Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Slaaptraining

<<

Romee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 538

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:21

Bericht 29 Jan 2020 08:20

Slaaptraining

Wij overwegen om over een tijdje, als het slapen nog niet beter gaat slaaptraining te gaan doen met onze dochter (nu 7 maanden) Ze wordt zo'n 3 keer per nacht wakker en heeft dan altijd ons (troost en/of drinken) nodig om weer in slaap te vallen. Ik heb over verschillende methodes gelezen. Wie heeft er ervaring? Wat hebben jullie gedaan en wat was het effect?
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6680

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 29 Jan 2020 09:43

Re: Slaaptraining

Tizzie Hall, Tizzie Hall, Tizzie Hall!
Zonder haar was ik gek geworden, had eerste nacht al effect (van elk uur wakker naar 10 uren achter elkaar). Ze laat je veranderingen aanbrengen in een aantal dingen (beddengoed, een knuffeltje), maar laat je ook een ritme zien van bepaald eten op bepaalde tijden en wanneer ze wat nog nodig hebben. Daarnaast leert ze je te luisteren wat een ‘aandachtshuil’ of een echte huil is en doet het 1-2-4-8 etc schema. Als in: na 1 minuut er in en kusje, dan 2 minuten etc. Ik heb alles aangepast en had dus dezelfde nacht nog effect.
Stefanie Lampe geloof ik is de Nederlandse versie hiervan en hebben velen hier op het forum ervaring mee.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8164

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 29 Jan 2020 10:10

Re: Slaaptraining

Ik heb denk ik nog wel het boek van Stephanie Lampe, zal ik die naar je toe sturen Romee?
30-04-2017
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43704

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 29 Jan 2020 10:31

Re: Slaaptraining

Ik heb ook veel aan Stephanie Lampe gehad. Het is een duidelijke slaaptraining, niet te hard maar nog steeds liefdevol. Het voelde voor mij heel logisch. Het leert je kindje echt zelf slapen, waardoor het terug zelf in slaap vallen in de nacht ook beter gaat. Ze leert je de juiste slaap associaties te gebruiken zodat het kindje dat zelf slapen goed leert kunnen. Ik vond het echt heel fijn.
Laatst gewijzigd door Marin op 29 Jan 2020 11:29, in totaal 1 keer gewijzigd.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem332

Bericht 29 Jan 2020 10:45

Re: Slaaptraining

Idd Stephanie lampe, baby in een droomritme!

Weet je wat de reden is dat je kind wakker wordt? Speen kwijt, koud, dorst?
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6196

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 29 Jan 2020 10:46

Re: Slaaptraining

Mijn dochter was met 7 maanden vaak nog wel vaker wakker. Maar kreeg dan vrijwel nooit meer drinken. Vaak was het alleen de speen terug stoppen en weer verder slapen. Speen kan ze zelf in doen, maar dat doet ze gewoon nooit. Is ook deels aandacht willen/weten dat we er nog zijn oid.
Nu met ruim 10 maanden slaapt ze nog niet helemaal door, maar wel veel beter dan met 7 maanden. Ze doet het heel goed op ritme en langzamerhand wordt het wel echt beter.
Verder geloof ik ook dat het voor baby's heel normaal is om af en toe wakker te worden s nachts. En dat ze dan hun ouders willen. Dus ik hou mezelf dat ook maar voor. Al heb ik na 10 maanden ook wel zin in meer rustige avonden (s nachts gaat beter).
Ik gebruik qua ritme ook Stephanie Lampe. Tussen 7-9 maanden vond ik het wel lastig omdat ze over ging van 3 naar 2 slaapjes, vaak 2 keer sliep overdag maar dat te weinig was, en de nachten dan ook minder goed gingen. Dat was echt een kwestie van uitzitten. Wel zoveel mogelijk het ritme van Lampe gevolgd en daar hebben we nu wel baat bij geloof ik, met het 2-3-4 ritme gaat het nu heel fijn.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9419

Geregistreerd: 25 Nov 2015 16:30

Bericht 29 Jan 2020 11:27

Re: Slaaptraining

*
Laatst gewijzigd door Uffe op 21 Mrt 2020 16:53, in totaal 1 keer gewijzigd.
⁠♡♡♡
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6680

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 29 Jan 2020 11:54

Re: Slaaptraining

Maar ben je dan een uur niet in haar kamer gegaan Uffe?
Afbeelding
Afbeelding
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11394

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 29 Jan 2020 12:24

Re: Slaaptraining

Wat vervelend dat ze steeds wakker wordt. Heb je uitgesloten dat ze niet wakker wordt van pijn of iets dergelijks?

S werd tot 8 maanden 3 a 4x wakker per nacht. Ze dronk dan flink aan de borst en ze sliep weer verder. Dus ik had het idee dat ze honger had, maar soms was het ook een slokje uit comfort zoeken. We waren zelf veel te moe om gedoseerd te laten huilen of slaaptraining te doen. Plus dat we ook het idee hadden dat ze door honger of discomfort wakker werd. Wel deden we haar strak in een ritme. En hielpen we haar in slaap liggend in haar eigen bedje op haar eigen kamer, we hebben haar niet opgepakt steeds. Als ze dan wakker werd om te drinken sliep ze daarna in de cosleeper verder.

Toen werd ze met zo'n 8 maanden ziek. Wilde ze in de nacht niet meer drinken en ook niet meer aan de borst. Ze doorbrak daardoor zelf de wakker worden cirkel. Toen ze weer beter was sliep ze door. Dat is nu ruim 4 weken.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem313

Bericht 29 Jan 2020 12:27

Re: Slaaptraining

Hier werkte Tizzie Hall ook erg goed.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 29 Jan 2020 13:06

Re: Slaaptraining

Ik zou echt, hoe vervelend ook, uitgaan van de behoefte van je baby. Je kunt natuurlijk wel kijken waar wat verbetering aangebracht kan worden in eventuele patronen, maar daarbij goed onderscheid blijven houden in jouw behoefte en die van haar.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9419

Geregistreerd: 25 Nov 2015 16:30

Bericht 29 Jan 2020 14:24

Re: Slaaptraining

Marsy31 schreef:Maar ben je dan een uur niet in haar kamer gegaan Uffe?



Ja natuurlijk wel! Troosten, speentje, knuffel, aai over dr bol maar niets werkte.
⁠♡♡♡
<<

Romee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 538

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:21

Bericht 29 Jan 2020 14:44

Re: Slaaptraining

Bedankt voor de reacties! Het boek van Stephanie lampe heb ik in huis. Wat ik daar lastig aan vind is dat het niet lukt om haar te troosten terwijl ze in bed ligt. Ze blijft huilen totdat je haar oppakt en is dan vaak gelijk/snel stil en zodra je haar dan terug legt begint ze weer. Ze wil bij ons of aan de borst/fles in slaap vallen en daar wil ik graag vanaf. Kan daar niet echt een antwoord op vinden bij Stephanie lampe dus overweeg nu om haar dan toch gecontroleerd te laten huilen. S avonds kan ze goed zelf in slaap vallen, maar 's nachts niet. Wil haar graag leren ook 's nachts zelf weer in slaap te vallen. Heb niet de indruk dat ze pijn heeft, het lijkt er vooral op dat ze inmiddels gewend is dat wij komen en ze meestal ook drinken krijgt, terwijl dat volgens mij met deze leeftijd niet meer nodig is.
<<

Isolt

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2386

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:46

Bericht 29 Jan 2020 15:13

Re: Slaaptraining

Olíve schreef:Ik zou echt, hoe vervelend ook, uitgaan van de behoefte van je baby. Je kunt natuurlijk wel kijken waar wat verbetering aangebracht kan worden in eventuele patronen, maar daarbij goed onderscheid blijven houden in jouw behoefte en die van haar.


:good: Helemaal mee eens.

Slapen en doorslapen is een behoorlijk ding. Maar wat jouw baby doet is heel normaal. Het is juist heel goed dat de baby zo vaak wakker wordt. Ik snap dat dat voor jullie misschien niet ideaal is. Maar probeer het te accepteren en misschien kan de baby bij op de kamer? Dan heb je minder gedoe dan als je telkens 's nachts door de kou moet.

Hier even een paar linkjes.

https://www.lalecheleague.nl/borstvoedi ... er-en-baby (heeft niet alleen met borstvoeding te maken maar legt ook uit hoe een baby 's nachts werkt.)
https://kiind.nl/doorslapen-is-niet-normaal-voor-babys/

En deze link zet ik er nog even bij. Ook 's nachts willen baby's graag aandacht. Dat stopt niet met het naar bed gaan.
https://kiind.nl/je-baby-knuffelen-is-d ... wd9H8zOyro
10-08-2017 ♥
<<

Isolt

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2386

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:46

Bericht 29 Jan 2020 15:14

Re: Slaaptraining

Romee schreef:Bedankt voor de reacties! Het boek van Stephanie lampe heb ik in huis. Wat ik daar lastig aan vind is dat het niet lukt om haar te troosten terwijl ze in bed ligt. Ze blijft huilen totdat je haar oppakt en is dan vaak gelijk/snel stil en zodra je haar dan terug legt begint ze weer. Ze wil bij ons of aan de borst/fles in slaap vallen en daar wil ik graag vanaf. Kan daar niet echt een antwoord op vinden bij Stephanie lampe dus overweeg nu om haar dan toch gecontroleerd te laten huilen. S avonds kan ze goed zelf in slaap vallen, maar 's nachts niet. Wil haar graag leren ook 's nachts zelf weer in slaap te vallen. Heb niet de indruk dat ze pijn heeft, het lijkt er vooral op dat ze inmiddels gewend is dat wij komen en ze meestal ook drinken krijgt, terwijl dat volgens mij met deze leeftijd niet meer nodig is.


Maar dat vinden de boeken. Dat weet zij niet. ;)
10-08-2017 ♥
<<

Geel

Bericht 29 Jan 2020 15:17

Re: Slaaptraining

Volgens mij zitten wij in hetzelfde schuitje, Romee. Mijn baby van 5 maanden wordt ook meerdere keren per nacht wakker en wil dan haar speentje. De ene keer begint ze al om half 2, de andere keer om 3 uur en heel af en toe pas om 5 uur. Slopend, want daarna komt ze ook niet meer in de diepe slaap en moeten we er elk uur uit om die speen. Sinds drie dagen pas ik gecontroleerd huilen toe en stop ik ook geen speen meer terug. Ik laat haar 3 minuten huilen, ga dan troosten, zeggen dat ik in de buurt ben en dat ze lekker kan gaan slapen, dan 5 en dan 10. Die methode is van Ferber, geloof ik. Het positieve is dat ik nooit verder ben gekomen dan de 3 minuten, na de eerste keer troosten viel ze na 2 minuten in slaap. En dat is nu steeds: ze wordt wel wakker, huilt dan nét geen 3 minuten, dus ik hoef er niet heen. Maar ze werd vannacht alsnog om half 4, half 6 en half 7 wakker. Dus echt doorslapen gebeurt nog niet. Maar wellicht wil ik dan te snel. Stephanie Lampe was ik heel erg fan van, maar kom ik deels van terug. Ik combineer het nu met andere bronnen. Het is gewoon lastig allemaal, ik word er erg onzeker van. Ik ben ook wel benieuwd naar die Tizzie Hall, wie weet helpt dat nog wat.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 29 Jan 2020 15:20

Re: Slaaptraining

Ik vond lekker slapen zonder huilen een heel fijn boek.
<<

Romee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 538

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:21

Bericht 29 Jan 2020 17:15

Re: Slaaptraining

Herkenbaar inderdaad Geel, hier alleen geen speen, wilde ze vanaf begin af aan niet. Fijn dat het bij jullie al een beetje effect heeft. Ik denk dat wij het op dezelfde manier gaan aanpakken. Binnenkort gaan we een weekje op vakantie en daarna zijn we nog een week thuis en allebei vrij dus dat lijkt me wel een goed moment, kunnen we overdag nog een beetje bijslapen als het nodig is...
Pak jij haar wel op als je bij haar komt? Of probeer je haar in bed te troosten?
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6196

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 29 Jan 2020 19:50

Re: Slaaptraining

Ooh troosten in bed lukt hier ook echt nog steeds niet! Maar hier is het door (denk ik) zo consequent mogelijk ritme toepassen en ouder worden in de afgelopen maanden wel 'gewoon' verbeterd. Als speentje terugdoen niet genoeg is, pakken we haar nog wel vrij snel op. Gelukkig is dit nu vooral s avonds nog en de meeste nachten niet meer. De afgelopen weken huilt ze soms ook terwijl ze half slaapt, dan helpt oppakken juist weer niet, en kunnen/moeten we haar laten huilen. Ze kan dat wel een uur af en aan volhouden. Nu wachten we dus meestal iets langer met oppakken om te kijken of ze niet gewoon doorslaapt. Het lastige tussen 7 maanden en nu vond ik ook dat er regelmatig wat was, waardoor ze toch weer vaker wakker was (tandjes, niet fit, slaapregressie). Daar lijken we nu een beetje uit en gaat nu echt steeds meer goede kant op.
Wat ik bedoel: wanhoop niet als wat je probeert niet (direct) lukt, wellicht wordt het straks ook gewoon wel beter.
Echt belabberd hè, die onderbroken nachten zo lang. Ik ben echt blij dat het eerste jaar er straks op zit ?. Succes!
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6196

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 29 Jan 2020 19:52

Re: Slaaptraining

Geel, nieuwsgierig; van welk gedeelte van Lampe kom je nu terug?
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6196

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 29 Jan 2020 20:02

Re: Slaaptraining

Oh en ik lees dat je dochter niet goed zelf in slaap valt. Hadden wij ook een tijdje en we hebben haar toen consequent niet meer bij ons in slaap laten vallen, maar wakker terugleggen, wel pas als ze helemaal rustig was en dat duurde soms wel even. Vaak begon ze dan in bed direct te huilen, weer oppakken tot rustig en herhalen tot ze wel zelf ging slapen. Eerste paar keren duurde het even, maar duurde denk ik nog geen week voordat voordat dat wel goed ging. Ik was het zelfs alweer vergeten dat ze dat eerst ook niet deed. Hielp niet per se voor het doorslapen, maar was wel heel fijn dat ze gewoon zelf in slaap kon vallen.
<<

Geel

Bericht 29 Jan 2020 20:52

Re: Slaaptraining

Romee schreef:Herkenbaar inderdaad Geel, hier alleen geen speen, wilde ze vanaf begin af aan niet. Fijn dat het bij jullie al een beetje effect heeft. Ik denk dat wij het op dezelfde manier gaan aanpakken. Binnenkort gaan we een weekje op vakantie en daarna zijn we nog een week thuis en allebei vrij dus dat lijkt me wel een goed moment, kunnen we overdag nog een beetje bijslapen als het nodig is...
Pak jij haar wel op als je bij haar komt? Of probeer je haar in bed te troosten?
Slim dat je er de tijd voor neemt. En ook dat je samen bent. Dan kun je van tevoren een plan maken en je daaraan houden en elkaar ook steunen. En inderdaad misschien wel bijslapen ;-)

Ik pak haar in principe niet op, wrijf over haar buikje, dan pakt ze vaak mijn hand, en dan zeg ik 'papa en mama zijn bij jou, ga maar lekker slapen'. En ik geef dan nu 's nachts geen speentje. Bij M. weet ik nog dat we haar wel moesten oppakken, omdat ze in bed niet kalmeerde. Zodra ik haar teruglegde, begon ze dan weer te huilen. Maar dat is iets waar je even doorheen moet. Ik maakte dan de handeling af, liep even weg, en als ze niet kalmeerde, deed ik weer hetzelfde. De voorspelbaarheid is volgens mij heel fijn voor baby's.

Joey: ik denk omdat ik alles volgens het boekje toepas en het nog niet veel betere slaap oplevert. Ze kan wel heel goed zelfstandig in slaap vallen (wel met speen dus). En op haar vragenrubriek bij Wij.nl zegt ze bij het ene kind van 5 maanden dat je echt nog 90-minuten wakkertijd aan moet houden, terwijl ze ergens anders ook zegt dat je dan al naar het 2-90-90-3-ritme mag. En bijvoorbeeld bij 24 weken mag je van haar naar het 2-90-90-3-ritme, omdat het kind dan 6 maanden is. Dat klopt natuurlijk niet. En verder viel me op dat L. al wat langer wakker kon zijn, terwijl ik echt goed op haar slaapsignalen en wakkertijden let. Maar ja, als je kind nog niet moe is op 90 minuten, kan ik 'r wel in bed leggen, maar dan gaat ze niet slapen. Nou ja, zo wat dingetjes waardoor het wat op losse schroeven staat. Maar de basis is natuurlijk heel goed bij haar, don't get me wrong!
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6196

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 29 Jan 2020 21:05

Re: Slaaptraining

Oh ja klopt, daar heb ik me op die sites ook wel over verwonderd ja. Is ook gewoon irritant, als je het zelf niet meer weet en niks echt werkt, wil je gewoon duidelijkheid. Hier gaat het pas echt beter sinds ze gewoon het 2-3-4 ritme aan kan. Daarvoor gebeurde er steeds zoveel dat die tijden die ze (ook nog wisselend dus op de site) aangeeft, vaak genoeg niet werkten. Maar als leidraad vond ik het alsnog wel fijn.
<<

Romee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 538

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:21

Bericht 21 Mrt 2020 16:48

Re: Slaaptraining

Korte update, we hebben het nog een tijdje aangekeken, waarin het eigenlijk alleen maar slechter ging en ze steeds moeilijker in slaap kwam.
Daarom 3 weken geleden toch begonnen met slaaptraining (als ze ging huilen: elke 4 minuten naar haar toe, even lekker weer instoppen en zeggen dat we in de buurt waren, maar geen voedingen meer en ook niet uit bed halen). Het is me echt zo ontzettend meegevallen! Het had eigenlijk meteen effect. Ik had echt drama verwacht, maar ze was elke keer binnen een kwartier in slaap en na 3 nachten sliep ze door van 19 tot 6/7 uur en dat doet ze nu nog steeds. Echt zo ontzettend fijn! Ik zou het iedereen aanraden.

Hoe gaat het nu bij jullie geel?

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers