Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Uitslag door Amoxi (antibiotica)

<<

ChiQ

Bericht 25 Jan 2020 09:35

Uitslag door Amoxi (antibiotica)

Voor ik helemaal freak out ga, ik heb sinds gisteren ineens nadat mijn kuur voor een speekselklierontsteking woensdag afgelopen was allemaal huiduitslag. Het jeukt lichtjes maar ik lijk alsof ik naakt door de brandnetels ben gerold. Is dit iets waar amoxiciline om bekend staat? Of heb ik een mysterieuze ziekte? Ik wil niet Googlen. Als ik dat doe wil ik gelijk mijn kist bestellen. Help!
<<

Anoniem308

Bericht 25 Jan 2020 09:42

Re: Uitslag door Amoxi (antibiotica)

Op farmaceutische kompas staat

Bijwerkingen
Zeer vaak (> 10%): diarree.

Vaak (1-10%): misselijkheid, braken, flatulentie, smaakstoornis, verminderde eetlust. Enantheem (vooral rond de mond), candidiasis van huid en slijmvliezen. Huidreacties (5–11 dagen na start van de therapie) zoals exantheem, jeuk, urticaria.

Dus ja huidreacties lijken wel, zou ff de huisarts bellen wellicht kan je een pilletje krijgen voor de reactie.
<<

Sugarfall

Kletskop

Berichten: 837

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:04

Bericht 25 Jan 2020 09:47

Re: Uitslag door Amoxi (antibiotica)

Dat kan denk ik zeker wel, ik heb vorig jaar een kuur Amoxicilline gehad en had ineens hele erge acne een week na het stoppen ermee. Ik heb nooit acne.
Het is vanzelf weer weggegaan, ik heb er toen sudocreme opgesmeerd, dat hielp wel.
<<

Anoniem316

Bericht 25 Jan 2020 09:47

Re: Uitslag door Amoxi (antibiotica)

Dat heb ik vroeger ook gehad. Nadat de kuur was afgelopen werd ik helemaal bont. Ik blijk dus niet over amoxiciline te kunnen en mag dit dus niet meer hebben.
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 16:20

Bericht 25 Jan 2020 10:07

Re: Uitslag door Amoxi (antibiotica)

Dee schreef:Dat heb ik vroeger ook gehad. Nadat de kuur was afgelopen werd ik helemaal bont. Ik blijk dus niet over amoxiciline te kunnen en mag dit dus niet meer hebben.
Ik heb dit ook.
<<

Charles

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 620

Geregistreerd: 17 Okt 2016 11:32

Bericht 25 Jan 2020 10:09

Re: Uitslag door Amoxi (antibiotica)

Ik heb het ook bij Amoxi! Hele hals en gezicht vol rode vlekken.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 25 Jan 2020 10:11

Re: Uitslag door Amoxi (antibiotica)

Inderdaad 1) naar huisarts want kan penicilline allergie zijn (dan ook stoppen met kuur en wellicht iets anders nodig) en 2) vragen of er gecheckt kan worden of het EBV (pfeiffer) kan zijn. Je had dit voor die dikke nek toch? Nog keelontsteking ook daarbij?

Een héél groot deel van de mensen die denken allergisch te zijn voor penicilline hebben dat eigenlijk helemaal niet, maar hebben ooot een penicilline voor keelontsteking oid gekregen en als dit geen bacteriele infectie was maar EBV dan kun je dáár een rash van krijgen.
<<

ChiQ

Bericht 25 Jan 2020 10:44

Re: Uitslag door Amoxi (antibiotica)

Bedankt voor de reacties!

Whatever - nee ik bleek dus een speekselklier ontsteking te hebben. Alleen dus die ontstoken speekselklier en een klier in de hals waren opgezet. Die is nu trouwens weg! Dus dat is fijn. Ik ben nu sinds woensdag gestopt en ineens sinds gisteren 'rash' wat niet echt jeukt btw. Ik denk niet dat dit pheiffer is.

En totaal geen keelpijn!
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:55

Bericht 25 Jan 2020 11:21

Re: Uitslag door Amoxi (antibiotica)

Ik had dat aan mijn handen toen ik een antibiotica kuur had. M'n hele handen jeuken, waren droog en schilferig. Ik dacht dat het kwam omdat ik ze zo vaak waste, maar het bleek een bijwerking van de antibiotica te zijn.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6200

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 25 Jan 2020 11:26

Re: Uitslag door Amoxi (antibiotica)

AMM schreef:Op farmaceutische kompas staat

Bijwerkingen
Zeer vaak (> 10%): diarree.

Vaak (1-10%): misselijkheid, braken, flatulentie, smaakstoornis, verminderde eetlust. Enantheem (vooral rond de mond), candidiasis van huid en slijmvliezen. Huidreacties (5–11 dagen na start van de therapie) zoals exantheem, jeuk, urticaria.

Dus ja huidreacties lijken wel, zou ff de huisarts bellen wellicht kan je een pilletje krijgen voor de reactie.

Jaa dit dacht ik ook, kan het een soort schimmel zijn? Dat heb ik altijd na ab.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 25 Jan 2020 11:32

Re: Uitslag door Amoxi (antibiotica)

Ik zou sowieso contact opnemen met je huisarts, maar als je verder niet benauwd of anderszins allergisch bent heeft dat geen haast. Je kunt wat fotos maken en het maandag melden. Want ja, huidreactie is soms een bijwerking van de antibiotica, maar uitslag en jeuk kan ook de eerste allergische reactie zijn. Je arts wil dit wel weten en niet de volgende keer x als je weer penicilline krijgt dat je ineens wél anafylactisch wordt.

Voor de reactie en klachten nu kun je gewoon even wat hooikoortstabletjes nemen. Kan ovet the counter.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 25 Jan 2020 15:34

Re: Uitslag door Amoxi (antibiotica)

Ik heb dat ook ooit gehad, zo’n enorme jeuk en ik zat helemaal onder. De huisarts toen gebeld, nadat ik de kuur afgemaakt had kreeg ik de uitslag pas, voor advies en door hun naar de apotheek gestuurd voor mentholzalf tegen de jeuk en een aantekening in mijn dossier dat ik het nooit meer mag hebben. Werd heel serieus genomen, ook toen ze me bij de apotheek zagen werd daar ook direct een aantekening gemaakt. Toen ik zwanger was had de verloskundige er ook een aantekening van.

Mijn moeder had vorig jaar hetzelfde na een kuur voor een longontsteking. We hadden het er toen nog over dat het blijkbaar in de familie zit. Maar dat was in het weekend en ze hoefde nog maar 1 dag die antibiotica te slikken en ze wilde echt goed van die longontsteking af dus toch maar genomen en niet gebeld, toen belandde ze dus in het ziekenhuis met een anafylactische shock. Was echt heel heftig toen.

Ik zou dus zeker contact opnemen met de huisarts, als je de kuur nog af moet maken om te vragen of dat wel verstandig is en anders om door te geven dat je deze reactie gehad hebt.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem269

Bericht 25 Jan 2020 15:40

Re: Uitslag door Amoxi (antibiotica)

Zelfde ervaring hier als minoessepoes. Er werd bij mij ook op het hart gedrukt dit altijd op alle formulieren in te vullen dat ik een allergie heb voor peniciline.
<<

ChiQ

Bericht 25 Jan 2020 20:37

Re: Uitslag door Amoxi (antibiotica)

Ik heb toch maar even de huisartsenpost gebeld voor overleg. Ik mocht anti histamine pilletjes ophalen icm koelzalf. Het schijnt erg veel gezien te worden bij amoxiciline?
<<

ChiQ

Bericht 26 Jan 2020 11:52

Re: Uitslag door Amoxi (antibiotica)

Oh jongens kijk nou..

Afbeelding
<<

Anoniem279

Bericht 26 Jan 2020 12:11

Re: Uitslag door Amoxi (antibiotica)

Ik heb zo’n zelfde reactie juist van de antihistamine, ik ben daar juist allergisch voor. Maar dat schijnt super zeldzaam te zijn, dus dat verwacht ik bij jou niet. Ik zou wel even opnieuw de hap bellen, vooral als de antihistamine blijkbaar niets doet.
<<

Anoniem301

Bericht 26 Jan 2020 12:18

Re: Uitslag door Amoxi (antibiotica)

Oooh ChiQ wat een narigheid. Sterkte!
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 26 Jan 2020 12:34

Re: Uitslag door Amoxi (antibiotica)

Shit joh! Inderdaad duidelijk 'maculopapulair exantheem'. Ik blijf wel bij mijn kan zomaar EBV zijn geweest. Je ziet inderdaad vaak huiduitslag bij amoxi maar 1) niet vaak zo'n uitgebreid exantheem en 2) je ziet het juist vaak doordat het een pfeiffer was. Van puur penicilline krijgt een paar procent dit soort huiduitslag en dan niet eens altijd echt zo erg als dit. Terwijl als je het geeft bij een virale infectie ineens bijna driekwart van de mensen dit beeld vertoont. ;) En die komen dan allemaal bij de arts met "reactie op antibiotica". Komt doordat het een type 4 allergische reactie is (dat geeft zeg maar aan welke cellen het veroorzaken) en je t-cellen in opperste paraatheid stonden om het virus op te ruimen.

Was er een CRP geprikt bij de huisarts? Bloedprikken of zo'n vingerprikje sneltest? Weet je dat toevallig? Kan absoluut hoor dat je bij de drie procent hoort en niet bij de driekwart, maar zeker gezien je koorts en malaise icm lymfadenopathie en speekselklier ontsteking , weet ik wel waar ik op zou gokken. EBV kan ook speekselklierontsteking geven. Het CRP zou doorslaggevend zijn in mijn diagnose, want koorts en malaise van een bacteriele infectie zou je echt een flink hoog crp verwachten. Anyway, nooit zekerheid maar dat is geneeskunde bijna nooit. ;)
Laatst gewijzigd door Whatever op 26 Jan 2020 12:52, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

ChiQ

Bericht 26 Jan 2020 12:48

Re: Uitslag door Amoxi (antibiotica)

Whatever, mijn huisarts vroeg goed door. Ik heb denk ik al 5 jaar geen keelpijn gehad. Al mijn andere klieren zijn rustig, zelfs de klier die altijd opzet met een pukkeltje of als mijn oorpiercing gaat etteren. Mijn keel zag er heel rustig uit. Ik denk niet dat het pheiffer is. Ik heb namelijk geen last van vermoeidheid en verder voel ik me fit.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 26 Jan 2020 12:55

Re: Uitslag door Amoxi (antibiotica)

Keelpijn zie je bij volwassenen heel vaak niet bij ebv. Dat vroeg ik meer omdat het dan helemaal een textbook case zou zijn. En wat ik zeg. Het kan allebei, enige manier om het zeker te weten is als er een CRPtje geprikt was. Waarvan ik me kan voorstellen dat je dat op dat moment niet per se gelijk doet. Maar door die reactie op amoxicilline stijgt een virale oorzaak dus wel enorm in de dd (achteraf bezien). Begrijp me niet verkeerd, ik denk niet dat ik het beter weet dan je huisarts, maar ik denk dat achteraf een andere diagnose waarschijnlijker is. En ik denk dat elke arts dat met me eens is.

Anyway, maakt mij verder niet uit maar onderschat de effecten van een vals positieve penicilline allergie notitie in je dossier voor de rest van je leven niet. ;)
Laatst gewijzigd door Whatever op 26 Jan 2020 13:06, in totaal 3 keer gewijzigd.
<<

Anoniem269

Bericht 26 Jan 2020 12:57

Re: Uitslag door Amoxi (antibiotica)

Oh CHiQ wat naar! Ik krijg er al jeuk van als ik er naar kijk.
<<

ChiQ

Bericht 26 Jan 2020 13:01

Re: Uitslag door Amoxi (antibiotica)

Ik heb echt geen idee, ik ben geen arts. Wel weet ik dat na 2 dagen mijn klier kleiner werd en de antibiotica dus wel iets deed. Wat is een CRP'tje? Ik ben sowieso van plan naar de huisarts te gaan morgen om het toch te laten zien.
<<

ChiQ

Bericht 26 Jan 2020 13:01

Re: Uitslag door Amoxi (antibiotica)

Claire**** schreef:Oh CHiQ wat naar! Ik krijg er al jeuk van als ik er naar kijk.


Het jeukt minder erg dan je zou verwachten!
<<

Henque

Kletskop

Berichten: 607

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:20

Bericht 26 Jan 2020 13:14

Re: Uitslag door Amoxi (antibiotica)

Ik heb dit ook gehad nadat ik een antibiotica kuur kreeg voor ook een speekselklierontsteking. Vind de posts van Whatever wel interessant. Ik had toen wel een leeftijd waarin pfeiffer best had gekund haha, maar nooit CRP getest dus gaan we niet achter komen.

Maar begrijp ik het nou goed, dat stel het is inderdaad een reactie geweest op de antibiotica kuur. En je krijgt nog een keer deze zelfde antibiotica kuur, je reactie dan heviger kan zijn?
Ik heb altijd gedacht; ach alleen huiduitslag, daar hoef ik die soort antibiotica dan niet voor te vermijden..
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 26 Jan 2020 13:17

Re: Uitslag door Amoxi (antibiotica)

ChiQ schreef:Ik heb echt geen idee, ik ben geen arts. Wel weet ik dat na 2 dagen mijn klier kleiner werd en de antibiotica dus wel iets deed. Wat is een CRP'tje? Ik ben sowieso van plan naar de huisarts te gaan morgen om het toch te laten zien.


Dat pleit inderdaad weer voor effect van de antibiotica. Al is dat achteraf ook altijd weer lastig te zeggen natuurlijk, net als AB voor keelontsteking of hoesten door virus. Dan komen mensen na een paar dagen en na een paar dagen is het over, terwijl het virus ook een weekje klachten geeft.

CRP is een test voor C-Reactive Protein in je bloed, een bepaald eiwit dat je lichaam aanmaakt bij bacteriële infecties. Dat was op moment van de klachten hetgeen waar je op had kunnen differentiëren, maar kan me heel goed voorstellen dat op moment dat je kwam pfeiffer helemaal onderaan het lijstje van mogelijke diagnoses stond. ;) Had je trouwens nog andere tekenen van bacteriele infectie? Vieze smaak of pus in je mond (vooral als je bijv op die klier drukte), onderkaak van binnen ook rood en ontstoken?

Kan inderdaad sowies geen kwaad om even terug te gaan en alsnog te laten zien. Either way, hoop dat het snel wegtrekt! Wel fijn dat het niet te erg jeukt in elk geval.
Laatst gewijzigd door Whatever op 26 Jan 2020 13:21, in totaal 1 keer gewijzigd.
Volgende

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers