Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ziektewet en ander contract

<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 02 Feb 2020 20:38

Ziektewet en ander contract

Ik zit nu alweer 2 maanden thuis vanwege overspannenheid. Op zich zou ik het nu wel aandurven om weer rustig aan op te bouwen, maar er is ook naar voren gekomen dat ik op het woonhuis waar ik nu zit niet meer op mijn plek zit. Aankomende week heb ik een gesprek met manager en hrm wat andere opties zijn. Of dat een ander woonhuis is of iets anders bijv dagbesteding binnen dezelfde organisatie, of evt iets heel anders buiten de organisatie weet ik nog niet.
Wat ik wel weet is dat ik voor nu geen 24uur wil werken, maar 20 (heel mss 22, door de ene week 3 dagen te werken, andere week 2,5).
Vraag is of ze dit in werking mogen zetten tijdens mijn ziektewet en het reintegreren, of pas als ik weer volledig aan het werk ben.
En ik denk dat het voor nu slim is om een 24uurscontract te hebben, met4 uur ouderschapsverlof. Moet ik dan kijken naar een functie voor 20 of 24 uur?
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 02 Feb 2020 20:49

Re: Ziektewet en ander contract

Ik snap je vraag niet helemaal geloof ik. Als je bij dezelfde instelling blijft werken, zou ik je contract van 24 uur behouden en 4 uur ouderschapsverlof opnemen, nadat je uit de ziektewet bent.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 02 Feb 2020 21:01

Re: Ziektewet en ander contract

Als ik naar een ander woonhuis ga kan mijn contract idd hetzelfde blijven. En geldt alleen de eerste vraag, wanneer gaat dan het salaris van 20uur in (mag dat al als ik nog in de ziektewet zit)
Als ik bijv een andere functie ga doen, dan zal ik wel een ander contract krijgen. Alsnog 24uur met 4 uur ouderschapsverlof. Maar als ik bijv naar de dagbesteding en ze zoeken iemand voor 24 uur dan ben ik daar dus niet geheel geschikt voor want ik wil er maar 20 werken. Maar als ze 20 zoeken, en ik bijv als de kinderen op school zitten 24 uur wil gaan werken dan zitten ze boven hun formatie (ja, ik kan soms moeilijk denken)

Maar het gaat eigenlijk vooral om de eerste vraag?
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 02 Feb 2020 21:02

Re: Ziektewet en ander contract

Je weet toch niet of ze kinderen heeft? Volgens mij kun je alleen ouderschapsverlof opnemen als je kinderen hebt toch?
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1385

Geregistreerd: 11 Sep 2013 13:24

Bericht 02 Feb 2020 21:14

Re: Ziektewet en ander contract

maar Fred: ze zegt zelf in de openingspost dat ze Ouderschapsverlof heeft, dus daar mag je wel van uitgaan.

Je kunt niet in de ziektewet zitten: die geldt alleen maar voor mensen die werkloos zijn en ziek (ja, of zwanger, vooruit). Jij zit in de gewone loondoorbetaling bij ziekte. Je kunt best terugschakelen naar 20, maar dan verlies je loon, niet alleen nu, maar ook als je werkloos of weer ziek wordt. Ik zou denk ik gewoon zeggen dat je vooralsnog 20 kunt werken en het reintegratiedoel wat op de langere termijn schuiven, daar pas naar kijken als 20 een tijdje lukt.
<<

Anoniem313

Bericht 02 Feb 2020 21:16

Re: Ziektewet en ander contract

TO begint zelf over ouderschapsverlof, Fred

Elroya, ik snap het ook niet helemaal maar zou het kunnen dat je een paar stappen te ver vooruit denkt? Je wil 20 uur werken. De vraag is of je dat mbv ouderschapsverlof gaat doen of niet, en of je bij je huidige baan blijft. Misschien eerst eens dat gesprek voeren om te horen wat er voor jou mogelijk is binnen de organisatie? En als ouderschapsverlof voor jou aantrekkelijk is (bv omdat je dan je contract van 24h behoudt en daar later wel naar terug wil) dan kun je daarop inzetten.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 02 Feb 2020 21:17

Re: Ziektewet en ander contract

Met haar onderschrift en het feit dat ze zelf zei misschien ouderschapsverlof op te nemen, ging ik er maar vanuit dat ze kinderen heeft;).

Met die eerste vraag kan ik je niet helpen. Ik ga er vanuit dat je contract wel gewijzigd mag worden als jij akkoord gaat, en dat je dan nog 20 uur betaald krijgt. Daar zou ik pas mee akkoord gaan als je een leuke plek gevonden heb.
En over dat ze misschien weer 24 uur wil werken zou ik me nu echt niet druk over maken, want je weet nooit wat er in die tijd gebeurt.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 02 Feb 2020 21:27

Re: Ziektewet en ander contract

Haha ja, ik heb kinderen ;)
Nouja, ik vraag me af dat als ik nu aangeef dat ik maar 20uur wil gaan werken, ze dit meteen op mn 'ziektewetuitkering' gaan verhalen. Terwijl mijn partner zegt dat ze pas de 20uur kunnen gaan betalen als ik daadwerkelijk ook tot de 20uur ben opgebouwd met werken (wat ik nu ook nog niet 123 zou kunnen)
Sorry, in tekst kan ik me soms moeilijk uitdrukken ?
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem284

Bericht 02 Feb 2020 21:48

Re: Ziektewet en ander contract

Dat ligt er toch gewoon aan per wanneer een evt. nieuw contract met daarin de afspraken over je aantal uren in staan, in gaat?

Ik zou als je er gesprekken over hebt gewoon eerlijk zijn wat je wil en er dan samen afspraken over gaan maken hoe/wat/wanneer.
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2525

Geregistreerd: 04 Okt 2017 09:46

Bericht 02 Feb 2020 21:52

Re: Ziektewet en ander contract

Volgens mij mag dit niet tijdens ziekte. Contracturen mogen volgens mij pas verminderd worden wanneer je volledig beter bent gemeld.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Vlaai

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1374

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 02 Feb 2020 22:07

Re: Ziektewet en ander contract

Je zit niet in de ziektewet, daar kun je alleen in als je geen werkgever heb :).

Je contracturen kun je niet aanpassen tijdens ziekte. Je zult heel officieel t/m 24 uur moeten reïntegreren echter als je heb opgebouwd t/m 20 uur zou je hier afspraken over kunnen maken. Echter als je ouderschapsverlof op gaat nemen pas je dus niet je contract aan ;).

Je zult het gesprek morgen af moeten wachten. Kijken waar je kunt gaan opbouwen, eigen werkzaamheden, aangepaste werkzaamheden, het opbouwschema etc.
Ben je inmiddels ook bij de bedrijfsarts geweest? Wat heeft deze voor advies?
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 02 Feb 2020 22:30

Re: Ziektewet en ander contract

Bedrijfsarts ben ik geweest. Hij weet wel dat ik hier niet meer op de goede plek zit, maar niet dat ik, voor nu, minder wil gaan werken.
Ik ben bang dat de manager zegt dat als ik toch minder wil werken, dit ook zo meteen geregeld zou moeten worden qua salaris. Immers, waarom mij 2(? Geen idee hoe lang het reïntegreren duurt) maanden meer uitbetalen dan waar ik naar toe zou willen. Maar ja, als ik er nog wel gewoon recht op heb? Ik ga niet voor mn lol 20 uur werken, maar denk dat uiteindelijk wel hey beste is
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2525

Geregistreerd: 04 Okt 2017 09:46

Bericht 02 Feb 2020 22:56

Re: Ziektewet en ander contract

Dat mag dus niet in ziekte, dus dat kan je werkgever roepen, maar hij bepaalt alsnog niet zelf de wet.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4411

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 03 Feb 2020 09:38

Re: Ziektewet en ander contract

Zou je er niet op aan kunnen sturen dat de uitkomst van de gesprekken met je leidinggevende en de bedrijfsarts, is dat je maar tot 20 uur terug kan komen? Dus dat terugkomen en opbouwen wel gaat, maar niet voor 24 uur. Ik weet niet of dat wettelijk kan, maar dan zou je dus voor die 4 uur ziek gemeld blijven. Gedeeltelijk ziek zij kan natuurlijk, maar daar zal de bedrijfsarts dan mee akkoord moeten gaan.
december 2016
juli 2019
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 03 Feb 2020 21:53

Re: Ziektewet en ander contract

Niekske, zouden ze dat doen denk je? Toch niet voor lange tijd?
Ik denk altijd dat werk (managers) aan het geld denken, dus 'al snel' zullen zeggen, dat als je niet meer kan werken er dan maar minder gewerkt moet worden, ipv het resterende in ziektewet
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4411

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 03 Feb 2020 22:12

Re: Ziektewet en ander contract

Ik denk dat dat wel meevalt, dat managers alleen aan het geld denken. Een goede manager moet (ook) in het belang van zijn werknemers denken. En bovendien, als jij ziek gemeld bent, betaalt het UWV die uren, dus het kost je werkgever niks.
december 2016
juli 2019
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4381

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 03 Feb 2020 23:16

Re: Ziektewet en ander contract

Niekske schreef:Ik denk dat dat wel meevalt, dat managers alleen aan het geld denken. Een goede manager moet (ook) in het belang van zijn werknemers denken. En bovendien, als jij ziek gemeld bent, betaalt het UWV die uren, dus het kost je werkgever niks.


Dat is alleen bij zwangerschap zo. Bij alle andere soorten ziekte betaalt de werkgever 2 jaar lang (en daarna kan je worden ontslagen).
<<

Anoniem313

Bericht 04 Feb 2020 11:29

Re: Ziektewet en ander contract

Ik snap je vraag nog steeds niet zo. Wil je nou 20h werken of 24 als je straks weer beter bent?
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8845

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:17

Bericht 04 Feb 2020 11:32

Re: Ziektewet en ander contract

Ik denk dat ik gewoon zou proberen te gaan reïntegreren en dan kijken wat tot waar je het ziet zitten. Misschien als je een andere, fijnere werkplek hebt, dat je die 24 uur wel gewoon weer ziet zitten? En anders kan je altijd nog aan geven dat je liever 20 uur wilt werken. Voordat je jongste naar school gaat duurt ook nog wel even toch?
2012
2016
2020
oktober 2024

Instagram
<<

Anoniem282

Bericht 04 Feb 2020 19:44

Re: Ziektewet en ander contract

Het kan aan mij liggen, maar ik begrijp je verhaal niet goed. Als jij wel bij dezelfde werkgever blijft en je contract zou aflopen maar je wel een verlenging krijgt, dan mag je teruggezet worden in uren terwijl je deels ziekgemeld staat. Misschien is dit geheel niet antwoord op je vraag, maar dan kom ik weer terug bij mijn eerste zin.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 04 Feb 2020 20:12

Re: Ziektewet en ander contract

Caulfield, mijn wens is 20 uur werken, ipv de 24 uur die ik nu doe. Ik denk dat dat voor mij nu het beste is (alleen financieel gezien mss niet, maar dat is een keuze)

Jezzie, heb je gelijk in, maar omdat ik nu 24uur onregelmatig werk, en ik nu praat over 20 uur vaste dagen, is dat net wat anders voor mijn gevoel maar het proberen waard

Guattari, mijn contract loopt niet af, ik wil zelf switchen binnen de organisatie. En als ik een andere functie zou willen doen zou mijn contract dus omgezet moeten worden
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:43

Bericht 04 Feb 2020 20:25

Re: Ziektewet en ander contract

Uren mogen aangepast worden tijdens ziekte op verzoek van werknemer maar slim is het niet. Vanuit goed werkgeverschap zou het ook niet netjes zijn als ze het accepteren.
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers