Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vegetarisch gaan eten

<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 05 Feb 2020 13:34

Vegetarisch gaan eten

Mijn man en ik willen thuis vegetarisch gaan eten. We aten meestal zo’n twee keer per week vegetarisch maar nu willen we dus helemaal geen vlees, vis en kip thuis meer eten. Ik merk dat ik weinig inspiratie heb over wat ik kan koken voor het avondeten. Mijn man eet geen noten en ik heb twee kleuters die niet van pittig gekruid eten houden. We eten liever geen “nepvlees”. Heeft iemand tips voor vegetarische gerechten met een gezin? Zeker op mijn werkdagen kook ik liever niet voor iedereen apart namelijk.

Qua broodbeleg zijn we al wel helemaal overgestapt en eten we alleen nog kaas, groente, zuivelspread, hummus, appelstroop en soms zoetbeleg als hagelslag en chocoladepasta. Ik lunch meestal met yoghurt en fruit, vegetarische soep of een salade. Ontbijt is havermout of Brinta.
<<

Romee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 538

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:21

Bericht 05 Feb 2020 13:50

Re: Vegetarisch gaan eten

Ik heb laatst wraps gemaakt met jackfruit. Was erg lekker! Even een tijdje marineren en dan wat uit elkaar trekken, en dan gewoon bakken zoals kip.
Het schijnt dat je er ook lekker een stoofpotje van kan maken, dat moet ik nog eens proberen.

https://www.fairtradeoriginal.nl/jackfruit/
<<

Romee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 538

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:21

Bericht 05 Feb 2020 13:55

Re: Vegetarisch gaan eten

Ah, ik zit het nu even te googelen en lees dat het verder niet echt een goede vleesvervanger is qua voedingsstoffen. Nou ja het is wel lekker haha.

Ander recept dat ik vaak maak is rijst met een saus van tomatenblokjes, geitenkaas, spinazie, champignons en rode linzen. Linzen meekomen in die saus, is lekker makkelijk en ook vullend.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 05 Feb 2020 14:16

Re: Vegetarisch gaan eten

Ik kijk mee Isabel. Wij eten/aten nog 1/2 keer per week vlees en ik wil er nu helemaal vanaf. Ik ga later wel even de gerechten delen die wij vaak al vegetarisch eten.
Ik ben nu bezig met de laatste gerechten waarbij wij nog wel vlees eten, zo te maken dat ik het ook zonder vlees heel lekker vind.
Gister gelukt met andijviestamppot, was echt heerlijk zonder vlees dit keer. Maar en pittig en met noten, dus daar heb je weinig aan.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 05 Feb 2020 14:18

Re: Vegetarisch gaan eten

Ik had laatst via Hello Fresh stamppot met in plaats van spekjes erdoor, zongedroogde tomaatjes en oude kaas. Dat was echt lekker! Ik ga dat vaker als vervanger van spekjes gebruiken, want ik wil eigenlijk geen varkensvlees meer eten.

♥♥
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3726

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 05 Feb 2020 15:09

Re: Vegetarisch gaan eten

Ik heb meer dan een jaar vegetarisch gegeten, we aten best vaak vleesvervangers van de vegetarische slager. En haalden ook inspiratie uit de kookboeken van Ottolenghi.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17371

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 05 Feb 2020 16:46

Re: Vegetarisch gaan eten

Waarom eet je liever geen nepvlees? (Hha autocorrect maakt Nepalees van ?). Ik vind veel nepvlees echt heel goed smaken! Vegetarische slager heeft echt veel lekker spul maar ook huismerk appie en jumbo hebben fijne vervangers.

Wij eten bijna geen vlees meer maar moet zeggen dat ik het denk ik niet goed vervang qua voedingsstoffen. We eten wel nog af en toe vis, maar geen extra noten oid. Ik ben verder weinig anders gaan koken. Uit de meeste standaard gerechten laat ik nu gewoon het vlees weg, of vervang ik het door nepvlees.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 05 Feb 2020 20:24

Re: Vegetarisch gaan eten

Vegetarische recepten die ik vaak eet:
- Shaksuka. Met ei, bonen, veel groenten en rijst of brood of niks erbij. Staan veel recepten op internet!
- Chili sin carne. Evt met avocado, zure room, nacho's, rijst.
- Pasta of risotto met courgette, champignons, pijnboompitten en kaas. Of andere groenten natuurlijk, veel combinaties mogelijk.
- Ik heb gister as andijviestamppot gegeten met ketjap, sambal en cashewnoten, echt heerlijk. Maar je kunt het ook opleuken met kaas, zure uitjes, augurken..
- Beroemd recept van chicks love food. Deze kun je ook goed variëren, gewone aardappelen, andere groene groenten, noten/pitten of andere kaas. https://chickslovefood.com/recept/5-or- ... -spinazie/
- Op gado gado geïnspireerde recepten; rijst met groenten, ei en pindasaus. Zoiets kan ook met mihoen en groenten.

Ik zoek een vervanger voor spekjes voor bij m'n hutspot. Met spekjes vind ik het echt veel lekkerder. Zijn vegetarische spekjes een goede vervanger? Zo ja, welke moet ik hebben?
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 06 Feb 2020 08:25

Re: Vegetarisch gaan eten

Wij eten nog wel ongeveer een dag of drie in de week vlees en ook wel vleesvervangers maar dat maximaal maar 1 keer per week meestal. Ik zoek niet specifiek naar gerechten die vlees ook echt vervangen want we krijgen dat genoeg binnen.
Dingen die ik graag maak en de kinderen ook nog graag eten zijn:

- soep, tomatensoep, uiensoep, (dop)erwtensoep, pompoensoep. En als ik tijd heb maak ik daar zelf een lekkere focaccia bij, soms bruchetta's en soms gewoon stokbrood met smeersels.
- pannenkoeken
- AVG maar dan bijvoorbeeld met gebakken kaas. Zo eten wij geregeld gebakken brie, gewoon in stukjes gesneden en gepaneerd met ei en panko (paneermeel kan ook prima), echt heel lekker met een uienchutney of gekarameliseerde uien (dat laatste eten de kinderen dan gewoon niet).
- Gebakken feta, ook weer met ei en paneermeel gepaneerd en dan met krieltjes in de schil met knoflook en citroen en een Griekse salade met knoflook olijven, tomaat, komkommer, rode ui, ed.
- Vega gevulde verse pasta, soms als pasta pesto, soms in een tomatensaus of een roomsaus
- Foe yong hai met zilvervliesrijst
- Hartige taart, zo heb ik er van de week 1 gemaakt met paprika, spinazie, knoflook, oregano en brie. Vrij milde smaken en de kinderen aten het ook zonder klagen
- Kaaspiepers ( dat is echt een kinderrecept van mijn moeder), aardappelpuree met een hoop geraspte kaas en peper er door en serveren met een gekookt ei die je er door heen moet prakken en doperwtjes
- Nasi met kleine groentenloempia's en een omelet er bij
- Een pasta salade met fusilli, kerstomaatjes, pijnboompitjes, geraspte oude kaas, lente-ui, rucola en een dressing van rode pesto met knoflook en wat citroensap.
- wraps met mais, verschillende kleuren paprika, rode ui, knoflook, een saus van een blikje tomatenblokjes, wat komijn, oregano, paprikapoeder en eventueel cacao en dat dan uit de oven gegratineerd met kaas ( je kan super goed (kidney) bonen of iets dergelijks toevoegen maar daar zijn wij niet dol op) en serveren met guacamole en zure room

En dingen die ik wel maak maar waar mijn kinderen minder blij van worden:
- Salades, met geitenkaas, walnoten en peer bijvoorbeeld deze tijd van het jaar
- Curry met gekookt ei
- Gevulde portobello's met daarnaast aardappel en groenten
- Paddenstoelen ragout met zilvervliesrijst en een salade
- Een groenten omelet of fritatta (ideaal om restjes op te maken)
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem313

Bericht 06 Feb 2020 12:09

Re: Vegetarisch gaan eten

Fijne tips Minoes. Hier eet ik ook vegetarisch en de rest van het gezin niet altijd. De kinderen lusten vanalles niet en mijn vriend eet geen kaas dus dat zorgt soms wel voor hoofdbrekens. En lange, drukke dagen met bso en sport, dus we koken ook nog vaak vooruit of moeten iets opwarmen voor na de voetbal. We eten vaak wel hetzelfde, maar soms maak ik voor mezelf wat anders. Iets wat ik echt lekker vind - heb niet altijd zin in al die compromissen en na een lange dag werken heb ik eten verdiend waar ik blij van word, vind ik dan.
Wat hier vaak terugkomt:
- gado gado
- sperzieboontjes, rijst, en voor man en de jongste kip ketjap en voor de oudtse en mij tempeh ketjap
- spaghetti met een vega bolognese (saus van bleekselderij, ui, wortel, tomaat, groentenbouillion)
- stamppot andijvie met spekjes voor de een en blokjes (komijne)kaas of cashsewnoten of zondgedroogde tomaat voor de ander
- tortilla's die iedereen naar smaak kan vullen: vegakip, echte kip, bonen, guac, tomaat, ui, sla, paprika, kaas.
- groentencurry met naan (ik voeg dan scherpte aan tafel toe).
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 14 Feb 2020 12:17

Re: Vegetarisch gaan eten

Bedankt allemaal voor de tips! Ik maak morgen andijvie stamppot met zongedroogde tomaatjes. Hopelijk kan ik dit voor vast toevoegen aan ons menu.
<<

Anoniem309

Bericht 14 Feb 2020 12:31

Re: Vegetarisch gaan eten

Wij gebruiken vaak zwarte bonen om toch een beetje vlezige smaak aan gerechten te krijgen. Dat kan je dus prima gebruiken in bv ovenschotels zoals moussaka of koolschotel. Het laagje vlees vervangen we dan voor een wortel, ui en bonen prutje. Wellicht kan je op die manier toch je vleesgerechten vegetarisch maken. Ook het kookvocht (met zout) van de bonen kan je prima gebruiken als basis voor jus

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers