Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Man part-time werken (zonder kinderen)

<<

Anoniem307

Bericht 18 Feb 2020 22:15

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Oeh Moesje! Een heuse papadag in de bouw. Dat is ongewoon en toch zeer wenselijk. Ik ken geen bouwvakkers, in mijn omgeving of werkgerelateerde, die minder dan 37.5u werken. En de 37.5u is voorbehouden aan de schilder. Mijn man werkt overigens as we speak 32uur, maar dat is omdat de baas op vrijdag zijn boekhouding moet doen en mijn man zijn rijbewijs nog niet heeft. Maar komt hij straks op vast contract moet hij 40u beschikbaar zijn en met voorkeur al zijn rijbewijs hebben gehaald. Bijna zover, maar eerst even leren rijden. Rijlessen zijn bezig.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 18 Feb 2020 22:32

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Moesje schreef:Ik kom even Isles ondersteunen, ik ken namelijk heel veel mannen die in de bouw werken, maar geen enkele die dat parttime doet. Ja één vriend die schilder is, hij heeft een echte papadag en dat vindt iedereen heel bijzonder. ?
Haantjes hoor, die bouwvakkers.

Maar zeg je nou dat ze het niet willen? Of dat het niet kan?

Ik geloof zeker dat deze branche niet voorop loopt in het bieden van flexibele contracten. Maar onmogelijk is het niet, als je gericht zoekt.
#teammaple🍁
<<

Anoniem284

Bericht 18 Feb 2020 22:33

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Isles schreef:
Gympie schreef:
Ik vermoed eigen ervaring, maar lijkt me ook niet de norm nee.


Dan mag jij mij vertellen waarom dat niet zo is. Er wordt geen bouwvakker gevraagd voor 20u pw. En ik weet uit ervaring, dus werk, dat er geen bouwvakker minder dan 37.5u pw werkt.


Jij doet overkomen alsof het nooit kan, nergens. Maar dat is gewoon niet zo. Ik kan me indenken dat deze branche geen voorloper is, maar uitgesloten is het ook niet hoor.
<<

Anoniem307

Bericht 18 Feb 2020 22:38

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Als ik het zo doe overkomen, dan mijn excuses. Maar het is gewoon echt ongewoon/onmogelijk dat een bouwvakker 20u pw gaat werken. Wat daar de reden achter is weet ik niet, want ze verdienen tegenwoordig meer dan ik, maar het zal nog iets zijn van vroeger.
<<

Anoniem279

Bericht 18 Feb 2020 22:40

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Ik geloof wel degelijk dat part time werken in de bouw mogelijk is, zie onderstaande reactie. Dat het voor een werkgever niet aantrekkelijk is, dat lijkt me weer een ander verhaal.

Urban Naked schreef:Ik vond met 1 zoekopdracht al 7000 parttime vacatures in de bouw.


Sowieso vind ik dat het in de bouw een beetje de norm zou moeten zijn om part time te werken. Mijn vader zat van zijn 13e tot ongeveer zijn 30e in de bouw, ijzervlechten. Heeft daarna altijd ander werk gedaan, ook niet al te licht, maar wel lichter dan de bouw. Maar ik geloof zeker dat die lange werkdagen/werkweken in de bouw er mede oorzaak van zijn dat zijn lichaam nu helemaal versleten is, overal in zijn lichaam artrose. En dan is hij pas 65. En moet hij officieel nog 2 jaar werken ook.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 18 Feb 2020 22:54

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Inclusief 13e maand, winstuitkering en vaste vergoedingen is het nagenoeg gelijk aan wat ik vorig jaar elders verdiende op basis van 40 uur. 4k bruto voor 32 uur is wel veel. Dan zou je 5k bruto voor 40 uur moeten verdienen zoveel hoef ik echt niet te hebben want dan zou ik zelfs eerder 3 dagen gaan werken. Nogmaals ik heb niet zoveel nodig. Geef denk ik minder geld uit dan gemiddeld (wellicht leuk om daar een keer een onderwerp over te open). Als ik 200 euro per maand aan uitjes, kleding etc... uit geef is het veel denk ik.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17371

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 18 Feb 2020 22:55

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Harrison schreef:
Fred schreef:Ach zo Harrison, persoonlijk vond ik je lijst een beetje een ambitieuze ondertoon hebben. Ik weet dat jij dat heel belangrijk vind. 10 jaar geleden zat ik er ook zo in, maar ik kan je verzekeren dat je naar verloop van tijd (zeker nu je straks moeder gaat worden) je heel andere dingen belangrijk gaat vinden dan ambitie en groeien op de carrièreladder. Sowieso kan bij wijze van spreken niet iedereen in het management/directie terecht komen.

Eigenlijk zie ik het zo: Ik profiteer nu dat ik een HBO-opleiding heb genoten en best een aardig inkomen heb (ook met een dag minder werken). Dat is een voorrecht, dat besef ik mij ook. Helaas weet ik dat (ik zie in mijn positie (ook die ik elders heb gehad) namelijk de salarisstrookjes) met laag opgeleiden vaak geen andere keus hebben dan fulltime werken om bijv. hun gezin te kunnen onderhouden.

Ja wellicht zit er wat teveel nadruk op ambitie. Maar ambitie is voor mij niet alleen maar werkgerelateerd en maar blijven groeien op de carriereladder. Die voorbeelden geef ik volgens mij ook, bijv. prive met sport of juist voor je familie. Een thuissituatie voor je kinderen creëren waar jij er meer bent is bijv. wat mij betreft ook een ambitie. Of een andere werk/privébalans. Het kan wat mij betreft van alles zijn en misschien klinkt ambitie dan meteen zakelijk maar ik noem ook drijfveren en prioriteiten :). En sowieso betekent je ontwikkelen in je werk ook niet per definitie dat je een managementfunctie ambieert. Je kunt ook expert willen zijn/worden/blijven in je vakgebied en je daar in blijven ontwikkelen. Of neventaken zoals coachen van collega's, de ondernemingsraad, vertrouwenspersoon, bhv-er, de chille collega die overal brandjes blust, you name it.

Jouw drijfveren zijn dus een goed inkomen en een werk/privéverhouding met iets meer nadruk op privé. Prima toch?

Ik vind het overigens een beetje een aanname dat mijn professionele ambitie sowieso minder gaat worden naar verloop van tijd en zeker omdat ik moeder word. Ik vraag me af of je dat ook tegen een man had gezegd en daarnaast is het natuurlijk gewoon een aanname. Niet iedereen die kinderen krijgt verliest zijn ambitie. Mijn prioriteiten zullen hoogstwaarschijnlijk verschuiven ja, maar dat betekent niet per definitie dat je inlevert op professionele ambitie.


Go Harri!

Interessante aanname idd van Fred. Als ik voor mezelf spreek ben ik juist na kinderen alleen maar ambitieuzer geworden, niet alleen op zakelijk vlak. Ik weet beter wat ik wil en belangrijk vind, en doe meer mijn best om dat na te streven. Dat nastreven kost per definitie meer moeite met een gezin (voor mij, vind ik) dus ik zou bijna willen stellen dat het juist andersom is of kan zijn: je wordt ambitieuzer en in mijn geval meer vastberaden om te gaan voor wat je echt wil. Juist omdat prioriteren zoveel belangrijker wordt.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11575

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 19 Feb 2020 09:31

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Zora dat herken ik ook hoor. J is nu 4 maar ik moet mezelf zelfs een beetje op de rem zetten. Ik heb nu een superleuke baan waarbij ik heel veel mogelijkheden krijg. Fulltime heb ik nog nooit gewerkt en werk nu meer dan 2x zoveel als voor mijn zwangerschap. Toen werkte ik nog in de fysio en was ik afhankelijk van het patiëntenaanbod.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het niet heel tof zou vinden als mijn vriend parttime zou werken. Ik ben wel blij dat hij wat minder is gaan werken maar dan hebben we het over 50 ipv 60 uur per week.
2015 💙
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5361

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:12

Bericht 19 Feb 2020 09:52

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

En waarom zou je dat niet tof vinden Minx?

Mijn vriend werkt fulltime, ik parttime.
Ik ging na mijn verlof weer fulltime werken maar dit bleek echt te veel. Ik werk in de horeca dus ook altijd laat klaar. Dan kwam ik rond middernacht thuis, moest 's nacht weer borstvoeding geven en in de ochtend vroeg wakker.
Qua opvang maakt het voor ons niet heel veel uit dus dat scheelt.

Als vriend parttime zou gaan werken geef ik hem groot gelijk. Maar die ambitie heeft hij niet.
10.04.17
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 19 Feb 2020 10:12

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Inderdaad Minx, waarom zou je dat niet tof vinden? Hij kan bijv. toch op een andere dag dan jij vrij nemen. Mocht je samenwonen dan heb je gelijk op die dag ook nog opvang voor je zoontje. Ik zie het alleen maar als een win-win situatie voor je.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17371

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 19 Feb 2020 10:14

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Fred, waarom reageer je niet op de Posts erboven? Over het per definitie minder ambitie hebben met kinderen?
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11575

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 19 Feb 2020 10:15

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

ja dat is het gekke dat weet ik niet precies. Maar het voelt een beetje dan als gebrek aan ambitie. In parttime functies maak je toch minder snel stappen. Of dat is lastiger. En dat is iets wat ik wel fijn vind als een man wel echt ambities heeft.
Vriend werkt nu fulltime en ik werk 0,77. Hiermee hebben we het zo weten te regelen dat we geen bso nodig hebben. Over een aantal jaar is J ook ouder en dan ga ik waarschijnlijk ook meer werken. Ik sluit niet uit dat het dan 4x 9 wordt. Dat is in mijn sector fulltime.
Ik wil uiteindelijk het liefste in een management functie terecht komen dus daar zal ik ook stappen in moeten maken en omdat ik dit voor mezelf wil vind ik het fijn als een partner dit ook heeft.
2015 💙
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 19 Feb 2020 10:35

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

@ Zora, omdat het topic niet over ambities en kinderen gaat. Wellicht kun je daar een nieuw topic over openen als je dat interessant vind.

@ Minx, ambities kunnen zo verschillend zijn. Mijn ambitie is met zo weinig mogelijk werken zoveel mogelijk verdienen... lol. Door te hoppen (met name nu de economie weer goed gaat is dat aan te bevelen) kom ik een aardig eind. Een andere werkgever waar ik ook kon beginnen was helaas zo moeilijk wat betreft bijv 4x 9 uur werken of flexibel zijn qua uren indelen dat ik daar toch maar niet ben begonnen.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 19 Feb 2020 10:39

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Daar moet ik even om lachen Fred. Als er iemand is die regelmatig in topics begint over iets wat in dat topic echt niet op zijn plaats is, ben jij het wel. Ik denk dat je in dit topic gewoon antwoord kunt geven op deze vragen die je gesteld zijn hoor ;)
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Anoniem304

Bericht 19 Feb 2020 10:41

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Arwyn schreef:Daar moet ik even om lachen Fred. Als er iemand is die regelmatig in topics begint over iets wat in dat topic echt niet op zijn plaats is, ben jij het wel. Ik denk dat je in dit topic gewoon antwoord kunt geven op deze vragen die je gesteld zijn hoor ;)

En het is in dit topic juist ook wel op z'n plaats. Dat is toch juist een goede discussie en een 'natuurlijk' verloop van een topic.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11575

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 19 Feb 2020 10:50

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Jouw ambitie zit op het geld vlak en mijn ambitie en die van mijn vriend zitten op het vlak van groei en daar heb je toch vaak een tijdsinvestering bij zitten. Geld is leuk maar hersenloos werk word ik in ieder geval niet blij van. Gelukkig heb ik een werkplek waar dat absoluut niet voorkomt en waar iedereen echt keihard werkt. Nieuwe medewerkers vertellen we ook in de sollicitatie al dat ze de eerste paar weken het gevoel mogen hebben dat ze even niets te doen hebben maar dat dat snel zal verdwijnen en dat et meer dan genoeg werk is.
2015 💙
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 19 Feb 2020 11:01

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Het werk wat ik doe (financiële rapportage maken, analyseren en ontwikkelen) is echt niet hersenloos, maar na 15 jaar is het waar ik ook begin met werken niet moeilijk. Voor mij het zelfde kunstje zeg maar. Enige wat ik nog naar toe zou kunnen groeien (niet hier) is een managementfunctie en dat ambieer ik niet, dus ja ik zit daardoor eigenlijk al tegen mijn top aan. Werk genoeg, dat zeggen ze overal tijdens sollicitatiegesprekken. Echter ik merk het anders... Of ik werk super efficiënt of collega's voorgangers kunnen niet goed met een computer omgaan en werken traag (en ja, je moest eens weten hoeveel mensen op de werkvloer niet eens blind kunnen typen... Ik snap niet dat werkgevers daar niet in investeren, want dat alleen al werkt een stuk efficiënter).
<<

Anoniem304

Bericht 19 Feb 2020 11:04

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Fred schreef:Het werk wat ik doe (financiële rapportage maken, analyseren en ontwikkelen) is echt niet hersenloos, maar na 15 jaar is het waar ik ook begin met werken niet moeilijk. Voor mij het zelfde kunstje zeg maar. Enige wat ik nog naar toe zou kunnen groeien (niet hier) is een managementfunctie en dat ambieer ik niet, dus ja ik zit daardoor eigenlijk al tegen mijn top aan. Werk genoeg, dat zeggen ze overal tijdens sollicitatiegesprekken. Echter ik merk het anders... Of ik werk super efficiënt of collega's voorgangers kunnen niet goed met een computer omgaan en werken traag (en ja, je moest eens weten hoeveel mensen op de werkvloer niet eens blind kunnen typen... Ik snap niet dat werkgevers daar niet in investeren, want dat alleen al werkt een stuk efficiënter).

Heb je het al eens voorgesteld bij je werkgever?
<<

Anoniem313

Bericht 19 Feb 2020 11:15

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Wat bijzonder Minx, dat je zelf parttime werkt maar dat bij je partner als een gebrek aan ambitie zou zien. Vindt je jezelf dan ook niet-ambitieus?
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11575

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 19 Feb 2020 11:22

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Fred schreef:Het werk wat ik doe (financiële rapportage maken, analyseren en ontwikkelen) is echt niet hersenloos, maar na 15 jaar is het waar ik ook begin met werken niet moeilijk. Voor mij het zelfde kunstje zeg maar. Enige wat ik nog naar toe zou kunnen groeien (niet hier) is een managementfunctie en dat ambieer ik niet, dus ja ik zit daardoor eigenlijk al tegen mijn top aan. Werk genoeg, dat zeggen ze overal tijdens sollicitatiegesprekken. Echter ik merk het anders... Of ik werk super efficiënt of collega's voorgangers kunnen niet goed met een computer omgaan en werken traag (en ja, je moest eens weten hoeveel mensen op de werkvloer niet eens blind kunnen typen... Ik snap niet dat werkgevers daar niet in investeren, want dat alleen al werkt een stuk efficiënter).


Ik vind het vrij bijzonder om te denken dat er geen organisaties zijn waar er echt werk genoeg is. Toen ik 2 jaar geleden begon waren we met zijn tweeen op onze afdeling. En had het bedrijf zo’n 700 medewerkers. Sinds 2 weken zijn we met zijn drieën en het bedrijf heeft inmiddels 1400 medewerkers. We groeien ontzettend hard maar de overhead groeit niet lineair mee met de groei van de locaties. En wij zijn dusdanig ambitieus dat we ook echt werk creëren en veel meer doen dan 2 jaar geleden. We ontwikkelen inmiddels zelf alles wat we voorheen extern inkochten dus dat zijn we er ook nog bij gaan doen.
2015 💙
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 19 Feb 2020 11:49

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

@ Minx, ik heb het niet over organisaties maar over afdelingen. Het kan goed zijn dat de organisatie groeit, maar dat bepaalde afdelingen niet hoeven te groeien. Bijv. de financiële afdeling hoeft niet te groeien als men efficnieter is gaan werken door bijv digitaal de inkoopfacturen in te lezen. Qua rapportages hoeft er wellicht ook niet veel te veranderen, dus ja dan kan het nog goed zijn dat mensen het niet drukker hebben.
<<

waterkoker

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 379

Geregistreerd: 23 Jul 2019 12:11

Bericht 19 Feb 2020 12:02

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Fred schreef:Het werk wat ik doe (financiële rapportage maken, analyseren en ontwikkelen) is echt niet hersenloos, maar na 15 jaar is het waar ik ook begin met werken niet moeilijk. Voor mij het zelfde kunstje zeg maar. Enige wat ik nog naar toe zou kunnen groeien (niet hier) is een managementfunctie en dat ambieer ik niet, dus ja ik zit daardoor eigenlijk al tegen mijn top aan. Werk genoeg, dat zeggen ze overal tijdens sollicitatiegesprekken. Echter ik merk het anders... Of ik werk super efficiënt of collega's voorgangers kunnen niet goed met een computer omgaan en werken traag (en ja, je moest eens weten hoeveel mensen op de werkvloer niet eens blind kunnen typen... Ik snap niet dat werkgevers daar niet in investeren, want dat alleen al werkt een stuk efficiënter).


Ik vind je vooral heel passief en verveeld overkomen. Je bent een aapje wat een kunstje kan. En dat is niet alleen op basis van dit topic. Je hebt het over bore-out klachten. Als je die echt hebt, doe er dan wat aan. Zoek een studie, vraag om een coachingstraject, zoek een baan in een totaal ander vakgebied. Je moet nog een jaar of 30 mee gok ik, hoe wil je dat gaan volhouden?

Ik vind er trouwens niks van als een man parttime werkt, ik vind er wel iets van dat jij het continue moet herhalen en benadrukken.
<<

waterkoker

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 379

Geregistreerd: 23 Jul 2019 12:11

Bericht 19 Feb 2020 12:04

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Fred schreef:@ Minx, ik heb het niet over organisaties maar over afdelingen. Het kan goed zijn dat de organisatie groeit, maar dat bepaalde afdelingen niet hoeven te groeien. Bijv. de financiële afdeling hoeft niet te groeien als men efficnieter is gaan werken door bijv digitaal de inkoopfacturen in te lezen. Qua rapportages hoeft er wellicht ook niet veel te veranderen, dus ja dan kan het nog goed zijn dat mensen het niet drukker hebben.



Op een bepaald punt kunnen ze dus (een deel van ) de afdeling wegbezuinigen. Reden te meer om totaal iets anders te gaan doen.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 19 Feb 2020 12:22

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

@ waterkoker, een baan zoeken in totaal ander vakgebied kan niet. Of ja, kan wel maar om nou bij wijze van spreken heftruckchauffeur te worden lijkt mij niet zo slim ivm enorm salaris terug val en over gekwalificeerd.

Daarom werk ik altijd bij relatief kleine bedrijven. Liefst niet groter dan 50 personen. Dan krijg je vaak meer diversiteit aan werkzaamheden. Bij een grote organisatie waar bijv. Minx bij werkt zou ik echt niet vrolijk van worden. Dan ben je sowieso een nummertje voor de organisatie.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11575

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 19 Feb 2020 12:28

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Fred wat grappig dat jij weet dat wij allemaal nummertjes zijn. Zo ervaar ik dat namelijk totaal niet. De organisatie is groot maar super plat. We hebben maar 3 lagen. Directie, managers en medewerkers. Gister kwam een van de directeuren nog vragen of ik nog meer was afgevallen en stonden we later samen in de keuken tosti’s te maken en een beetje te kletsen. Iedereen loopt bij elkaar naar binnen en er is een informele sfeer. Mijn leidinggevende is wel mijn leidinggevende maar super hiërarchiesch is het niet. Iedereen telt mee maar nummers nee totaal niet.
2015 💙
VorigeVolgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers