Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Amerikaanse verkiezingen 2020

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 16 Feb 2020 08:03

Amerikaanse verkiezingen 2020

Op 3 november 2020 zijn de volgende Amerikaanse verkiezingen.
Volgen jullie de voorverkiezingen een beetje?

Intussen zijn er in Iowa en New Hampshire voorverkiezingen geweest.
Voor de Republikeinen is het wel duidelijk wie de kandidaat is, Trump.
Voor de Democraten is nog een race aan de gang, tussen Bernie Sanders (78 jaar), oud vice president Joe Biden (77 jaar), Pete Buttigieg (38 jaar), Elizabeth Warren (70 jaar) en Amy Klobuchar (59 jaar) en nog een paar anderen.

Weer echt een beetje een zooitje nog bij de Democraten dus. Ik hoop dat na Super Tuesday gauw duidelijk wordt wie de kandidaat wordt.
3 maart is Super Tuesday dus al best gauw.

Ik merk dat ik zelf wel moeite heb met de leeftijd van Warren, Sanders en Biden. En ik vind Sanders en Elizabeth Warren toch wel een beetje eng extreem links. Een democratische president lijkt me meer dan welkom om de puinzooi van Trump op te ruimen maar dan krijg je misschien wel hele grote uitersten. Anderzijds bereikt hij dan misschien wel iets en hij is erg populair onder de jongeren vanwege zijn ideeën. Maar ik weet het niet zo bij hem.

Ik neig het meeste naar Buttigieg. Hij is een oud burgemeester uit Indiana en homofiel. Niet dat mij dat laatste uitmaakt maar dat geeft hem natuurlijk wel een bepaalde 'edge', positief en negatief bij het publiek. Hij heeft uiteindelijk nipt de voorverkiezingen in Iowa gewonnen tov Sanders, al was het zo'n zooitje daar natuurlijk met de uitslag. In New Hampshire heeft Sanders weer nipt gewonnen. Amy Klobuchar werd derde. Over enkele dagen is de primary in Nevada.

Hier nog een artikel met de kandidaten https://www.volkskrant.nl/cs-b0044e81
Let's discover the world together.
<<

Anoniem313

Bericht 16 Feb 2020 08:10

Re: Amerikaanse verkiezingen 2020

Wat vindt jij ‘eng extreem links’ aan Warren en Sanders, Marin?

Een andere opmerkelijke kandidaat voor de Dems is oud-burgemeester van NYC Michael Bloomberg. Wat ik van zijn campagne vooralsnog meekrijg is de felle (persoonlijke) strijd tegen Trump. Campaign hashtag #dumptrump
(En natuurlijk #movelikebloomberg in reactie op the mayor Pete dance :smile: )
<<

Anoniem313

Bericht 16 Feb 2020 08:14

Re: Amerikaanse verkiezingen 2020

Overigens is die ‘gay edge’ van Buttigieg maar zeer de vraag; juist vanuit de LGHBTQI community krijgt hij veel kritiek. Er zijn mensen die zeggen dat dit een stap van niets is, dat hij alleen geaccepteerd wordt omdat hij wit is en straight overkomt.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 17 Feb 2020 11:48

Re: Amerikaanse verkiezingen 2020

Nou dit topic loopt storm!

Ik volg het zijdelings. Van alle Democraten gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar Bernie. Maar ik denk dat hij te progressief is.
#teammaple🍁
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 17 Feb 2020 11:49

Re: Amerikaanse verkiezingen 2020

Ik wil hier wel graag wat van vinden, maar heb me er (nog) niet voldoende in verdiept. Als ik tijd vind om dat te doen, kom ik mijn mening geven.

♥♥
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 17 Feb 2020 11:49

Re: Amerikaanse verkiezingen 2020

Caulfield schreef:Wat vindt jij ‘eng extreem links’ aan Warren en Sanders, Marin?
Hier ben ik ook nog wel benieuwd naar!
#teammaple🍁
<<

Anoniem301

Bericht 17 Feb 2020 11:55

Re: Amerikaanse verkiezingen 2020

Homofiel, wordt die term nog gebruikt ja?

Ik weet ook niks van de verkiezingen, hopelijk leer ik er wat meer over door dit topic, als het tenminste wat meer interactief wordt.
<<

Sublimo

Yipyapper

Berichten: 1605

Geregistreerd: 20 Jul 2015 11:32

Bericht 17 Feb 2020 11:58

Re: Amerikaanse verkiezingen 2020

Ik heb geen mening (nog) over de Amerikaanse verkiezingen, maar ik ben wel benieuwd waarom homofiel niet meer gebruikt zou (mogen) worden? Welke term zouden we nu moeten gebruiken dan?
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 17 Feb 2020 12:01

Re: Amerikaanse verkiezingen 2020

Ik vind homofiel best wel negatief klinken, alsof het een 'afwijking' is net als pedofilie. Volgens mij is het tegenwoordig homoseksueel, juist vanwege die negatieve ondertoon.

♥♥
<<

Anoniem301

Bericht 17 Feb 2020 12:07

Re: Amerikaanse verkiezingen 2020

Elliot schreef:Ik vind homofiel best wel negatief klinken, alsof het een 'afwijking' is net als pedofilie. Volgens mij is het tegenwoordig homoseksueel, juist vanwege die negatieve ondertoon.


Klopt

https://eenvandaag.avrotros.nl/panels/o ... niet-meer/


En
"Homofiel is een ouderwets woord voor homoseksueel, dat in Nederland en België vanaf eind jaren veertig tot in de jaren zeventig in gebruik was. Sindsdien is het vervangen door homoseksueel, homo of gay."
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 17 Feb 2020 12:38

Re: Amerikaanse verkiezingen 2020

Ik heb vooral de connotatie bij het woord 'homofiel', dat dat gebruikt wordt door ouderen die het nog eerder zagen als een afwijking. Maar goed, dat kan ook mijn simpele brein zijn.

Ik volg de verkiezingen wel, vind het interessant maar écht erin duiken om te kijken welk standpunt van welke democratische kandidaat komt heb ik nog niet gedaan.

Ik vond wel de actie van Nancy briljant door de speech door te scheuren. Daardoor had de hele wereld het dáárover, en niet over Trump.
<<

Anoniem301

Bericht 17 Feb 2020 12:39

Re: Amerikaanse verkiezingen 2020

Caro schreef:Ik heb vooral de connotatie bij het woord 'homofiel', dat dat gebruikt wordt door ouderen die het nog eerder zagen als een afwijking. Maar goed, dat kan ook mijn simpele brein zijn.


Nee, is niet jouw simpele brein :smile:
Staat ook in de link.
<<

Sublimo

Yipyapper

Berichten: 1605

Geregistreerd: 20 Jul 2015 11:32

Bericht 17 Feb 2020 12:58

Re: Amerikaanse verkiezingen 2020

Carrie schreef:
Elliot schreef:Ik vind homofiel best wel negatief klinken, alsof het een 'afwijking' is net als pedofilie. Volgens mij is het tegenwoordig homoseksueel, juist vanwege die negatieve ondertoon.


Klopt

https://eenvandaag.avrotros.nl/panels/o ... niet-meer/


En
"Homofiel is een ouderwets woord voor homoseksueel, dat in Nederland en België vanaf eind jaren veertig tot in de jaren zeventig in gebruik was. Sindsdien is het vervangen door homoseksueel, homo of gay."

Aha duidelijk! Ik zou zelf spontaan eerder homoseksueel of homo gebruiken idd (kon het alleen net niet bedenken doordat ik me blindstaarde op homofiel) maar had geen negatieve connotatie bij homofiel.
<<

Anoniem313

Bericht 17 Feb 2020 13:08

Re: Amerikaanse verkiezingen 2020

Zaterdag is de volgende primary, in Nevada. En geheel in stijl: bij gelijke stand wordt een kaart getrokken; high card wins. Zoals Stephen Colbert terecht opmerkte: “a little too much on-brand, Vegas” :smile:

Het wordt een spannende primary want de twee Staten die nu zijn geweest zijn ontzettend wit. Nevada heeft een grote Latino base. Het is de vraag in hoeverre Buttigieg die kan aanspreken. En ook daar vreest men problemen met het tellen van de stemmen.

Voor de mensen die er meer over willen weten: Politico is een goeie website om te volgen. En Pod Save America is een fijne podcast van mensen die voor Obama werkten en nu de verkiezingen volgen.
<<

Anoniem301

Bericht 17 Feb 2020 13:09

Re: Amerikaanse verkiezingen 2020

Caulfield schreef:
Voor de mensen die er meer over willen weten: Politico is een goeie website om te volgen. En Pod Save America is een fijne podcast van mensen die voor Obama werkten en nu de verkiezingen volgen.


Bedankt voor de tip!
<<

Sublimo

Yipyapper

Berichten: 1605

Geregistreerd: 20 Jul 2015 11:32

Bericht 17 Feb 2020 13:28

Re: Amerikaanse verkiezingen 2020

Ik heb me meteen even geabonneerd op die podcast. Thanks voor de tip!
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 17 Feb 2020 14:10

Re: Amerikaanse verkiezingen 2020

Ik vind het echt weer een boeiend geheel allemaal, het is inderdaad jammer dat het zo'n zooitje is bij de democraten. Ik merk dat ik een beetje op twee gedachten hink wat betreft de gay edge van Buttigieg, aan de ene kant dacht ik ook hij is gewoon een witte man maar dan gay, dus niet heel progressief, maar aan de andere kant denk ik ook dat dit soort "kleine stapjes" misschien juist wel het verschil maken voor de homofobe Amerikaan.

Ik vind ook nog steeds het hele kiesstelsel, zowel de voorverkiezingen als de verkiezingen an sich echt vreselijk georganiseerd. Dat er van alles mis gaat met het tellen van de stemmen, dat inderdaad bij gelijke stand een kaart wordt getrokken, dat je je moet registreren, dat het niet om absolute meerderheid gaat, dat als je de meerderheid van de stemmen hebt je álle kiesmannen krijgt etc.

Mike Bloomberg is nu ook actief op Insta influencers aan het gebruiken op een heel suffe manier haha. Vind ik eigenlijk ook wel weer grappig.
<<

Anoniem313

Bericht 17 Feb 2020 14:33

Re: Amerikaanse verkiezingen 2020

Wat vindt jij dan zo'n zooitje bij de Dems Harri? Vroeg ik me bij Marins post ook al af. Dit is toch gewoon het proces? Of bedoel je dat er veel kandidaten zijn? Daar zijn volgens mij historisch meerdere verklaringen voor (en interne verdeeldheid is er 1 van). Of bedoel je iets anders?
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 17 Feb 2020 14:36

Re: Amerikaanse verkiezingen 2020

Misschien die app? Waarmee geteld moest worden en dat die het niet deed? Daarna moest er gebeld worden en ook dat duurde weer enorm lang. Het komt beetje chaotisch over, maar dat is ook hoe de media het brengt.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 17 Feb 2020 14:52

Re: Amerikaanse verkiezingen 2020

Ja alles bij elkaar:
- dat ze intern over te veel onderwerpen verdeeld zijn, dat er zoveel kandidaten zijn. Ik heb het gevoel maar goed dat is een gevoel zal het eens uitzoeken, dat het er meer dan normaal zijn,
- dat het er chaotisch aan toe gaat met de stemmingen. Hierdoor zijn mensen er bijv. er niet zeker van dat Buttigieg écht de meerderheid had en dat schept geen vertrouwen,
- dat het nodig lijkt te zijn om strategisch te gaan stemmen en veel mensen hun keuze laten afhangen van hun inschatting van de keuze van anderen. Dit is met alle verkiezingen natuurlijk aan de orde maar van wat ik lees nu meer dan normaal.
- Ik ben ook bang dat er geen democratische kandidaat is die op genoeg vlakken overtuigt om het van Trump te winnen.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 17 Feb 2020 14:57

Re: Amerikaanse verkiezingen 2020

Is die interne verdeeldheid ook niet een beetje inherent aan het tweepartijensysteem daar? Dat lijkt me niet persé gek, dat er verdeeldheid is binnen de partijen. Als je Democraat bent, kun je net aan links democratisch zijn maar ook extreem links. Daar zitten ook weer een heleboel smaakjes tussen.

Overigens geldt dat natuurlijk ook voor de Republikeinen, je hebt 'net-aan-rechtse' Republikeinen en extreem rechtse Republikeinen.

♥♥
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 17 Feb 2020 15:06

Re: Amerikaanse verkiezingen 2020

Er zijn meer partijen in Amerika, alleen die zijn niet dominant. De verdeeldheid zal daar zeker inherent aan zijn en ik denk dat je verdeeldheid in alle politieke partijen in meer of mindere mate terugziet. Je kunt het niet altijd met elkaar eens zijn, maar door de voorverkiezingen wordt dat in de US voor de kiezers veel duidelijker dan dat het voor bijv. de Nederlandse kiezer is, doordat de kandidaten de verschillen zelf benadrukken in hun campagnes.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 17 Feb 2020 15:28

Re: Amerikaanse verkiezingen 2020

Harrison schreef:Er zijn meer partijen in Amerika, alleen die zijn niet dominant. De verdeeldheid zal daar zeker inherent aan zijn en ik denk dat je verdeeldheid in alle politieke partijen in meer of mindere mate terugziet. Je kunt het niet altijd met elkaar eens zijn, maar door de voorverkiezingen wordt dat in de US voor de kiezers veel duidelijker dan dat het voor bijv. de Nederlandse kiezer is, doordat de kandidaten de verschillen zelf benadrukken in hun campagnes.

Ja je hebt gelijk, alleen als je op een hoge positie terecht wil komen kun je eigenlijk niet anders dan je aansluiten bij één van deze twee partijen. Als lid van de Libertarische Partij zul je niet snel een landelijk podium krijgen, vermoed ik. Maar ik zit daar verder niet zo heel lekker in hoor, dus misschien zit ik ernaast.

Ik ben het verder overigens helemaal met je eens dat het onduidelijk is.

♥♥
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 17 Feb 2020 15:34

Re: Amerikaanse verkiezingen 2020

Nee, klopt hoor! Je kans is vrijwel 0 om dan president te worden.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 17 Feb 2020 20:54

Re: Amerikaanse verkiezingen 2020

Elliot schreef:Ik vind homofiel best wel negatief klinken, alsof het een 'afwijking' is net als pedofilie. Volgens mij is het tegenwoordig homoseksueel, juist vanwege die negatieve ondertoon.


Oh ik dacht het juist netjes zonder oordeel te zeggen, dat was m'n bedoeling. Maar blijkbaar is het ouderwets. Sorry niet m'n bedoeling.

Verder te moe om inhoudelijk te reageren, kom er later weer op terug want ik vind het wel altijd een interessant proces, de Amerikaanse verkiezingen.
Let's discover the world together.
Volgende

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers