Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Nieuwe studie 2020

<<

Anoniem315

Bericht 30 Jan 2020 11:09

Nieuwe studie 2020

Gaan er nog mensen hier een studie volgen de komende tijd of in het komende semester, na de zomervakantie? Zo ja, schrijf mee! Zo nee, misschien heb je ervaringen en kennis op een bepaald gebied en kun je ons van tips voorzien.

Ik moet me weer verder ontwikkelen. Dat is een drang van binnen die elke paar jaar heel sterk wordt en dan ga ik er weer voor. Op dit moment begint mijn volgende doel al behoorlijk omlijnd te raken: ik ga een managementfunctie bekleden. Sinds dit schooljaar ben ik, naast leerkracht, ambulant als unit-leider midden/bovenbouw werkzaam. Ik merk dat ik bepaalde vaardigheden mis en dat ik houvast wil. Het leidinggeven aan een groep, daar wil ik sterker in worden en tevens houd ik me bezig met onderwijsvernieuwende processen waar ik toch wel begeleiding in zoek. Ik zit vol ideeën en ben heel enthousiast, maar dit mag wel wat meer afgekaderd worden of misschien juist aangevuld worden met zaken die ik over het hoofd zie. Ik zit nu te twijfelen tussen het volgende:

- Opleiding middenmanagement (bv coördinator) (1 jr)
- Opleiding startbekwaam (adjunct directeur) (1 jr)

- Master leren en innoveren (2 jr)
- Master leiderschap en innovatie kind en educatie (2 jr)

Ik vind het vooral lastig in te schatten hoeveel tijd ik hier aan kwijt ben. Mijn sociale leven zal er ongetwijfeld iets onder gaan lijden, maar de kinderen zitten na de zomervakantie beide op de basisschool, dus er komt ruimte. Op het werk is alle ruimte om theorie in praktijk te brengen en ook de stichting leent zich uitstekend.

Is er iemand die met bovenstaande ervaringen heeft? Of iemand die gewoon iets te zeggen heeft over mijn plan?
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 30 Jan 2020 11:21

Re: Nieuwe studie 2020

Geen idee. Kun je op je huidige werk daarna doorstromen als je die opleidingen afrond?

Ik doe het al jaren zonder bij te studeren. Beetje vakliteratuur bijhouden en af en toe overstappen naar een andere werkgever om (financiële) stappen te maken.
<<

Anoniem315

Bericht 30 Jan 2020 11:25

Re: Nieuwe studie 2020

Ik stroom dan door naar een andere schaal. Maar hoogstwaarschijnlijk gebeurt dat volgend jaar automatisch al. Ik wil alleen wel echt meer vaardigheden hebben om mijn functie zo goed mogelijk te kunnen invullen.
<<

Anoniem300

Bericht 30 Jan 2020 13:56

Re: Nieuwe studie 2020

Ja ik.
Ik ga in augustus/september starten met de opleiding maatschappelijk zorg niv. 4.

Ik doe dit in BBL vorm op mijn huidige werkplek.

Over de opleidingen die jij beschrijft heb ik geen ervaring dus geen idee wat de beste keus is.
<<

Anoniem326

Bericht 30 Jan 2020 14:11

Re: Nieuwe studie 2020

Geen ervaring met de opleidingen die je noemt, maar ik wil wel even zeggen dat ik het heel leuk vind om te lezen hoe jij echt iets doet met je ambities. Erg knap hoe je het allemaal combineert en hoe je ambities omzet tot concrete plannen en opleidingen.

Ik herken het ook wel. Dat je steeds weer een prikkel voelt om iets nieuws te doen of weer verder te komen. Ik heb vorig jaar ook een opleiding gedaan en dit jaar ben ik er nieuwe/extra taken bij gaan doen. En dan wil ik het heel graag, en als ik het dan doe dan denk ik een periode "waarom wilde ik, waar ben ik aan begonnen, kan dit wel, waarom houd ik niet alles bij het oude" en als ik het dan eenmaal heb gedaan dan ben ik super blij dat ik het heb gedaan en dan ben ik ook weer een stap verder.

Succes!
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 30 Jan 2020 14:39

Re: Nieuwe studie 2020

Ik heb via via kennis over de opleidingen die je wilt doen, mijn zusje zit in hetzelfde schuitje. Ik denk dat de opleiding middenmanagement het beste past bij de concrete competenties die je zegt te willen leren (of misschien adjunct). Qua ontwikkeling ga je met een master wel echt een paar stappen verder, een hele andere denkwijze, en minder concrete managementskills. De tijdsinvestering is een master ook veel intensiever (maar wel superleuk!). Als je op korte termijn de ambitie hebt om directeur te worden, zou ik die opleiding denk ik kiezen. Als je uiteindelijk meer met onderwijsvernieuwing wil doen, zou ik voor de master gaan. Mijn gevoel zegt dat de hbo opleidingen die je overweegt vooral op korte termijn veel extra nieuwe skills brengen en de master ook op de lange termijn. Maar als je nu management opleiding doet, kun je later uiteraard ook nog wel de master doen, dat sluit elkaar niet uit.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 30 Jan 2020 14:41

Re: Nieuwe studie 2020

En zelf herken ik wel wat Holly zegt, ik wil ook altijd ontwikkelen en denk dan vrij snel; waarom wilde ik dit ook alweer ?. En dan achteraf wel blij. Heb me na m'n master (nu jaar geleden) wel voorgenomen voorlopig me echt niet zo'n studielast op de hals te halen. Dacht eerst nooit meer te gaan studeren, was er zo klaar mee. Nu denk ik daar alweer anders over.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 30 Jan 2020 15:49

Re: Nieuwe studie 2020

Leuk om jezelf uit te dagen en verder te ontwikkelen. Had jij eerder al geen master gedaan? Betaald de school?

Zijn de masters in Lwd of Grunn? Ik denk namelijk dat die eerste master er ook een is die mijn collega's volgen. Ik hoor daar nogal wat gemengde geluiden over. Als je richting leidinggeven wil gaan lijken die eerste het meest relevant.

Ik heb eerder ook wel eens zitten kijken voor een interne cursus om vaardigheden te vergroten, maar een kleine dame hier thuis houdt me nog wel wat tegen omdat het echt wel tijd en energie kost.
08/2018
05/2021
<<

Pitty

Bericht 30 Jan 2020 17:12

Re: Nieuwe studie 2020

Ik lees met je mee! Dit zijn interessante studies die ik wellicht ook wil gaan doen in de toekomst. Ik ga eerst een jaar genieten van me-time!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43721

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 30 Jan 2020 17:18

Re: Nieuwe studie 2020

Wat leuk en spannend Exo. Wat maak je mooie stappen. Ik heb geen inhoudelijke kennis over de studies. Het klinkt alsof ze allemaal enigszins overlappen.

Ik zit nog steeds over een omscholing voor 2021 (of 2022) te denken. Lange termijn dus maar wel mee bezig in gedachten.

Pitty, alle kinderen op school intussen?
Let's discover the world together.
<<

Pitty

Bericht 30 Jan 2020 17:35

Re: Nieuwe studie 2020

17 augustus 2020. Noteer de datum maar, ik lig dan de hele dag in bed ?
<<

Meneer de Uil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6162

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:08

Bericht 30 Jan 2020 20:21

Re: Nieuwe studie 2020

Ik zal vanaf september gaan beginnen met het halen van mijn onderwijsbevoegdheid in het MBO. Hopelijk komt mijn kennis van de lerarenopleiding me nog een beetje van pas. De 'opleiding' duurt een jaar, maar moet hem binnen 2 jaar afronden. Mijn bedoeling is om het gewoon in een jaar te doen, dan ben ik er maar klaar mee.

Jouw stappen klinken erg gaaf Exo. Je hebt zon mooie ambities en praat altijd zo vol passie over het onderwijs. Je hebt een hele duidelijke visie en gaat daar ook echt voor. Daar heb ik wel bewondering voor!
The familytree will always grow 2-12-2015 en 10-10-2018
<<

Anoniem315

Bericht 30 Jan 2020 20:45

Re: Nieuwe studie 2020

Zo fijn, al jullie reacties! Ik zal straks even inhoudelijker reageren op suggesties en vragen.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25116

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 30 Jan 2020 21:12

Re: Nieuwe studie 2020

Leuk dat je zo ambitieus bent! Ik mis die eigenschap nogal geloof ik. Maar goed, ik werk nu een paar jaar als communicatiemedewerker en heb hier geen achtergrond in. Als ik een keer de kans krijg om iets van scholing in deze richting te volgen, dan zou ik dat wel willen. Ook al moet ik er tegelijkertijd niet aan denken om weer te moeten studeren. Maar wat meer inhoudelijke kennis lijkt me dan toch weer fijn en misschien vind ik studeren ineens wel weer leuk, je weet het niet.
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem315

Bericht 30 Jan 2020 22:50

Re: Nieuwe studie 2020

Newby9 schreef:Ja ik.
Ik ga in augustus/september starten met de opleiding maatschappelijk zorg niv. 4.

Ik doe dit in BBL vorm op mijn huidige werkplek.

Over de opleidingen die jij beschrijft heb ik geen ervaring dus geen idee wat de beste keus is.


Wat leuk! Hoe lang duurt dat? Doe je het voor je zelf of is het in opdracht?
<<

Anoniem315

Bericht 30 Jan 2020 23:00

Re: Nieuwe studie 2020

HollyGolightly schreef:Geen ervaring met de opleidingen die je noemt, maar ik wil wel even zeggen dat ik het heel leuk vind om te lezen hoe jij echt iets doet met je ambities. Erg knap hoe je het allemaal combineert en hoe je ambities omzet tot concrete plannen en opleidingen.

Ik herken het ook wel. Dat je steeds weer een prikkel voelt om iets nieuws te doen of weer verder te komen. Ik heb vorig jaar ook een opleiding gedaan en dit jaar ben ik er nieuwe/extra taken bij gaan doen. En dan wil ik het heel graag, en als ik het dan doe dan denk ik een periode "waarom wilde ik, waar ben ik aan begonnen, kan dit wel, waarom houd ik niet alles bij het oude" en als ik het dan eenmaal heb gedaan dan ben ik super blij dat ik het heb gedaan en dan ben ik ook weer een stap verder.

Succes!


Dankjewel! Toen ik de pabo deed, zei ik altijd dat ik op mijn 40e directeur wilde zijn. Maar dat is nu wel het laatste dat ik wil. Ik wil geen eindverantwoordelijke zijn. Ik wil slechts een groep aansturen en enthousiasmeren om stappen te zetten in onderwijsvernieuwing. En nu merk ik dat dat nog best lastig is en dat ik sterker wil worden, dus deze stap is in mijn hoofd een logische.

Tof dat je het herkent. Ik ga vast ook ervaren wat jij omschrijft: het is pittig, naast je gezinsleven en je baan en er zullen vast momenten komen dat je aan alles twijfelt. Maar goed, weerstand hoort er bij en het betekent dat je écht iets aan het leren bent, dus let's go!
<<

Anoniem315

Bericht 30 Jan 2020 23:13

Re: Nieuwe studie 2020

Joey schreef:Ik heb via via kennis over de opleidingen die je wilt doen, mijn zusje zit in hetzelfde schuitje. Ik denk dat de opleiding middenmanagement het beste past bij de concrete competenties die je zegt te willen leren (of misschien adjunct). Qua ontwikkeling ga je met een master wel echt een paar stappen verder, een hele andere denkwijze, en minder concrete managementskills. De tijdsinvestering is een master ook veel intensiever (maar wel superleuk!). Als je op korte termijn de ambitie hebt om directeur te worden, zou ik die opleiding denk ik kiezen. Als je uiteindelijk meer met onderwijsvernieuwing wil doen, zou ik voor de master gaan. Mijn gevoel zegt dat de hbo opleidingen die je overweegt vooral op korte termijn veel extra nieuwe skills brengen en de master ook op de lange termijn. Maar als je nu management opleiding doet, kun je later uiteraard ook nog wel de master doen, dat sluit elkaar niet uit.


Je zegt zo ongeveer precies waarom ik zo twijfel. Alles kent zijn voor- en nadelen.
Ik wil dus geen directeur worden. Het liefst wil ik heel concreet skills aanleren, maar óók een diepere denklaag aanboren. Ik heb in 2008 een master gedaan en had het gevoel na de pabo dat ik eindelijk écht wat leerde. Ik smul van wetenschappelijke stukken en onderzoeken, ik houd van graven in denkwijzen en het zoeken naar logisch verband. Een 'normale opleiding' voelt bijna als zonde van mijn tijd, maar een master is weer spannend vanwege de langere duur. Meh. Ik overweeg nog even verder.
<<

Anoniem315

Bericht 30 Jan 2020 23:16

Re: Nieuwe studie 2020

Joey schreef:En zelf herken ik wel wat Holly zegt, ik wil ook altijd ontwikkelen en denk dan vrij snel; waarom wilde ik dit ook alweer ?. En dan achteraf wel blij. Heb me na m'n master (nu jaar geleden) wel voorgenomen voorlopig me echt niet zo'n studielast op de hals te halen. Dacht eerst nooit meer te gaan studeren, was er zo klaar mee. Nu denk ik daar alweer anders over.


Ik kan me dit helemaal voorstellen! Het is een enorme investering, het put uit, je moet alles geven. Maar tegelijkertijd is het super waardevol en verrijkend en bevredigt het in alle behoeftes.
<<

Anoniem315

Bericht 30 Jan 2020 23:20

Re: Nieuwe studie 2020

MissEnergy schreef:Leuk om jezelf uit te dagen en verder te ontwikkelen. Had jij eerder al geen master gedaan? Betaald de school?

Zijn de masters in Lwd of Grunn? Ik denk namelijk dat die eerste master er ook een is die mijn collega's volgen. Ik hoor daar nogal wat gemengde geluiden over. Als je richting leidinggeven wil gaan lijken die eerste het meest relevant.

Ik heb eerder ook wel eens zitten kijken voor een interne cursus om vaardigheden te vergroten, maar een kleine dame hier thuis houdt me nog wel wat tegen omdat het echt wel tijd en energie kost.


Ja, in 2008, fulltime, in 1 jaar tijd de master SEN (leerproblematiek).
Ik ga proberen de lerarenbeurs in te zetten, maar wellicht wil mijn werkgever ook in me investeren omdat initiatief erg wordt gestimuleerd.
Nee, ik ga voor Zwolle. Windesheim of KPZ. Die Masters staan goed aangeschreven.
<<

Anoniem315

Bericht 30 Jan 2020 23:21

Re: Nieuwe studie 2020

Pitty schreef:Ik lees met je mee! Dit zijn interessante studies die ik wellicht ook wil gaan doen in de toekomst. Ik ga eerst een jaar genieten van me-time!


Interessant! Eerst maar genieten dan ?
<<

Anoniem315

Bericht 30 Jan 2020 23:22

Re: Nieuwe studie 2020

Marin schreef:Wat leuk en spannend Exo. Wat maak je mooie stappen. Ik heb geen inhoudelijke kennis over de studies. Het klinkt alsof ze allemaal enigszins overlappen.

Ik zit nog steeds over een omscholing voor 2021 (of 2022) te denken. Lange termijn dus maar wel mee bezig in gedachten.

Pitty, alle kinderen op school intussen?


Spannend Marin! In welke richting?
<<

Anoniem315

Bericht 30 Jan 2020 23:26

Re: Nieuwe studie 2020

Meneer de Uil schreef:Ik zal vanaf september gaan beginnen met het halen van mijn onderwijsbevoegdheid in het MBO. Hopelijk komt mijn kennis van de lerarenopleiding me nog een beetje van pas. De 'opleiding' duurt een jaar, maar moet hem binnen 2 jaar afronden. Mijn bedoeling is om het gewoon in een jaar te doen, dan ben ik er maar klaar mee.

Jouw stappen klinken erg gaaf Exo. Je hebt zon mooie ambities en praat altijd zo vol passie over het onderwijs. Je hebt een hele duidelijke visie en gaat daar ook echt voor. Daar heb ik wel bewondering voor!


Dat is ook een mooie stap MdU! Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Moet je ook colleges volgen op locatie? Heb je er zin in? Of voelt het als een moetje?
<<

Anoniem315

Bericht 30 Jan 2020 23:27

Re: Nieuwe studie 2020

Bliss schreef:Leuk dat je zo ambitieus bent! Ik mis die eigenschap nogal geloof ik. Maar goed, ik werk nu een paar jaar als communicatiemedewerker en heb hier geen achtergrond in. Als ik een keer de kans krijg om iets van scholing in deze richting te volgen, dan zou ik dat wel willen. Ook al moet ik er tegelijkertijd niet aan denken om weer te moeten studeren. Maar wat meer inhoudelijke kennis lijkt me dan toch weer fijn en misschien vind ik studeren ineens wel weer leuk, je weet het niet.


Het is ook een hele stap. Maar het went altijd gauw vind ik. Vooral als het een studie is die echt aansluit op jouw kennis- of vaardigheidsvraag.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 30 Jan 2020 23:36

Re: Nieuwe studie 2020

Exogenesis schreef:
Joey schreef:Ik heb via via kennis over de opleidingen die je wilt doen, mijn zusje zit in hetzelfde schuitje. Ik denk dat de opleiding middenmanagement het beste past bij de concrete competenties die je zegt te willen leren (of misschien adjunct). Qua ontwikkeling ga je met een master wel echt een paar stappen verder, een hele andere denkwijze, en minder concrete managementskills. De tijdsinvestering is een master ook veel intensiever (maar wel superleuk!). Als je op korte termijn de ambitie hebt om directeur te worden, zou ik die opleiding denk ik kiezen. Als je uiteindelijk meer met onderwijsvernieuwing wil doen, zou ik voor de master gaan. Mijn gevoel zegt dat de hbo opleidingen die je overweegt vooral op korte termijn veel extra nieuwe skills brengen en de master ook op de lange termijn. Maar als je nu management opleiding doet, kun je later uiteraard ook nog wel de master doen, dat sluit elkaar niet uit.


Je zegt zo ongeveer precies waarom ik zo twijfel. Alles kent zijn voor- en nadelen.
Ik wil dus geen directeur worden. Het liefst wil ik heel concreet skills aanleren, maar óók een diepere denklaag aanboren. Ik heb in 2008 een master gedaan en had het gevoel na de pabo dat ik eindelijk écht wat leerde. Ik smul van wetenschappelijke stukken en onderzoeken, ik houd van graven in denkwijzen en het zoeken naar logisch verband. Een 'normale opleiding' voelt bijna als zonde van mijn tijd, maar een master is weer spannend vanwege de langere duur. Meh. Ik overweeg nog even verder.

Ja het is/was dus ook waar m'n zusje over twijfelt. Zij heeft de management al geloof ik. Maar zij gaat nu wel directeur worden en kiest nu de schoolleiders opleiding. Als je die ook gaat doen, tref je haar wellicht ;).
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2086

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 30 Jan 2020 23:44

Re: Nieuwe studie 2020

Exogenesis schreef:
- Opleiding middenmanagement (bv coördinator) (1 jr)
- Opleiding startbekwaam (adjunct directeur) (1 jr)

- Master leren en innoveren (2 jr)
- Master leiderschap en innovatie kind en educatie (2 jr)



Ik heb zelf nog geen nieuwe studieplannen, want ik zit er nog middenin. Maar vanuit mijn werk heb ik ervaring met de masters Leren en Innoveren en Educational Leadership. Als ik hoor wat jij graag wilt lijkt die laatste opleiding daar wel goed bij te passen. Een master zal een grotere tijdsinvestering vragen, maar in de MEL zit wel mooi de combi van leiding geven aan teams en leiding geven aan onderwijs(innovatie)processen. Als je er meer over wilt weten mag je mij altijd Pm-en
Volgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers