Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Friesland

<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 12 Feb 2020 19:08

Friesland

We hebben een week Friesland geboekt. Een provincie waar we nog niet vaak zijn geweest. Toch zijn we wel al op enkele plaatsen geweest in Friesland namelijk: Sneek, Bolsward en de mummies van Wieuwerd.

We zitten in de buurt van Akkrum in een huisje, dus aardig centraal. We willen sowieso een dagje Leeuwarden doen. Verder denken we aan Dokkum, bruggetje van Bartlehiem, dagje Ameland (fiets huren en dan eiland rond fietsen), kanoën in Nationaal Park Alde Feanen.

Uiteraard zijn tips welkom, want veel verder dan dit komen we voorlopig nog niet. Ook eventueel eet tips (iets typisch Fries qua eten). We houden van actief, natuur, cultuur en historie.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6198

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 12 Feb 2020 19:28

Re: Friesland

Het brugje van Bartlehiem is niks aan te zien. Maar ik snap wel dat je het leuk vindt om eens geweest te zijn. Het elfstedenmonument, de tegeltjesbrug in Giekerk is wel wat leuker maar ook daar ben je hooguit een kwartier/half uur kwijt. Beide is wel goed te doen op weg naar Dokkum, dus zo zou ik het dan combineren. Dokkum is een leuk stadje!

Typisch Fries qua eten is oranjekoek.

Ik ben laatst in Sloten geweest. Vond ik ook echt een te schattig stadje. Maar wij hebben daar wat gewandeld en het is echt heel klein. Wellicht dat er met mooi weer meer te doen is, dat weet ik niet.

Kazemattenmuseum vond ik ook erg leuk, kun je combineren met het waddencentrum waar je ook kunt eten. Kazemattenmuseum vond ik echt leuk om die historie van woII daar te horen, zo dichtbij maar ik had eigenlijk geen idee. Waddencentrum minder interessant maar gratis en wel prima als je er toch bent.
Laatst gewijzigd door Joey op 12 Feb 2020 19:33, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem315

Bericht 12 Feb 2020 19:30

Re: Friesland

Misschien vind je het museum/planetarium van Eise Eisinga in Franeker interessant?

En inderdaad, oranjekoek of Fryske dumkes.
<<

waterkoker

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 379

Geregistreerd: 23 Jul 2019 12:11

Bericht 12 Feb 2020 20:08

Re: Friesland

- een dag skutsjesilen
- sloep huren
- bij Moddergat wandelen (paesens-Waddenzee)
- Stavoren
<<

Patsy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1689

Geregistreerd: 01 Jan 2019 11:13

Bericht 12 Feb 2020 20:42

Re: Friesland

Jopie Huisman museum in Workum
Schaatsen in Thialf
Laatst gewijzigd door Patsy op 12 Feb 2020 20:50, in totaal 1 keer gewijzigd.
💙 25 februari 2014
💙 5 juni 2015
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6198

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 12 Feb 2020 20:48

Re: Friesland

Is dat niet in Workum Patsy??
<<

Patsy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1689

Geregistreerd: 01 Jan 2019 11:13

Bericht 12 Feb 2020 20:49

Re: Friesland

Joey schreef:Is dat niet in Workum Patsy??

Klopt! Ik denk dat ik in de war was omdat Fred naar Akkrum gaat?‍♀️. Ik pas het aan.
💙 25 februari 2014
💙 5 juni 2015
<<

Anoniem304

Bericht 12 Feb 2020 20:52

Re: Friesland

Ballonfeesten Joure zijn evt. in juli!
<<

Pitty

Bericht 12 Feb 2020 20:56

Re: Friesland

Stoomgemaal in Lemmer.
Waterpoort in Sneek.
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 12 Feb 2020 21:03

Re: Friesland

skûtsje silen is van 18 t/m 31 juli
en de sneekweek is van 31 juli t/m 6 augustus

Kameleondorp in Terherne is ook leuk
Het Fries museum

Fries eten is ook suikerbrood en nagelkaas
Friese drank is Beerenburg
2014 2016
<<

Anoniem279

Bericht 12 Feb 2020 21:08

Re: Friesland

En neem op Ameland een flesje Nobel mee. Is Amelander likeur. Ook lekker door de koffie (of warme chocolademelk).
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3403

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 12 Feb 2020 21:39

Re: Friesland

Google eens op autoroute Friesland, klinkt wat ouderwets maar heb dit soort dingen paar keer gedaan en je komt langs mooie en interessante plekken, wat kleinere musea. Je kunt dan best veel Friese steden in een dag combineren. Bv Sloten is mooi om door heen te wandelen, intessant maar vrij klein. Stavoren, vrouwtje van Stavoren gewoon om te zien, Hindelopen met het Friese schaatsmuseum, schilderwerk, de dijk meteen aan het IJsselmeer, maar best wat plekken goed te combineren. Kazemattenmuseum inderdaad aanrader, museum Bescherming Bevolking in Grou ook (koude oorlog bunkers).

Museum Oranjewoud is modern gebouw, kunstmuseum, collectie wat klein maar mooi om te combineren met een wandeling langs het kanaal er direct achter (Museum is er overheen gebouwd) en dan kom je in een park met mooie oude gebouwen.
Eise Eisingamuseum, planetarium moet je gewoon een keer gezien hebben, indrukwekkend en mooi verhaal dat ze vertellen.
Museum Joure is ook erg leuk, ook meerdere kleinere gebouwen, collecties gereedschappen, klokken, Douwe Egberts etc.

Openluchtmuseum Aldfaers Erf in Allingawier.
Jopie Huisman museum.

Leeuwarden heeft mooie gebouwen uit de stadhouderstijd, je kunt er verschillende gratis stadswandelingen doen, ze hebben mooie street art. Je kunt af en toe naar boven in de Achmea Toren voor een prachtig uitzicht. Het kleine Beerenburger Museum met proeverij.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15970

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 12 Feb 2020 21:51

Re: Friesland

Het Fries Museum en Verzetsmuseum in Leeuwarden zijn zeker de moeite. Daaromheen genoeg leuke tentjes om te lunchen en/of dineren. Sneek en Dokkum moet je zeker niet overslaan, deze stadjes hebben zoveel sfeer en geschiedenis. Gaasterland is prachtig om doorheen te rijden, al is dat in het voorjaar/zomer nog veel mooier. Harlingen is ook erg leuk en een dagje Waddeneiland, wat mij betreft Terschelling.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15970

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 12 Feb 2020 21:52

Re: Friesland

Exogenesis schreef:Misschien vind je het museum/planetarium van Eise Eisinga in Franeker interessant?

En inderdaad, oranjekoek of Fryske dumkes.

En suikerbrood. En beerenburg.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem315

Bericht 12 Feb 2020 21:55

Re: Friesland

Weduwe Joustra!
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 13 Feb 2020 07:41

Re: Friesland

Je kunt met de auto ook de elfstedenroute rijden. Verder is brouwerij Us Heit (bier en whiskey) ook leuk om te bezoeken. Zoals hierboven geschreven zijn er genoeg steden met prachtige gebouwen om te bezoeken, Leeuwarden, Dokkum, Franeker etc

In Drachten heb je ook nog het Karmelklooster waar geregeld exposities of kleine concerten zijn.
08/2018
05/2021
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 13 Feb 2020 11:13

Re: Friesland

Bedankt voor de tips tot dusver. Er zitten zeker leuke dingen tussen om te doen. Uiteraard blijven meer tips welkom.
<<

Pandora

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3183

Geregistreerd: 02 Sep 2013 15:45

Bericht 20 Feb 2020 09:40

Re: Friesland

Praamvaren door de grachten van Leeuwarden.
Klompenmuseum in noord bergum.
Clinic fierljeppen (polstokspringen)
Remind yourself that it's okay not to be perfect....
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 19 Mei 2020 16:02

Re: Friesland

We zijn inmiddels terug en we hebben erg genoten.
Met de auto hebben we aardig veel gereden, want we wilden de Elfsteden steden die we nog niet hadden bezocht bezoeken en daarnaast nog enkele andere plaatsen aan doen die ons interessant leken. Niet alle Elfsteden zijn even interessant om te bezoeken, dus bij de een hadden we het sneller gezien dan bij de ander. Dat was goed te doen. Leeuwarden en Dokkum hebben we in één dag bezocht met uiteraard een tussenstop in Bartlehiem.
In Sloten waren we letterlijk de enige tourist in het stadje. We waren daar ook best wel vroeg, maar hierdoor waande we ons in de middeleeuwen. Via een toeristische route langs de kust gingen we naar Stavoren dat we wat vonden tegenvallen. Hindeloopen daarin tegen vonden we wel mooi. Ook Makkum (wel geen Elfstedenstad) was mooi.
Bij Harlingen vielen ons de vele mooie oude pakhuizen ons op. De replica van de boot van Barentz was ook bijzonder. Franeker heeft een klein oud centrum met een aantal mooie gevelstenen.
De dag met de boot met onze MTB's was wellicht het hoogtepunt! We vertrokken die dag tijdig zodat we ivm de beperkingen zeker met de boot mee konden. Nu er waren nauwelijks fietsers op de boot en op het eiland kwamen we ook nauwelijks fietsers tegen. Heerlijk rustig was het dus en we genoten van de fietstocht op het eiland.
De MTB routes van Appelscha en Diever waren pittig, maar ze gingen beide door prachtige natuur!

Voor degene die zich afvragen hoe zit het dan met Corona? Het park waar wij zaten was maar een kwart bezet en eigenlijk was het overal lekker rustig. De terrassen waren overal dicht (missen wij niets aan). De ijs/snackbars zijn wel open en we hebben bijv. in Harlingen heerlijk Italiaans schepijs op. We sluiten normaal gesproken onze vakantie af met een etentje in een restaurant. Nu ging dat niet, maar afhalen/bezorgen doen restaurants wel en we lieten bezorgen en we kregen zoveel dat we het niet eens op kregen en we kregen ook nog eens korting. Uiteraard hebben we netjes overal 1,5 meter afstand genomen, al merkte we dat het Friesland minder lijk te leven omdat ze niet zo'n grote uitbraak hebben gehad als hier in Brabant. Dat is niet lullig bedoelt, maar op de straat etc waren wij vaak degene die 1,5 meter uit gingen wijken.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15970

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 19 Mei 2020 16:13

Re: Friesland

Klinkt als een geslaagde trip!
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2525

Geregistreerd: 04 Okt 2017 09:46

Bericht 19 Mei 2020 16:14

Re: Friesland

Wat fijn dat je het zo leuk hebt gehad, Fred.

Zelf kom ik nog elke week in Groningen en Leeuwarden en het valt me ook ontzettend op dat daar veel minder op afstand wordt gelet dan in mijn woonplaats in Gelderland en zeker minder dan in Brabant (al ben ik daar al een tijd niet meer geweest nu).
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3403

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 19 Mei 2020 20:56

Re: Friesland

Leuk. Klinkt als een geslaagde vakantie.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12149

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 19 Mei 2020 21:38

Re: Friesland

Klinkt als geslaagde trip. Heb je toevallig de 11 fonteinen ook gezien in de 11 steden ?
Afbeelding
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15970

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 20 Mei 2020 08:25

Re: Friesland

June schreef:Wat fijn dat je het zo leuk hebt gehad, Fred.

Zelf kom ik nog elke week in Groningen en Leeuwarden en het valt me ook ontzettend op dat daar veel minder op afstand wordt gelet dan in mijn woonplaats in Gelderland en zeker minder dan in Brabant (al ben ik daar al een tijd niet meer geweest nu).

Ik heb zelf het gevoel dat we hier de anderhalve meter wel proberen te hanteren maar als het niet lukt, dan maken we ons er ook niet erg druk om.

Het heeft hier gewoon veel minder invloed gehad en dat maakt dat we er denk ik toch anders in staan dan bijvoorbeeld in Brabant.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 20 Mei 2020 08:39

Re: Friesland

Ik voel me aangesproken in je ‘we’ Lady maar herken het niet. Mijn omgeving en ons gezin houdt zich graag en goed aan alle adviezen inclusief de 1,5 meter. En het maakt me wel erg uit als die 1,5 m niet lukt.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
Volgende

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers