistreerd: 02 Jan 2016 16:21

Bericht 03 Mrt 2020 21:24

Re: WOZ/OZB

Isles schreef:Een jurist zei dat je alleen maar 'Ik teken bezwaar aan', schriftelijk hoeft te zeggen. Het is net als een WW-uitkering. Hebben ze daarna nog bewijslast nodig, dan zul je dat moeten overleggen. Maar "Ik maak bezwaar" is afdoende voor de eerste stap.


Dat is iets anders dan wat je eerder zei, dat de gemeente verder alles zelf doet!
<<

Anoniem307

Bericht 03 Mrt 2020 21:29

Re: WOZ/OZB

Sawadee schreef:
Isles schreef:Een jurist zei dat je alleen maar 'Ik teken bezwaar aan', schriftelijk hoeft te zeggen. Het is net als een WW-uitkering. Hebben ze daarna nog bewijslast nodig, dan zul je dat moeten overleggen. Maar "Ik maak bezwaar" is afdoende voor de eerste stap.


Dat is iets anders dan wat je eerder zei, dat de gemeente verder alles zelf doet!


Maar dat kan toch iedereen zelf bedenken? Zonder bewijs geen gegrond bezwaar?
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 03 Mrt 2020 21:31

Re: WOZ/OZB

Isles schreef:Een jurist zei dat je alleen maar 'Ik teken bezwaar aan', schriftelijk hoeft te zeggen. Het is net als een WW-uitkering (dat doe je zonder documenten toe te voegen). Hebben ze daarna nog bewijslast nodig, dan zul je dat moeten overleggen. Maar "Ik maak bezwaar" is afdoende voor de eerste stap.

Dat klopt niet helemaal. Je kunt inderdaad eerst bezwaar maken door enkel te zeggen “ik teken bezwaar aan”, of iets in die woorden, maar dan heb je enkel een zogeheten pro-forma bezwaar gemaakt, een bezwaar om de termijn veilig te stellen (je hebt 6 weken om bezwaar te maken). Daarna moet je echter nog wel gronden aanleveren, de redenen waarom je het niet eens bent met een besluit. En aangezien de WOZ-waarde in een een OZB-aanslag is gebaseerd op een taxatierapport, zul je met tegenbewijs moeten komen waaruit blijkt dat de gemeente de WOZ-waarde niet op dat rapport had mogen baseren. Je moet bewijzen dat de aanslag onjuist is. Dat doe je niet door enkel te zeggen “ik maak bezwaar”.

♥♥
<<

Anoniem307

Bericht 03 Mrt 2020 21:32

Re: WOZ/OZB

Dat weet ik, Elliot. Ik dacht dat iedereen dat wist. Verkeerd gedacht. Bezwaar maak je niet door bezwaar te maken.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2526

Geregistreerd: 02 Jan 2016 16:21

Bericht 03 Mrt 2020 21:48

Re: WOZ/OZB

Isles schreef:Wat Luisa zegt inderdaad. Ik begon met mijn oude huis bij een ton. Ik zakte naar 75K. Was leuk voor mijn portemonnee, maar heeft de verkoopprijs nooit goedgedaan. Huispedia geeft een goed beeld van de waarde van het huis en als je dan nog denkt dat de WOZ te hoog is, dan hoef je alleen maar een briefje op te stellen met één zin; Ik maak bezwaar. De rest doet de gemeente dan. En inderdaad, als je nu geen bezwaar maakt, gezien de stijging van huizenprijzen, dan worden het volgend jaar nog meer tientjes en het jaar daarop nog meer tientjes. Het is het gemiddelde van de straat/regio, daarmee kunnen ze nogal een fout zitten. Mijn gemeente heeft zelfs een telefoonnummer in het leven geroepen en raden zelf al aan om bezwaar te maken als je het niet vertrouwt/zint en dat vind ik noemenswaardig van mijn gemeente.


Hier zeg je toch écht iets anders hoor!
Vorige

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers