Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Man part-time werken (zonder kinderen)

<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 18 Feb 2020 09:07

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Tabbie, is dat bruto of netto? Naar mate je meer verdiend wordt het namelijk steeds meer interessanter om parttime te gaan werken. Dit komt omdat hoe meer je verdiend des te meer loonbelasting er wordt ingehouden. De overheid stimuleert in mijn optiek daarom juist om parttime te gaan werken.
<<

Anoniem304

Bericht 18 Feb 2020 09:52

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Fred schreef:Tabbie, is dat bruto of netto? Naar mate je meer verdiend wordt het namelijk steeds meer interessanter om parttime te gaan werken. Dit komt omdat hoe meer je verdiend des te meer loonbelasting er wordt ingehouden. De overheid stimuleert in mijn optiek daarom juist om parttime te gaan werken.

Dat is al jaren echt onzin en dat heb ik je laatst ook al eens uitgelegd inclusief uitgebreide berekening. We hebben al jaren 4 schijven (waarvan lange tijd 2 schijven hetzelfde waren) en vorig jaar 3 schijven waarvan de laagste (tot 20.771) en middelste (tot 68.507 bruto) maar 1,5% schelen en sinds dit jaar zijn het zelfs maar 2 schijven dus maakt het in de praktijk geen hol meer uit tot 68.000 euro.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 18 Feb 2020 10:27

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Dat klopt Savi, de pensioenbijdrage is meer van belang mbt wat er netto over blijft. Bij de ene branche/werkgever wordt er veel meer ingehouden dan bij de ander.

Bij mijn huidige werk moet ik eerst alles naar jaarbasis berekenen (13e maand, winstuitkering, vaste toeslag). Vervolgens deel ik dat door 12 om het te vergelijken met eventuele aanbiedingen elders als ik over zou stappen.

Ik denk overigens ook dat je mazzel moet hebben met de werkgever waar je bij komt werken. De een is veel flexibeler dan de ander en heeft veel betere arbeidsvoorwaarden dan de andere.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 18 Feb 2020 10:35

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Ik had die lijst niet perse gemaakt om in te vullen hoor. Maar Fantine gaf aan dat het altijd geld vs. tijd is en deze vragen somde ik op om aan te geven dat er wel wat meer redenen te bedenken zijn. Maar desalniettemin leuk om te lezen haha.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 18 Feb 2020 11:01

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Ach zo Harrison, persoonlijk vond ik je lijst een beetje een ambitieuze ondertoon hebben. Ik weet dat jij dat heel belangrijk vind. 10 jaar geleden zat ik er ook zo in, maar ik kan je verzekeren dat je naar verloop van tijd (zeker nu je straks moeder gaat worden) je heel andere dingen belangrijk gaat vinden dan ambitie en groeien op de carrièreladder. Sowieso kan bij wijze van spreken niet iedereen in het management/directie terecht komen.

Eigenlijk zie ik het zo: Ik profiteer nu dat ik een HBO-opleiding heb genoten en best een aardig inkomen heb (ook met een dag minder werken). Dat is een voorrecht, dat besef ik mij ook. Helaas weet ik dat (ik zie in mijn positie (ook die ik elders heb gehad) namelijk de salarisstrookjes) met laag opgeleiden vaak geen andere keus hebben dan fulltime werken om bijv. hun gezin te kunnen onderhouden.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 18 Feb 2020 11:08

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Isles schreef:
Gympie schreef:Waarom doe je dat niet in de bouw?


Dat mag en kan niet. Je bent 40u beschikbaar of gewoon niet. Dat is nog iets van vroeger, maar is zo.
Nee joh, waar baseer je dat op? Is natuurlijk helemaal niet waar.
#teammaple🍁
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 18 Feb 2020 11:18

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Fred schreef:Ach zo Harrison, persoonlijk vond ik je lijst een beetje een ambitieuze ondertoon hebben. Ik weet dat jij dat heel belangrijk vind. 10 jaar geleden zat ik er ook zo in, maar ik kan je verzekeren dat je naar verloop van tijd (zeker nu je straks moeder gaat worden) je heel andere dingen belangrijk gaat vinden dan ambitie en groeien op de carrièreladder. Sowieso kan bij wijze van spreken niet iedereen in het management/directie terecht komen.

Eigenlijk zie ik het zo: Ik profiteer nu dat ik een HBO-opleiding heb genoten en best een aardig inkomen heb (ook met een dag minder werken). Dat is een voorrecht, dat besef ik mij ook. Helaas weet ik dat (ik zie in mijn positie (ook die ik elders heb gehad) namelijk de salarisstrookjes) met laag opgeleiden vaak geen andere keus hebben dan fulltime werken om bijv. hun gezin te kunnen onderhouden.

Ja wellicht zit er wat teveel nadruk op ambitie. Maar ambitie is voor mij niet alleen maar werkgerelateerd en maar blijven groeien op de carriereladder. Die voorbeelden geef ik volgens mij ook, bijv. prive met sport of juist voor je familie. Een thuissituatie voor je kinderen creëren waar jij er meer bent is bijv. wat mij betreft ook een ambitie. Of een andere werk/privébalans. Het kan wat mij betreft van alles zijn en misschien klinkt ambitie dan meteen zakelijk maar ik noem ook drijfveren en prioriteiten :). En sowieso betekent je ontwikkelen in je werk ook niet per definitie dat je een managementfunctie ambieert. Je kunt ook expert willen zijn/worden/blijven in je vakgebied en je daar in blijven ontwikkelen. Of neventaken zoals coachen van collega's, de ondernemingsraad, vertrouwenspersoon, bhv-er, de chille collega die overal brandjes blust, you name it.

Jouw drijfveren zijn dus een goed inkomen en een werk/privéverhouding met iets meer nadruk op privé. Prima toch?

Ik vind het overigens een beetje een aanname dat mijn professionele ambitie sowieso minder gaat worden naar verloop van tijd en zeker omdat ik moeder word. Ik vraag me af of je dat ook tegen een man had gezegd en daarnaast is het natuurlijk gewoon een aanname. Niet iedereen die kinderen krijgt verliest zijn ambitie. Mijn prioriteiten zullen hoogstwaarschijnlijk verschuiven ja, maar dat betekent niet per definitie dat je inlevert op professionele ambitie.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 18 Feb 2020 11:25

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Fred schreef:ik kan je verzekeren dat je naar verloop van tijd (zeker nu je straks moeder gaat worden) je heel andere dingen belangrijk gaat vinden dan ambitie en groeien op de carrièreladder.

Dit vind ik wel heel raar om te zeggen. Verzekeren nog wel. Natuurlijk kun je haar dat niet verzekeren, weet jij veel.
#teammaple🍁
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 18 Feb 2020 11:26

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Over de bouw klopt het wel een beetje. Ik heb bij een bouwbedrijf 1,5 maand op kantoor gewerkt en ik vond het ouderwetse gedoe vreselijk. Ook ik had aangegeven dat ik 32 uur zou willen werken. Had ik al aangegeven toen ik daar in dienst kwam en ze zeiden dat komt wel. Efin, gewacht maar er veranderde niets na het nog een keertje aan te geven en ze waren totaal niet flexibel... Dus ja, ik snap het goed wat betreft de bouwsector. Veel bedrijven zijn daar denk ik nog van de oude stempel qua cultuur. Dat is niets voor mij heb ik gemerkt.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 18 Feb 2020 11:28

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Ik vond met 1 zoekopdracht al 7000 parttime vacatures in de bouw.
#teammaple🍁
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 18 Feb 2020 11:29

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Wat boeit het eigenlijk wat anderen ervan vinden?
Er zullen inderdaad genoeg mensen zijn die nog steeds vinden dat een man 5 dagen moet werken en vrouw eigenlijk niet mag werken (want die moet thuis zijn bij de kinderen). Mijn man werkt nu 4 dagen ivm ouderschapsverlof en volgens mij vindt niemand daar wat van. Ja, fijn voor hem dat het kan. Je moet doen wat goed is voor jou/jullie toch? 4 dagen werken ipv 5 vind ik niet echt spannend..

Wat Isles zegt over de bouw: Er zijn wel echt bedrijven die er moeite mee hebben hoor. Mijn man werkt nu dus 4 dagen, maar weet ook nu al dat het ontzettend moeilijk gaat zijn om standaard 4 dagen te werken (misschien dat dit (tijdelijk) zal moeten ipv opvang). Bij het bedrijf waar hij werkt, werkt niemand parttime, dat is daar echt not done. Opvang regelen is iets voor de partner, die zorgt maar voor de kinderen. De man moet gewoon werken. Dat is overigens ook echt zo gezegd: Dan gaat je vrouw toch stoppen met werken, zij moet voor de kinderen zorgen. Lekker achterhaald..
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6229

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 18 Feb 2020 11:30

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Fred schreef:Over de bouw klopt het wel een beetje. Ik heb bij een bouwbedrijf 1,5 maand op kantoor gewerkt en ik vond het ouderwetse gedoe vreselijk. Ook ik had aangegeven dat ik 32 uur zou willen werken. Had ik al aangegeven toen ik daar in dienst kwam en ze zeiden dat komt wel. Efin, gewacht maar er veranderde niets na het nog een keertje aan te geven en ze waren totaal niet flexibel... Dus ja, ik snap het goed wat betreft de bouwsector. Veel bedrijven zijn daar denk ik nog van de oude stempel qua cultuur. Dat is niets voor mij heb ik gemerkt.

Dan denk ik dat je bij je sollicitatie al eerlijker/duidelijker in je verwachtingen had moeten zijn. 1,5 maand er werken en ‘gewacht hebben’. Laat me niet lachen.

En over de bouw: mijn zusje werkt in de bouw, 32 uur per week. De bedrijven bestaan dus echt wel.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 18 Feb 2020 11:59

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Tom, dat zou je zeggen. Echter als een bedrijf beloofd tijdens de sollicitatie dat ik na de inwerkperiode (dus dat ik dan efficiënter werk) wel minder mag werken en daarin eens bij indiensttreding op terug komt wat doe je dan?

Het heeft mijn ogen wel open gedaan dat ik mijn vrijheid en flexibiliteit erg belangrijk vind (belangrijker dan geld). Zo'n bouwvakvakantie wat daar ook verplicht was voor kantoorpersoneel word ik ook niet vrolijk van. Ik wil juist in het laagseizoen op vakantie gaan.
<<

Kira

Bericht 18 Feb 2020 12:02

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Maar je kunt er dan toch voor kiezen om daar niet te gaan werken?
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 18 Feb 2020 12:08

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Kira schreef:Maar je kunt er dan toch voor kiezen om daar niet te gaan werken?


Daar kom je toch pas achter als je in dienst bent, dat ze terug komen op wat er tijdens de sollicitatie is afgesproken. Wellicht had ik schriftelijk vast moeten leggen dat ik na 2 maanden in indiensttreding bijv van 40 naar 32 uur wilde, maar ja ik ben best goed van vertrouwen dat zo iets mondeling ook wel akkoord is.

Ik heb mij niet voor niets min of meer na 1,5 maand laten ontslaan dit terwijl ik na 2 maanden in dienst onbepaalde tijd had kunnen krijgen, maar goed onbepaalde tijd contract doet mij echt niet zoveel.
<<

Anoniem326

Bericht 18 Feb 2020 12:15

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Ik vind het helemaal niet raar als een man of vrouw zonder kinderen parttime werkt. Ik weet dat het niet voor iedereen haalbaar is om erg veel voldoening of plezier uit werk te halen en dat werk dan een inkomstenbron is, maar meer ook niet. En dat er veel mensen zijn die juist veel meer plezier en voldoening halen uit hun privéleven. En dan is het erg fijn als je met parttime werken kan rondkomen.

Ik werk parttime en kan daar goed van rondkomen. Ik werk parttime omdat ik kinderen heb. En mijn grootste ambitie toch mijn gezin is, máár ik vind werk tegelijkertijd erg belangrijk en haal er ook veel plezier, voldoening en sociale contacten uit. De functies die ik ambieer liggen tussen de 32 en 40 uur. Als ik geen kinderen zou hebben dan zou ik fulltime werken,omdat ik dan waarschijnlijk meer zou kunnen bereiken in mijn werk.

Ik vind parttime werken soms ook een illusie. Ik werk vaak in de avond of een paar uurtjes in het weekend. Omdat iets af moet, er iets tussendoor komt, etc.. Maar goed, ik vind twee vrije middagen met mijn kinderen heel erg belangrijk. Dus ik blijf parttime werken (met soms iets extra's).
<<

Anoniem304

Bericht 18 Feb 2020 12:15

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Fred schreef:Dat klopt Savi, de pensioenbijdrage is meer van belang mbt wat er netto over blijft. Bij de ene branche/werkgever wordt er veel meer ingehouden dan bij de ander.

Ja en bij sommige helemaal niks. Maar in alle gevallen is het niet de loonbelasting die het verschil uitmaakt en dat zeg je toch regelmatig hier op het forum. :nerd:

Zeker als je kinderen hebt zou je juist (nu nog) kunnen spreken van een stimulans om meer te werken. Hoe meer je werkt (of nouja, hoe meer je bruto verdient), hoe hoger de IACK is en dat gaat om een flink bedrag per jaar.
<<

Kira

Bericht 18 Feb 2020 12:34

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Fred, als er tijdens mijn sollicitatie gesprek afspraken gemaakt worden dan neem ik aan dat ik ze daar aan kan houden. Ik het geval van vakantie zou ik dus aangeven dat er andere afspraken gemaakt zijn.
De manier waarop jij er in staat vind ik heel negatief. Je werkt dan wel parttime en je bent daar heel blij mee maar toch kom je extreem ontevreden over, dan lijkt me het doel van parttime werken voorbij schieten.

Ik werk partime bij twee banen die ik echt heel leuk vind, m'n bedrijf (klinkt stom) is echt mijn passie. Als ik 25 tot 30 uur zou moeten werken bij een baan waar ik eigenlijk niks aan vind zou dat echt mijn levensvreugde omlaag halen en dan vind ik die uren werken nog te veel.

Ik zou proberen wat aan die ontevredenheid en negativisme te doen.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 18 Feb 2020 13:24

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Op de uitdaging na ben ik heel tevreden Kira met het parttime werken. Het is een fijne werkgever, dus ik heb het wel getroffen op zich.

Dat bouwbedrijf was de grootste carrièrefout die ik heb gemaakt. Ik had daar nooit moeten beginnen. Een aantal vragen die ik normaal stel tijdens het sollicitatiegesprek ben ik destijds vergeten en het allemaal vlug werd geregeld.
<<

Anoniem284

Bericht 18 Feb 2020 21:23

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Urban Naked schreef:
Isles schreef:
Dat mag en kan niet. Je bent 40u beschikbaar of gewoon niet. Dat is nog iets van vroeger, maar is zo.
Nee joh, waar baseer je dat op? Is natuurlijk helemaal niet waar.


Ik vermoed eigen ervaring, maar lijkt me ook niet de norm nee.
<<

Anoniem290

Bericht 18 Feb 2020 21:28

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Bliss schreef:Ik snap juist niet goed waarom mensen altijd maar fulltime zouden willen werken als het financieel niet noodzakelijk is. Voor mij is vrije tijd een hele hoop waard en twee dagen per week vind ik gewoon (te) weinig. Daarom werkte ik altijd vier dagen en de laatste jaren drie, maar ben dan natuurlijk wel druk met m'n dochter op de andere dagen.

Maar goed, ieder z'n ding. Ik vind er in elk geval niks geks aan als mannen een dag minder werken, dus ik geef je groot gelijk!


Precies dit vind ik ook!
Bij een van mijn vorige werkgevers was fulltime 36 uur en werkte bijna iedereen 4x9, dus had iedereen (de mannen dus ook ;)) 4 dagen per week.
<<

Anoniem290

Bericht 18 Feb 2020 21:31

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Ik ben overigens wel heel benieuwd hoeveel je dan verdient Fred, aangezien je vaker zegt dat je veel verdient. Dan zou ik denken dat je boven de 4000 bruto zit voor 32 uur? Daar kun je prima van leven, zeker als je partner ook werkt. Dus dan zou ik denk ik ook geen 40 uur gaan werken.
<<

Anoniem307

Bericht 18 Feb 2020 21:47

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Gympie schreef:
Urban Naked schreef:Nee joh, waar baseer je dat op? Is natuurlijk helemaal niet waar.


Ik vermoed eigen ervaring, maar lijkt me ook niet de norm nee.


Dan mag jij mij vertellen waarom dat niet zo is. Er wordt geen bouwvakker gevraagd voor 20u pw. En ik weet uit ervaring, dus werk, dat er geen bouwvakker minder dan 37.5u pw werkt.
<<

Moesje

Kwebbel

Berichten: 478

Geregistreerd: 09 Dec 2013 13:27

Bericht 18 Feb 2020 22:04

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Ik kom even Isles ondersteunen, ik ken namelijk heel veel mannen die in de bouw werken, maar geen enkele die dat parttime doet. Ja één vriend die schilder is, hij heeft een echte papadag en dat vindt iedereen heel bijzonder. ?
Haantjes hoor, die bouwvakkers.

Verder vind ik er echt niks van, dat moet jij toch lekker zelf weten Fred, ik geef je zelfs groot gelijk als jij genoeg verdient met 4 dagen werken, waarom zou je er dan 5 gaan?
<<

Vlaai

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1374

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 18 Feb 2020 22:07

Re: Man part-time werken (zonder kinderen)

Jij moet doen waar je je goed bij voelt. Als jij je hier goed bij voelt en je kunt je prima redden en bent hierdoor niet afhankelijk is het toch prima?
VorigeVolgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers