Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ervaringen Montessori-onderwijs.

<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2143

Geregistreerd: 07 Sep 2013 20:12

Bericht 28 Jan 2020 16:04

Ervaringen Montessori-onderwijs.

Ik ben benieuwd of er hier dames zijn waarvan de kinderen naar een Montessorischool gaan en ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Met name de combinatieklassen is iets waarvan ik niet goed weet wat ik ervan moet vinden. Uiteraard gaan we binnenkort ook even een rondleiding aanvragen, maar het leek me wel nuttig om alvast wat info te verzamelen.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 28 Jan 2020 18:03

Re: Ervaringen Montessori-onderwijs.

Mijn oudste zit op een montessorischool. M’n jongste over 2 maanden ook. Ik ben er heel tevreden over. Met name de combinatiegroepen. De leraren op onze school kunnen erg goed gedifferentieerd lesgeven wat natuurlijk ook een vereiste is als je meerdere leerlijnen in een groep hebt.
#teammaple🍁
<<

sanskie

Kletskop

Berichten: 833

Geregistreerd: 29 Okt 2013 13:48

Bericht 28 Jan 2020 20:53

Re: Ervaringen Montessori-onderwijs.

Ik heb zelf op een Montessori-school gezeten wel 25 jaar geleden ;). Groep 7 en 8
Maar ik vond/vind het 3 keer niks.
Of het was een slechte school of het werkte gewoon voor mij niet dat kan. Maar niet mijn voorkeur.
<<

Anoniem281

Bericht 28 Jan 2020 21:05

Re: Ervaringen Montessori-onderwijs.

Hee JD, gaan jullie verhuizen dan? Want de enige Montessorischool bij ons in de buurt zit toch bij laan van blois? Vind k nog best ver weg!
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 28 Jan 2020 21:14

Re: Ervaringen Montessori-onderwijs.

sanskie schreef:Ik heb zelf op een Montessori-school gezeten wel 25 jaar geleden ;). Groep 7 en 8
Maar ik vond/vind het 3 keer niks.
Of het was een slechte school of het werkte gewoon voor mij niet dat kan. Maar niet mijn voorkeur.

Wat vond je vervelend aan de methode dan? Gewoon benieuwd hoor!
#teammaple🍁
<<

sanskie

Kletskop

Berichten: 833

Geregistreerd: 29 Okt 2013 13:48

Bericht 28 Jan 2020 21:55

Re: Ervaringen Montessori-onderwijs.

Dat mag je gewoon vragen ;).

Vooral veel zelf doen.
Je kreeg een lijst per week met taken bijv dictee, Engels aardrijkskunde rekenen ect. Dan moest je zelf sommen maken vanaf een kaartje. Of met een klasgenoot dictee maken dus die las voor en jij schreef. Of je moest een filmpje kijken en dan kijken wat onthoudde ect. Heel veel zelf studie geen klassikaal onderwijs. Ja 1 keer per week ofzo uurtje grammatica. Als je iets wou weten of vragen moet je leren van je mede klasgenoten. Als je er echt niet uitkwam dan kon je de meester het vragen via een schriftje. Ik heb van groep 3 tot groep 6 op een katholieke school gezeten. Waar we alles klassikaal deden je kon tich vragen stellen kreeg heel veel persoonlijke aandacht en hoefde niks zelf uit te zoeken. Je wist waar je aan toe was ect. Dat past persoonlijk veel beter mij en nog steeds ;). Ik hou van duidelijkheid, regels en niet van kijk maar waar je zin hebt als het maar aan het eind de week alles af is. Niet één ding heel goed kunnen ( bij mij toen rekenen) en de rest ach boeiend ontwikkel je talent nee daar red het niet mee op het voorgezet onderwijs ( geen Montessori-school). Het is niet mijn ding dus mijn kind gaat hoogswaarschijnlijk naar het ouderwetse klassieke niet gemengde klassen niet van elkaar leren onderwijs als dat nog bestaat ?
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 28 Jan 2020 22:06

Re: Ervaringen Montessori-onderwijs.

Tuurlijk bestaat dat nog.

En wat jij beschrijft kan ik me best voorstellen. De montessori-werkwijze wordt natuurlijk vanaf groep 1 gehanteerd en zo worden die kids getraind in dat zelfstandige werken. Ik kan me goed voorstellen dat je je in het diepe gegooid voelt als je daar in groep 7 pas voor het eerst mee in aanraking komt.

Ik weet niet of het bij mij gepast had. Bij mijn oudste past het heel goed, die werkt als een tierelier en houdt goed overzicht. Ja ik ben er echt heel blij mee, met onze school.
#teammaple🍁
<<

Anoniem294

Bericht 28 Jan 2020 22:17

Re: Ervaringen Montessori-onderwijs.

.
Laatst gewijzigd door Anoniem294 op 08 Jun 2020 12:27, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

sanskie

Kletskop

Berichten: 833

Geregistreerd: 29 Okt 2013 13:48

Bericht 28 Jan 2020 22:36

Re: Ervaringen Montessori-onderwijs.

Ik ging mij vooral richten op wat ik goed kon, leuk vond en de rest van de vakken liet ik beetje links liggen. Vind vooral jammer dat ik niet meer/beter Engels geleerd heb of aardrijkskunde. Je valt dan in zo'n diep gat na groep 8.

Ik speelde altijd graag met kinderen jonger dan mij en nu nog steeds trek ik op of andere manier nog steeds meer naar jongeren mensen toe. Geen idee of dat er wat mee te maken heeft ?!

Ach iedereen is anders ik ben meer van vooraf gaand kennis vergaren dan vannter plekke verzinnen we wel een oplossing.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 28 Jan 2020 23:23

Re: Ervaringen Montessori-onderwijs.

sanskie schreef:Ach iedereen is anders ik ben meer van vooraf gaand kennis vergaren dan vannter plekke verzinnen we wel een oplossing.

Ik weet niet of je nu doelt op het montessori-onderwijs, maar ik ervaar juist dat ze uitermate gedegen te werk gaan als het op kennis vergaren aan komt. Vooraf onderzoekend, kinderen laten ontdekken, een topic heel breed bekijken en dan gaandeweg het project dieper op de materie in gaan en veel kennis opdoen.
#teammaple🍁
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2143

Geregistreerd: 07 Sep 2013 20:12

Bericht 29 Jan 2020 00:17

Re: Ervaringen Montessori-onderwijs.

Dank voor de reacties! Wat ik hier lees zijn inderdaad wat dingen die meespelen, of het nou in positieve of negatieve zin is. Zoals het zelfstandige werken enzo. Vind ik overigens niks mis mee als het bij je kind past. Nog genoeg om over na te denken en info te verzamelen in ieder geval.

Ik vraag me ook af hoe ik het moet zien dat een leerkracht passend onderwijs biedt aan kinderen van 3 verschillende groepen. Lijkt me enorm lastig. Wat zijn de dingen die wel klassikaal gedaan worden? Of is echt alles individueel?
Wat als je kind toch ‘verzuipt’ in de lesstof of in de klas, wordt dat dan wel tijdig opgemerkt? Natuurlijk is dat ook iets wat ik bij een rondleiding zal vragen hoor, maar jullie kunnen me ook vast wel een stukje op weg helpen haha.

Bazinga, we willen over een jaar of 2 gaan verhuizen richting het westerlijke gedeelte van B., dus zijn ons toch vooral aan het oriënteren op scholen daar in de buurt. Montessori of Anjelier denk ik.... het duurt nog even, maar ik hoor om me heen allemaal mensen met kinderen even oud als S. die hun kind al hebben ingeschreven, dus ik kreeg t opeens benauwd haha.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 29 Jan 2020 08:46

Re: Ervaringen Montessori-onderwijs.

Daar kan ik wel antwoord op geven maar dat is dan over hoe het bij ons gaat, en jouw school kan jou dat het beste zelf uitleggen. Zeker je vraag over dat verzuipen, daarin kan de school je vast geruststellen.
#teammaple🍁
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 29 Jan 2020 14:55

Re: Ervaringen Montessori-onderwijs.

JaneDoe schreef:Wat als je kind toch ‘verzuipt’ in de lesstof of in de klas, wordt dat dan wel tijdig opgemerkt? Natuurlijk is dat ook iets wat ik bij een rondleiding zal vragen hoor, maar jullie kunnen me ook vast wel een stukje op weg helpen haha.


Dat verschilt natuurlijk per school, per locatie en per leerkracht, maar mijn oudste dochter heeft wel moeite met sommige dingen en dat is juist heel snel opgepakt en aangepakt doordat de juffen ook steeds meekijken hoe ver ze zijn en waar ze vastlopen. Ze hebben juist meer individuele aandacht dan wanneer alles klassikaal gaat. Samen met nog een paar kinderen (max 4) zitten ze dan op de gang in een kamertje met een leerkracht die hun specifieke aandacht geeft op dat gebied, met extra uitleg en ondersteuning waardoor ze niet vastlopen.
En mijn zoon loopt vooral met rekenen ver voor, hij zit in groep 6 en zit op het niveau van groep 8. Ze gaan dan ook zorgen voor iets passends bij hem als hij groep 8 rekenen afgerond heeft maar dan nog wel 2 jaar basisschool te gaan heeft en zorgen dus voor een uitdaging daarin.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 29 Jan 2020 15:28

Re: Ervaringen Montessori-onderwijs.

Mijn oudste zit ook op montessori-onderwijs. Ik kan me voorstellen dat het misschien niet voor ieder kind geschikt is, maar voor de meesten wel hoor! Vanaf groep 1 leren ze zelfstandig lesjes te doen en samen te werken met klasgenootjes. Ik kan me voorstellen dat het heel erg moeilijk is om de overstap te maken van klassikaal naar zelfstandig onderwijs, maar als ze het vanaf de kleuters al leren, groeit het gewoon in hun systeem.
Mijn dochter zit nu in groep 3 dus is de jongste groep. Ik vind het juist heel leuk dat ze alle posities een keer meemaakt en leert zowel te vragen, als te helpen.
<<

-Ieniemienie-

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1477

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:23

Bericht 29 Jan 2020 16:01

Re: Ervaringen Montessori-onderwijs.

sanskie schreef:Ik heb zelf op een Montessori-school gezeten wel 25 jaar geleden ;). Groep 7 en 8
Maar ik vond/vind het 3 keer niks.
Of het was een slechte school of het werkte gewoon voor mij niet dat kan. Maar niet mijn voorkeur.


Dit geld ook voor mij!
Ik kwam ook echt met een achterstand op de middelbare school. Mijn eigen kinderen zitten daarom ook niet op een montesori school.
Insta: klippies_haarspeldjes

♡ 2009 ♡ & ♡ 2011 ♡
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5101

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 29 Jan 2020 19:41

Re: Ervaringen Montessori-onderwijs.

Is het specifiek aan montessori onderwijs dat je combi klassen hebt?

Mijn kinderen zitten op een vrij kleine (katholieke) basisschool maar wij hebben ook combiklassen. Ik had ook combiklassen toen ik op de basisschool zat. Zelf nooit als vervelend ervaren maar ik weet dan ook niet beter. Ik hoor mijn kinderen er ook niet over dat ze het vervelend vinden.
:heart: :heart: 2011
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 29 Jan 2020 19:50

Re: Ervaringen Montessori-onderwijs.

Ja, Montessorischolen werken (meestal) met 3 groepen: 1+2, 3+4+5 en 6+7+8.
#teammaple🍁
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5101

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 29 Jan 2020 19:54

Re: Ervaringen Montessori-onderwijs.

Dankje UN, dat is wel anders dan ik bedoelde. Wij hebben 1+2 3+4 5+6 en 7+8 maar dat zullen meer scholen wel hebben.
:heart: :heart: 2011
<<

Anoniem279

Bericht 29 Jan 2020 19:58

Re: Ervaringen Montessori-onderwijs.

Bij de Montessorischool waar mijn oppaskids zaten hadden ze idd de indeling die UN aangeeft, dat noemden ze dan onderbouw, middenbouw en bovenbouw.

Ik heb zelf ook altijd in gecombineerde klassen gezeten maar dat was meer uit praktisch oogpunt (kleine school, weinig leerlingen) dan dat er echt een bepaalde onderwijsvisie achter zat.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 29 Jan 2020 20:02

Re: Ervaringen Montessori-onderwijs.

Klopt Flo!

De school van m’n oudste heeft 7 onderbouwklassen, 7 middenbouwklassen en 7 bovenbouwklassen.
#teammaple🍁
<<

Believe

Yipyapper

Berichten: 1608

Geregistreerd: 29 Okt 2016 07:13

Bericht 29 Jan 2020 20:42

Re: Ervaringen Montessori-onderwijs.

Mijn oudste zit op een Jenaplanschool, die werken ook met stamgroepen (1-2, 3-4-5, 6-7-8), maatjes en zelf werk inplannen etc.
Wat dat betreft is er wel wat overlap.
Wij zijn heel tevreden over de school.
Toen we voor het eerst gingen kijken was het enorm wennen, het voelde heel chaotisch. Er was veel rumoer en er zaten door de school heen groepjes kinderen te werken, anderen hadden weer koptelefoons op tegen het rumoer.

Maar nu we ons meer verdiept hebben in het onderwijs vind ik het alleen maar heel waardevol dat ze meekrijgen dat je een klasgenootje om hulp vraagt, dat je elkaar moet helpen en dat je verantwoordelijk bent voor je eigen taken.
Daar heb je m.i. veel aan in de rest van je leven.
Jenaplan heeft dan ook weer veel vieringen waarbij leerlingen dan presenteren en iets opvoeren. Dat vind ik ook heel waardevol, de kleuters staan al regelmatig op het podium, ze groeien er daardoor echt mee op.
Ik vond zelf presenteren altijd verschrikkelijk, dat deden wij vroeger op school ook maar 1 keer per jaar, met een spreekbeurt ?.
♥ 2015
♥ 2017
♥ 2021
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:43

Bericht 29 Jan 2020 21:05

Re: Ervaringen Montessori-onderwijs.

Wellicht is dalton een mooie middenweg?
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2143

Geregistreerd: 07 Sep 2013 20:12

Bericht 29 Jan 2020 21:42

Re: Ervaringen Montessori-onderwijs.

Siep schreef:Wellicht is dalton een mooie middenweg?


Nou het is meer dat de Montessorischool samen met nog een school het dichtst bij is van waar we straks willen gaan wonen. Dus uiteindelijk gaat het me ook om te plek, vriendjes in de buurt etc, ik maak de keuze niet persé alleen op onderwijs. Maar omdat ik totaal niet bekend ben met Montessori-onderwijs hier al m’n vragen haha. Dalton onderwijs is er wel hier in de buurt, maar weer aan de totaal andere kant van mijn woonplaats, dus dat wordt ‘m niet.
<<

Anoniem294

Bericht 29 Jan 2020 21:49

Re: Ervaringen Montessori-onderwijs.

Urban Naked schreef:Ja, Montessorischolen werken (meestal) met 3 groepen: 1+2, 3+4+5 en 6+7+8.


Op de vorige school hadden mijn kinderen dit ook.
Maar op de huidige school is het momenteel 1+2, 3+4, 5+6 en 7+8. Dat is zo gelopen ivm gelijke verdeling qua jongens/meiden en dat er in elke klas ongeveer een gelijk aantal leerlingen zit die wat extra aandacht hebben. Het wisselt dus ook weleens. Het zou kunnen dat ze na de zomer als ze naar groep 7 gaan weer een 6+7+8 hebben, dat bekijken ze per jaar, wat wijsheid is voor de groepen.
<<

Anoniem294

Bericht 29 Jan 2020 21:58

Re: Ervaringen Montessori-onderwijs.

Als je voor montessori gaat zou ik daar wel heen gaan omdat je voor het montesorri onderwijs wil gaan. Wat betreft vriendjes in de buurt zou ik daar niet kiezen want de meeste ouders kiezen bewust voor montesorri en rijden daar dus ook verder voor.

Ik rij me rot door de stad elke dag voor speelafspraakjes en dan moet ik van maandag tot donderdag ook elke keer rond etenstijds bij een sport zijn die dan uiteraard weer aan de andere kant dan die van het speelafspraakje wonen. Ik probeer het meestal wel een beetje te sturen dat het in elk geval in de buurt is. Maar ik rij in eigen stad (of er dus net iets buiten) 500-650 km per maand alleen voor school, playdates en sport. Daar zit geen werk of uitjes bij
Veel kinderen wonen ook wel buiten de stad en sommige ook wel 3 dorpen verderop.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers