Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Man part-time werken (zonder kinderen)

<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 17 Feb 2020 12:24

Man part-time werken (zonder kinderen)

De meeste weten het vast dat ik als man zijnde zonder kinderen part-time werk (32 uur).

Nu merk ik aan de buitenwereld dat daar best verschillend op wordt gereageerd. Een aantal mannen (maar ook vrouwen) waaraan ik dit vertel zijn jaloers of ze snappen het niet. Terwijl als een vrouw (zonder kinderen) part-time werkt dat niet vreemd wordt gevonden. Is het dan in deze geëmancipeerde maatschappij dan toch nog raar dat je als man zijnde bewust er voor kiest om minder te werken?
<<

Anoniem304

Bericht 17 Feb 2020 12:27

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Ik vind daar niet zoveel van, zowel bij mannen als vrouwen niet, daar zit voor mij geen verschil.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6231

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 17 Feb 2020 12:31

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Savi schreef:Ik vind daar niet zoveel van, zowel bij mannen als vrouwen niet, daar zit voor mij geen verschil.

Precies. Iedereen maakt voor zichzelf de keuze voor pt of ft (of helemaal niet). Wie is een ander om daar wat van te vinden?
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem313

Bericht 17 Feb 2020 12:40

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Ik gun iedereen een leven met een goede balans tussen werk en privé. Dus nee, ik vind daar niets van en ken zat mannen die dat doen.
Helaas is onze maatschappij doordrenkt van (gender)stereotypen, dus het verbaast me in die zin niet dat je wisselende reacties krijgt.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11843

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 17 Feb 2020 12:45

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Tja, als het financieel kan waarom niet? Het maakt mij dan echt niet uit of je een man of een vrouw bent.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 17 Feb 2020 12:46

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Ik vind er zelf niks van maar het verbaast me niet dat je die opmerkingen krijgt. Ik krijg ze geregeld andersom 'waarom werk je fulltime?'. Maar trek me er vrij weinig van aan. Uiteindelijk maak je zelf de keuze en jij lijkt dat heel weloverwogen te hebben gedaan. Dus als jij er maar blij mee bent!
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 17 Feb 2020 12:59

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Ik vind er niks van en heb op mijn werk ook veel mannelijke collega's die 4 dagen werken.

Misschien zit ik ernaast, maar ik merk hier op het forum wel dat jij zelf best wel vaak benadrukt dat je vier dagen werkt en hoe bijzonder dat is. Kan het zijn dat dat deze reacties een beetje oproept?

♥♥
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 17 Feb 2020 13:21

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

@ Elliot, nee.. het is echt mijn omgeving. Een neef van me met kinderen is wel jaloers namelijk. Een andere neef zonder kinderen is het ook aan het overwegen, want hij ziet ook de voordelen ervan in. Onthaasten/meer tijd voor jezelf etc...

Heel bijzonder is het niet, maar ik merk dat het voornamelijk oudere mannen zijn die minder werken en niet mannen onder de 40 zonder kinderen. Hier ben ik niet de enige op kantoor en eigenlijk zorgt het er ook voor dat je minder snel overspannen raakt. Mij geeft het bijv enorm veel rust dat ik op die vrije dag prive dingen kan regelen. Bijv. cv man bellen voor afspraak, banden wisselen voor auto etc. Vroeger moest ik daarvoor allemaal vrij regelen en dat veroorzaakte best wat stress. Eerst een bellen voor een afspraak (meestal bellen onder werktijd) dan een halve dag van je verlof inleveren vanwege de afspraak. Die stress voor zo'n afspraak heb ik nu niet meer en dat vind ik persoonlijk erg fijn.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 17 Feb 2020 13:24

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Ik vind er niks van en ik kan me ook niet snel een situatie voorstellen waarin ik aan iemand ga vragen waarom hij of zij een bepaald aantal uren werkt.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9786

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 17 Feb 2020 13:28

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Voor mij is 32 uur niet eens zo zeer parttime. Soms is fulltime immers 36 uur en dan is het slechts 4 uur minder. Ik vind er dus niet eens zoveel van. Lekker doen als het kan.
<<

Anoniem304

Bericht 17 Feb 2020 13:35

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Fred schreef:@ Elliot, nee.. het is echt mijn omgeving. Een neef van me met kinderen is wel jaloers namelijk. Een andere neef zonder kinderen is het ook aan het overwegen, want hij ziet ook de voordelen ervan in. Onthaasten/meer tijd voor jezelf etc...


En is dat dan erg? Ik kan me voorstellen dat het voor heel veel mensen financieel niet uit kan en dan mag je toch best een beetje jaloers zijn?
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 17 Feb 2020 13:48

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Ik merk dat ik het onbewust zelf toch wel bijzonder vind als mensen parttime werken terwijl er geen kinderen zijn, of dat nou mannen of vrouwen zijn. Maar dat komt denk ik vooral omdat ik ambitieus ben en mijn werk over het algemeen heel leuk vind, dus ik zie zelf geen reden om parttime te gaan werken. Maar naast het feit dat ik dat onbewust een beetje zo voel vind ik vooral dat mensen moeten doen wat ze zelf willen. Soms ben ik ook wel "jaloers" op mensen zonder kinderen die parttime werken hoor, soms lijkt het me heerlijk zo'n extra vrije dag.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 17 Feb 2020 14:15

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

@ Harrison, ik heb mijn ambities ook bijgesteld. Ik heb altijd in mijn hoofd een bepaald bedrag gehad dat ik minimaal wilde verdienen met mijn HBO-opleiding. Nu zit ik daar zelfs boven met 32 uur werken (terwijl ik daar al blij mee was met 40 uur werken). De ambitie om verder te groeien, niet alleen in salaris maar ook in verantwoordelijkheid/functie heb ik niet echt terwijl ik weet dat ik het mogelijk wel zal kunnen (een leidinggevende/adviserende rol). Echt veel geld hebben om super luxe te leven etc hoef ik ook niet, dus waarom zou ik meer gaan werken?

Ik ben overigens wel benieuwd of je 40 uur blijft werken nu je moeder gaat worden Harrison en of je dan je ambities wat naar de achtergrond verplaatst.
<<

Anoniem331

Bericht 17 Feb 2020 14:20

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Lekker toch Fred!

Ik zou daarin ook mijn eigen plan trekken als het kon. En niet in dezelfde lijn lopen als al die andere mensen omdat het misschien wel zo hoort.
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1304

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:27

Bericht 17 Feb 2020 14:33

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Ik vind dat juist iets positiefs. Los van of je kinderen hebt of niet, als dit zo gewoon goed toeven is waarom dan niet?

En je hoeft aan niemand verantwoording af te leggen hoe jij je leven indeelt. Andere mensen doen ook wat hun het beste uitkomt.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 17 Feb 2020 14:48

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Fred schreef:@ Harrison, ik heb mijn ambities ook bijgesteld. Ik heb altijd in mijn hoofd een bepaald bedrag gehad dat ik minimaal wilde verdienen met mijn HBO-opleiding. Nu zit ik daar zelfs boven met 32 uur werken (terwijl ik daar al blij mee was met 40 uur werken). De ambitie om verder te groeien, niet alleen in salaris maar ook in verantwoordelijkheid/functie heb ik niet echt terwijl ik weet dat ik het mogelijk wel zal kunnen (een leidinggevende/adviserende rol). Echt veel geld hebben om super luxe te leven etc hoef ik ook niet, dus waarom zou ik meer gaan werken?

Ik ben overigens wel benieuwd of je 40 uur blijft werken nu je moeder gaat worden Harrison en of je dan je ambities wat naar de achtergrond verplaatst.

Ja precies, ik heb ook vriendinnen die niet perse ambities hebben om door te groeien, het vooral gewoon leuk willen hebben op hun werk en geld willen verdienen om zichzelf te onderhouden. Ook goed, alleen ik kan me voor mezelf daar op dit moment niet zoveel bij voorstellen.

Ik ga waarschijnlijk 36 uur werken en mijn vriend ook zodat één van beiden een dag per week vrij is.
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 16:48

Bericht 17 Feb 2020 15:54

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Het ligt er ook maar net aan wie je tegenkomt, ik werk ook parttime maar ik heb ook regelmatig de vraag gekregen waarom ik parttime werk want ik heb toch immers geen kinderen. En ik weet wel dat er meer vrouwen zijn die ook die vraag hebben gekregen.
Als het financieel kan en jij gaat je er beter door voelen om parttime te werken, of je nou man of vrouw bent, dan moet je dat lekker doen :)
<<

Anoniem284

Bericht 17 Feb 2020 16:00

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Maar op zich betekent minder dan 5 dagen werken niet dat je niet of minder kan doorgroeien of minder je ambities kan waar maken. Dat vind ik wel echt een misverstand.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 17 Feb 2020 16:11

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Gympie schreef:Maar op zich betekent minder dan 5 dagen werken niet dat je niet of minder kan doorgroeien of minder je ambities kan waar maken. Dat vind ik wel echt een misverstand.

Nee dat is ook wat gechargeerd dat klopt. Het ligt er maar net aan wat je ambities zijn en in wat voor branche/bedrijfscultuur je werkt. Daarnaast heb ik mijn eigen ambities in mijn achterhoofd als ik daar aan denk en in de praktijk is het toch vaak zo dat je niet aan de top komt met 3 of 4 dagen werken.
<<

Anoniem304

Bericht 17 Feb 2020 16:18

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Jada schreef:Het ligt er ook maar net aan wie je tegenkomt, ik werk ook parttime maar ik heb ook regelmatig de vraag gekregen waarom ik parttime werk want ik heb toch immers geen kinderen. En ik weet wel dat er meer vrouwen zijn die ook die vraag hebben gekregen.
Als het financieel kan en jij gaat je er beter door voelen om parttime te werken, of je nou man of vrouw bent, dan moet je dat lekker doen :)

Dat is ook waar. Ik snapte het ook nooit, maar nu ik een kind heb en het leven aan me voorbij vliegt denk ik wel; had ik 'toen' maar minder gewerkt en wat meer genoten. :smile:
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25121

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 17 Feb 2020 16:19

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Ik snap juist niet goed waarom mensen altijd maar fulltime zouden willen werken als het financieel niet noodzakelijk is. Voor mij is vrije tijd een hele hoop waard en twee dagen per week vind ik gewoon (te) weinig. Daarom werkte ik altijd vier dagen en de laatste jaren drie, maar ben dan natuurlijk wel druk met m'n dochter op de andere dagen.

Maar goed, ieder z'n ding. Ik vind er in elk geval niks geks aan als mannen een dag minder werken, dus ik geef je groot gelijk!
❤ 7 juni 2018
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 17 Feb 2020 16:26

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Bliss schreef:Ik snap juist niet goed waarom mensen altijd maar fulltime zouden willen werken als het financieel niet noodzakelijk is. Voor mij is vrije tijd een hele hoop waard en twee dagen per week vind ik gewoon (te) weinig. Daarom werkte ik altijd vier dagen en de laatste jaren drie, maar ben dan natuurlijk wel druk met m'n dochter op de andere dagen.

Maar goed, ieder z'n ding. Ik vind er in elk geval niks geks aan als mannen een dag minder werken, dus ik geef je groot gelijk!

Ik vind dat mensen dat ook zeker moeten doen, iedereen heeft zijn eigen prioriteiten/drijfveren. Waar helemaal niets mis mee is, het één is niet beter dan het ander.
<<

Anoniem271

Bericht 17 Feb 2020 16:28

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Bij ons werkt mijn vriend ook minder dan ik. Dit heeft ook een reden en het werkt prima, ook financieel.
<<

Anoniem316

Bericht 17 Feb 2020 16:30

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Mijn man werkt sinds kort parttime en heeft spijt als haren op zijn hoofd dat hij dat niet eerder heeft gedaan. Wat jij zegt Fred; ook hij werd er raar op aangekeken door zijn leidinggeven. Totdat die laatste zelf binnenkort papa wordt. En als onze dochter straks naar school gaat, blijft het ook zo. Zodat mijn man ook tijd voor zichzelf heeft.
Ik sta op papier nog voor 36 uur, maar werk er tot nu toe 28 ivm ziekte en bouw op tot 32. Maar zodra het financieel haalbaar is, ga ik terug naar 24-28 uur.
Ik vind het dus helemaal niet raar. Er is zoveel meer in het leven dan werk. Als je het financieel red, waarom zou je dan meer gaan werken (tenzij je het heel leuk vindt natuurlijk ;))
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25121

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 17 Feb 2020 16:31

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Harrison schreef:
Bliss schreef:Ik snap juist niet goed waarom mensen altijd maar fulltime zouden willen werken als het financieel niet noodzakelijk is. Voor mij is vrije tijd een hele hoop waard en twee dagen per week vind ik gewoon (te) weinig. Daarom werkte ik altijd vier dagen en de laatste jaren drie, maar ben dan natuurlijk wel druk met m'n dochter op de andere dagen.

Maar goed, ieder z'n ding. Ik vind er in elk geval niks geks aan als mannen een dag minder werken, dus ik geef je groot gelijk!

Ik vind dat mensen dat ook zeker moeten doen, iedereen heeft zijn eigen prioriteiten/drijfveren. Waar helemaal niets mis mee is, het één is niet beter dan het ander.


Klopt, daarom zei ik ook "ieder z'n ding". :thumbup:
❤ 7 juni 2018
Volgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers